Supermotard <> Roadracing

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
KennethN skrev:
Ringde SVEMO idag för att kolla hur läget låg till. De hänvisade till Peter Sköld som förde diskussioner med supermotard gänget. Jag pratade med honom och han sade att till säsongen 2006 så finns inga planer på att kapa bort Rookie från SM. Men däremot så existerar planerna på detta och diskussionen pågår... så framöver.. 2007 eller längre fram så kanske Rookieklasserna är borta från SM. Till 2006 så kanske det blir så att supermotard också kör i SM serien tillsammans med alla oss andra Rookiesar och A-förare. I alla fall på de banor som har motardslinga/bana färdig.

Jamen se där ja, nu börjar det likna något. :) Källan är namngiven o allt. :tummenupp

Inlägget finns i tråden "B-race 2006"

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Supermoto skrev:
Min egna högst personliga tolkning är att det blir de två uppenbara supermoto-klasserna och 4 RR-klasser. Den som har lever får se ;-)
Det tror jag också. Hela upplägget måste ju basera sig på att man minskar antalet klasser totalt för att förarna ska få mer körtid och arrangörerna ska kunna göra ett bra upplägg som blir intressant för publiken. Annars kan man ju skita i det helt.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Kiosken skrev:
I IB får några månader sen stod det att mike luff var positiv till att ta in sp250 som supportklass vid vissa tävlingar och uppmanade sm-arrangörena att också göra så. Stryks RR-klasser för att ta in motard så kan man lika gärna lägga ner
Jag tycker det är bättre att stryka klasser helt än att som i fallet SP250 behandla den som en rödhårig lillebror som får vara med ibland när det passar. Då sitter B-förarna hemma och hoppas istället för att resa sig upp från soffan och gå till klubben och engagera sig för att genomföra B-tävlingar. Att ha ett gäng supportklasser som får turas om att köra på SM-tävlingar och vara med lite då och då, ibland, om, kanske, utifall att, o s v, det är inte bra för någon. Kommer inte arrangemangen att verka röriga när man byter ut supportklasser varje tävling?

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Bingo skrev:
Hurså, tycker du inte att arrangemangen angår förarna?

Det var ingen anklagelse, jag var bara nyfiken på vilka ni alla är....:)
Att disskutera tidupplägg och priser verkade bara vara lite "överkurs" när vi inte ens vet vilka klasser som får vara med....
Men det är ju kanonbra att spåna på det, så fortsätt med det! Nya idéer välkomnas gärna av oss som är arrangörer.... (iaf av mig! :tummenupp )

Gottis skrev:
får lära mig att dricka tre koppar kaffe innan jag sätter mig och jobbar på morgonen o bläddrar igenom SH Särkilt när man jobbar extra natt :huvet

Anger managment kanske man borde ge en chans på morgon kvisten :lol

du låter lite brysk själv iblant :pannkyss

Nää, det är bara mot dig.... :D :rofl

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
RR-Supermoto

Nu har det kommit en officiell kommentar som kan bringa lite klarhet i spekuletionerna om vad som är på gång.
Titta på Svemos hemsida.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Preliminär kalender för Svenska mästerskapen 2006 i Roadracing och SuperMoto:
30/4 Anderstorp, Roadracing och SuperMoto
21/5 Falkenberg, Roadracing
28/5 Linköping, Roadracing och SuperMoto
18/6 Göteborg, Roadracing och SuperMoto :confused:
23/7 Östersund, SuperMoto
6/8 Strängnäs, SuperMoto
13/8 Knutstorp, Roadracing och SM-final i SuperMoto
10/9 Karlskoga, SM-final i Roadracing

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Supermoto skrev:
Lite olyckligt att dra så klara slutsatser av en preliminär, felaktig kalender tycker jag. Betänk gärna att jag är den som sköter kontakterna med SVEMO för min klubb ang. att arrangera SM-SM. Som det ser ut nu är vi inte med i kalendern men det kan komma att ändras.
Två samarrangemang? Jag läser minst tre.
Endagsrejs? Varför då? Finns inget som säger det.
Jag skulle vilja hävda att ca 50% av kalendern är korrekt, resten kommer byta datum, klasser och/eller t.o.m klubb.
Min egna högst personliga tolkning är att det blir de två uppenbara supermoto-klasserna och 4 RR-klasser. Den som har lever får se ;-)

vi har inget annat att dra slutsatser av än det vi kan läsa på SVEMO:s hemsida , är medveten om att en hel kan komma att förändras , en del saker hoppas jag personligen att de kommer att ändras , jag kanske läste kalendern fel i min glädje att äntligen få en del besked från officiellt håll

Idag kan vi läsa på SVEMO:s hemsida att våra sektioner har kommit fram till en preliminär kalender för våra SM , nu är det bara att vänta på reaktioner från förare och klubbar . Nu känns det som att lösningen är nära .

En personlig åsikt är att klubbar som Teknis i Örebro som i år har satsat stora pengar i byggandet av en supermoto-bana skall premieras av förbundet och tilldelas en SM-tävling , om förbundet inte anser att banan håller SM-standard är det bara att ställa krav på Teknis om vilka åtgärder som behöver utföras , därefter är det Teknis som själva avgör om de skall arbeta vidare mot SM-arrangemang .
En SM-tävling varar i högst två dagar , den mesta tiden på banan används till träning för förare från hela mellansverige , satsa på de klubbar som bygger banor där vi har någonstans att träna under ordnade och säkra förhållanden , idag är många hänvisade till platser där inga försäkringar gäller , inte så lätt för de ungdomar som väljer att satsa på supermoto .

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
GSXR1100R skrev:
Preliminär kalender för Svenska mästerskapen 2006 i Roadracing och SuperMoto:
30/4 Anderstorp, Roadracing och SuperMoto
21/5 Falkenberg, Roadracing
28/5 Linköping, Roadracing och SuperMoto
18/6 Göteborg, Roadracing och SuperMoto :confused:
23/7 Östersund, SuperMoto
6/8 Strängnäs, SuperMoto
13/8 Knutstorp, Roadracing och SM-final i SuperMoto
10/9 Karlskoga, SM-final i Roadracing

Ang. Göteborgs tävlingen: Kan det vara så att Kortedala MK skall arrangera en tävling? Eller skall vi köra samma sträckning som GBG-varvet :hihi

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Toppen om det verkligen blir sex SM-deltävlingar i Roadracing. Det är på något vis en lägsta skamgräns för ett SM tycker jag.

Tävlingen på Falken kan ju ni Rookies bboka in redan nu eftersom det är med SO.

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Wheeliegirl skrev:
Det var ingen anklagelse, jag var bara nyfiken på vilka ni alla är....:)
Att disskutera tidupplägg och priser verkade bara vara lite "överkurs" när vi inte ens vet vilka klasser som får vara med....
Men det är ju kanonbra att spåna på det, så fortsätt med det! Nya idéer välkomnas gärna av oss som är arrangörer.... (iaf av mig! :tummenupp )

Nää, det är bara mot dig.... :D :rofl

som HW brukar skriva har jag fått priset ( 900:- ) från säker källa utan att röja min källa , det kan väl inte få vara så att det bara är vissa personer här på forumet som får hänvisa till säkra källor , eller ??? :va

vi får säkert besked snart på om anmälningsavgiften stämmer

från säker källa vet jag också att i Teknis MC Örebro:s inskickade budgetförslag för supermoto-SM 2006 är startavgiften 600:- , nu kanske det blir 300:- dyrare än det förslaget , det hade varit ett bra tillskott för Teknis om de fått en SM-tävling,för sina framtida planer att fortsätta att bygga ut banan , så att den kan bli en komplett supermotoanläggning med de normer som finns .

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad är Göteborg? Fast det ser ut lite som ett copy & paste misstag. Visserligen byggs det en ny bana i Göteborgs närhet, men är den verkligen klar till nästa år?

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Swedie skrev:
Vad är Göteborg? Fast det ser ut lite som ett copy & paste misstag. Visserligen byggs det en ny bana i Göteborgs närhet, men är den verkligen klar till nästa år?

Tillfällig flygplatsbana har jag hört att det ska bli , men vem vet!

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Swedie skrev:

Ja, det är Kortedala MK som bygger en tillfällig bana för SM i Supermoto och RR..... :tummenupp

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Swedie skrev:

Va byggs det en bana i gbg :confused:

VAd jag har hört iaf så ska kortedela anordna en motard tävling på typ en parkering lr nått

Wheeliegirl skrev:
Ja, det är Kortedala MK som bygger en tillfällig bana för SM i Supermoto och RR..... :tummenupp

knappast RR.......Gomorgon :hihi

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Wheeliegirl skrev:

Det har ju körts SM-RR på Säve flygfält i början på 70 talet. Det var visst någon Marianne som var den drivande då.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan vi inte bara SKITA i dessa banor som byggs runtom andra asfalterade ytor? They suck då de inte är gjorda för annat än minimoto känns det som. Lär knappt komma ur 1a växeln... Kan vi inte bara köra på Gotland Ring istället. STCC ska ju köra där.... :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
Kan vi inte bara SKITA i dessa banor som byggs runtom andra asfalterade ytor? They suck då de inte är gjorda för annat än minimoto känns det som. Lär knappt komma ur 1a växeln... Kan vi inte bara köra på Gotland Ring istället. STCC ska ju köra där.... :)
Gotland har ingen banlicens. Dessutom verkar det som att ägaren inte har kulor att slutföra bygget med, så stcc-rejset är ganska osäkert.

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Wheeliegirl skrev:

...kan väl bara hoppas att det kommer mycket publik så att Kortedala gör en stor vinst på sitt SM , pengar som kan användas som hjälp till byggande av permanent bana :banana

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM