Tack Boost
Ser du kommer från norr med, kände du till vevaxel professorn? Anders på PM kul ”gubbe” som började med vibrationer då seriös racing började, dvs innan Carlqvist Som sagt har ni problem eller funderingar så är han …den som har lösningen på den typen av problem.
Oki du rekommenderar KN filter, tror faktisk ja ska mappa med det, och köpa ett nytt rör från VELOCITY i aluminium med en svag böj istället för den skit som sitter där idag, konstig gummi grej med en avsmalning precis innan spjällhuset på säkert 10 mm diam. Ska se om ja kan fixa foto, (e ju ny men det ska nog lösa sig) det e GRYMT tight mellan ram-stötdämpare-insp.huset-och luftfilteranslutning, så det är svårt att göra något eget, knappt lönt heller då Velocity inte är dyrt.
Glömde skriva, kammarna är uppmätta o avgaskammen ska slipas om för mer rpm, insug ska få vara, kört i simuleringsprogram och verkar bra så.
Kolv blir 13;1 så ja tror det blir gjort, det går att göra på en Yama 450
Vevhus ventet, HPS lösning med att koppla det på avgasröret?
Sedan min största huvudvärk….Avgasröret….kollade du www.dbdoktorn.dk skriver att han får med hk med 94db, men kan det vara bra med en massa skrot i dämparen??
Du skriver om innerdiametern på dämparen, ska man sträva efter ungefär samma som diam på kröken eller hur räknar du? På 2takt så ska dämparen vara ca 8mm större för att inte bromsa men då snackar vi inner diameter på 22-26mm på stingersarna.
Och du skriver att ja ska bygga själv, har inte ens tänkt i den banan, men har kollat o ser inte svårt ut att få ihop det, så ja ska nog faan testa. Men köper nog slipon, men vet inte om det ska bli 1 eller 2. Jag väger kanske 10kg mindre än mina konkurrenter så ja har råd med 2kg rör, då det gäller vikten , men vet inte om ja har råd då det gäller inköp. Får se vad man hittar.
Har mätt orginalröret; anslutningen är 47mm utv (den del som stoppas in i toppen), men endast 36mm inv denna midja är 30mm lång ??? STRYPNING!!! Efter det blir kröken 40mm inv och total längd inkl strypningen är 490mm, till skarven, sedan är det 390mm till ljuddämparen och fortfarande 40mm inv. sedan kommer ”burken” den är 400mm lång.
Ser grymt klent ut hela röret, kollade på en KTM505 med akra idag var säkert 50mm inv på kröken, mätte även på min KTM250cross den har 37mm inv original, men det är hela vägen, dvs ingen strypning vid cylindern.
OM ja köper nya slipon ska man köpa 2st 250cc dämpare då dvs det blir ju typ 500 cc motor o ja åker ju 450…..ska man tänka så?
På era hojar som ha 2 utblås, så hade det betydelse på hur snabbt man gick ihop, jag tänker ju göra tvärt om…..har det betydelse vart man gör det (svårt att välja ställe då det är ont om plats, bör göras ca 10cm efter skarven)
Jag har ju inte kollat på dahlhems hemsida på rör, men då jag går från 1 rör till 2 hur vet ja övergångsdiametern? Och ska den nya diam vara ungefär samma som inv diam på dämparna isåfall funkar ju inte min teori om 250cc dämpare, har ja fel?
Hur hade du gjort? Du verkar ja testat o läst så hör GÄRNA din åsikt, o jag gillar att bygga grejer men blir dyrt om man måste gör det 10ggr innan det funkar enklare med mkt info och sedan bygga 1 kanske 2 ggr
Svara gärna på om du tycker ja krånglar till det, och tycker ja ska testa att åka med 1 dämpare, men det var drygt med alla nervösa besiktningar
Enklast möjliga svar blir.... Bygg s¨å ingen dim blir trängre baköver.
Bygger du dubbla dämpare så grena dom långt bak på lämpligt ställe (min 90cm från utblås topp men gärna ännu längre bak från topp!!). Du kan då gå ner till smalare genomsläpp i dämpare. Räkna arian som behövs för att motsvara 50mm aria på dubbla rör.
Enklast men mer svårt att få tyst på är enkelsystem hela vägen + att det måste strypas i baken för att klara db kommer gå en aning sämmre än dubbla utblås med samma db