Supermoto trimtråden!

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Otroligt om du klarat vevstakslagret, eller inte spridit ut filspån!! Kolla i oljefiltrtet om det tokglimmrar. Och kolla vid rivninge av lammellkåpan om det är metallbitar i den lilla sil/nät längst ner i bloket,,,silnätet Dras rakt utåt bara)

Du kan bara köpa ena lagret på mom , Det vänstra har jag för mig (obs köp glapplager c3 eller c4 då) Ev kan du även köpa ett lager till någonstanns i motorn. Rullagren (dom små inne i lådan besiktar du noga bara och rengör,,,,dom kan ha klarat sig. Alla andra byts.

Har kollar lite mer nu har ju vart i skolan så hinner inte så jättemycket. Ena avggasventilen har knackat mot kolven. Men ja tror de är så ytters pyttelite så den inte har tagit någon skada av de. Synd bara för att de liksom inte är nå sot där. Ska ta ur ventilen sen och se hur det ser ut. Men tror de e fint :tungan

Ja tror att vevstakslagret (lagren?) e slut. Och att de är därför kolven å ventilen har mötts. Men vi får väl se när ja tar isär det. Det verkar inte så allvarligt ändå:)

Ska kolla på en ny motor imorn så ja har nå medans ja fixar min, en 87a....
Någon som råkar veta om min CDI funkar till en 87a? Min e en 90a:confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kollar lite mer nu har ju vart i skolan så hinner inte så jättemycket. Ena avggasventilen har knackat mot kolven. Men ja tror de är så ytters pyttelite så den inte har tagit någon skada av de. Synd bara för att de liksom inte är nå sot där. Ska ta ur ventilen sen och se hur det ser ut. Men tror de e fint :tungan

Ja tror att vevstakslagret (lagren?) e slut. Och att de är därför kolven å ventilen har mötts. Men vi får väl se när ja tar isär det. Det verkar inte så allvarligt ändå:)

Ska kolla på en ny motor imorn så ja har nå medans ja fixar min, en 87a....
Någon som råkar veta om min CDI funkar till en 87a? Min e en 90a:confused:

Du måste byta ventil annars är risken hutlöst stor att den går av och den är säkert vinn och snet så den inte tätar i sätet. Om nu lagerglappet kom plötsligt och översteg 1mm så kan ju ventilen tagit i då !

Mer troligt.....Förmodligen har dom som trimmat missat kolv mot ventilspelet helt enkelt så måttet var för tight. Du måste kolla upp det stennoga innan du skruvar ihop den igen. Det ska vara minst 1mm på insug och 1,5 på utblås. Och detta med 0 ventilspel!! Du måste göra det jobbiga momentet att lägga på modellera på kolven och olja in ventilerna/leran för att sedan montera ihop hela toppen komplett med kam o kedja rätt inställt och 0 ventilspel..Kicka runt motorn 2 varv. Sedan är det bara att skära isär leran med rakblad och mäta avståndet mot ventilen.

Jo Jag har ju en cdi box till en 87a :tummenupp
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Har nu vart och köpt motorn :) 4000kr.
Den va komplett men vet inte om cdi e trasig elr inte.
Men Boost funkar min 90a CDI till 87an annars? =P
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har lite bestyckningsproblem på mitt vrålåk;
XR600 baserad motor, 11:1 i komp, std kam, grova krökar och öppen dämpare.
HSR42a med ställbart huvudmunstycke.
22.5 i lågfart.

Den går bra, men smäller en del på motorbroms=för stort lågfartsmunstycke
Luftskruven max ett varv ut, annars går den knappt = för litet lågfartsmunstycke.

Enl mikunis tuning guide ska ju grundinställning på luftskruv vara 2 varv ut. Sen skruvar man in tills den går ojämt, och räknar varv. Därefter från 2 varv ut skruvar man ut den tills den går ojämt, räknar varv. Därefter ställer man den mitt emellan dessa två punkter.

Detta fungerar inte för mig. När jag skruvar in så bara ökar varvtalet till skruven är i botten. Skruvar jag ut så går den bara sämre och sämre (lägre varvtal iaf)

Har gjort WD40-spreytest mellan förgasare och insugsgummit, samt mellan gummit och topp och den verkar inte dra tjuvluft. Inte heller läcker det mellan topp och grenrör. Möjligtvis lite läckage mellan grenrör och dämpare.

Tips?:va
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har lite bestyckningsproblem på mitt vrålåk;
XR600 baserad motor, 11:1 i komp, std kam, grova krökar och öppen dämpare.
HSR42a med ställbart huvudmunstycke.
22.5 i lågfart.

Den går bra, men smäller en del på motorbroms=för stort lågfartsmunstycke
Luftskruven max ett varv ut, annars går den knappt = för litet lågfartsmunstycke.

Enl mikunis tuning guide ska ju grundinställning på luftskruv vara 2 varv ut. Sen skruvar man in tills den går ojämt, och räknar varv. Därefter från 2 varv ut skruvar man ut den tills den går ojämt, räknar varv. Därefter ställer man den mitt emellan dessa två punkter.

Detta fungerar inte för mig. När jag skruvar in så bara ökar varvtalet till skruven är i botten. Skruvar jag ut så går den bara sämre och sämre (lägre varvtal iaf)

Har gjort WD40-spreytest mellan förgasare och insugsgummit, samt mellan gummit och topp och den verkar inte dra tjuvluft. Inte heller läcker det mellan topp och grenrör. Möjligtvis lite läckage mellan grenrör och dämpare.

Tips?:va

För litet lågfart ger avgassmällar, då får den bränsle från huvudmunstycket.
Otätt avgassystem kan ge avgassmällar, då det drar in luft i systemet och då kan oförbränd bensin antändas.:rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har lite bestyckningsproblem på mitt vrålåk;
XR600 baserad motor, 11:1 i komp, std kam, grova krökar och öppen dämpare.
HSR42a med ställbart huvudmunstycke.
22.5 i lågfart.

Den går bra, men smäller en del på motorbroms=för stort lågfartsmunstycke
Luftskruven max ett varv ut, annars går den knappt = för litet lågfartsmunstycke.

Enl mikunis tuning guide ska ju grundinställning på luftskruv vara 2 varv ut. Sen skruvar man in tills den går ojämt, och räknar varv. Därefter från 2 varv ut skruvar man ut den tills den går ojämt, räknar varv. Därefter ställer man den mitt emellan dessa två punkter.

Detta fungerar inte för mig. När jag skruvar in så bara ökar varvtalet till skruven är i botten. Skruvar jag ut så går den bara sämre och sämre (lägre varvtal iaf)

Har gjort WD40-spreytest mellan förgasare och insugsgummit, samt mellan gummit och topp och den verkar inte dra tjuvluft. Inte heller läcker det mellan topp och grenrör. Möjligtvis lite läckage mellan grenrör och dämpare.

Tips?:va

Oftast berpr det på läckage krökar mot topp (känsligast där). På med blå silikon mod 1000grades på tätbrickorna och dra ihop igen. men om den läker i skarv mot dämpare kan den smälla också.

Hsr gasaren är känslig på att hitta rätt lågfart. Och luftskruven är värdelös på den eller rättare sagt bränsleskruv. Du har rätt lågfart om den går som finast inom 0,7-2 varv det duger länge. På 650cc maskiner hamnar man ofta på 24-30 i lågfart och 155 i högfart . Utg läget för din bestyckning skulle jag tokgissa är 22,5-27" i lågfart och 140-145 i högfart (org mikuni munstycke) (Borrat 1,4mm) Jag borrar för det mesta för det är lätt att löda igen och borra på nytt (billigare) (snål) :D. Du skrev aldrig vilket filter men jag utgick från liknande kn eller väldigt bra flödes filter och ingen luftburk som är stängd.

Den smäller om den går snålt på lågfarten. Men om resten av registret är i snålaste laget ex nål för låg + för litet högfart då är hela systemet glödhett och extra känsligt för smällar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har lite bestyckningsproblem på mitt vrålåk;
XR600 baserad motor, 11:1 i komp, std kam, grova krökar och öppen dämpare.
HSR42a med ställbart huvudmunstycke.
22.5 i lågfart.

Enl mikunis tuning guide ska ju grundinställning på luftskruv vara 2 varv ut. Sen skruvar man in tills den går ojämt, och räknar varv. Därefter från 2 varv ut skruvar man ut den tills den går ojämt, räknar varv. Därefter ställer man den mitt emellan dessa två punkter.

Detta fungerar inte för mig. När jag skruvar in så bara ökar varvtalet till skruven är i botten. Skruvar jag ut så går den bara sämre och sämre (lägre varvtal iaf)

Tips?:va

Smällarna kommer av att det läcker i avgaspackningen.

Efter som att den ökar när du skruvar innåt ska du ha ett MINDRE lågfartsmunstycke. Efter som att du har hög komp och standard kam suger motorn hårt, man får gå på mindre munstycken.

Mats
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Oftast berpr det på läckage krökar mot topp (känsligast där). På med blå silikon mod 1000grades på tätbrickorna och dra ihop igen. men om den läker i skarv mot dämpare kan den smälla också.

