Supermoto trimtråden!

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Varför drar man inte avgasrören hela vägen som på den här? Hur tufft som hellst jue. :yoparty

XR650Works.jpg
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
kommer du ihåg vad du åkte för bestyckning och nål?

Problemet var att jag åkte gammelhärk med dellorot. Gick upp från 190-210..

Supermoto eller någon annan snubbe som bänkat sin husa med väldigt öppet system borde kunna svara.. Eller läs Husaberg bestyckningstråden
Om du inte har möjligthet till fullgastokkörningar och kolla färgen på stiftet så kan du prova att sätta i både större och mindre munstycke. Gå först upp 10% i högfart och känn på det ,,och sedan 5% mindre än du kör med nu. Då kan du bilda en uppfattning åt vilket håll du ska. kan tänkas att du även måste upp 10% i lågfarten? Och förmodligen lite mer påställd axpump.. Som sagt när jag hängde på fullt öppet system och kn filter så hände inte ett skit förens jag bestyckade upp ordenligt.

Har inte bänkat efter byte till dubbelsystemet men med Akra och då hade jag 62 på slangen. Har tyckt den går så jämrans bra att jag inte brytt mig om att ta fram det ev. sista.

jasso är dom lösa? Ja trodde dom svetsades fast i systemet? :va
De jag har nu är svetsade. De jag har liggandes var tänkta att skruvas i toppen och sen kör man samma lösning med fjädrar för resten av systemet. Tanken är att om något slits blir det inte toppen. Kolla hur det är gjort på t.ex en 525a.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför drar man inte avgasrören hela vägen som på den här? Hur tufft som hellst jue. :yoparty

XR650Works.jpg

Det där är bra om man vill ha bra bottendrag. Notera att den högra kröken är extrasvängd/förlängd för att hålla samma längd som den vänstra. Denna xr går ju i sandbana mest baja 2000 eller vad det heter så den är trimmad för bra mellanreg.

Den har endera hrc kammen eller Hotcams steg 2 = bandtraktor med det avgaset.

En annars lagom dragning är just som bilden fast man grenar ihop just innan dämparen då får man ungefär samma resultat men kan köra vanligt slipppppon
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Har inte bänkat efter byte till dubbelsystemet men med Akra och då hade jag 62 på slangen. Har tyckt den går så jämrans bra att jag inte brytt mig om att ta fram det ev. sista.
/QUOTE]

När jag bänkade min 644cc 04'a med hel-Akra och Brink-plastad/portad topp så var det enda vi ändrade från orginal bestyckning huvudmunstycket och soppaskruven. Och vi behövde bara gå upp till 165. Soppaskruven kommer jag inte ihåg vad vi ställde den på men lite justerades den också. Gick kanon!
Har letat ihjäl mig efter pappret, men har för mig 63 hk och 61 Nm.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu har jag äntligen fått en turbokompis!! Jag har hjälpt 3st snubbar med lite råd om turbomatning xr...En Tysk och en Amrikanare ocskå Bellman:D

Just kidding om Bellman :hihi Men tysken o Us gubben är sant

Us gubben har en lång väg kvar trotts att jag har förkortat den avsevärt.

Kolla tuben http://www.youtube.com/watch?v=tLyyac-mXNI

Om man vill sätta turbo på tex en KTM 640 (jag skall inte göra det).
Hur gör man med bränsle, tändning, laddtrycks kurvor etc ?

Har man insprutning, knacksensorer, lambdasonder, styrdatorer mm ?
Eller är det bara vanligt "Bonn-trim med fläkt" ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man vill sätta turbo på tex en KTM 640 (jag skall inte göra det).
Hur gör man med bränsle, tändning, laddtrycks kurvor etc ?

Har man insprutning, knacksensorer, lambdasonder, styrdatorer mm ?
Eller är det bara vanligt "Bonn-trim med fläkt" ?

Inga moderna saker här inte, jag hatar datorer och sladdar. Vanlig mikunigasare och vanlig tryckregulator som styrs från laddtrycket och har dessutom juserskruv (simpelt och bra) vanlig bilsoppapump som klarar strax mer än vad man kommer ladda ,lamdasond har jag visserligen men det är endast för lamdamätaren för bestyckning. Tryckstyrning består av wastergate inbyggt i turbo (org) och 2 läges vippbrytare som går att slå mellan 0,8bar till 1,0 bar. Knackcensorn är Boost vänster öra,he he........ Tändningen kan man ha org eller vid högt laddtryck sänka en aning (över 1 bar) Inge hightech alls:tummenupp
Hoppas snart kunna snickra ihop vers 2 av turbon och då blir det ju byggtråd här.


