Supermoto trimtråden!

Eccer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Norrort
Hoj
XR650R 2001
LF 45
HF 175
Nål NCYR Clips i pos 4 av 7 (mitten)
Gummislang som ska vara adapter mellan förgasare och luftburk är införskaffad.
Nu fattas det bara lite skruvtid...
 

Tatsu

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Västervik
Hoj
Z1000
Hej på er, jag är ganska ny här. Det är ett par sidor att gå igenom, så jag blev lite lat efter typ 20 sidor.
Jag har mig en KTM 640 sm -03 som jag vill ha lite mer ös i. Köpte den för 5 dagar sen. Det sitter ett Sebring hel syst. på och 16/42 drevning.
Har ni lite tips vad jag kan göra mer på den.

Tacksam för svar
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hej på er, jag är ganska ny här. Det är ett par sidor att gå igenom, så jag blev lite lat efter typ 20 sidor.
Jag har mig en KTM 640 sm -03 som jag vill ha lite mer ös i. Köpte den för 5 dagar sen. Det sitter ett Sebring hel syst. på och 16/42 drevning.
Har ni lite tips vad jag kan göra mer på den.

Tacksam för svar

Fcr41 förgasare skrämmer nog upp den!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej på er, jag är ganska ny här. Det är ett par sidor att gå igenom, så jag blev lite lat efter typ 20 sidor.
Jag har mig en KTM 640 sm -03 som jag vill ha lite mer ös i. Köpte den för 5 dagar sen. Det sitter ett Sebring hel syst. på och 16/42 drevning.
Har ni lite tips vad jag kan göra mer på den.

Tacksam för svar

Som redan nämts så bör man byta fugge till flatslide. Jag förespråkar som vanligt mikunis flattslidar och då i första hand Mikuni 42mm hsr som sitter på HD faktist:D Lätta att få tag på och enligt mig bättre än kehin flattarna som är svindyra att bestycka in och har värdelös axpumpsfunktion.


1.. Se till att ha hellst ett stort kn filter i och totalt sönderkapad luftburk (eller ingen luftburk) . Eller väldigt uppkapad/borrad org burk och skumfilter mod twinnair eller annat racingfilter.. Detta duger hyffsat faktist.

2 Endera kehin fcr41 :näsblod Eller mikuni hsr 40-45mm:yoparty

3 Porta och plana toppen , Då får man 3 flugor på en smäll.. Högre komp,,,portat,,,vassare kamtid (tack vara planingen)

4. Byte till värre kam

. Med dessa enkla åtgärder kommer den gå som ett skott:yoparty
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hej på er, jag är ganska ny här. Det är ett par sidor att gå igenom, så jag blev lite lat efter typ 20 sidor.
Jag har mig en KTM 640 sm -03 som jag vill ha lite mer ös i. Köpte den för 5 dagar sen. Det sitter ett Sebring hel syst. på och 16/42 drevning.
Har ni lite tips vad jag kan göra mer på den.

Tacksam för svar

Det lättaste är att skaffa en FCR41MX och stoppa i en annan kam.

Boost, du är bara avis på hur klockrent FCR fuggarna går :blah
 
Last edited:

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Har nu fått dit gasarn, men den går bara om man har i choken direkt varvet sjunker så dör den om man inte har i choken. Är det lågfarten #42 som är boven till detta ska jag sätta dit ex. #55

Skruven som sitter under flottör skålen är det luftskruven som vanliftvis sitter på sidan på mikuni.

Har sett att det går köpa "bränsleskruv" till keihin vad justerar man med denna?

många frågor igen




Så här var min FCR40 bestyckad

#42


#180
NKYT@5 räknat uppifrån
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ingen här som har en Honda XR600-motor över, (eller iaf ett vevparti, vevlagerskick ointressant)?
Blev precis snuvad på en rova som var bokad och skulle ha hämtats till helgen.

Med lite tur hinner jag få hem grova krökar, hårda ventilfjädrar med Ti-retainers samt ventilstryrningar till höglyftande kam från tyskland innan helgen till bygget:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4130231#post4130231
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Halloj, nu har jag hittat till denna trevliga hörna :)

Jag undrar om det är någon som vet lite om motorn på NX 650.
För jag har försökt kolla runt efter delar. Men hittar bara orginal.
Så jag undra om det är någon som vet vart man kan hitta div. trim till henne.

Tacksam på förhand. Micke :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har nu fått dit gasarn, men den går bara om man har i choken direkt varvet sjunker så dör den om man inte har i choken. Är det lågfarten #42 som är boven till detta ska jag sätta dit ex. #55

Skruven som sitter under flottör skålen är det luftskruven som vanliftvis sitter på sidan på mikuni.

Har sett att det går köpa "bränsleskruv" till keihin vad justerar man med denna?

många frågor igen

Ok det var en fcr tycks jag minnas?? Nä inte lågfarten.. Troligast något fel.

1. kolla att den lösa bricka plåt fram på trotteln sitter rätt väg, man ska kunna läsa bokstaven som är stansad i plåten rätt väg så att säga dvs den ska inte vara upp o ner!! Ytterst lätt att sätta fel väg.

2. Lågfarten sitter igen ,,skräp i detta munstycke,, rengör genom att dra koppartråd igenom, Lämplig koppartråd finner du i närmsta elkabel:tummenupp

3. Dum fråga men har du skruvat upp tomgången tillräckligt?

4. Dum fråga igen ,,,,hann motorn bli fullt varm ? För ligger låfarten på gränsen till för liten får man ju vata dom läääänge med choke,, typ minst 5-min.

5. Ja luftskruven ska du testa skruva in mycket och ut mycket och där den går som bäst noterar du hur många varv ut den är.... Ska ligga mellan 0,7v till 2 varv då är det skapligt rätt storlek på lågfarten.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Halloj, nu har jag hittat till denna trevliga hörna :)

Jag undrar om det är någon som vet lite om motorn på NX 650.
För jag har försökt kolla runt efter delar. Men hittar bara orginal.
Så jag undra om det är någon som vet vart man kan hitta div. trim till henne.

Tacksam på förhand. Micke :)

Mycket är ju samma som XR600, tex kam och så, men det skiljer ju på autodekompmekansimen. Megacycle, hotcams och webcams har trevligare kamaxlar att tillgå. Wiseco har 102.4 mm högkompkolv (675cc)
Annars är ju även FMX, SLR, samma motor, även XL600R fast utan elstart och kortare slag.
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Har laborerat ikväll, LF 52 HF 172 då går den finfint. Tror problemen jag hade berodde på bestyckningen för den började gå bättre o bättre ju fetare LF munstycke jag satte dit.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Nu har ja åkt lite mer med min XR =) Fast strypt =) Med de va ju vissa av er som undrade hur den gick, bland annat boost 3, å nu när den är strypt har ja gått ner från 180 huvudmunstycke till 142 å de e ganska lagom =) lite lite lite stort med de får duga =)
Har testat att toppa den, den pallade med 145,8 med strypningen i (20kw), efter cykeldator, ganska bra fart för strypt om ja får säga de sjävl =)

Hoppas de går bra för alla er trimgalningar ;) Lycka till
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Måste banta min wiseco-kolv 50 g, (eller iaf så mycket det går utan att det blir för besvärligt, hur man nu definierar det...).

Tips på var jag vågar ta på kolven?
Kolvtoppstjocklek=6 mm.

Kan ju börja med att runda till nedre kolvytan kring kolvbulten, men sen?

Bilder i byggtråd på:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4188549#post4188549
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
XRen har rasat. Förmodligen ramlager eller Vevlager.

Fan va surt för dig, med tanke på de gobitar som satt i den motorn. Hann du ens köra den ostrypt?

Måste varit något lagerfel från början, ska ju inte rasa av effekten när den är strypt till 20 kW iaf... om du inte drog den till 11500.

Vad hände?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
XRen har rasat. Förmodligen ramlager eller Vevlager.

