Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hittar väldigt lite info om Wiseco kamkedjor på nätet.

Nån som har något omdömme om dessa?
(Ska sitta i min skrämda 650cc+ Honda rfvc-motor)


Köp en kedja som man vet är bra.. Regina. Finns hos Roffes här i sverige. Kostr runt 500-700kr Finns på lös länk med låslänk ,,, eller fast mått,, Köp den och åk 5000 mil rakt av

Din jmod kan finnas upptagen i listan ,,,Eller
Räkna platterna på bredden och antal länkar så letar han åt en lämplig
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
lite tveksam till svänghjulet från trailtech oxå. vill ju inte ha varmare motor precis :gnissla

Så här såg min stator ut efter 680mil med orginal svänghjulet. Sen efter 100 mil med Trailtechhjulet. Orginal har åkt på igen. Statorn är fortfarande helt frisk(har mätt upp den) men hur länge hadde den hållt med Trailtechen?
 

Bifogat

  • 058 (2).JPG
    058 (2).JPG
    105.9 KB · Visningar: 169
  • 001 (9).JPG
    001 (9).JPG
    96.7 KB · Visningar: 185

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så här såg min stator ut efter 680mil med orginal svänghjulet. Sen efter 100 mil med Trailtechhjulet. Orginal har åkt på igen. Statorn är fortfarande helt frisk(har mätt upp den) men hur länge hadde den hållt med Trailtechen?

Gått lite varm ser jag... :näsblod
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Gått lite varm ser jag... :näsblod

Trailtech verkar ha återkommande problem med för starka magneter. Har mailat dom 2 gånger utan respons. Verkar inte va intresserade när man bor på andra sidan atlanten. Är tyvärr köpt från US. och den 6månader långa garantin har precis gått ut. Kan man avmagnetisera den lite med framgång? Är ju annars en bra produkt, 20% lättare och med mindre diameter(massan närmare centrum). Blir annars en 150$ dörrstopp!
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Trailtech verkar ha återkommande problem med för starka magneter. Har mailat dom 2 gånger utan respons. Verkar inte va intresserade när man bor på andra sidan atlanten. Är tyvärr köpt från US. och den 6månader långa garantin har precis gått ut. Kan man avmagnetisera den lite med framgång? Är ju annars en bra produkt, 20% lättare och med mindre diameter(massan närmare centrum). Blir annars en 150$ dörrstopp!

Egentligen ska man byta stator/statorlindningarna om man kör med starkare magneter. Det är ju så man bygger med elmotorrer o.d. - att allt är avstämt efter effekt och användningsområde.

Det borde Trailtech ha tänkt på och dimensionerat magneterna efter var de ska sitta. Alternativt erbjuda en anpassad stator för den högre effekten. Det var bara en tidsfråga innan du hade bränt sönder lindningarna i den där.

Iofs finns det en lösning. Du kan lämna in statorn och be att få den omlindad för samma spänning, men högre effekt. Det bör gå att få plats med en grövre ledning och som då är lite längre. I Uppsala finns t.ex. ett företag som heter "Uppsala Lindareverkstad" som gör just sådana jobb. Hyfsat billiga är de också. Jag har lämnat in 70-talshårddiskar (stora rackare) på omlindning, en 3-fasgenerator och startmotorer m.m.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
det som stör mej mest med trailtech är att det inte står ett skit om starkare magneter på deras hemsida. man kan dock köpa kitt med stator mm för att få ut mer effekt. är lite besviken faktiskt.. vad fan ska jag nu göra med min motor. nått får jag ju ändra var gång den är delad.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hängde ut Trailtech på TT lite å vipps blev dom intresserade av att få tillbaka sitt svänghjul för testning! Fan va slagkraft forum har.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
mycket intressant. kan dom inte bara göra ett lättare utan starkare magneter?

Dom ska inte va starkare än orginal påstår dom, å som du sa tidigare så står de inget om det på deras hemsida. Men på nått vis lyckas dom gång på gång få i för starka magneter.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Dom ska inte va starkare än orginal påstår dom, å som du sa tidigare så står de inget om det på deras hemsida. Men på nått vis lyckas dom gång på gång få i för starka magneter.

karlströms säljer ju dom som "+100w" om jag inte mins fel. känns dryt o svarva i original svänghjul, tänk om man vill ha den original igen.



EDIT: kan du länka till tråden på TT där du tagit upp det?

för jag antar att TT står för Thumpertalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
I kväll började jag att ställa in kammen på RFVC-motorbygget (honda xr600r).

För att verifiera ÖD-märket på svänghjulet så satte jag i ett kolvstopp bestående av ett tändstift med en påsvetsad skruv. Drog sedan motorn mot stopp åt båda hållen för att kolla om ÖD-märket låg mitt emellan dessa. Det gjorde det inte, utan låg en grad fel.

Nu är väl iofs "spalten" som märket ska ligga i ca en grad "bred", men jag antar att det ska vara i mitten av detta.

Är det vanligt att det felar en hel grad på japanska precisionsmotorer? :confused:/:D

Bifogar en gradskiva i pdf-format som jag gjorde i AutoCAD, kanske kan komma andra till glädje som inte vill köpa skivor för hundratals kronor...
 

Bifogat

  • gradskiva360.pdf
    15.7 KB · Visningar: 95

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Igår fick Trailtech mitt svänghjul och stator levererat till sig för testning. Få se vad dom säger nu då. Kostade mig 500kr att skicka.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Surt värre! hoppas du får lite payback sen!

Ja de får man ju hoppas! Fattar inte varför dom bara inte skickade mig ett nytt hjul och stator. Dom krävde att få testa svänghjulet och se statorn. Blir ju bara mer kostsamt för dom nu ju, eftersom jag krävt ersättning för frakten.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har ett litet dilemma, eller vad man ska kalla det.. Nu ligger det väl iofs en bit in i framtiden men ändå.

För tillfället är allt original, förutom dom vanliga "moddarna".

Men nu i vinter ska jag montera ny kam, högkomp kolv, större förgasare samt helsystem. Frågan är då hur jag ska göra med inkörning? Det är väl inte riktigt bra att bara montera sakerna och sen köra och får det bänkat/inställt direkt? Eller ska man "fetta upp" gamla förgasaren och köra in dom andra sakerna med den innan man monterar och justerar in den nya?

Edit: Ska väl tillägga att det är en xr650r det gäller.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Men nu i vinter ska jag montera ny kam, högkomp kolv, större förgasare samt helsystem. Frågan är då hur jag ska göra med inkörning? Det är väl inte riktigt bra att bara montera sakerna och sen köra och får det bänkat/inställt direkt? Eller ska man "fetta upp" gamla förgasaren och köra in dom andra sakerna med den innan man monterar och justerar in den nya?

Edit: Ska väl tillägga att det är en xr650r det gäller.

Kolven och kolvringarna vill man gärna slita in tämligen omgående för att de ska täta ordentligt. Varierade varv och temperaturer, men med ganka liten belastning. Kör som en vanlig tok med andra ord :) Allra bäst blir det om man har ny cylle samtidigt, som får matcha kolvringarna. Resten av motorn är ju i det närmaste orörd och väl insliten, så det är bara att gasa.

Kör med en enkel och billig olja som tillåter högre grad av slitage och som kan kasseras tillsammans med det skrot som lossnar efter en kort och intensiv inkörning.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Trailtech har nu testat svänghjulet och statorn och kommit fram till att den va felkonstruerad. Skickar mig ett nytt svänghjul och en ny O.E.M. stator + min gammla stator som fortfarande är fullt frisk. Frakten på 500kr som det kosta för mig att skicka grejorna till dom står dom inte för. Deras garanti täckte "statorfailure" och som han sa så va min stator inte trasig eller defekt, men dom skickar ändå mig en ny. Så summan blev att jag fick en massa krångel och fick en extra stator för 500kr. Är inte nöjd men va ska man göra? Garantin hadde ju gått ut med för den va bara 6månader lång.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ny fundering! Hoppas det passar i denna tråden.

Hur påverkar det motorn om man tejpar för en del av luftintaget?

Hur påverkar det motorn om man sätter in en db-killer?

Om man gör något av dessa fallen, är det lugnt att köra ändå?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag satte på orginal piporna när jag skulle besiktiga, - hojen gick som en påse skit samt saknade tomgång :mad:

Jag har större förgasare, H-kolv, trimkam, portad, öppnad luftburk . Jag tror att det blev för dåligt luftflöde genom förgasaren så den drog inte med sig tillräckligt med bensin, -gick för magert. Det gick något bättre med lite choke


När jag satte på mina "moddade" pipor igen, så gick den som ett skållat ollon igen :tummenupp
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Om man bara vill "budget" trimma en husqvarna 450, vad hade ni rek då? luftfilter, avgas samt andra kammar?.
/mvh Jonas
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top