Jag funderar på o fixa ett lättare svänghjul. hur mycket skilnad gör 200g egentligen? märkbart eller inte värt besväret/pengarna?
o jag har fortfarande min 525:a kvar
Jag har lättat svänghjul till 525 ,,men jag har inte provkört, så jag kan inte säga hur en 525 reagerar. Dom har trimmats så mycket i övrigt så man kan inte säga vad som gjort vad
. Minns inte heller på rak arm hur mycket i gram det blev,,men ca 25% tror jag och det var 200g?
Jag kan bara uttala mig om xr650 som jag fick bort runt 30-40% på typ 700gram!! (var tungt org)
Xr 600 går det ta bort minst 1kg! = stenkul bra
Xr 650ien blev ca 5-10% märkbart lättare att svänga med i låg fart,,omkullkastning höger vänster..mindre (gyroeffekt) Den upplevdes lättare att få upp på bakljulet ,, Och lättare att få lös bakhjulet på grusväg. Rapphet stillastående var inte mycket att hurra för ca 3% rappare????? den påminde mer om en KTM 625/660 i rapphet kan man säga.... Dom har nämligen lättare svängmassa
På ktm 525 vet jag av kompisars utalande att det var klart märkbart att byta från org svänghjulet till det tyngre svänget som tillhörde någ värre lyssytem ca 200g tyngre). Han kör ju enduro och tyckte att den var för lätt att tappa fästet med och upplevdes svag på lågvarv. I enduro kan jag tänka mig att det är stendumt att lätta,,men för motard och roadracing /busåka ser jag bara fördelar
I roadracing enstånka kör vissa UTAN svänghjul för rappare motor!!
Lätta helt klart och ta bort så mycket du törs Svarva bara inte bort någon böld för pullsgivare bara!! Du kan även lätta lammellkorgen typ drevet som sitter fast i korgen.. Kolla även om det går att få fram aluminium mellanskivor till lammellerna. Det gör märkbar skillnad!! bytte på en gammal xl 600 till alu från någon cr 250-500 , passade rakt av och var bara hälften så tunga!! Kan ju tänkas att Hondas aluskivor passar KTM?? Finns säkert andra som passar,,Dock svårhittade i dag!
Lägg upp en bild på ett svänghjul om du kan fixa..Jag har inget i närheten nu så jag minns inte om det gick att svetsa fast centrum (nitat?) och på så vis svarva bort mer än 200gram?? På många svänghjul kan man göra så och få bort mer än 25%