***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är det nåt kvar av den där GP125:an som var grunden? Det mesta verkar var utbytt vid det här laget.
Hur gör du med ljuddämpare till den nya cyllen, blir det hembygge eller att konvertera nåt befintligt?
Jodå det blir rätt så mycket kvar, nummerplåt och regpapper samt halva ramen :p
Kommer bygga helt nytt avgasrör som är avstämt till cylinder, durationer och önskad karaktär och varvtal, sen får vi se om jag bygger en egen ljuddämpare eller om jag köper något.


Gick riktigt bra att plana blocket.
IMG_20210212_180937.jpg

Normalt brukar man få lägga på utåt för att göra större hål men nu vart det tvärt om istället men måste ta av lite av cylinderfoten så då blir kanalerna lite större än vad packningen är och så ska jag nog ta upp dom lite i cylinder så kommer bli lite större än packningen.
IMG_20210212_202453.jpg

Första vändan på gjutgods brukar bli bubbligt skit men det kokar ur och tillför lite legeringsämnen.
IMG_20210212_232020.jpg

Sen slipar jag ur men inte för djupt, får vara lite bubbel kvar annars är man tillbaks på ruta noll med mindre material kvar.
IMG_20210212_232205.jpg

Nästa sträng ovanpå det blir ganska ren och fin.
IMG_20210212_232310.jpg

Vart ganska mycket svets pålagt, gick åt nästan 10m tråd. Vet inte om det funkar bra eller inte alls men testade att penhammra svetsarna allteftersom för att försöka minimera krympningen, det drog sig lite där vid insuget då det var lite tunt material där så får nog lägga en liten kort sträng på utsidan och plana så den tätar mot kopplingskåpan.
IMG_20210213_004812.jpg

Och så fick jag paket idag också, HPI tändning.
IMG_20210212_200713 1.jpg
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
:3freak:3freak:3freak:3freak:3freak Jeklar vad du grejar!!! :tummenupp
Det här är mekande på en något högre nivå än den genomsnittliga. Jag har svåra grubblerier om ifall jag ska våga mig på att byta nållager på vevstaken på min GP 125...
Hittills har jag inte ens vågat byta kolven, men det borde jag klara. Har gjort det på en Yamaha FS1 en gång tiden, fast den skar sen efter några kilometer.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det här är mekande på en något högre nivå än den genomsnittliga. Jag har svåra grubblerier om ifall jag ska våga mig på att byta nållager på vevstaken på min GP 125...
Hittills har jag inte ens vågat byta kolven, men det borde jag klara. Har gjort det på en Yamaha FS1 en gång tiden, fast den skar sen efter några kilometer.
Kolven med bult och lager är ju inga problem att byta, akta bara så du inte tappar ner låsringarna i vevhuset. Byta lager i storändan är dock betydligt svårare och kräver en lite rejälare press på 10-20 ton. Och så behöver man ha lite känsla för att få den rak sen.


Igår vart det vilodag men idag vart det lite slipning.

IMG_20210214_181621.jpg

IMG_20210214_213101.jpg

Förstorat insuget lite och försökt att få en bra kurva på nederkanten så luften inte krockar rakt in i veven.
IMG_20210214_213149.jpg

Ska sätta upp den i rundmatningsbordet sen och snygga till överkanten där svetsen gått igenom lite, den har även dragit sig lite så plattan som ska sitta där nyper lite gran.
IMG_20210214_213224.jpg

IMG_20210214_213413.jpg

Där i nederkanten på kåpan kan man se hur den dragit sig lite, så ska lägga på lite svets där och plana den sidan.
IMG_20210214_213511.jpg
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: DM

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Igår vart det vilodag men idag vart det lite slipning.
Noterar att det är antingen slipstift eller sliprulle som använts. Roterande filar avverkar lite snyggare och snabbare och dammar inte lika mycket. Aluminiumdamm är inte speciellt nyttigt. Att smörja med någon form av alkohol gör det roligare att slipa! :fyllisar

grinding-bits-and-dremmel-tools.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Noterar att det är antingen slipstift eller sliprulle som använts. Roterande filar avverkar lite snyggare och snabbare och dammar inte lika mycket. Aluminiumdamm är inte speciellt nyttigt. Att smörja med någon form av alkohol gör det roligare att slipa! :fyllisar

Jag börjar med stämjärn :p
vlcsnap-2021-02-15-00h42m04s926.png

Sen kör jag en grovspårig roterande fil, dom på din bild är hopplös i aluminium även med alkohol. Och sen avslutar jag med sandpapper för att få en slät yta.
71DfdL9zwML._AC_SS350_.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sen kör jag en grovspårig roterande fil, dom på din bild är hopplös i aluminium även med alkohol. Och sen avslutar jag med sandpapper för att få en slät yta.
Ich verstehen! Jag slipar väldigt sällan nya mjuka svetsar utan mest i gjutna hårdare saker. Har även ett par enkelgradiga för större avverkning. 40-papper för ytan, max 80?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick hem bromshandtagen, perfekt att det satt en kontakt på "kopplingshandtaget" också då jag tänkt använda den som bakbroms.

IMG_20210216_170813.jpg

Med pinnbultarna monterade kunde jag spänna på cylindern och se hur mycket den behöver tas av.
IMG_20210216_232339.jpg

Lite trixigt att spänna fast saker i en liten maskin och jag är jäkligt glad att jag inte köpte ett mindre rundmatningsbord.
IMG_20210217_215931.jpg

Och kanalerna blir bredare på köpet ?
IMG_20210218_000340.jpg

IMG_20210218_000632.jpg

IMG_20210218_000535.jpg

Tog av cylindern ca 5mm i underkant så nu är det 3mm från kolven till överkant precis som jag tänkt och då får jag en duration på 194,4° och 131°. Så nu ska jag svarva av topplocket motsvarande
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fick hem bromshandtagen, perfekt att det satt en kontakt på "kopplingshandtaget" också då jag tänkt använda den som bakbroms.

View attachment 458827

Med pinnbultarna monterade kunde jag spänna på cylindern och se hur mycket den behöver tas av.
View attachment 458829

Lite trixigt att spänna fast saker i en liten maskin och jag är jäkligt glad att jag inte köpte ett mindre rundmatningsbord.
View attachment 458830

Och kanalerna blir bredda på köpet ?
View attachment 458831

View attachment 458832

View attachment 458833

Tog av cylindern ca 5mm i underkant så nu är det 3mm från kolven till överkant precis som jag tänkt och då får jag en duration på 194,4° och 131°. Så nu ska jag svarva av topplocket motsvarande
Tack för att du delar med dig. Detta är ett av Sporthojs absolut roligaste projekt att följa!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tack för att du delar med dig. Detta är ett av Sporthojs absolut roligaste projekt att följa!
Det var kul att höra, var lite orolig att folk skulle tycka det bara var en liten fjantmoppe ?



Ikväll vart jag klart med toppen, tagit av 3mm så den går ner i cylindern motsvarande höjningen och en squish på 0,7mm med 1 standard packning.
IMG_20210219_185115.jpg IMG_20210219_185131.jpg

Sen gjorde jag ett o-ringspår, följde inte med några packningar till toppen så vet inte hur dom tänkt om det bara skulle smackas ihop utan någonting eller med något klister. Men nu blir det nog tätt både genom "labyrint" och o-ring.
IMG_20210219_222612.jpg

IMG_20210219_222714.jpg

För att hålla toppen i svarven tog jag ett gammalt tändstift och svarvade ner och punktade fast i en rörstump. Och sen ett simpelt litet skär för o-ringspåret.
IMG_20210219_222745.jpg

Vart en liten film också när jag fräste ett spår i flänsen för att göra plats för upphöjningen på cylindern.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gillar bygget:tummenupp Tycker det nästan är roligare med såna här lite udda projekt där man gör nåt sånt som man inte ser varje dag.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Tja! Kul att du vill dela med dig av både livets utmaningar och byggprojekt. Spännande att följa, önskar jag kunde hjälpa till med tips och trix men det närmsta jag har kommit är väl att rollat moppetanken när man va 15. Ja just det, kapa bort hela bakre stänkskärm med baklampa och hela konkarollet på samma stackars Honda MT-5. Gick ju bra så länge det inte regna ;) och sportigt blev det... not.

Lycka till och håll uppe skaparglädjen trots vinter och dåligt plats att skruva på.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Grymt roligt bygge att följa! Fint hantverkt och i Sporthojs normala kontext (literhojar i regel), ett udda objekt. :tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Instämmer med ovanstående kommentarer!
Det är så att man börjar hoppas att forumen ska komma igång igen efter att ha fört en tynande tillvaro efter sociala mediernas övertagande...
Så fortsätt med ditt fina projekt och fortsätt framförallt att posta här, så ska vi som läser försöka heja på så mycket vi kan!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad är det för skum boosterkanal du har allra högst uppe i cylinderloppet!? Den ser helt malplacerad ut och är dessutom läskigt taggig i nederkant.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vad är det för skum boosterkanal du har allra högst uppe i cylinderloppet!? Den ser helt malplacerad ut och är dessutom läskigt taggig i nederkant.
Jag reagerade oxå på den, men om man zoomar in på bilden så ser det ut som markering med tuschpenna...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vad är det för skum boosterkanal du har allra högst uppe i cylinderloppet!? Den ser helt malplacerad ut och är dessutom läskigt taggig i nederkant.
Nu vet jag inte riktigt vilken av bilderna du menar men jag målade på med tusch för att se hur långt ner toppen gick i cylindern för att avgöra om den tog emot någon annanstans eller inte då cylinder inte är helt plan på toppen samt att den eventuellt hade kunnat fastna radien i det svarvade hörnet. Tog med dom bilderna då jag tyckte dom illustrerade tydligt nedsänkningen av toppen.

Sen så vart det lite av en boostkanal som kom fram vid fräsningen av undersidan på cylindern i fall det var något du menade.


Kan passa på med en liten uppdatering när jag ändå skriver.
Nog för att jag gärna svetsar men nu blir det JB-weld istället, dumt att svetsa om man inte måste då det drar sig och påverkar hållfastheten negativt. Har fyllt igen hålen så jag kan bredda insuget till en tårtbitsform istället.
IMG_20210221_224907.jpg IMG_20210221_231126.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top