Gat däme... Nu får du vara med i Boost IIIs klubb ivf ,,Jag äter ju vetappslager :D Det enda som kan ta kål på en xr600/650 ja alla 600+ maskiner är varvtal över 8000v .. Kör man längre stunder på detta varvtal så flyger nedre vevtappens lager. Tyvärr så blir notan för lagningen stor:gnissla. Det brukar för mig landa på ca 8000kr och då gör jag allt sjäv!

I bästa fall har cylindern klarat sig och toppen?

Om du ska fixa den så försök få tag i en Falicon vestake som då kommer komplett med vevtapp och lager. Sätter du i en sådan så håller den för tubomat och vartal på 9000v:tummenupp Finns till xr 650 ivf Kolla hemsid deras (usa) Snikvers är att du köper en av locknersbilomc,, då blir det en prox komplett med bult och lager. Pris ca 2800?? En Falicon brukar kosta 2500-3800 ber på dollarkurs. Orginal finns inte!! Proxen håller lika bra/dåligt som org ivf...(under 8000v)
Men du måste byta vartenda lager i hela motorn ,,och vissa är dyra pga special (dom flesta special:gnissla. Du måste även spola ur olje röreti ramen från filspån!! Dra lös den stora pluggen i underkant ramrör,,,,har du guldaktigt filspån i den nätkorgen har dun garanterat vevstaks och ramlagerras:gnissla

Nu sista raset så tog staken med sig bägge blockhalvorna och cylinder så notan blev över 20000kr:gnissla (kosta på falicon)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Oj om man hör va du säger Boost så verkar ja ha tur =) Kan ha vart för att ja gjorde bromstest när den skar och den skar precis när ja stanna så ja tryckte bara på dödarn direkt =)
Ja har rivit ur motorn och tagit bort toppen och båda motorkåporna (inte klyvit motorn).
Har inte sett ett enda spån än så länge och kolv och cylinder och hela toppen e helt okej =)
Har kollat dimension på ramlager och de va en standarddimension så de borde gå att köpa billigt på momentum i Köping.
Ja kan inte klyva blocket då ja behöver en svänghjulsavdragare =/
Om de e nån som bor i närheten och äger en avdragare kan den gärna få höra av sig =) Om ingen annan som har erfarenhet av att ta isär XR motorer har nån bra idé? =)

Det var iallafall för lite olja i motorn och de e säkert därför den skurit.


Bilder kanske nån vill ha?

Edit: kan tillägga att motorn faktiskt går att snurra runt. Men precis efter kompläget så går de liksom tungt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj om man hör va du säger Boost så verkar ja ha tur =) Kan ha vart för att ja gjorde bromstest när den skar och den skar precis när ja stanna så ja tryckte bara på dödarn direkt =)
Ja har rivit ur motorn och tagit bort toppen och båda motorkåporna (inte klyvit motorn).
Har inte sett ett enda spån än så länge och kolv och cylinder och hela toppen e helt okej =)
Har kollat dimension på ramlager och de va en standarddimension så de borde gå att köpa billigt på momentum i Köping.
Ja kan inte klyva blocket då ja behöver en svänghjulsavdragare =/
Om de e nån som bor i närheten och äger en avdragare kan den gärna få höra av sig =) Om ingen annan som har erfarenhet av att ta isär XR motorer har nån bra idé? =)

Det var iallafall för lite olja i motorn och de e säkert därför den skurit.


Bilder kanske nån vill ha?

Edit: kan tillägga att motorn faktiskt går att snurra runt. Men precis efter kompläget så går de liksom tungt.


Otroligt om du klarat vevstakslagret, eller inte spridit ut filspån!! Kolla i oljefiltrtet om det tokglimmrar. Och kolla vid rivninge av lammellkåpan om det är metallbitar i den lilla sil/nät längst ner i bloket,,,silnätet Dras rakt utåt bara)

Du kan bara köpa ena lagret på mom , Det vänstra har jag för mig (obs köp glapplager c3 eller c4 då) Ev kan du även köpa ett lager till någonstanns i motorn. Rullagren (dom små inne i lådan besiktar du noga bara och rengör,,,,dom kan ha klarat sig. Alla andra byts.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top