Ser snyggt ut
, kan du hänga på kåpan lite provisorisk så vi får se helheten?
Den är lite för lång så ska kapa ur lite mellan framdelen och sidostyckena.
Ursäkta en ofin fråga: hur kan du växla om du är förlamad i fötterna/benen? Orsaken till att jag undrar är att jag har en bekant som saknar känsel i benen under knäna p g a en ryggmärgsskada, och därför inte vågar åka tvåhjuling ö h t. Han tror att han inte skulle veta var han har fötterna och det vore lite farligt. Lätt att halka av fotpinnarna t ex.
Jag är för övrigt, liksom alla andra här, imponerad av att du klarar av att bygga och svetsa och allt sånt med den typen av skada.
På moppen har jag byggt om spaken lite, först körde jag med en toe-heel spak med lite längre pinnar på. Men då jag körde skog och stod upp så hände det att jag kom åt den med hälen och växlade av misstag så förlängde och byggde om den lite. På trialhojen är fotpinnarna långt bakom växelspaken så man flyttar hela foten från pinnen för att nå spaken. Har styva stövlar så lyfter och stampar med hela benet istället för att böja fotleden så det funkar bra.
På GP'n vet jag inte riktigt hur det bli ännu, kommer sitta ihopklämd och kanske inte kunna röra benen så mycket men första iden var att ha dubbla spakar på både höger och vänster sida så jag bara sparkar framåt typ höger sida för att växla upp och vice versa. Om inte det känns bra så kanske det blir att testa vridbart vänsterstyre med vajer växel, typ som på Vespa. I värsta fall får jag väl kosta på mig en el styrd solenoidväxel men dom går på ca 10kkr så vill prova enklare varianter först.
Här kan du se lite av hur jag växlar på moppen. Jag har lite svag känsel i huden på insida av smalben och fotled så kan känna lite om foten böjer sig och det hjälper mig lite att hålla koll på fötterna men det är lite som att hålla i en hockeyklubba, man vet vad den har för form och kan därför avgöra med känseln i händerna vad som händer längre ned. Men jag tittar ner lite snabbt då och då för att hålla koll på dom men vet på ett ungefär vart dom är genom känsel i knäna.
På trialhojen tar det en liten stund att passa in fötterna på fotpinnarna innan jag kan ställa mig upp så blir jag ståendes på en skogsstig så behöver jag 5-10m av slät terräng innan jag kan stå upp igen för jag kan inte starta direkt från stående.