Supermoto trimtråden!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Egentligen ska man byta stator/statorlindningarna om man kör med starkare magneter. Det är ju så man bygger med elmotorrer o.d. - att allt är avstämt efter effekt och användningsområde.

Det borde Trailtech ha tänkt på och dimensionerat magneterna efter var de ska sitta. Alternativt erbjuda en anpassad stator för den högre effekten. Det var bara en tidsfråga innan du hade bränt sönder lindningarna i den där.

Iofs finns det en lösning. Du kan lämna in statorn och be att få den omlindad för samma spänning, men högre effekt. Det bör gå att få plats med en grövre ledning och som då är lite längre. I Uppsala finns t.ex. ett företag som heter "Uppsala Lindareverkstad" som gör just sådana jobb. Hyfsat billiga är de också. Jag har lämnat in 70-talshårddiskar (stora rackare) på omlindning, en 3-fasgenerator och startmotorer m.m.


Den som lindar "allt" åt enduroåkarna är Pontus på Stormlyktan.com i Borlänge, superduktig tjomme med järnkoll.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Kära bullen .

jag har fiddlat lite med min 640 och behöver lite tipps i rätt riktning. jag har monterat gänga för lambdasond för att kunna verifiera bestyckning på hojen. men jag skulle behöva lite generella bestyckningstips om vart jag kan starta. det som är gjort på hojen är

  1. Nytt avgas
  2. Luftfilterkit
  3. Factorykam
  4. HSR42
  5. FIlad topp
.

jag har varit inne på braigasen för att få ett steg i rätt riktning. men jag tänkte att jag kollar här,. ni är ju trotts allt en gäng som åker med liknade moddar. behöver ju inte uppfinna hjulet mer än en gång , det räcker att balansera det lite efteråt

attachment.php



attachment.php

HSR42 fugge,
samt ktm factory kam .

jag har varit inne på braigasen för att få ett steg i rätt riktning. men jag tänkte att jag kollar här,. ni är ju trotts allt en gäng som åker med liknade moddar. behöver ju inte uppfinna hjulet mer än en gång , det räcker att balansera det lite efteråt
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kära bullen .

jag har fiddlat lite med min 640 och behöver lite tipps i rätt riktning. jag har monterat gänga för lambdasond för att kunna verifiera bestyckning på hojen. men jag skulle behöva lite generella bestyckningstips om vart jag kan starta. det som är gjort på hojen är

Har aldrig kört med HSR42 så kan inte bidraga med bestyckningstips men avgasbygget ser finemang ut även om där finns exempel på snyggare svetsar i världshistorien. Vad är det för rör du använder? Har du byggt det på frihand så det ser bra ut eller räknat på diametrar och längder?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Har aldrig kört med HSR42 så kan inte bidraga med bestyckningstips men avgasbygget ser finemang ut även om där finns exempel på snyggare svetsar i världshistorien. Vad är det för rör du använder? Har du byggt det på frihand så det ser bra ut eller räknat på diametrar och längder?

helt klart finns det bättre svetsar =)).. nu ser det dock skitfintut efter tigsvetsningen =)

avgassystemet är inte direkt räknat på . men jag har utgått ifrån boosts tips om avgasbygge med hjälp av dalhems avgaskrökar, gått lite efter hans rekomendationer vad gäller längder på primärrör och vart man vill hamna i registret. likadant är det vad gäller filterkittet. har inte brytt mig så mycket om att göra systemet så det såg bra ut. det var bara en bonus .

helt klart finns det bättre svetsar =)).. nu ser det dock skitfintut efter tigsvetsningen =)

avgassystemet är inte direkt räknat på . men jag har utgått ifrån boosts tips om avgasbygge med hjälp av dalhems avgaskrökar, gått lite efter hans rekomendationer vad gäller längder på primärrör och vart man vill hamna i registret. likadant är det vad gäller filterkittet. har inte brytt mig så mycket om att göra systemet så det såg bra ut. det var bara en bonus .

glömde svara på frågan.

primärrör är s&s krökar. 38,1 mm utvändig diamater. om jag inte minns fel så är det ca 60-65 cm långa rör. i byxan har jag använt 41,2 rör och s&s för att få en bra införing. efter byxan så går det över till en vanligt 2,5" rör som slutar i dämparen som är rätt igenom med 55mm innerdiameter på röret.

jag har även tittat lite på acrassystem , men kör med längre primärrör
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kära bullen .

jag har fiddlat lite med min 640 och behöver lite tipps i rätt riktning. jag har monterat gänga för lambdasond för att kunna verifiera bestyckning på hojen. men jag skulle behöva lite generella bestyckningstips om vart jag kan starta. det som är gjort på hojen är

  1. Nytt avgas
  2. Luftfilterkit
  3. Factorykam
  4. HSR42
  5. FIlad topp
.

jag har varit inne på braigasen för att få ett steg i rätt riktning. men jag tänkte att jag kollar här,. ni är ju trotts allt en gäng som åker med liknade moddar. behöver ju inte uppfinna hjulet mer än en gång , det räcker att balansera det lite efteråt




jag har varit inne på braigasen för att få ett steg i rätt riktning. men jag tänkte att jag kollar här,. ni är ju trotts allt en gäng som åker med liknade moddar. behöver ju inte uppfinna hjulet mer än en gång , det räcker att balansera det lite efteråt

Bäste negliance !
Jag har en moppe med HSR 42:a
Den är något modifierad med kolv, portning, kam, öppnad avgas och inluft.
Jag kör med 150 i huvudmunstycke, 27,5 i lågfart, -97 nål. accpumpen är minsta storleken, nålen är höjd ett snäpp från mitten.

Eventuellt skal jag prova 30 i lågfart eftersom den smäller mycket vid avslag.

lycka till, testa och prova . Berätta gärna vad du kommer fram till.

/ Randonörd
 
Last edited:

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Bäste negliance !
Jag har en moppe med HSR 42:a
Den är något modifierad med kolv, portning, kam, öppnad avgas och inluft.
Jag kör med 150 i huvudmunstycke, 27,5 i lågfart, -97 nål. accpumpen är minsta storleken, nålen är höjd ett snäpp från mitten.

Eventuellt skal jag prova 30 i lågfart eftersom den smäller mycket vid avslag.

lycka till, testa och prova . Berätta gärna vad du kommer fram till.

/ Randonörd


tack för svaret. då jag ligger på i stort sett samma mioddar så blirdet ett bra utgångsläge:tummenupp
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Bäste negliance !
Jag har en moppe med HSR 42:a
Den är något modifierad med kolv, portning, kam, öppnad avgas och inluft.
Jag kör med 150 i huvudmunstycke, 27,5 i lågfart, -97 nål. accpumpen är minsta storleken, nålen är höjd ett snäpp från mitten.

Eventuellt skal jag prova 30 i lågfart eftersom den smäller mycket vid avslag.

lycka till, testa och prova . Berätta gärna vad du kommer fram till.

/ Randonörd


insåg lite såhär i efterhand att allt inte alltid är glasklart =)

då jag är jäkligt nybörjare på alla betecknignar vad gäller bestyckning så behövs lite klargöring. huvudmunstycke och lågfart är jag med på . men vad är -97 nål ? och vilken nål är höjd ett snäpp från mitten ?

tack på förhand
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
insåg lite såhär i efterhand att allt inte alltid är glasklart =)

då jag är jäkligt nybörjare på alla betecknignar vad gäller bestyckning så behövs lite klargöring. huvudmunstycke och lågfart är jag med på . men vad är -97 nål ? och vilken nål är höjd ett snäpp från mitten ?

tack på förhand



Skitbra avgasbygge och filterlösning så ska det se ut :tummenupp Detta avgaset slår lätt Ackras o alla andra i toppeffekt ,,,I mellanregget slår därimot Akra detta bygge . Mycket bra system för Roadracing eller köra ifrån kompisar på raksträckor:D

Ang förg bestyck så är det 150 i högfart man hamnar på oavsett 40-48mm mikunigasare och det tycks inte spela någon roll villken trimmgrad man har eller märke på motor,,Inte ens med turbo ändrade jag bestyckning!!
Men kolla upp munstycket så det är 1,5mm ,,alt borra själv med 1,5mm borr (bäst borrat 1,5mm)

Lågfarten är lite annat med, dom tycks funka med allt från 20-32" Man får offtast stabilast tomg nära fet blandning och fördelen med fet lågf (30") är att man inte får Glödande krökar och kokbeskymmer vid skogsåka eller upphakat rödljus + att motorn svarar snabbare från låga varvutan att man får överdriva axpumpspåläggning.

Avgassmällar beror offtast på läkage i krökinfäst mot topp eller för små lågfart.

Axpumpens munstycke bör vara 40-50" Sitter org 70 i dessa gasare och då funkar det inge bra med strålen ställd rakt fram mot ventiler. Man bör vrida strålen 45gr mot förgasarvägg när man har 70" munstycke. Enklast och lättast att justera in är 40" munstycke ställt rakt fram mot ventiler.

Nålen som sitter org i Hsr/tm 42 (minns ej siffra ) brukar funka klockrent ..


Ska du bromsa den??
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Skitbra avgasbygge och filterlösning så ska det se ut :tummenupp Detta avgaset slår lätt Ackras o alla andra i toppeffekt ,,,I mellanregget slår därimot Akra detta bygge . Mycket bra system för Roadracing eller köra ifrån kompisar på raksträckor:D

Ang förg bestyck så är det 150 i högfart man hamnar på oavsett 40-48mm mikunigasare och det tycks inte spela någon roll villken trimmgrad man har eller märke på motor,,Inte ens med turbo ändrade jag bestyckning!!
Men kolla upp munstycket så det är 1,5mm ,,alt borra själv med 1,5mm borr (bäst borrat 1,5mm)

Lågfarten är lite annat med, dom tycks funka med allt från 20-32" Man får offtast stabilast tomg nära fet blandning och fördelen med fet lågf (30") är att man inte får Glödande krökar och kokbeskymmer vid skogsåka eller upphakat rödljus + att motorn svarar snabbare från låga varvutan att man får överdriva axpumpspåläggning.

Avgassmällar beror offtast på läkage i krökinfäst mot topp eller för små lågfart.

Axpumpens munstycke bör vara 40-50" Sitter org 70 i dessa gasare och då funkar det inge bra med strålen ställd rakt fram mot ventiler. Man bör vrida strålen 45gr mot förgasarvägg när man har 70" munstycke. Enklast och lättast att justera in är 40" munstycke ställt rakt fram mot ventiler.

Nålen som sitter org i Hsr/tm 42 (minns ej siffra ) brukar funka klockrent ..


Ska du bromsa den??

bromsa den vill jag defenitivt göra. har bara dåligt koll på killar som bromsbänkar inom vettigt avstånd. har inte ens någon aning om vad sånt kostar. men det vore kul att få på papper vad den ger
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
bromsa den vill jag defenitivt göra. har bara dåligt koll på killar som bromsbänkar inom vettigt avstånd. har inte ens någon aning om vad sånt kostar. men det vore kul att få på papper vad den ger

De flesta MC verkstäder/återförsäljare har bromsbänk.
 

Borggrens

Supermoto - quad
Gick med
9 May 2010
Ort
Helsingborg - Boden
Hoj
yfz450r 2010
Hej alla som gjort denna tråden till en LÅNG trevlig läsning,
Jag tävlade i supermoto med quad innan, och ska börja nu igen, har en del frågor och lite "råd/ideer"
Jag åker en Yamaha yfz450R 2010, med insprutning.

1. Förr hade yamaha 450 fugge o 39mm, nu har den insprutning och 39mm, men drar man bort spjället och spjällpinnen blir det knappt en 35mm fugge??? Lämnat bort "huset" o ska borra det till 41mm och göra nytt spjäll, borde hjälpa lite, för enligt Jp motorsport så ska det trånga 39mm huset vissa en stryping på ca 15% om man körde det ihop med toppen i flödesbänk.

2. Enligt JP Motorsport ger en mappad orginal sprut bättre och jämnare motor än om man köper till något, ex powercomander, plus att man slipper extra elkablar.

3.Vad blir skillnaden om man åker BRA skumfilter eller KN, har ju titanventiler i yamahan o de tål INGEN grus, och eftersom att jag tävlar i motard dammar det ofta mkt på grusdelen.
Har sett och hört att det ska skilja ca 2hk, men tycker det låter mkt, det ska tydligen vara ca 47-48hk i en orginal 450 och ca 55-56 i en MAX trimmad (hk kolv, portning, helsystem, mappad, kammar, kn filter.
Bra skumfilter med öppenburk mot KN filter med skydds strumpa....skillnad?

4.Det har tagits upp tidigare i tråden om vevhus ventilationen, jag åkte ktm612 i en quad förr och då var det dubbla rör hela vägen och vevhusventet var kopplat till avgasröret, för att hjälp till att "suga" ut övertrycket (som motverkar effekt), plus att man slipper oljeburk. Har nån något annat att säga? (HPS racing och fransschurman).
Var tydligen viktigt att få rätt längd från cyl till där man svetsade fast anslutningen plus att den skulle gå en liten bit in i röret för att det inte skulle bildas tryck istället för sug.

5. Åkt turbo gixxer 1000 innan och köpte ett spray från MCX "kopparfärgat" som man sprayade på orginal topplockspackingen med då man lade ihop 2 packningar för att sänka kompett, enligt MCX så är det det enda som funkade då man laddade över 1.0.....Fanns bara hos MCX och Erik köpte det i USA, Jag har skruvat mkt och det har aldrig läckt för mig, blir billigt i längden :)

6.Behöver akut hjälp av någon som kan detta med ljuddämpare.
Vi har db krav på 94 och tidigare fick jag packa om min dämpare varje race för att ullen brann upp då vi åker så mkt på fulla varv, då jag åkte RST/KTM med dubbla rör var detta aldrig något problem men på Yamahan där det bara finns ett rör....:(
Enligt Trinityracing (yamahas trim) så är orginal kröken så bra att den behövs inte bytas, trots det skiljer det 1mm i tjocklek deras trim mot orginal.
FMF krökar (power och mega bomb) sänker db med ca 1,5db, vore bra men är detta något ja ska satsa på?
Om jag väljer att gå ut i 2 dämpare hur ska jag göra med diamern då? kan ja ta 2 dämpare från 250cc eller hur räknar man? blir det skillnad? jag har hört båda....Hur känsligt är det med längden? menar på ljudämpare delen, kröken blir ju ingen skillnar eller iallafall mkt liten skillnad.
Har den perforerade arena inuti en ljudämpare att göra med ljudnivån eller är det längd och diameter som avgör?
Tävlade förr i 2takts dragracing med snöskoter, då var det så ett en ljudämpare (inner diametern skulle vara 8mm större om man hade ljuddämpare istället för en rak stinger, för Har mottryck någon betydelse på en 4takt? menar från ljuddämparen....
Någon som har erfarenhet av www.dbdoktorn.dk
Måste ju vara bättre med 2 öppna än ett med en massa grejer i??


7. Längd på insugningsröret??? vad är max läng som man vill ha register från 6-7000 till 9500? hur räknar man?

8.Ang balance så finns det en KANON duktig kille i Umeå som hjälper er som har problem med detta, PM balance, Anders 070-3330861. Gammal i gemet o kan otroligt mkt.


Hoppas på svar-åsikter-frågor-ideer-förslag

Tack på förhand trimtok:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej alla som gjort denna tråden till en LÅNG trevlig läsning,


Hoppas på svar-åsikter-frågor-ideer-förslag

Tack på förhand trimtok:)

1. De svarar mycket bra på ökad förgasarstorlek. Finns många som borrar fcr till 42,8 eller 43,5mm så ett spjällhus till 41mm är definitivt ingen dålig idé.
2. Det skall vara skit samma men jag hade mappat originalsprutet helt enkelt därför att då har man en pryl mindre som kan strula. Keep it simple stupid
3. KN flödar bättre men till priset av mer skitgenomsläpp. Hur ofta har du råd att byta ventiler? Jag hade nog safeat och kört skumfilter som är väldigt väl urvridet.
4. Vevhusvent med backventil som hjälper till att få ner trycket tycker jag är bästa lösningen
6. Resonansburkar ala powerbomb ger jag måttligt mycket för, de fungerar för att minska bullret men har sett både vinst och förlust på effektsidan.
7. Räkna på Helmholz-resonanser finns många utmärkta beräkningsprogram hos google
 

Borggrens

Supermoto - quad
Gick med
9 May 2010
Ort
Helsingborg - Boden
Hoj
yfz450r 2010
Tack Boris JR, Ser att du e en "resande" som jag, norrland-skåne :) Tack för svaren.

Hoppas fler ger sina åsikter, och råd om avgas system (94db vid 4500rpm)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vässa yz 450 och alla andra maskiner

Helt klar bra med borrat spjällhus MAXIMALT vad det går Gärna 43mm+ om möjligt. Man kör uppimot 45mm på 450cc med ytterst lite förlust på lägre varv

Ang kn så tycker jag det renar dugligt och ger bra effekt. Jag har kört kn filter i alla tider och märker inget problem med skit eller kortare livslängd . På med filterspry bara,,, Alt skumfilter UTAN olja och tunnare än org typ om motoair har något?.

Dämparen bör bygga på principen perforerat rör rakt igenom sig på minst samma dim som anslutskrök. ca 45-51mm i dia (dom flesta rr slipon duger bra) . Vill man behålla ullen längre tid bör man rulla ett mässingnät (myggnät) runt perforöret då håller det längre,,så är dom flesta slipon byggda från fabrik (finns mässingnät på järnhandeln annars

Ännu bättre dämpning brukar bra dämpmattor ge och hålla bättre.

Dubbla dämpare är klart bättre om du kan ta vikten. Mottryck ska du inte ha. Därimot kan man välja att ha dämparna längre bak för bättre mellanregg eller längre fram mot mellanrör för högrer toppeffekt. Alt kortare eller längre dämparkropp. Men följ org längder för dom är helt ok i första hand. Bygg om om banorna kräver mer botten eller topp.

Insugslängden kan du köra alt från 30cmfrån mun insprut till filter för bästa botten mellanregg och direkt på insprut för bästa högvarvseffekt. Man flyttar då ca 2-4 hk upp eller ner i regget.

Bästa sättet att ta ner db är att strypa så långt bak som möjligt, 45graders revkona längst bak i dämparens utblås ner till lämpligt storlek för önskat db,, Det ger minsta effektstörning.

Byta till grövre krök på denna motor tror jag kan ge ca 1-2 hk på varv över 7000v men till 1-2 hk förlust före 7000!! Powerbomb skulle jag undvika.

Bygg egen som utvidgar sig baköver:tummenupp

Nästa trimsteg är att höja kompförhållandet max vad soppan tål typ 13-1 på 98 okt går bra på en 450 .

Porta toppen blir då nästa steg.
 

Borggrens

Supermoto - quad
Gick med
9 May 2010
Ort
Helsingborg - Boden
Hoj
yfz450r 2010
Tack Boost
Ser du kommer från norr med, kände du till vevaxel professorn? Anders på PM kul ”gubbe” som började med vibrationer då seriös racing började, dvs innan Carlqvist Som sagt har ni problem eller funderingar så är han …den som har lösningen på den typen av problem.

Oki du rekommenderar KN filter, tror faktisk ja ska mappa med det, och köpa ett nytt rör från VELOCITY i aluminium med en svag böj istället för den skit som sitter där idag, konstig gummi grej med en avsmalning precis innan spjällhuset på säkert 10 mm diam. Ska se om ja kan fixa foto, (e ju ny men det ska nog lösa sig) det e GRYMT tight mellan ram-stötdämpare-insp.huset-och luftfilteranslutning, så det är svårt att göra något eget, knappt lönt heller då Velocity inte är dyrt.

Glömde skriva, kammarna är uppmätta o avgaskammen ska slipas om för mer rpm, insug ska få vara, kört i simuleringsprogram och verkar bra så.
Kolv blir 13;1 så ja tror det blir gjort, det går att göra på en Yama 450

Vevhus ventet, HPS lösning med att koppla det på avgasröret?

Sedan min största huvudvärk….Avgasröret….kollade du www.dbdoktorn.dk skriver att han får med hk med 94db, men kan det vara bra med en massa skrot i dämparen??
Du skriver om innerdiametern på dämparen, ska man sträva efter ungefär samma som diam på kröken eller hur räknar du? På 2takt så ska dämparen vara ca 8mm större för att inte bromsa men då snackar vi inner diameter på 22-26mm på stingersarna.
Och du skriver att ja ska bygga själv, har inte ens tänkt i den banan, men har kollat o ser inte svårt ut att få ihop det, så ja ska nog faan testa. Men köper nog slipon, men vet inte om det ska bli 1 eller 2. Jag väger kanske 10kg mindre än mina konkurrenter så ja har råd med 2kg rör, då det gäller vikten , men vet inte om ja har råd då det gäller inköp. Får se vad man hittar.

Har mätt orginalröret; anslutningen är 47mm utv (den del som stoppas in i toppen), men endast 36mm inv denna midja är 30mm lång ??? STRYPNING!!! Efter det blir kröken 40mm inv och total längd inkl strypningen är 490mm, till skarven, sedan är det 390mm till ljuddämparen och fortfarande 40mm inv. sedan kommer ”burken” den är 400mm lång.

Ser grymt klent ut hela röret, kollade på en KTM505 med akra idag var säkert 50mm inv på kröken, mätte även på min KTM250cross den har 37mm inv original, men det är hela vägen, dvs ingen strypning vid cylindern.

OM ja köper nya slipon ska man köpa 2st 250cc dämpare då dvs det blir ju typ 500 cc motor o ja åker ju 450…..ska man tänka så?
På era hojar som ha 2 utblås, så hade det betydelse på hur snabbt man gick ihop, jag tänker ju göra tvärt om…..har det betydelse vart man gör det (svårt att välja ställe då det är ont om plats, bör göras ca 10cm efter skarven)

Jag har ju inte kollat på dahlhems hemsida på rör, men då jag går från 1 rör till 2 hur vet ja övergångsdiametern? Och ska den nya diam vara ungefär samma som inv diam på dämparna isåfall funkar ju inte min teori om 250cc dämpare, har ja fel?

Hur hade du gjort? Du verkar ja testat o läst så hör GÄRNA din åsikt, o jag gillar att bygga grejer men blir dyrt om man måste gör det 10ggr innan det funkar enklare med mkt info och sedan bygga 1 kanske 2 ggr 
Svara gärna på om du tycker ja krånglar till det, och tycker ja ska testa att åka med 1 dämpare, men det var drygt med alla nervösa besiktningar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top