Hsr gasaren är känslig på att hitta rätt lågfart. Och luftskruven är värdelös på den eller rättare sagt bränsleskruv. Du har rätt lågfart om den går som finast inom 0,7-2 varv det duger länge. På 650cc maskiner hamnar man ofta på 24-30 i lågfart och 155 i högfart . Utg läget för din bestyckning skulle jag tokgissa är 22,5-27" i lågfart och 140-145 i högfart (org mikuni munstycke) (Borrat 1,4mm) Jag borrar för det mesta för det är lätt att löda igen och borra på nytt (billigare) (snål) :D. Du skrev aldrig vilket filter men jag utgick från liknande kn eller väldigt bra flödes filter och ingen luftburk som är stängd.

Den smäller om den går snålt på lågfarten. Men om resten av registret är i snålaste laget ex nål för låg + för litet högfart då är hela systemet glödhett och extra känsligt för smällar.

Tackar.
Filtret är ett stort öppet JR-sportluftfilter. Har tidigare provat 17.5-27.5 fast med annan dämpare, utan att bli riktigt klok. Skruvat i 25 nu, och tätat av mellan grenrör och dämpare samt efterdragit grenrören mot toppen. Får se om det blir något uppehåll i morrn så man kan prova, men det ser mörkt ut enl. SMHI. :mad:
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Smällarna kommer av att det läcker i avgaspackningen.

Efter som att den ökar när du skruvar innåt ska du ha ett MINDRE lågfartsmunstycke. Efter som att du har hög komp och standard kam suger motorn hårt, man får gå på mindre munstycken.

Mats

Hm, intressant men skumt, för i så fall står det ju fel i Mikunis egen tuning manual för HSR; Om motorn går bäst med skruven mindre än ett varv ut så är lågfartsmunstycket för litet.

Den blev direkt orkeslös med 17,5, något bättre med 20, men färgen på stiftet sa att jag borde gå upp ytterligare. Får se vad helgen ger.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hm, intressant men skumt, för i så fall står det ju fel i Mikunis egen tuning manual för HSR; Om motorn går bäst med skruven mindre än ett varv ut så är lågfartsmunstycket för litet.

Den blev direkt orkeslös med 17,5, något bättre med 20, men färgen på stiftet sa att jag borde gå upp ytterligare. Får se vad helgen ger.

Att kolla färgen på stiftet är omöjligt för att få till lågfarten. När motorn går ner stabilt till tomgång från uppvarvning och stabiliserar sig relativt snabb. Då har man rätt lågfart. har man för liten lF så rusar den sig ner på en ostabil tomg. Och för stor Lf så 8 taktar den och går ner fööör lågt på tomg. Jag brukar gå upp till 8 taktning och baka av några steg därifrån. Det är bra med relativt stor lågfart för motorn går inte så varm vid rödlysen & krypåka. HSR har ju axpump så du kan ju ställa in gassvaret perfekt. Ja menar att en axpumpsförsett gasare behöver inte ligga så fett på lågfarten för att slippa stupningar vid gaspådra,,,ej heller ha nålen onödigt högt hissad tack vara axpumpen. Axpumpen brukar jag ha aktiverat omedelbart från tomg. Jag ställer den så hårt mot stången att den ligger på lite (0 Glapp) Då är den fjäderbelastade skruven farligt lång ut så jag vräker på locktite över hela den. Sedan är det ju bara slaglängden man behöver ställa in. MEN vid koll av färg på stiftet i mellanfart och fullt gärn,,Skruva av all axpump! Missfärgar stiftet i onödan annars. Jag ändrar mig lite i bestyckningen . kan tänkas att du kan gå ner på H,F 135 som minst och max 145 (org munstycken) tack vara komphöjningen och org kam. Den här kan du få dra 0,35L :tummenupp

Men värre kam lär väl rammla i snart??
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tack för tipsen, får prova mer i helgen, för idag verkar det bli småskurar hela dagen.:mad:
HF är inget större problem, det är justerbart.

HRC kam med dur 275 & lyft 9.5 (in & ut) är på väg, men hamnar först i nästa motor som kommer som det ser ut nu att bli en 654cc med XR-vev.

Vem är billigast på JE-kolvar i Sverige?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tipsen, får prova mer i helgen, för idag verkar det bli småskurar hela dagen.:mad:
HF är inget större problem, det är justerbart.

HRC kam med dur 275 & lyft 9.5 (in & ut) är på väg, men hamnar först i nästa motor som kommer som det ser ut nu att bli en 654cc med XR-vev.

Vem är billigast på JE-kolvar i Sverige?

Jag är ju jävig.. Men kolla med www.locknersbilochmc.se (kompis) Han har numer även Je...Det var där jag kunde jämföra je med wiseco och vart frälst i je pga av den lättare vikten (xr650!!) om dom är lättare till 600 vet jag inte ??Men skulle tro det.. Han tar ca 1950kr för en Je 11-1 till xr650. Wiseco 11-1 kostar minst 2200kr ,,,Underligt nog är Je billigare? Brukar ju inte vara så på andra ställen i Världen ??? Gissar att xr 600 ligger på samma...