Den där Amrikanaren kommer förmodligen att misslyckas tyvär. Jag frågade var han skulle placera pleniumet,,,,,och fick till svar att det hade han glömt att man måste ha:gnissla Det han gjort hitintills är den lätta parten och vet man inte att plenium behövs så har jag inga förhoppningar på detta bygge:näsblod
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Inga moderna saker här inte, jag hatar datorer och sladdar. Vanlig mikunigasare och vanlig tryckregulator som styrs från laddtrycket och har dessutom juserskruv (simpelt och bra) vanlig bilsoppapump som klarar strax mer än vad man kommer ladda ,lamdasond har jag visserligen men det är endast för lamdamätaren för bestyckning. Tryckstyrning består av wastergate inbyggt i turbo (org) och 2 läges vippbrytare som går att slå mellan 0,8bar till 1,0 bar. Knackcensorn är Boost vänster öra,he he........ Tändningen kan man ha org eller vid högt laddtryck sänka en aning (över 1 bar) Inge hightech alls:tummenupp
Hoppas snart kunna snickra ihop vers 2 av turbon och då blir det ju byggtråd här.


:näsblod

Funkar det att placera turbon närmare cylindern än vad du har gjort ? eller blir det för kraftiga avgaspulser på en stånka ?

Ingen som reglerar tändningen (och knackningen) med en APC-box från en gammal saab, eller liknande ?

Det vore fint för körbarheten om man kunde ha en progressiv laddkurva och bränsle.

Skulle man fixa allt ovan börjar det väl bli dyrt :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funkar det att placera turbon närmare cylindern än vad du har gjort ? eller blir det för kraftiga avgaspulser på en stånka ?

Ingen som reglerar tändningen (och knackningen) med en APC-box från en gammal saab, eller liknande ?

Det vore fint för körbarheten om man kunde ha en progressiv laddkurva och bränsle.

Skulle man fixa allt ovan börjar det väl bli dyrt :(

Det går lika bra att ha den längst fram. Jag kommer placera turbon på höger sida cylinder nu för att få ut högre laddtryck och tidigare laddtryck + grövre grenrör.
Detta kommer göra att den ger ordenligt mer pullver på samma laddtryck som tidigare. Jag pressade ju alla hk genom org krökarna tidigare så man fick ladda lite mer i onödan för att få ut pullver:gnissla

Proggresiv laddkurva..Bränsle. Jag gör allt för att få så tryck så tidigt som möjligt helt enkelt. När laddmätaren visar över 0,5bar så är motorn förutsägbar och lättkörd spikningen är inget problem under 115hk om man har sänkt grundkompet till 8,5-1.. Jag kan köra helt org tändläge då (utan ic och 98okt!! ) Nu blir det utan intercooler också men e85. Bara köpa sig en vortex box och programera sin egen kurva om man vill,,hyffsat billig 3000kr i US.

Bränslet följer trycket progresivt. Vid 0 laddtryck är det nästan inget bränsletryck och vid 1 bar ställer man in så bräsletrycket ligger på 1,1-1,2bar..Tryckstyrd Melpasi tryckregulator ställbar. 600kr från mc Express:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad hände med Xr turbon i den senaste videon på youtube Boost? Det lät lite konstigt i slutsekunderna!!??:brinnerup

Mvh Christer

Äntligen någon som reagerat på det.. Jo det lät vird jag trodde hela motorn höll på att skaära för det gnällde pep och gick tungt! Men det enda som hände var att en bult till bakdrevet lossnade och svarvade sig in i svingen :D Visserligen långt in så jag fick svetsa igen svarvhålet! :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lägger in lite tuningbilder på trottlar till en 2-takts 900 trippelmotor jag håller på vässa (Articat Thundercat 96a som ska bli lite småvässad. Just denna modd har jag kör på cross och faktist i org gasaren på xr650. UFO brickor funkar faktist lika bra som säljarna påstår må jag säga. Att man ska få 1 hk per 100cc kan man nog drömma om på en 600 storstonka. Men helt klart fler hk i botten regget och ända till toppvarv,, Märks bäst på att motorn svarar som om man satt dit en axpump och bränsleförbrukningen blir bättre pga bet starkare pickuppeffekt. Hutlöst stark!! I klass med Lectrone!. Bestyckningen är ju därmot svår,,,,man får stoppa i minsta möjligt lågfartsmunstycke för att den inte ska sura på tomgång . Det finns ju UFO brickor att köpa till mikuni vm 38-44 men dom kostar 1100kr för (3st) och är ju inte lika bra som Boosts JB weldingjutena för gott och inslipade efter trotteln exakt. Boost II JB Powerflow:D

Detta är gammla mikuni vm 44or som ska moddas med dessa UFO brickor replikor ,,,Powerjet ,powerplate och slutligen Boostbottle och reedpacer på insuget. Med alla dessa prylar kommer förgasarna vara lika effektiva som flatslides, och ha lika bra tomgång och låvarvsegenskaper som 38mm som sitter org på denna maskin.
 

Bifogat

  • PC200069.JPG
    PC200069.JPG
    103.1 KB · Visningar: 147
  • PC200068.JPG
    PC200068.JPG
    116.1 KB · Visningar: 122

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Nu du Benny Bus nu är du snart arbetslös tillsammans med Erland och Dr bike.:D

http://www.centroidcnc.com/cncvideo/cnc_video_porting.html

Mvh Christer

Fint att få så grymma resultat, man kan ju flödessimulera i datorn tills man har en grym topp, och sen låta maskinen göra jobbet! :tummenupp

Fina dyra maskiner kan man lungt påstå...!! Men det krävs handportning även på en sådan cnc portad topp tråkigt nog. Visserligen säker bara ytters lite.., Erland kan svara bä'ttre på det för han beskriver detta på sin hemsida. Och än så länge kan inte cnc apparaten gjuta i plast :hihi

Varför behöver man handporta? maskinen gör ju det perfekt?
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
om man ska få fart på en xr600 -95'a vad ska man köpa/göra då.

Nån som har nåt tips.

Om jag skulle handla följande setup.

1. porta
2. steg 1 kam
3. 11-1 kolv
4. krökar
5. förgasare

Vilken förgasare ska jag köpa och vilken krök och vart handlar jag dem till bäst pris.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vet inte om detta är OT men iaf. Passar ett slipon som från början är till en ktm 450 på en 525/560 också:va eller finns det risk att man tappar en större mängd
effekt? hittar nämligen inga slipon system som är till just ktm:s 525/560:(
Tacksam för svar.

edit: tar gärna emot tips om ett bra slipon system också:tummenupp

Mvh.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
om man ska få fart på en xr600 -95'a vad ska man köpa/göra då.

Nån som har nåt tips.

Om jag skulle handla följande setup.

1. porta
2. steg 1 kam
3. 11-1 kolv
4. krökar
5. förgasare

Vilken förgasare ska jag köpa och vilken krök och vart handlar jag dem till bäst pris.

Det mest prisvärda som ger ungfär samma drag som en vattenkyld 650 är följande.......

1...Porta

2...Hotcams för dryga 50brp finns bara en) Men webbcams har hur vilda som helst men då krävs starkare fjädrar. kostar man på sig en webbcams mod lite värre så drar effekten iväg till över 60bhp!! Kolla i webbcams och sök på xr600!!

3.. Förgasaren behöver inte bytas för effektens skull .. Men betydligt rappare med en 40mm -42mm mikuni flatslide tm eller hsr spelar ingen roll. Och stabilare tomg + någon kuse extra med fatslide. Rekom starkt.


4,,krökarna byts INTE så länge man bara har hotcams och övriga modds (under 55hk) Sätter man därimot in en 260 graders + kam med 9mm lyft så köper man grövre krökar. Finns billiga på APP racing i tyskland.
Hjuddämparen ,, För max effekt så kör man bara ett slipon med perforerat rör igenom sig på ca 46-50mm. (dom flesta slipons)

Vet inte om detta är OT men iaf. Passar ett slipon som från början är till en ktm 450 på en 525/560 också:va eller finns det risk att man tappar en större mängd
effekt? hittar nämligen inga slipon system som är till just ktm:s 525/560:(
Tacksam för svar.

edit: tar gärna emot tips om ett bra slipon system också:tummenupp

Mvh.

Ingen skillnad mellan 450 525 så det går bra... Vilket slip som hellst går bra...Från rr hoj lika bra.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top