Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag ska ta lite bättre bilder i dagsljus imorgon:) , ja hade skaffat ett öppet skumfilter också som ja skulle sätta rakt på fuggen men de blev gör trångt med de så de får ja nog hoppa.
Bost portad fugge kanske skulle vart nått:yoparty

Fråga om oringen, ja tog en ifån kedjan men om jag håller imot "armen" lite när jag gasar så kan ja ganska enkelt få en glipa på 1-2 mm, är oringen för stor???

Den oringen är perfekt. Du kan kolla med soppa i flotörkoppen och gasa snabbt och kolla då om det blir en glipa. Då ska det hellst inte bli det. Prova gärna att skruva in den fjäderbelastade skruven för att se om den tål mer axpump. Då kan den bli tokpigg....Du kan visserligen få avslagssurning istället :gnissla Men då backar man bara till man är tillfredställd

Jag har sett att det finns tygfilter (kn typ ) till husaberg som man sätter i ramen dvs org ställe. Det är faktist inte såå dåligt jag har hafft kn filter där och det gav bra (hemmagjort)
Men jag hittar tyvär inte stället,,,,,,,,,,,,,,,,,förmodligen i tyskland har jag för mig?

Hittade. http://www.e-dnafilters.com/Product.asp?ID=692
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Den oringen är perfekt. Du kan kolla med soppa i flotörkoppen och gasa snabbt och kolla då om det blir en glipa. Då ska det hellst inte bli det. Prova gärna att skruva in den fjäderbelastade skruven för att se om den tål mer axpump. Då kan den bli tokpigg....Du kan visserligen få avslagssurning istället :gnissla Men då backar man bara till man är tillfredställd

Jag har sett att det finns tygfilter (kn typ ) till husaberg som man sätter i ramen dvs org ställe. Det är faktist inte såå dåligt jag har hafft kn filter där och det gav bra (hemmagjort)
Men jag hittar tyvär inte stället,,,,,,,,,,,,,,,,,förmodligen i tyskland har jag för mig?

Hittade. http://www.e-dnafilters.com/Product.asp?ID=692

de filtret såg nice ut, tänkte på luftintaget i ramen i slutet av 4kansprofilen, det blir som en kant i "luftkanalen" om man svetsar en plåt där så man får bort kanterna borde de inte göra en del för luftströmen på höga varv? Lite svårt å förklara men ja kan knäppa en bild sen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
de filtret såg nice ut, tänkte på luftintaget i ramen i slutet av 4kansprofilen, det blir som en kant i "luftkanalen" om man svetsar en plåt där så man får bort kanterna borde de inte göra en del för luftströmen på höga varv? Lite svårt å förklara men ja kan knäppa en bild sen.

Säljs av touringbutiken, paradoxalt nog :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
de filtret såg nice ut, tänkte på luftintaget i ramen i slutet av 4kansprofilen, det blir som en kant i "luftkanalen" om man svetsar en plåt där så man får bort kanterna borde de inte göra en del för luftströmen på höga varv? Lite svårt å förklara men ja kan knäppa en bild sen.

Jag antar du menar inne i ramen där det drar iväg in i gummiballen till förgasaren?

Jo det lär göra en hel del det ska ju vara fullradie på allt vad insug heter. Det går att grovrslipa detta och spackla med pålitligt matrial Typ Samma som jag plastar toppars insug..JB Weld sitter för evigt. Men även plastickpaddings tanktät funkar.

Går ju borra hål rakt igenom ramen för bästa faste för spacklet (5mm hål runtom stället och grovripigt och fettfritt såklart..
 

Crower

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Linköping
Hoj
Honda
Hej på er.

Har nu följt denna tråd under en längre tid och tog nu tillfället i akt att registrera mig.

Varför får man aldrig se en bänkning av era trimobjekt före och efter trimning?

Det är hela tiden uppskattade siffror. Jag menar portning +4hk, högkompkolv +1hk, vassare kam +2hk och slutligen minst 3-4hk avgassystem = summa sumarum, ni får som minst ut 7-10 hk.

Men hittils är det ingen som vågat visa några som helst bänkpapper som visar fakta!
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
provkörd och klar:banana , känns bra lite svårt å jämföra draget för de spann bara på 1,2,3,4an (väldigt blött) ja trodde dock att ja skulle få mer effekt på högre varv än vad den fick:va men ljudet blev riktigt nice.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    165.3 KB · Visningar: 103
  • 2.jpg
    2.jpg
    166.1 KB · Visningar: 101

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej på er.

Har nu följt denna tråd under en längre tid och tog nu tillfället i akt att registrera mig.

Varför får man aldrig se en bänkning av era trimobjekt före och efter trimning?

Det är hela tiden uppskattade siffror. Jag menar portning +4hk, högkompkolv +1hk, vassare kam +2hk och slutligen minst 3-4hk avgassystem = summa sumarum, ni får som minst ut 7-10 hk.

Men hittils är det ingen som vågat visa några som helst bänkpapper som visar fakta!

Jag brukar vis min så fort jag får changsen Tackar ...nu ingen Hehe:D

Det papper som visar 72 hk är utan turbo så klart.

Data på den timmningen är

Orginal komp 10-1 Endast! och korkat Ska vara 13,5-1 .. Tillfällig bromsning!!.

2. Snikportad Utan plast/tumbling av mig.

3. Förgasare mikuni pro 41mm. (på tok för liten!)

4. kamm Tornado steg 2 durr 271 in & ut lyft 10mm..org fjädrar & ventiler.

5. Avgas Boost special avstämmt för den kammen.

6. Filter biltema konfilter,

Andra papperet är med Turbo och samma inredning i motorn så när på som sänkt komp och överladd på 0,75 bar.

Org xr 650 med öppet system och filter kan lämmna mellan 48-52hk på baken .

5.
 

Bifogat

  • min xr650 bänkat.jpg
    min xr650 bänkat.jpg
    100.2 KB · Visningar: 105
  • bänkpapper.jpg
    bänkpapper.jpg
    85.8 KB · Visningar: 95

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
provkörd och klar:banana , känns bra lite svårt å jämföra draget för de spann bara på 1,2,3,4an (väldigt blött) ja trodde dock att ja skulle få mer effekt på högre varv än vad den fick:va men ljudet blev riktigt nice.

Det såg ju stenbraigt ut:tummenupp Du har kommit in i Husabergtvärstoppsväggen:D Jag satt ju dit ett väldigt liknade system på min Husa 650 och den vart ju stenstark men upplevdes varva mindre. Men förmodligen är det inbillning, den varvar bara upp fortare nu :tummenupp

Vad som skulle sitta fint på detta är en tumblingportning och större gasare. Då får man mer toppend power men utan förlust i lågvarvet. En värre kamm vore ju fin också :D
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Det såg ju stenbraigt ut:tummenupp Du har kommit in i Husabergtvärstoppsväggen:D Jag satt ju dit ett väldigt liknade system på min Husa 650 och den vart ju stenstark men upplevdes varva mindre. Men förmodligen är det inbillning, den varvar bara upp fortare nu :tummenupp

Vad som skulle sitta fint på detta är en tumblingportning och större gasare. Då får man mer toppend power men utan förlust i lågvarvet. En värre kamm vore ju fin också :D

nja portning m.m får nog vänta lite jag får nog lära mig å behärska de som redan finns i den:hihi , men ja ska kolla på det där med ramen och luftintaget för det borde väll påvärka varvvilligheten lite grann??
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
nja portning m.m får nog vänta lite jag får nog lära mig å behärska de som redan finns i den:hihi , men ja ska kolla på det där med ramen och luftintaget för det borde väll påvärka varvvilligheten lite grann??

Jag hade filter rakt på gasaren förra året. Funkade fin fint, men va väl tight om man hade batteriet kvar. Men det problemet har inte du :)
Man får kapa bort anslutningsstosen på ramen. Lite meckigt med går med bara ett bågfilsblad, går även återställa i framtiden om man så önskar. Se bara till att fila kanterna i ramen sen annars skär dom sönder filtret på nolltid.

Har ett artikelnr på filtret någonstans. Kan leta upp det om du vill.
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Jag hade filter rakt på gasaren förra året. Funkade fin fint, men va väl tight om man hade batteriet kvar. Men det problemet har inte du :)
Man får kapa bort anslutningsstosen på ramen. Lite meckigt med går med bara ett bågfilsblad, går även återställa i framtiden om man så önskar. Se bara till att fila kanterna i ramen sen annars skär dom sönder filtret på nolltid.

