supermoppe
Men i min värld...
Varför drar man inte avgasrören hela vägen som på den här? Hur tufft som hellst jue.
kommer du ihåg vad du åkte för bestyckning och nål?
Problemet var att jag åkte gammelhärk med dellorot. Gick upp från 190-210..
Supermoto eller någon annan snubbe som bänkat sin husa med väldigt öppet system borde kunna svara.. Eller läs Husaberg bestyckningstråden
Om du inte har möjligthet till fullgastokkörningar och kolla färgen på stiftet så kan du prova att sätta i både större och mindre munstycke. Gå först upp 10% i högfart och känn på det ,,och sedan 5% mindre än du kör med nu. Då kan du bilda en uppfattning åt vilket håll du ska. kan tänkas att du även måste upp 10% i lågfarten? Och förmodligen lite mer påställd axpump.. Som sagt när jag hängde på fullt öppet system och kn filter så hände inte ett skit förens jag bestyckade upp ordenligt.
De jag har nu är svetsade. De jag har liggandes var tänkta att skruvas i toppen och sen kör man samma lösning med fjädrar för resten av systemet. Tanken är att om något slits blir det inte toppen. Kolla hur det är gjort på t.ex en 525a.jasso är dom lösa? Ja trodde dom svetsades fast i systemet?
Varför drar man inte avgasrören hela vägen som på den här? Hur tufft som hellst jue.
Har inte bänkat efter byte till dubbelsystemet men med Akra och då hade jag 62 på slangen. Har tyckt den går så jämrans bra att jag inte brytt mig om att ta fram det ev. sista.
/QUOTE]
När jag bänkade min 644cc 04'a med hel-Akra och Brink-plastad/portad topp så var det enda vi ändrade från orginal bestyckning huvudmunstycket och soppaskruven. Och vi behövde bara gå upp till 165. Soppaskruven kommer jag inte ihåg vad vi ställde den på men lite justerades den också. Gick kanon!
Har letat ihjäl mig efter pappret, men har för mig 63 hk och 61 Nm.
Nu har jag äntligen fått en turbokompis!! Jag har hjälpt 3st snubbar med lite råd om turbomatning xr...En Tysk och en Amrikanare ocskå Bellman
Just kidding om Bellman Men tysken o Us gubben är sant
Us gubben har en lång väg kvar trotts att jag har förkortat den avsevärt.
Kolla tuben http://www.youtube.com/watch?v=tLyyac-mXNI
Om man vill sätta turbo på tex en KTM 640 (jag skall inte göra det).
Hur gör man med bränsle, tändning, laddtrycks kurvor etc ?
Har man insprutning, knacksensorer, lambdasonder, styrdatorer mm ?
Eller är det bara vanligt "Bonn-trim med fläkt" ?
Inga moderna saker här inte, jag hatar datorer och sladdar. Vanlig mikunigasare och vanlig tryckregulator som styrs från laddtrycket och har dessutom juserskruv (simpelt och bra) vanlig bilsoppapump som klarar strax mer än vad man kommer ladda ,lamdasond har jag visserligen men det är endast för lamdamätaren för bestyckning. Tryckstyrning består av wastergate inbyggt i turbo (org) och 2 läges vippbrytare som går att slå mellan 0,8bar till 1,0 bar. Knackcensorn är Boost vänster öra,he he........ Tändningen kan man ha org eller vid högt laddtryck sänka en aning (över 1 bar) Inge hightech alls
Hoppas snart kunna snickra ihop vers 2 av turbon och då blir det ju byggtråd här.
Funkar det att placera turbon närmare cylindern än vad du har gjort ? eller blir det för kraftiga avgaspulser på en stånka ?
Ingen som reglerar tändningen (och knackningen) med en APC-box från en gammal saab, eller liknande ?
Det vore fint för körbarheten om man kunde ha en progressiv laddkurva och bränsle.
Skulle man fixa allt ovan börjar det väl bli dyrt
Vad hände med Xr turbon i den senaste videon på youtube Boost? Det lät lite konstigt i slutsekunderna!!??
Mvh Christer
Nu du Benny Bus nu är du snart arbetslös tillsammans med Erland och Dr bike.
http://www.centroidcnc.com/cncvideo/cnc_video_porting.html
Mvh Christer
Nu du Benny Bus nu är du snart arbetslös tillsammans med Erland och Dr bike.
http://www.centroidcnc.com/cncvideo/cnc_video_porting.html
Mvh Christer
Nu du Benny Bus nu är du snart arbetslös tillsammans med Erland och Dr bike.
http://www.centroidcnc.com/cncvideo/cnc_video_porting.html
Mvh Christer
Fina dyra maskiner kan man lungt påstå...!! Men det krävs handportning även på en sådan cnc portad topp tråkigt nog. Visserligen säker bara ytters lite.., Erland kan svara bä'ttre på det för han beskriver detta på sin hemsida. Och än så länge kan inte cnc apparaten gjuta i plast
om man ska få fart på en xr600 -95'a vad ska man köpa/göra då.
Nån som har nåt tips.
Om jag skulle handla följande setup.
1. porta
2. steg 1 kam
3. 11-1 kolv
4. krökar
5. förgasare
Vilken förgasare ska jag köpa och vilken krök och vart handlar jag dem till bäst pris.
Vet inte om detta är OT men iaf. Passar ett slipon som från början är till en ktm 450 på en 525/560 också eller finns det risk att man tappar en större mängd
effekt? hittar nämligen inga slipon system som är till just ktm:s 525/560
Tacksam för svar.
edit: tar gärna emot tips om ett bra slipon system också
Mvh.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |