Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack Boost
Ser du kommer från norr med, kände du till vevaxel professorn? Anders på PM kul ”gubbe” som började med vibrationer då seriös racing började, dvs innan Carlqvist Som sagt har ni problem eller funderingar så är han …den som har lösningen på den typen av problem.

Oki du rekommenderar KN filter, tror faktisk ja ska mappa med det, och köpa ett nytt rör från VELOCITY i aluminium med en svag böj istället för den skit som sitter där idag, konstig gummi grej med en avsmalning precis innan spjällhuset på säkert 10 mm diam. Ska se om ja kan fixa foto, (e ju ny men det ska nog lösa sig) det e GRYMT tight mellan ram-stötdämpare-insp.huset-och luftfilteranslutning, så det är svårt att göra något eget, knappt lönt heller då Velocity inte är dyrt.

Glömde skriva, kammarna är uppmätta o avgaskammen ska slipas om för mer rpm, insug ska få vara, kört i simuleringsprogram och verkar bra så.
Kolv blir 13;1 så ja tror det blir gjort, det går att göra på en Yama 450

Vevhus ventet, HPS lösning med att koppla det på avgasröret?

Sedan min största huvudvärk….Avgasröret….kollade du www.dbdoktorn.dk skriver att han får med hk med 94db, men kan det vara bra med en massa skrot i dämparen??
Du skriver om innerdiametern på dämparen, ska man sträva efter ungefär samma som diam på kröken eller hur räknar du? På 2takt så ska dämparen vara ca 8mm större för att inte bromsa men då snackar vi inner diameter på 22-26mm på stingersarna.
Och du skriver att ja ska bygga själv, har inte ens tänkt i den banan, men har kollat o ser inte svårt ut att få ihop det, så ja ska nog faan testa. Men köper nog slipon, men vet inte om det ska bli 1 eller 2. Jag väger kanske 10kg mindre än mina konkurrenter så ja har råd med 2kg rör, då det gäller vikten , men vet inte om ja har råd då det gäller inköp. Får se vad man hittar.

Har mätt orginalröret; anslutningen är 47mm utv (den del som stoppas in i toppen), men endast 36mm inv denna midja är 30mm lång ??? STRYPNING!!! Efter det blir kröken 40mm inv och total längd inkl strypningen är 490mm, till skarven, sedan är det 390mm till ljuddämparen och fortfarande 40mm inv. sedan kommer ”burken” den är 400mm lång.

Ser grymt klent ut hela röret, kollade på en KTM505 med akra idag var säkert 50mm inv på kröken, mätte även på min KTM250cross den har 37mm inv original, men det är hela vägen, dvs ingen strypning vid cylindern.

OM ja köper nya slipon ska man köpa 2st 250cc dämpare då dvs det blir ju typ 500 cc motor o ja åker ju 450…..ska man tänka så?
På era hojar som ha 2 utblås, så hade det betydelse på hur snabbt man gick ihop, jag tänker ju göra tvärt om…..har det betydelse vart man gör det (svårt att välja ställe då det är ont om plats, bör göras ca 10cm efter skarven)

Jag har ju inte kollat på dahlhems hemsida på rör, men då jag går från 1 rör till 2 hur vet ja övergångsdiametern? Och ska den nya diam vara ungefär samma som inv diam på dämparna isåfall funkar ju inte min teori om 250cc dämpare, har ja fel?

Hur hade du gjort? Du verkar ja testat o läst så hör GÄRNA din åsikt, o jag gillar att bygga grejer men blir dyrt om man måste gör det 10ggr innan det funkar enklare med mkt info och sedan bygga 1 kanske 2 ggr 
Svara gärna på om du tycker ja krånglar till det, och tycker ja ska testa att åka med 1 dämpare, men det var drygt med alla nervösa besiktningar

Enklast möjliga svar blir.... Bygg s¨å ingen dim blir trängre baköver.

Bygger du dubbla dämpare så grena dom långt bak på lämpligt ställe (min 90cm från utblås topp men gärna ännu längre bak från topp!!). Du kan då gå ner till smalare genomsläpp i dämpare. Räkna arian som behövs för att motsvara 50mm aria på dubbla rör.

Enklast men mer svårt att få tyst på är enkelsystem hela vägen + att det måste strypas i baken för att klara db :näsblod kommer gå en aning sämmre än dubbla utblås med samma db
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Halloj!

Jag har en Husqvarana sm570r som jag har ett titansystem till, jag har varit nere i garaget och måttat lite, orginalkrökarna är 32-33mm ytter diameter hela vägen bak och det går två hela vägen till dämp. Titansystemet är 33-34mm första biten och vidgad sen till 37-38 innan det går ihop till en där diametern är 50mm och sen är det 50mm genom hela dämparen.

Min fråga är vad jag kan förvänta mig för förändring i effekt vrid, och hur jag kan sänka ljudnivån. Jag har läst här i tråden att man kan göra en kona i änden av dämpen, jag photoshoppade till en bild på en kona, stämmer det att konan ska sitta så?

Ska bli spännande att sätta på, men först måste några svetsar som spruckit lagas. Någon som känner till någon titansvetsare runt stockholm?

Mycket frågor! tjipp
 

Bifogat

  • IMG_0136.jpg
    IMG_0136.jpg
    61.4 KB · Visningar: 113
  • FIx.jpg
    FIx.jpg
    71 KB · Visningar: 93

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Halloj!

Min fråga är vad jag kan förvänta mig för förändring i effekt vrid, och hur jag kan sänka ljudnivån. Jag har läst här i tråden att man kan göra en kona i änden av dämpen, jag photoshoppade till en bild på en kona, stämmer det att konan ska sitta så?

Ska bli spännande att sätta på, men först måste några svetsar som spruckit lagas. Någon som känner till någon titansvetsare runt stockholm?

Mycket frågor! tjipp

Det jag först hade satsat på är att få upp volymen på dämparen, den du har är väldigt liten och därmed svårt att dämpa effektivt med utan att offra flöde. Stor burk= möjlighet till bra flöde trots låg dB, det är precis samma tanke som dubbelburkar vilken man tog till för att få plats med tillräcklig dämparvolym.

Beställ en kolfibertub och bakre ände från http://www.pjengineering.co.uk/products.asp?cat=8&pg=2 och be sedan någon händig svetsare anpassa främre gavel till den nya dämparen. Bygg sedan en dämpare som är så lång och stor som möjligt. Snyggt=Njae Effektivt=JA
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Det jag först hade satsat på är att få upp volymen på dämparen, den du har är väldigt liten och därmed svårt att dämpa effektivt med utan att offra flöde. Stor burk= möjlighet till bra flöde trots låg dB, det är precis samma tanke som dubbelburkar vilken man tog till för att få plats med tillräcklig dämparvolym.

Beställ en kolfibertub och bakre ände från http://www.pjengineering.co.uk/products.asp?cat=8&pg=2 och be sedan någon händig svetsare anpassa främre gavel till den nya dämparen. Bygg sedan en dämpare som är så lång och stor som möjligt. Snyggt=Njae Effektivt=JA

Misstänkte det, men jag vill inte göra så stora ingrepp nu. Det går inte att kompromissa och bygga någonslags kona och vinna lite mer? eller ska kan jag likväl köra vidare med orginal? Ska kanske tillägga att jag inte testat systemet än, så vet inte hur illa det är.. men det är ganska... fritt!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Det jag först hade satsat på är att få upp volymen på dämparen, den du har är väldigt liten och därmed svårt att dämpa effektivt med utan att offra flöde. Stor burk= möjlighet till bra flöde trots låg dB, det är precis samma tanke som dubbelburkar vilken man tog till för att få plats med tillräcklig dämparvolym.

Beställ en kolfibertub och bakre ände från http://www.pjengineering.co.uk/products.asp?cat=8&pg=2 och be sedan någon händig svetsare anpassa främre gavel till den nya dämparen. Bygg sedan en dämpare som är så lång och stor som möjligt. Snyggt=Njae Effektivt=JA


kan tyvärr inte rekomendera pj's grejor .

har man lite avslagssmällar som ju på stånkarna kan vara ganska hårda , så går dom lätt sönder. dåligt laminat (ett lager glas och ett lager kol)

35 minuters färd höll min för.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kan tyvärr inte rekomendera pj's grejor .

har man lite avslagssmällar som ju på stånkarna kan vara ganska hårda , så går dom lätt sönder. dåligt laminat (ett lager glas och ett lager kol)

35 minuters färd höll min för.

Då har du gjort fel eller fått en defekt produkt.Ersatte han dig? Jag har kört med hans kolfiberburkar på div racestånkor utan problem. Man skall dock tänka på att kolfiberburkar är skörare än rostfritt/Alu så man behöver anpassa infästningen efter det, snegla mot hur Akrapovic gör...

EDIT: Såg din skada, mysko som fan om det inte är en sten som skadat det. Där borde PJ skicka ett nytt rör.

Misstänkte det, men jag vill inte göra så stora ingrepp nu. Det går inte att kompromissa och bygga någonslags kona och vinna lite mer? eller ska kan jag likväl köra vidare med orginal? Ska kanske tillägga att jag inte testat systemet än, så vet inte hur illa det är.. men det är ganska... fritt!

Skall du åka bana kan du glömma det oavsett kon eller ej. System av denna design gjordes när supermoto fortfarande hade väldigt liberala bullerkrav så att tysta ner det blir svårt utan omdesign...

För gatåka är det väl bara att stoppa proppar i öronen och vinka glatt till omgivningen...
 
Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Då har du gjort fel eller fått en defekt produkt.Ersatte han dig? Jag har kört med hans kolfiberburkar på div racestånkor utan problem. Man skall dock tänka på att kolfiberburkar är skörare än rostfritt/Alu så man behöver anpassa infästningen efter det, snegla mot hur Akrapovic gör...

EDIT: Såg din skada, mysko som fan om det inte är en sten som skadat det. Där borde PJ skicka ett nytt rör.



Skall du åka bana kan du glömma det oavsett kon eller ej. System av denna design gjordes när supermoto fortfarande hade väldigt liberala bullerkrav så att tysta ner det blir svårt utan omdesign...

För gatåka är det väl bara att stoppa proppar i öronen och vinka glatt till omgivningen...

får ta och dra ett mejl till han
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Då har du gjort fel eller fått en defekt produkt.Ersatte han dig? Jag har kört med hans kolfiberburkar på div racestånkor utan problem. Man skall dock tänka på att kolfiberburkar är skörare än rostfritt/Alu så man behöver anpassa infästningen efter det, snegla mot hur Akrapovic gör...

EDIT: Såg din skada, mysko som fan om det inte är en sten som skadat det. Där borde PJ skicka ett nytt rör.



Skall du åka bana kan du glömma det oavsett kon eller ej. System av denna design gjordes när supermoto fortfarande hade väldigt liberala bullerkrav så att tysta ner det blir svårt utan omdesign...

För gatåka är det väl bara att stoppa proppar i öronen och vinka glatt till omgivningen...

Ska åka gata uteslutande, kanske någon sväng på gocartbana.. men då blir det orginal igen!

Får ta och få systemet lagat och testa det först, men en kon kan få ner ljudnivån endel på bekostnad av flöde om jag förstått rätt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska åka gata uteslutande, kanske någon sväng på gocartbana.. men då blir det orginal igen!

Får ta och få systemet lagat och testa det först, men en kon kan få ner ljudnivån endel på bekostnad av flöde om jag förstått rätt?



Konan du fotoshoppade in är ok,, (45 graders lutning är viktigast) Du kan med fördel stoppa in konan i utblåset så den inte syns . För att få ner db något märkbart får du förminska våldsamt!" mIndre än 38- 40mm utsläpp tappar man mycket på . Prova 40mm utsläpp först och justera in bestyckningen efter detta

Detta system du har är hutlöst bra gjort i dim och utvidgning, det ger både bra vrid och bra sluteffektök. Ju längre man har krökarna separerade som detta system dessto mer vridmöjligheter :tummenupp

Fundera på dubbla dämparkroppar och helt separata rör :tummenupp
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Konan du fotoshoppade in är ok,, (45 graders lutning är viktigast) Du kan med fördel stoppa in konan i utblåset så den inte syns . För att få ner db något märkbart får du förminska våldsamt!" mIndre än 38- 40mm utsläpp tappar man mycket på . Prova 40mm utsläpp först och justera in bestyckningen efter detta

Detta system du har är hutlöst bra gjort i dim och utvidgning, det ger både bra vrid och bra sluteffektök. Ju längre man har krökarna separerade som detta system dessto mer vridmöjligheter :tummenupp

Fundera på dubbla dämparkroppar och helt separata rör :tummenupp

Kul att höra! ska få det svetsat i nästa vecka, återkommer med ljudrapport.

Dubbla dämpare vore kul, men då måste jag på något fiffigt sätt få fixa en spegelvänd vänster bakkåpa.. annars fåre inte plats och ser konstigt ut! Synd att systemet är i titan också, underlättar inte modifiering direkt :mad:
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kul att höra! ska få det svetsat i nästa vecka, återkommer med ljudrapport.

Dubbla dämpare vore kul, men då måste jag på något fiffigt sätt få fixa en spegelvänd vänster bakkåpa.. annars fåre inte plats och ser konstigt ut! Synd att systemet är i titan också, underlättar inte modifiering direkt :mad:

Jag som kört hojen med systemet i fråga kan lova det gör underverk med hojen. Starkare överallt i registert. Men sen är ju orginal en historia i sig oxå...

Sen va det ju det med ljudet... Men testa. Du slipper iaf höra insugsljudet som man gör med orginal :rolleyes:
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jag som kört hojen med systemet i fråga kan lova det gör underverk med hojen. Starkare överallt i registert. Men sen är ju orginal en historia i sig oxå...

Sen va det ju det med ljudet... Men testa. Du slipper iaf höra insugsljudet som man gör med orginal :rolleyes:

Det känns ju kul att det är så! :tummenupp

meeen jag är också orolig för ljudet :brinnerup
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Imorrn får jag tillbaka titansystemet!


Jag efterlyser bänkpapper på Husqvarna 570 (TE / SMR modellen)

Det vore kul att se vad -01 ger respektive 02-framåt då det sitter en FCR på de nyare.

Har haft svårt att hitta!
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Håller på att uppgradera gamm XR 600'an. Nu sitter jag och funderar på vart jag ska montera oljekylaren, är det dumt att montera in den i ledningen som går från pumpen till toppen. Alltså att man från pumpen låter oljan gå genom oljekylarn och sen upp i toppen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller på att uppgradera gamm XR 600'an. Nu sitter jag och funderar på vart jag ska montera oljekylaren, är det dumt att montera in den i ledningen som går från pumpen till toppen. Alltså att man från pumpen låter oljan gå genom oljekylarn och sen upp i toppen.

Det beror på hur man gör. Problem kan uppstå om oljan rinner tillbaka med avstängd motor och sen skall pumpen fylla 4dl kylare innan någon olja når toppen vid en kallstart...
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Om man bortser från detta, det finns ingen risk att man får ett för stort tryckfall över kylaren, det är tryckfallet jag funderat över. Alltså att det inte kommer tillräckligt med olja upp till toppen.



Det beror på hur man gör. Problem kan uppstå om oljan rinner tillbaka med avstängd motor och sen skall pumpen fylla 4dl kylare innan någon olja når toppen vid en kallstart...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om man bortser från detta, det finns ingen risk att man får ett för stort tryckfall över kylaren, det är tryckfallet jag funderat över. Alltså att det inte kommer tillräckligt med olja upp till toppen.

Det beror givetvis på hur stor kylare du monterar men normalt sett är det inget problem då topparna på de flesta stånkor är kullagrade och inte glidlagrade och därmed överlever med förstärkt stänksmörjning...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Passar väl bra att fråga här i denna tråden.

Kör idag med ett Arrow helsystem som har fritt blås rakt igenom. Det är ju inte helt optimalt när man kör bana så det byggdes en db-killer att trycka in. Skulle tippa på att den minskar utblåsarean med ungefär hälften. Ljudet minskar riktigt mycket. Men det jag undrar är om/hur mycket motorn tar skada av att köra med db-killern inne? Helt optimalt lär det ju inte vara men..
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Här har ni en amatör som ska plocka isär hojen i vinter och funderar på vad som borde göras i trimväg. :yoparty

Just nu har jag effektsystem i titan, öppnad luftburk och flatslide förgasare(Mikuni tmr41). Det är en 03:a med "high flow top", läste något om att en portning inte ger speciellt mycket på denna? Kan man hotta upp ventilerna till något roligare?

En roligare kam än orginal kanske skulle vara något? Har försökt söka runt på detta men det är 40 olika åsikter hit å dit om vad man ska ha, känns som en djungel och mycket klåpare som gissar :tuttar

Så min fråga är egentligen vad är möjligt att göra och vad är bortkastat? Det enda jag inte är sugen på är uppborrning av cylinder. Har ganska nyligen köpt in orginalkolv och fräschat upp cyllen så den får vara som den är ett tag till(orginal 101mm kolv 625cc)
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top