Har ett artikelnr på filtret någonstans. Kan leta upp det om du vill.

ja kör en del crossbana å skog, de känns som filtret är mer utsatt för skit när det sitter där nere så ja väntar nog tills sommarn när det är asfalt som gäller igen:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ja kör en del crossbana å skog, de känns som filtret är mer utsatt för skit när det sitter där nere så ja väntar nog tills sommarn när det är asfalt som gäller igen:)

Det blir riktigt bra med bätte filter i ramen och trattform inne i ramen faktist.. Min stack inte iväg ordenligt förens jag satt dit kn filter och mjukade till inne i ramen. Jag var lat så ja tog bara karrossserilim och gjorde en tratt inne i ramen. Helt klart enkelt men hur säker det var törs jag inte säga:gnissla (lossnade inte) Om du törs så kör med karrosserilim eller något som tål olja /bensin och lägg i armering i detta siliconliknade klägg . Lägg i starkaste sytråd flera varvt björn tråd. Nu när jag skriver det så låter det ju bra och säkert, Borrar man dessutom några förankringshål runt hela hålet som limmet får tränga ner i så måste det vara säkert. Jag tillverkade eget Kn filter av ett runt cylinderfilter (kn) . Sedan fick jag gå upp ordenligt i bestyckning innan den for iväg värre!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
nja portning m.m får nog vänta lite jag får nog lära mig å behärska de som redan finns i den:hihi , men ja ska kolla på det där med ramen och luftintaget för det borde väll påvärka varvvilligheten lite grann??

Försök få tag på en CDI som ger mer varv :tummenupp
Thomas på Enginehardware borde väl kunna hjälpa en sillstrypare som du :hihi


OBS Håll koll på hur hårt piporna sitter i toppen. Ser ut som du använder RAAS originalfästen. Har märkt att de käkar rätt friskt i toppen om de inte sitter stenhårt. De allra flesta bygger om fästena på olika inovativa sätt. Mina sitter med stosar från Arrows-husa-original från sent 90-tal som är svetsade på raaspipan.
En annan svaghet är att det högra röret är så långt och när du får lite vibrationer i det kommer det till slut spricka. Har hänt på fler än ett system. Lösningen är att kapa ungefär vid högra stöveln och göra en skarv som sitter ihop som vanligt med fjädrar. Då får du dessutom en bättre dragning av det = du slipper ställa dig på röret om du tappar fotfästet i ett hopp.
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Försök få tag på en CDI som ger mer varv :tummenupp
Thomas på Enginehardware borde väl kunna hjälpa en sillstrypare som du :hihi


OBS Håll koll på hur hårt piporna sitter i toppen. Ser ut som du använder RAAS originalfästen. Har märkt att de käkar rätt friskt i toppen om de inte sitter stenhårt. De allra flesta bygger om fästena på olika inovativa sätt. Mina sitter med stosar från Arrows-husa-original från sent 90-tal som är svetsade på raaspipan.
En annan svaghet är att det högra röret är så långt och när du får lite vibrationer i det kommer det till slut spricka. Har hänt på fler än ett system. Lösningen är att kapa ungefär vid högra stöveln och göra en skarv som sitter ihop som vanligt med fjädrar. Då får du dessutom en bättre dragning av det = du slipper ställa dig på röret om du tappar fotfästet i ett hopp.

sillstrypare?? haha ,., jo jag läste de nån stanns att dom äter upp toppen p.g.a vibrationer. kan man sätta dom med gumgum för avgassystem tror du eller blir det för varmt och brinner upp?
Ja tyckte att de va lite mysko att högra pipan var i enbart en del, hade vart smidigt med en skarv där. jag får leta efter en svetsare

Har läst nån stanns att 400ans cdi box ska ge lite mer på 650in?? Nån som kan bekräfta de?

Det blir riktigt bra med bätte filter i ramen och trattform inne i ramen faktist.. Min stack inte iväg ordenligt förens jag satt dit kn filter och mjukade till inne i ramen. Jag var lat så ja tog bara karrossserilim och gjorde en tratt inne i ramen. Helt klart enkelt men hur säker det var törs jag inte säga:gnissla (lossnade inte) Om du törs så kör med karrosserilim eller något som tål olja /bensin och lägg i armering i detta siliconliknade klägg . Lägg i starkaste sytråd flera varvt björn tråd. Nu när jag skriver det så låter det ju bra och säkert, Borrar man dessutom några förankringshål runt hela hålet som limmet får tränga ner i så måste det vara säkert. Jag tillverkade eget Kn filter av ett runt cylinderfilter (kn) . Sedan fick jag gå upp ordenligt i bestyckning innan den for iväg värre!

Ja får ta å leka lite mackgyver i luftburken till helgen:D :tummenupp
kommer du ihåg vad du åkte för bestyckning och nål?
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
sillstrypare?? haha ,., jo jag läste de nån stanns att dom äter upp toppen p.g.a vibrationer. kan man sätta dom med gumgum för avgassystem tror du eller blir det för varmt och brinner upp?
Ja tyckte att de va lite mysko att högra pipan var i enbart en del, hade vart smidigt med en skarv där. jag får leta efter en svetsare

Har läst nån stanns att 400ans cdi box ska ge lite mer på 650in?? Nån som kan bekräfta de?
gumgum skulle kunna funka, kanske kanske

Jag skulle kunna skicka ner de första stosarna jag hade, de blev inte lika bra som de jag har nu (tack husaharry :fyllisar ) men kan säkert funka bra, antingen som de är eller med lite moddar.

Thomas som trimmar så mkt kan säkert rota fram en moddad box...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kommer du ihåg vad du åkte för bestyckning och nål?

Problemet var att jag åkte gammelhärk med dellorot. Gick upp från 190-210..

Supermoto eller någon annan snubbe som bänkat sin husa med väldigt öppet system borde kunna svara.. Eller läs Husaberg bestyckningstråden

Om du inte har möjligthet till fullgastokkörningar och kolla färgen på stiftet så kan du prova att sätta i både större och mindre munstycke. Gå först upp 10% i högfart och känn på det ,,och sedan 5% mindre än du kör med nu. Då kan du bilda en uppfattning åt vilket håll du ska. kan tänkas att du även måste upp 10% i lågfarten? Och förmodligen lite mer påställd axpump.. Som sagt när jag hängde på fullt öppet system och kn filter så hände inte ett skit förens jag bestyckade upp ordenligt.
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
kommer du ihåg vad du åkte för bestyckning och nål?

Problemet var att jag åkte gammelhärk med dellorot. Gick upp från 190-210..

Supermoto eller någon annan snubbe som bänkat sin husa med väldigt öppet system borde kunna svara.. Eller läs Husaberg bestyckningstråden

Om du inte har möjligthet till fullgastokkörningar och kolla färgen på stiftet så kan du prova att sätta i både större och mindre munstycke. Gå först upp 10% i högfart och känn på det ,,och sedan 5% mindre än du kör med nu. Då kan du bilda en uppfattning åt vilket håll du ska. kan tänkas att du även måste upp 10% i lågfarten? Och förmodligen lite mer påställd axpump.. Som sagt när jag hängde på fullt öppet system och kn filter så hände inte ett skit förens jag bestyckade upp ordenligt.

ja åker med 180/45 med obekr. hade 160 med org system, har ett 185 också men ja åkte med 190 i min förra husa med fp-system å den sota took mycket!
men ja kanske ska gå upp lite ändå?

gumgum skulle kunna funka, kanske kanske

Jag skulle kunna skicka ner de första stosarna jag hade, de blev inte lika bra som de jag har nu (tack husaharry :fyllisar ) men kan säkert funka bra, antingen som de är eller med lite moddar.

Thomas som trimmar så mkt kan säkert rota fram en moddad box...

jasso är dom lösa? Ja trodde dom svetsades fast i systemet? :va
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag äntligen fått en turbokompis!! Jag har hjälpt 3st snubbar med lite råd om turbomatning xr...En Tysk och en Amrikanare ocskå Bellman:D

Just kidding om Bellman :hihi Men tysken o Us gubben är sant

Us gubben har en lång väg kvar trotts att jag har förkortat den avsevärt.

Kolla tuben http://www.youtube.com/watch?v=tLyyac-mXNI
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ja åker med 180/45 med obekr. hade 160 med org system, har ett 185 också men ja åkte med 190 i min förra
men ja kanske ska gå upp lite ändå?

Den låter väldigt upbestyckad! Men har du 190 munst så prova det ändå för att vara säker...
Då kan den lika gärna vilja ha mindre typ 170 är nog mer rätt (gissar jag) Måste köras på full gas och slås av för att vara säker. Är det möjligt att ligga på 170kmt minst 700 meter? Här uppe i mittsverige ligger det ju snö på vagarna:gnissla
45 i lågf.... kolla bara hur många varv ut luftskruven är när den går fint på tomgång .. Innom 1-2,5v är ju bra annars byter du till förmodligen större.

Bästa inbestycknings-underlag är sjöis och endurodubb hellst med 30cm snö:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top