Nr:18 skrev:
Vid sm brukar vi få 2x20 minuter kval på lördagen och ett rejs på 20 minuter på söndagen, så 1,5 timme körtid på en dag kan man ju glömma.....
.... det är vad jag hoppas men vi får se när supermotardens SM-reglemente kommer , mitt önskemål är 2 x 15 min träning , ett tidskval på 20 min , två heat x 15 min = 80 min , vi får se vad våra sektioner kommer fram till för tidplan för våra gemensamma tävlingar , jag kanske är väl optimistisk men alla vill vi ju köra mycket hoj
om jag minns rätt , vid årets motard-SM var vår körtid 45-65 min under en tvådagars-tävling , där vi bl.a. hade en tävling med lång restid ända upp till Kalix , jag tror inte att SM-supermotard kan bli nån succé bland förarna om det blir lika lite körtid 2006 som det var 2005 , tävlingarna i år var på tok för mycket väntan i depån
FUNDERING : 4 st RR-klasser och 2 st motard-klasser x 1.5 tim = 9.0 tim
det bör inte vara omöjligt att lägga in på två dagar , sen gäller det att få till en vettig fördelning träning / kval / heat / action-tävling i publikens smak
EXEMPEL : Lördag RR 2x20min kval/klass , 20min heat/klass x 4 klasser
det bör bli en dag på 6-8 timmar , eller har jag glömt nåt ?
Söndag RR 1x10min träning/klass , 20min heat/klass x 4 klasser
M 2x15min träning/klass , kval 20min/klass ,
heat 2x15min/klass och allt x 2 klasser , för RR och M
tillsammans bör det bli en söndag på 7-8 timmar
med det här exemplet får RR och M lika mycket körtid i
varje klass , hoppas att jag har räknat rätt
Söndag , 8 finalheat , är det genomförbart ??
Eftersom den här samkörningen i våra SM är ett beslut som tas av våra sektioner i samråd med arrangerande klubbar innebär det att arrangerande klubb skall ha erforderliga resurser för att kunna sopa banan på kort tid , pengar in i form av startavgifter bör användas bl.a. till att förarna har en säker bana att köra på .
När vi kör tillsammans ser jag hellre att även motarden kör två dagar med möjlighet till heat för utkvalade förare på lördagskvällen och ett helt annat upplägg än förslaget ovan .