En kort onboard video från "Knudan" i tisdags. Väldigt rolig hoj att köra med! Klumpen på sadeln behöver lite körträning dock...
https://youtu.be/ZoPxdn6NmQE
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Nu hade jag ju kameran i bröstsele just ovanför tankdummyn (insugsljud), så det låter nog mer pga det. Inga problem med ljudkraven på banan (max 95dB bredvid rakan).Snyggt! Verkar som att ljudnivån är hyfsad trots två dämpare ändå
Nu hade jag ju kameran i bröstsele just ovanför tankdummyn (insugsljud), så det låter nog mer pga det. Inga problem med ljudkraven på banan (max 95dB bredvid rakan).
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Haha! Ja, det är min startapparat, "Columbus" som dånar! Det är en Intermot på 402cc som drivit en KEW högtryckstvätt!Ja, alltså, det låter inte farligt i klippet. Tänkte mer på de som står och håller för öronen när du kör ut från depån, men det kanske var någon annan som var orsaken till det?
Måste kännas riktigt gött att få rasta hojen ordentligt efter allt strul ändå?
Ett vevhus till en Manx kostar 24116 + frakt för dagen. Blir mer efter nyår och Brexit.
Inte så farligt om man inte litar på ett 60 år gammalt magnesiumvevhus.
Blocket till min motor kostade strax över 33000:- från S&S när jag köpte det 2012, så du är nog inte helt fel ute.Hej gott folk!
Som ni kanske vet håller jag min fb-sida lite mer uppdaterad, men när det är något lite större på G, så hojtar jag till här också!
Ventillocken på Husaberg 2001-2008 är lite väl veka och använder en planpackning som går sönder då och då. Jag har därför tagit fram ett fräst lock, som tätar med hjälp av en o-ring istället. De kommer att trilla in från eloxeringen i veckan som kommer. De kostar 75€ för ett set med 2st inkl emballage, brevporto och o-ringar. Skicka mig gärna ett mail (mats.clementz@gmail.com) om du är intresserad!
View attachment 456511 View attachment 456512
Jag har nu kunnat konstatera att konceptet med min egen supermono-motor (DOHC-topp, insprutning, sfäriska rullager som ramlager och en balansaxel framför motorn) fungerar alldeles utmärkt! Tyvärr sprack vevhuset i svetsningen mellan det extra huset för balansaxeln, och höger vevhushalva. Så jag har beslutat mig för att konstruera och fräsa ett eget vevhus. Det förvånar nog ingen direkt, utan ni tycker nog att det var väl ändå hög tid!
I denna process har jag även möjligheten att låta fräsa upp vevhus som är helt kompatibla med en std 650, fast med de förbättringar som en intressent skulle vilja se! Kanske lite mer mtrl runt fodret för att kunna köra stora borr? Mer mtrl runt ramlagren? Plats för en större oljepump? Jag gissar att två vevhushalvor skulle kosta ca 25 000 kr, så det är nog inte många på klotet som skulle tycka det vore intressant. Om någon därute mot förmodan vore seriöst intresserad, så är jag idel öra för de önskemål om förbättringar/förändringar som denne någon isf skulle vilja få med!
View attachment 456513
Kul att du lever och välkommen tillbaka till oss.Hej på er! Nu har de äntligen funnits tid och anledning att göra en snutt om vinterns aktiviteter framför datorn!
Ungefär 150 timmar klurande, kontrollerande, räknande, klurande, kontrollerande och... CAD! Modellen av den vänstra vevhalvan havererade två gånger, så den fick jag CADa 3ggr.Dr-c. Hur många timmar caddning o inte minst mätning ligger bakom den 3D modellering av Blocket?
Kommer du skriva ut i plast först så du ser att alla axlar drev lager o dyligt ligger där dom skall, det är ju ganska många kritiska mått i en motor.
O till sist nu kan du kalla dej motor konstruktör, för det dräller verkligen inte av folk som dej.
Coolt!
Kunde du få en CAD-modell av Husaberg att utgå ifrån, eller har du mätt upp originaldelarna och ritat allt själv?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|