Ställbart HF Sjukt bra.. Jag hittar inte det på ebay längre, ej heller powerjet som fanns där.. Vet du hur mycket bra i gasen vill ha för ett ställbart?
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Får höra med honom. JE's 102mm kolv till XR väger 395g enl deras hemsida. Det måste ju vara enbart kolv, utan ringar bult och clips, men är ändå mkt bra, ca 100 gram lättare än Wiseco.

www.braigasen.com har ställbara huvudmunstycken, vet inte exakt vad han tar för dem, jag fick lite rabatt.
Man fick visst betala duktigt med frakt och administrativa tillägg för de ställbara munstyckena när man beställde på ebay. Så kolla exakt vad det går på först innan ni beställer.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=270347488165

Provade i helgen, och med 27.5 i lågfart så gick tomgången ner lite med luftskruven längst in, har knappt 0,5 varv ut nu. Sänkte nålen två hack, nu ett under mitten, och nu är tvekandet/8-taktningen vid 1/4-dels gas borta! Gick riktigt fint och utan ryck och oroligheter. Kommer dock ett 30-LF i morrn med posten förhoppningsvis. Det åker i, sen bär det iväg till Gotland på Lelleträff! Måtte vädrets makter vara med oss nu!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Får höra med honom. JE's 102mm kolv till XR väger 395g enl deras hemsida. Det måste ju vara enbart kolv, utan ringar bult och clips, men är ändå mkt bra, ca 100 gram lättare än Wiseco.

www.braigasen.com har ställbara huvudmunstycken, vet inte exakt vad han tar för dem, jag fick lite rabatt.
Man fick visst betala duktigt med frakt och administrativa tillägg för de ställbara munstyckena när man beställde på ebay. Så kolla exakt vad det går på först innan ni beställer.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=270347488165

Provade i helgen, och med 27.5 i lågfart så gick tomgången ner lite med luftskruven längst in, har knappt 0,5 varv ut nu. Sänkte nålen två hack, nu ett under mitten, och nu är tvekandet/8-taktningen vid 1/4-dels gas borta! Gick riktigt fint och utan ryck och oroligheter. Kommer dock ett 30-LF i morrn med posten förhoppningsvis. Det åker i, sen bär det iväg till Gotland på Lelleträff! Måtte vädrets makter vara med oss nu!

Ok tack för www tippsen,,Tyska tänkte jag inte på att leta..

30" låg låter väldigt trolig bli kanon då.. Om du har ett hack kvar att sänka på nålen så gör det.... Blir en stor skillnad på soppaförbruk då och funkar säkert lika bra eller bättre... (brukar oftast hamna där till slut på 650cc ivf
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Du äger min gamla åskmoppe. Det var jag som ströp den och där har du effekten med trimmet samt den strypta effekten.

Oj va kul =) Men nu fattar ja inte riktigt? Om bänkpaprena e angivna i Kw så har den ju sjukt mkt effekt ostrypt :tungan Och om de e angivet i hk så tkr ja den har ganska lite :confused:
Så vilket enhet e de angivet i? :confused::Bugar

Edit: Såg nu att de står Horsepower på sidan. Men borde den inte ha mer hk än sådär?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Oj va kul =) Men nu fattar ja inte riktigt? Om bänkpaprena e angivna i Kw så har den ju sjukt mkt effekt ostrypt :tungan Och om de e angivet i hk så tkr ja den har ganska lite :confused:
Så vilket enhet e de angivet i? :confused::Bugar

Edit: Såg nu att de står Horsepower på sidan. Men borde den inte ha mer hk än sådär?

Det där är bakhjulshästar och en orginal xr600 bänkar ~35hp orginal, så det är några fler hästar och ett mycket finare register på din. Som jag nämnt tidigare så börjar din börjar dra vid 5krpm medans en orginal börjar dala i effekt och det är dags att lägga i nästa växel vilket är jättetrist.
Sen räknar man väl på 13% effektförlust från vevaxel till bakhjul så du har nästan 50hp i motorn vilket får anses som ok i din gamla bruksmaskin, de är kända för att rulla i evigheter utan att rasa och det på bekostnaden av trimgraden, som med alla fordon. Trimkammen som sitter i är ungefär lika vass som en orginalkam i någon orginal-touring hoj, tror det var någon bmw-modell så speciellt vass vet jag inte om den är, men väl värd pengarna om man ser till registret kontra orginal.

BTW, det vad inte jag som trimmade maskinen utan ägaren innan mig.
Däremot så satte jag i nya vippor strax innan försäljning samt att enem har slipat till kammen pga de gamla vipporna som blev dåliga. Bara så du vet om eftersom att du är i ett renoveringsskede.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top