Hej alla som gjort denna tråden till en LÅNG trevlig läsning,
Jag tävlade i supermoto med quad innan, och ska börja nu igen, har en del frågor och lite "råd/ideer"
Jag åker en Yamaha yfz450R 2010, med insprutning.
1. Förr hade yamaha 450 fugge o 39mm, nu har den insprutning och 39mm, men drar man bort spjället och spjällpinnen blir det knappt en 35mm fugge??? Lämnat bort "huset" o ska borra det till 41mm och göra nytt spjäll, borde hjälpa lite, för enligt Jp motorsport så ska det trånga 39mm huset vissa en stryping på ca 15% om man körde det ihop med toppen i flödesbänk.
2. Enligt JP Motorsport ger en mappad orginal sprut bättre och jämnare motor än om man köper till något, ex powercomander, plus att man slipper extra elkablar.
3.Vad blir skillnaden om man åker BRA skumfilter eller KN, har ju titanventiler i yamahan o de tål INGEN grus, och eftersom att jag tävlar i motard dammar det ofta mkt på grusdelen.
Har sett och hört att det ska skilja ca 2hk, men tycker det låter mkt, det ska tydligen vara ca 47-48hk i en orginal 450 och ca 55-56 i en MAX trimmad (hk kolv, portning, helsystem, mappad, kammar, kn filter.
Bra skumfilter med öppenburk mot KN filter med skydds strumpa....skillnad?
4.Det har tagits upp tidigare i tråden om vevhus ventilationen, jag åkte ktm612 i en quad förr och då var det dubbla rör hela vägen och vevhusventet var kopplat till avgasröret, för att hjälp till att "suga" ut övertrycket (som motverkar effekt), plus att man slipper oljeburk. Har nån något annat att säga? (HPS racing och fransschurman).
Var tydligen viktigt att få rätt längd från cyl till där man svetsade fast anslutningen plus att den skulle gå en liten bit in i röret för att det inte skulle bildas tryck istället för sug.
5. Åkt turbo gixxer 1000 innan och köpte ett spray från MCX "kopparfärgat" som man sprayade på orginal topplockspackingen med då man lade ihop 2 packningar för att sänka kompett, enligt MCX så är det det enda som funkade då man laddade över 1.0.....Fanns bara hos MCX och Erik köpte det i USA, Jag har skruvat mkt och det har aldrig läckt för mig, blir billigt i längden
6.Behöver akut hjälp av någon som kan detta med ljuddämpare.
Vi har db krav på 94 och tidigare fick jag packa om min dämpare varje race för att ullen brann upp då vi åker så mkt på fulla varv, då jag åkte RST/KTM med dubbla rör var detta aldrig något problem men på Yamahan där det bara finns ett rör....
Enligt Trinityracing (yamahas trim) så är orginal kröken så bra att den behövs inte bytas, trots det skiljer det 1mm i tjocklek deras trim mot orginal.
FMF krökar (power och mega bomb) sänker db med ca 1,5db, vore bra men är detta något ja ska satsa på?
Om jag väljer att gå ut i 2 dämpare hur ska jag göra med diamern då? kan ja ta 2 dämpare från 250cc eller hur räknar man? blir det skillnad? jag har hört båda....Hur känsligt är det med längden? menar på ljudämpare delen, kröken blir ju ingen skillnar eller iallafall mkt liten skillnad.
Har den perforerade arena inuti en ljudämpare att göra med ljudnivån eller är det längd och diameter som avgör?
Tävlade förr i 2takts dragracing med snöskoter, då var det så ett en ljudämpare (inner diametern skulle vara 8mm större om man hade ljuddämpare istället för en rak stinger, för Har mottryck någon betydelse på en 4takt? menar från ljuddämparen....
Någon som har erfarenhet av
www.dbdoktorn.dk
Måste ju vara bättre med 2 öppna än ett med en massa grejer i??
7. Längd på insugningsröret??? vad är max läng som man vill ha register från 6-7000 till 9500? hur räknar man?
8.Ang balance så finns det en KANON duktig kille i Umeå som hjälper er som har problem med detta, PM balance, Anders 070-3330861. Gammal i gemet o kan otroligt mkt.
Hoppas på svar-åsikter-frågor-ideer-förslag
Tack på förhand trimtok