Henrik Y
Officiellt Invalid
- Gick med
- 7 Oct 2004
- Ort
- Falun
- Hoj
- Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jodå det blir rätt så mycket kvar, nummerplåt och regpapper samt halva ramenÄr det nåt kvar av den där GP125:an som var grunden? Det mesta verkar var utbytt vid det här laget.
Hur gör du med ljuddämpare till den nya cyllen, blir det hembygge eller att konvertera nåt befintligt?
Kommer bygga helt nytt avgasrör som är avstämt till cylinder, durationer och önskad karaktär och varvtal, sen får vi se om jag bygger en egen ljuddämpare eller om jag köper något.
Gick riktigt bra att plana blocket.
Normalt brukar man få lägga på utåt för att göra större hål men nu vart det tvärt om istället men måste ta av lite av cylinderfoten så då blir kanalerna lite större än vad packningen är och så ska jag nog ta upp dom lite i cylinder så kommer bli lite större än packningen.
Första vändan på gjutgods brukar bli bubbligt skit men det kokar ur och tillför lite legeringsämnen.
Sen slipar jag ur men inte för djupt, får vara lite bubbel kvar annars är man tillbaks på ruta noll med mindre material kvar.
Nästa sträng ovanpå det blir ganska ren och fin.
Vart ganska mycket svets pålagt, gick åt nästan 10m tråd. Vet inte om det funkar bra eller inte alls men testade att penhammra svetsarna allteftersom för att försöka minimera krympningen, det drog sig lite där vid insuget då det var lite tunt material där så får nog lägga en liten kort sträng på utsidan och plana så den tätar mot kopplingskåpan.
Och så fick jag paket idag också, HPI tändning.
Last edited: