***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Får se hur den där gummiflänsen fungerar, skruvar man åt för hårt så böjer den sig och glipar lite på mitten. Och om man dra och bryter i förgasaren så glipar det också så får se om den håller tätt.IMG_20210227_192137.jpg
IMG_20210227_211755.jpg
IMG_20210227_211917.jpg
IMG_20210227_221411.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Idag vart det spacers till statorplattan för HPI tändningen.

IMG_20210228_234143.jpg
IMG_20210228_234844.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hann bara göra en idag men är tänkt att hålla lagret centrerat och kanske på plats vid eventuellt haveri. Ska göra några slitsar också så oljan kan flöda samt göra ett hål i toppen på staken.

IMG_20210302_200354.jpg
IMG_20210302_200518.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Brembo oket var för brett för min gaffel så det hamnar på bra att ha hyllan istället inför framtida projekt, har lite planer på ett "Power Wheel" bygge sen där det kanske kan komma till användning. Skivan och oket får alltså inte plats mellan ekrar och gaffelben, så det får bli ett cross-ok istället.

Så vart det, slitsade staken med dremeln och sedan rundade kanterna i hålet med diamantfil för tunna skarpa hörn är som gjort för sprickor.

IMG_20210305_204043.jpg IMG_20210305_204105.jpg IMG_20210305_222437.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick tag på en växelaxel med hela splines på ebay men den var rostig och sliten ända in till blocket så kapade ur och skarvade i en ny bit så man får en fräsch yta mot tätningen.

IMG_20210310_203615.jpg
IMG_20210310_205641.jpg
IMG_20210310_211158.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kommer bygga dynan på en plåt som grund som dessa pluttar ska svetsas fast i så är det bara att ploppa dit. Tänkte göra samma typ av fastsättning på sidokåporna.

IMG_20210312_203133.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En liten provsittning. Får ta på mig crosstövlarna sen och se om det går att få till någon fotväxling, typ sparka höger för att växla upp och vänster för att växla ner.

 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är lite knöligt att köra symaskin också när man inte kan använda fötterna ?
Inte helt nöjd men det får duga, har ju varken ögon eller känsel i röven och ingen annan ser den heller när jag sitter på den. Kan ju vara bra om den ser lite hemgjord ut också så man slipper alla frågor om vart man köpt den. Har varken rätt symaskin eller pressarfot m.m. för att göra såna där saker. Så när man syr ihop toppen med sidostycket plus inlägget med tråd emellan så syr man i blindo så att säga, nu vet jag inte riktigt hur proffsen gör men tror man ska ha en pressarfot med styrspår för snöret och diverse styrskenor. Mitt problem var att sömmen vandrade lite upp på snöret då det var mjukt och inte gav så mycket styrning så det varierar lite i bredd osv. Och istället för snöre ska man väl egentligen ha en solid plasttråd eller rör som förmodligen gett bättre styrning.

IMG_20210330_235153.jpg IMG_20210331_012514.jpg IMG_20210331_012712.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är lite knöligt att köra symaskin också när man inte kan använda fötterna ?
Inte helt nöjd men det får duga, har ju varken ögon eller känsel i röven och ingen annan ser den heller när jag sitter på den. Kan ju vara bra om den ser lite hemgjord ut också så man slipper alla frågor om vart man köpt den. Har varken rätt symaskin eller pressarfot m.m. för att göra såna där saker. Så när man syr ihop toppen med sidostycket plus inlägget med tråd emellan så syr man i blindo så att säga, nu vet jag inte riktigt hur proffsen gör men tror man ska ha en pressarfot med styrspår för snöret och diverse styrskenor. Mitt problem var att sömmen vandrade lite upp på snöret då det var mjukt och inte gav så mycket styrning så det varierar lite i bredd osv. Och istället för snöre ska man väl egentligen ha en solid plasttråd eller rör som förmodligen gett bättre styrning.

View attachment 459628 View attachment 459629 View attachment 459630

På bilderna ser det ju bra ut, men misstänker att du är lite som jag att ha svårt att vara nöjd om det inte är helt perfekt. Jämfört med de flesta hemgjorda cafe, brat, scrambler, bobber dynor man sett så ser din dyns ut riktigt proffsig.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Växelmekanismen börjar ta form. Blir något i stil med små bilpedaler som jag kan sparka till med tåspetsarna. Vänster växlar upp och höger växlar ner.

IMG_20210404_210754.jpg

Spaken på högersidan ska byggas om och vändas 180°, sitter bara där för att testa för hand just nu.
IMG_20210409_200048.jpg

 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Man bygger ena sidan tycker det går lätt och blir jättebra och så kommer man till andra sidan och... just ja, den där jäkla kicken...
Lösningen blir kanske ingen utställningsvinnare men det verkar som det kan funka i alla fall.

IMG_20210411_193351.jpg
IMG_20210411_193437.jpg

 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick lite grejer idag. Fick lov att bygga nya fästen på styrändarna då jag har lite större innermått på mitt stålstyre.

Såga inte min metod att svarva ?
IMG_20210413_224207.jpg
IMG_20210413_230630.jpg
IMG_20210413_231617.jpg
IMG_20210413_234559.jpg

Nya lättare stövlar, blir lite lättare att hålla upp fötterna i hopkrupen ställning samt att växla för det kändes tungt med crosstövlarna så vart lite orolig över att klara sitta så högt med fötterna men nu ska det nog gå bra. Dom andra behöver jag för styvheten på trialhojen så jag inte bryter fotlederna när jag står upp och kör.
IMG_20210413_235857.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu sitter en sidokåpa på plats, ska jag försöka bygga en till likadan fast spegelvänd.

IMG_20210419_215901.jpg
IMG_20210419_215847.jpg
IMG_20210419_220104.jpg

Gillar inte den där glipan mellan tank och kåpa men vet inte hur man skulle kunna få till det snyggt heller. Lyfta kutsen i linje med tanken blir inte heller bra.
IMG_20210419_220022.jpg

Men det kanske inte ser så dumt ut när den står på backen istället och med helkåpan på.
IMG_20210419_220556.jpg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top