Helvetets alla kval...
Fy fanken!
Nu har man under en dryg månads tid levt under konstant press och ständigt gnagande oro.
Varför då?
Jo, Fredagen den 13/4 (!) gjorde jag min egentliga premiärtur med Banditen. Ganska snart kände jag att den gick halvrisigt. För att göra en lång historia kort så var det två avgasventiler som brunnit.
Dilemma! Lämna in och bli ruinerad eller snylta på polarna som är mekaniker och fixa själv? Lätt val. Snylta på polarna. Förutom att ha fått lämna in toppen för att fräsa 16 ventilsäten och slipa in 16 ventiler har vi gjort rubbet själva. Visserligen inte så himla svårt men eftersom ingen av oss plockat isär en Banditmotor tidigare var det ju lite småmeckigt ibland.
Efter en del små missöden (ett gängpaj som vi inte visste fanns där, tex) drog det ut på tiden men ikväll skulle den stora händelsen ske. Banditen skulle startas upp!
När vi fick igång den gick den bara på tre cylindrar (faktiskt det symptom som från början fick oss att hitta de brända ventilerna) men eftersom det var en annan cylinder än sist så tog vi det ganska bra. Det visade sig att det var en o-ring i förgasaren som torkat ihop och gjorde att den flödade. Efter att ha åkt 2 mil enkel väg för att fixa o-ringar plockade vi ihop gasarna igen och NU gick den som den skulle. SEGER!!!
Körde runt i lugnt tempo (tur det, för jag såg en svart Gixxer som snuten stoppat, hoppas det gick bra) hela kvällen och bara njöt. It´s alive!
Så kan det gå när man plockar ut hojen ur vinterdvalan och det är fredagen den 13:e...
Förresten, är det nån som vill köpa en uppsättnig RS36
r passande B12 G1?