Supermoto trimtråden!

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Han kanske är duktig på att trimma bromsbänken...
varför ska man lura sig själv med att manipulera bänken?:va Michael Blixt bänk stämmer, 64hk med 540cc 68,5 med blixt förgasare

Bifogat

• förgasare2.JPG
    förgasare2.JPG
    136.3 KB · Visningar: 1,199

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
:va , Hos vem? Min går i alla fall på mack soppa, 25h utan ras tycker jag e ok

Mm men du har nästan 100cc mer också. Dvs du skulle ha haft bortåt 80hk i din motor om den var lika mycke trimmad

69hk på bakhjulet har Van Den Bosch's Aprilia SXV 450 som han vann VM på.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
varför ska man lura sig själv med att manipulera bänken?:va Michael Blixt bänk stämmer, 64hk med 540cc 68,5 med blixt förgasare

Nej det finns ingen anledning, bänkens siffror är igentligen ointressanta om man inte jämför samma hoj före och efter moddningen!

Men visst visar det endel, kruxet är väl att dem visar olika varje bänk.

Vad är det för storlek på den stencoola billet förgasaren han använder?

Ja tror inte vm förarna bryr sig speciellt mycket om hojen går mer än ett race:)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Nej det finns ingen anledning, bänkens siffror är igentligen ointressanta om man inte jämför samma hoj före och efter moddningen!

Ja tror inte vm förarna bryr sig speciellt mycket om hojen går mer än ett race:)

Jag tror faktiskt dem bryr sig mer än vad man tror. VDB hojjen hade dom inte tagit ut allt vad som gick ur (jag tror att Alice racing tar ut mer effekt ur motorerna) och mig veteligen så höll den hela säsongen :) El-fel på en tävling men i övrigt :tummenupp

Om man tittar på VM-tävlingar så finns det tillåme förare som e top 5 som inte ens har bytt sadelöverdrag fastän de bytt plast till en annan färg... Det handlar inte om stora pengar i supermoto, om man inte är top 3 i USA då förståss!

Allmänt är det väl mycke billigare att köra hoj i USA, reservdelarna är hälften så dyra ut till kund och en nybliven reservdelsförsäljare i sverige har mellan 20 och 30% rabatt, borde vara densamma i USA. Därför går det hålla på att trimma skiten ur dem "over there"...

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Precis.. Det är skamligt dyrt att köpa delar i Sverige, plus att det är jäkligt svårt att få tag på någe fränprylar här...

Alla mina motordelar kommer från USA.

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560

Från 525sx 48hk till 68.5hk. har bänkat på två olika ställen med Dyno jet bänk, skilde en halv hk. förgasaren är 41 mm samma som keihin.

Bifogat

• bild1.JPG
    bild1.JPG
    100.4 KB · Visningar: 207
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    93.6 KB · Visningar: 233

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Från 525sx 48hk till 68.5hk. har bänkat på två olika ställen med Dyno jet bänk, skilde en halv hk. förgasaren är 41 mm samma som keihin.

Nu äntligen börjar det likna något.. Den toppen är liknande som jag gör:tummenupp (MEN DET GÅR ATT FÅ UT några % TILL):D

Den kan väl inte ha ökat 18hk bara endast av portning?

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det är klart att det ger effekt, men det är på stora volymer.

men som sagt jag har aldrig sysslat med de europeiska hojarna!

Ron Hamp(RHC) plockede ur 67bhp ur en crf 450 utan större medel.
Lary wards hoj var det om ja inte missminner mig helt.

Men jag ser gjärna att jag har fel, det är toppen kul att de europeiska märkena har fått upp liter effekten:)

Amerikaner har ju en viss förkärlek för att redovisa effekten på veven och inte på bakhjulet.
Är ganska säker på att man lär få ganska seriösa problem om man försöker få grejerna att hålla med ett sånt effektuttag på slangen.

Men sen är ju inte effekt allt. Min gammel honda åkte ingen 450 i Sverige ifrån rakfram trotts att dom trimmat bra mkt mer än jag. 55 friska hästar va den bänkad till.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Amerikaner har ju en viss förkärlek för att redovisa effekten på veven och inte på bakhjulet.
Är ganska säker på att man lär få ganska seriösa problem om man försöker få grejerna att hålla med ett sånt effektuttag på slangen.

Men sen är ju inte effekt allt. Min gammel honda åkte ingen 450 i Sverige ifrån rakfram trotts att dom trimmat bra mkt mer än jag. 55 friska hästar va den bänkad till.

De killarna jag menar i USA använder bara bukhjulshästar inget annat!

Ser riktigt bra ut:tummenupp
Men hur länge stannar plasten kvar? (ingen kretik)

Vad använder du för kam,bestyckning,avgasystem,komp,ventiler m.m?

Det finns en hake med jappsarna......Dom har bara ett utblås! Där tappar man minst 5% = 4 farbröder och det fantastiga registret man får med dubbelt system. Om man tittar på ktm så drar dom först ut rören ur toppen sedan till enkelt, = smart. SKulle husa/ktm köra med dubbla gasare vore det optimalt.
Minns inte hur det var med jappsarna har alla förgasaren rakt monterad mot toppen? Drz har ju inte det ...kan handla om 5% förlust= 3hk + enkelsyst- 4hk.... Så minst 7hk förlust på en drz:näsblod

Så nu har jag räknat ut att suzukamannen måste byta till en eu moppe

Ja, man kanske skulle ha en by moppe:gnissla
jappsarna brukar ha förgasaren som drz,crf med flera lite svängd.
Tror du verkligen att det miskar 5% för att kanalen är lite svängd?

RHC trimmade lary wards CRF450 till 67BHP och den svänger kanlen fortfarande på!

Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Ron Hamp(RHC) plockede ur 67bhp ur en crf 450 utan större medel.
Lary wards hoj var det om ja inte missminner mig helt.

67bhp!!! utan större medel...vad innebär det? lustgas! Vad har en Crf 450 orginal på bakan? Når dom 50bhp?...Tycker det låter extermt mycket bara...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Som jämförelse någon frågade om så har min KTM 450 SMR strax under 48häst på slangen. Den är original undantaget ett acra slipon.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
67bhp!!! utan större medel...vad innebär det? lustgas! Vad har en Crf 450 orginal på bakan? Når dom 50bhp?...Tycker det låter extermt mycket bara...

50-51bhp har jag för mig att crf har std!

Utan större medel menar jag. Det är inga billet prylar på hojen (topp Cylinder)
Det är en vanlig crf motor som är trimmad efter alla konstens regler bara.

Punkt för detta!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Beror på vilken bänk man kollar i, 47-49 är nog standard för CRFen och YZFen

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Nu är du för snäll A.M,visa sådana hemligheter...:va
Det är bättre att dom får kolla när du kör för att se själva att det är "tryck" i
Kanske Till Mål-hojen! :D

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Nu äntligen börjar det likna något.. Den toppen är liknande som jag gör:tummenupp (MEN DET GÅR ATT FÅ UT några % TILL):D

Den kan väl inte ha ökat 18hk bara endast av portning?
Ja det går att få ut lite till:D , lite större ventiler och svetsa om lite på avgassidan och sen porta om den, Nej har g2 kam och ett acra rör också,

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring