Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Var får man tag i dynojetkittet? (på min hoj skall det sitta en MIKUNI BSR36)
Ser fram emot bilderna.:tummenupp
Tjena! Så här gjorde jag. Jag tog en 41mm hålsåg i borrmaskinen och körde hål i gaveln medans den rostfria ändkonen satt kvar. Sen tog jag en dremmel rak slipmaskin med en kapskiva i och stack in i röret och kapa så långt in de va möjligt, gick smidigt är tunt material. Borra sedan hål på 3 ställen för senare popnitning av ändkon. Slipa bort dom 3 svetsarna på ändkonen med dremmeln. Sedan tog jag en rostfri rörbit 30mm lång med måttet 42,40x2.00 och svetsade fast i de nya hålet. Sen va de bara popnita tillbaka ändkonan. Till insatsen tog jag en elförzinkad 35mm Mapresspropp(vvsgrej) den är 38mm utv.mått. Rörbiten jag svetsa fast på burken är 38.4mm inv. mått passar perfekt i! Borra och slipa ur ett 29mm stort hål i proppen och svetsa fast ett 28mm elförzinkat MaPressrör(vvsrör för värme) i proppen. Det röret är 26mm inv. mått och går perfekt utanpå röret inuti dämparen. Tillsist borra jag ett 6mm hål underifrån i kanten på röret jar svetsat fast i dämparen medans insattsen satt i å punkta fast en m6 mutter i me skruv. Så är den besiktningsvänlig igen. På bild 3 ser man hur avgaserna går. Avgaserna kommer från den första baffeln(kammaren) i det understa röret och ska vända tillbaka i den sista baffeln in i det översta röret som går till den mellersta baffeln och sisst ut genom mitten röret från den mellersta baffeln. På bild 1 ser du rörshimsen i muffen som man får fixa för att få dit de grövre grenröret. Huga länge sen jag skrev så här mycket. Måste lägga mig nu!
 

Bifogat

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    116.2 KB · Visningar: 90
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    173.3 KB · Visningar: 82
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    73.7 KB · Visningar: 144
  • Bild 4.jpg
    Bild 4.jpg
    132.4 KB · Visningar: 149
  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    91.1 KB · Visningar: 94

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Tjena! Så här gjorde jag. Jag tog en 41mm hålsåg i borrmaskinen och körde hål i gaveln medans den rostfria ändkonen satt kvar. Sen tog jag en dremmel rak slipmaskin med en kapskiva i och stack in i röret och kapa så långt in de va möjligt, gick smidigt är tunt material. Borra sedan hål på 3 ställen för senare popnitning av ändkon. Slipa bort dom 3 svetsarna på ändkonen med dremmeln. Sedan tog jag en rostfri rörbit 30mm lång med måttet 42,40x2.00 och svetsade fast i de nya hålet. Sen va de bara popnita tillbaka ändkonan. Till insatsen tog jag en elförzinkad 35mm Mapresspropp(vvsgrej) den är 38mm utv.mått. Rörbiten jag svetsa fast på burken är 38.4mm inv. mått passar perfekt i! Borra och slipa ur ett 29mm stort hål i proppen och svetsa fast ett 28mm elförzinkat MaPressrör(vvsrör för värme) i proppen. Det röret är 26mm inv. mått och går perfekt utanpå röret inuti dämparen. Tillsist borra jag ett 6mm hål underifrån i kanten på röret jar svetsat fast i dämparen medans insattsen satt i å punkta fast en m6 mutter i me skruv. Så är den besiktningsvänlig igen. På bild 3 ser man hur avgaserna går. Avgaserna kommer från den första baffeln(kammaren) i det understa röret och ska vända tillbaka i den sista baffeln in i det översta röret som går till den mellersta baffeln och sisst ut genom mitten röret från den mellersta baffeln. På bild 1 ser du rörshimsen i muffen som man får fixa för att få dit de grövre grenröret. Huga länge sen jag skrev så här mycket. Måste lägga mig nu!

Tack så mycket för bilderna. Smart lösning med insatsen. Sov gött!:tummenupp
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Körde upp för A begränsad. Köpte en stypning med intyg från MC-kompaniet(kostade 1500kr). På intyget står det 23kW. Sen är det bara att åka till besiktningen med hojen och visa intyget :)


Okej, då var jag inte helt ute och cyklade alltså, för ovanlighetens skull. Grattis till kortet iaf:tummenupp
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Varför körde du inte upp för a-utan bergänsning?

För då hade jag inte kunnat köra upp på min egna hoj. DRZ:an är för liten/klen om man vill köra upp för A utan begränsning.
Jag körde upp som privatist, har inte tagit en enda körlektion, bara övningskört med min egna hoj :)
 

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Grattis till kortet och till mig med för jag körde upp idag på min drz.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Skar bort toppen och botten med en fin mattkniv sedan klippte jag upp den i bakkanten och samtidigt tog jag bort ca: 2-3 cm på diametern. Sen klippte jag med en vanlig sax över och underkant så dom blev jämna efter mattkniven.
Sen tog jag en tunn dubbelhäftande tejp och satte på den i över o underkant och smackade dit den.

Det finns ju många olika burkar att välja på så sätt igång! Ta gärna en bild och visa hur det blev, är alltid roligt att se vad andra gjort.

M.V.H Peter:)

Sådär, nu har jag bytt ut min heiniken burk mot en burn. Matchar mycket bättre :yoparty :D
 

Bifogat

  • 534545rr.jpg
    534545rr.jpg
    227.7 KB · Visningar: 139
  • burkmodburnew1.jpg
    burkmodburnew1.jpg
    85.2 KB · Visningar: 130

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Vad gör Burkmodden?

täcker över behållaren till bakdämparen :)

annars så kan man göra såhär:D så slipper man göra burkmodden
PB100097.JPG

notera det lilla hålet för att komma åt justeringen :tungan
P2030310.JPG
 
Last edited:

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Kommer att sätta på ett dynojet kitt frampå och samtidigt 3x3 modden,får även med ett lågfartsmunstycke och bränsleskruv. Ni som har gjort detta, försvinner den lite små ryckiga gången på låga varv?
Det verkar ju som om dom flesta gör denna mod även om hojen är helt ny, med tanke på garantin som ej längre gäller då.:gnissla
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kommer att sätta på ett dynojet kitt frampå och samtidigt 3x3 modden,får även med ett lågfartsmunstycke och bränsleskruv. Ni som har gjort detta, försvinner den lite små ryckiga gången på låga varv?
Det verkar ju som om dom flesta gör denna mod även om hojen är helt ny, med tanke på garantin som ej längre gäller då.:gnissla

Lågfarten ska inte bytas om du byter bränsleskruven, endast om du har kvar org. bränsleskruv.Därimot ska Pilot Air Jet bytas från Eu-modellens 165 till Us-modellens 135 annars går den snålt på fullgas. Alla jettkitt är för Us-modellen. Finns inga kitt till Eu. Den ryckiga gången försvinner om du tar bort Pairvalve ventilen på hojen!
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Lågfarten ska inte bytas om du byter bränsleskruven, endast om du har kvar org. bränsleskruv.Därimot ska Pilot Air Jet bytas från Eu-modellens 165 till Us-modellens 135 annars går den snålt på fullgas. Alla jettkitt är för Us-modellen. Finns inga kitt till Eu. Den ryckiga gången försvinner om du tar bort Pairvalve ventilen på hojen!

Okej då låter jag bli lågfartsmunstycket. Vad är pairvalve ventilen för något och vad har den för funktion?
Dynokittet är ett steg 1&2 kitt. Kommer att göra steg 2:an. http://www.dynojet.com/pdf/3110.pdf
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(

Finns det inga nackdelar med att ta bort den?

För övrigt en liten fråga, den rosa kabeln den stryper på 1-3 växel men om man tar bort den "pajar" man växelindikatorn så att neutralen inte visas när ingen växel är i?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Finns det inga nackdelar med att ta bort den?

För övrigt en liten fråga, den rosa kabeln den stryper på 1-3 växel men om man tar bort den "pajar" man växelindikatorn så att neutralen inte visas när ingen växel är i?

Vet inte vad besiktningen säger? Annars bara fördelar. Den sitter ju där enbart för att hojen ska klara Eu´s gränsvärden för avgaser. Sitter inga på Us modeller och Drz e modellerna. Stryper på 2-3. Nej neutralen funkar. Kan ju ta bort solenoiden på förgasaren istället.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Vet inte vad besiktningen säger? Annars bara fördelar. Den sitter ju där enbart för att hojen ska klara Eu´s gränsvärden för avgaser. Sitter inga på Us modeller och Drz e modellerna. Stryper på 2-3. Nej neutralen funkar. Kan ju ta bort solenoiden på förgasaren istället.

Okej tack så mycket!:tummenupp

Har börjat titta runt på helsystem till DRZ:an men vet inte riktigt vilket man ska välja, någon som vet om headdern påföljande är tillräckligt stor invändigt, eller om de är samma mått som orginal?:va
Scorpion Off-road/Supermoto
LeoVince X3

Dessa system kan man få för runt 4000-5000kr, känns betydligt mer prisvärt än ett yoshisystem...:näsblod

Eller skulle det räcka med en orginal headder från en DRZ 400E?
Passar alla system alla DRZ modeller (S/SM och E) mellan 00-07?

Enlighten me DRZ gurus!:rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top