Svårt att sälja hoj på hösten.....

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
PacMan skrev:
Då hade han ju ruskigt långt att köra hem!! Hur löste han det?
Funderar själv på hur man ska agera om man är intresserad av en hoj som "bor" långt bort. :va
Tja, inte är det något problem, jag köpte hoj i GBG och körde till Luleå, 150 mil på mätaren när jag kom hem.

Fast då var kanske hojen mer lämpad för det än en rd350 =)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gemet skrev:
MAN SORTERAR EFTER PRIS.
Nja... min erfarenhet är att inte gå alltför hårt efter vilket pris som står i annonsen. Min stod i 52 t.ex. när jag köpte den för ett par säsonger sen, men slutpriset blev 40 plus gott om extra utrustning på köpet (kanske värd 35 idag, men jag skulle lugnt sätta 40 vid försäljning).

Bättre att bilda sig en egen uppfattning om hur mkt en hoj är värd och sen bjuda det. Det pris som sätts är ju bara ett förslag, som dessutom ofta har en del osäkerhetsmarginal.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
eisbaer skrev:
Jag ser tillbehör som effektpipa som ett plus. Har man själv tänkt att köpa något liknande kan man ju spara rätt fina slantar på det.


Och jag ser öppna rykrör som ett stort minus. Speciellt om orginalburken är borta.

Är det sen kn-filter monterat och rykröret är vitt på insidan så kan säljaren leta efter nya spekulanter.

Problemet med kioskmoddar är att de alltför ofta är utförda av panka, okunniga kiosk-knuttar.


Och sen kommer ju banåkat....
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
PacMan skrev:
Var en tjej som ringde mig därifrån igår oxo. Priset var ju svinigt högt, och jag tror faktiskt att Blocket är det bästa just nu.

Jag håller med, Blocket eller här på Sporthoj. De lär inte bli feta på det företaget. Tack för svaren!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Personligen kommer jag att hålla min hoj i strikt orginalskick!! Då den är mycket påkostad med bl a en ny orginalljuddämpare, samt en ovanlig färgsättning så tror jag det kommer att löna sig i långa loppet, samt bli mycket lättsåld, värdeminsking?? Nej snarare värdeökning då, med tanke på lågt inköpspris o servicekvitton dokumentationer.

Nått som är bra när man skall sälja tror jag att se till att det är 1)Nyservad med kvitton på det, 2) Fräscha däck som går ett par säsonger(beroende på körsätt..) 3) Nybesiktigat så trafiksäkerheten kan verifieras för köparen, dessa 3 punkter i ordning=lättsålt!?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Chrille skrev:
Och jag ser öppna rykrör som ett stort minus. Speciellt om orginalburken är borta.

Är det sen kn-filter monterat och rykröret är vitt på insidan så kan säljaren leta efter nya spekulanter.

Problemet med kioskmoddar är att de alltför ofta är utförda av panka, okunniga kiosk-knuttar.


Och sen kommer ju banåkat....

Stöter du ofta på såna objekt? Eller ville du mest klanka ner på den generella mc-köparen som byter till slip-on.

Det jag menar är att om jag hittar objekt som har den extrautrustningen jag ändå är intresserad av är det ett plus eftersom såna ofta kostar mycket pengar.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
PacMan skrev:
Då hade han ju ruskigt långt att köra hem!! Hur löste han det?
Funderar själv på hur man ska agera om man är intresserad av en hoj som "bor" långt bort. :va


Han körde hojen till dalarna! Därifrån skulle hans dotter köra den vidare till
"lågnt upp som fan"! Jag skulle iiinte ha kört över 50 mil med den hojjen, aj aj
aj aj säger ajg bara!
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
stoffer skrev:
Jag har också problem.. en har hört av sig och ville byta mot nån gammel-audi..
Nog samma som ringde mig! Ville byta till sig min kompetenta R1 mot en gammal Audihäck. Svårsålda tider men bit ihop, har ni en frisk cykel till vettiga pengar så dyker nog en köpare upp tids nog.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
stoffer skrev:
Tja, inte är det något problem, jag köpte hoj i GBG och körde till Luleå, 150 mil på mätaren när jag kom hem.

Fast då var kanske hojen mer lämpad för det än en rd350 =)


Ja, naturligtvis har jag ingen erfarenhet av touring längre 10 mil eftersom min hoj inte direkt injuder till det? Hur långt pallar man att åka på en dag om man
som jag inte är så van vid touring, på någon sport-600 från tidigt 90-tal?

Blev visst lite OT, men jag hoppas det är OK för den här gången :)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
eisbaer skrev:
... Eller ville du mest klanka ner på den generella mc-köparen som byter till slip-on.
....

Inte den generelle slipon-monteraren, men en såpass stor andel att det är ett illavarslande tecken.

Den perfekta hojen för mig har org-ljuddämpare, bakstänka och har en trovärdig, äldre säljare som dessutom har ägt hojen i ett par år. Helst en total nolla vad gäller skruvande eller RIKTIGT duktig.

En sådan hoj ger mig ett par viktiga vinkar:
- hojen är inte använd som kukförlängare eller annan ersättning för vek självkänsla.
- hojen har antagligen aldrig stått och studsat på varvstoppen för att det låter fräckt och "rödmarkeringen finns ju där av en anledning"
- risken för stoppies och wheelies är betydlig lägre än på en hoj med poserattributen slipon, filter och tona kåpglas.
- risken för tattarskruvande är låg dvs snålbestyckat efter avgastrim, sönderdragna gängor, pöntad växellåda "för man måste växla på bakan".
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Chrille skrev:
Inte den generelle slipon-monteraren, men en såpass stor andel att det är ett illavarslande tecken.

Den perfekta hojen för mig har org-ljuddämpare, bakstänka och har en trovärdig, äldre säljare som dessutom har ägt hojen i ett par år. Helst en total nolla vad gäller skruvande eller RIKTIGT duktig.

En sådan hoj ger mig ett par viktiga vinkar:
- hojen är inte använd som kukförlängare eller annan ersättning för vek självkänsla.
- hojen har antagligen aldrig stått och studsat på varvstoppen för att det låter fräckt och "rödmarkeringen finns ju där av en anledning"
- risken för stoppies och wheelies är betydlig lägre än på en hoj med poserattributen slipon, filter och tona kåpglas.
- risken för tattarskruvande är låg dvs snålbestyckat efter avgastrim, sönderdragna gängor, pöntad växellåda "för man måste växla på bakan".


håller med om det...även fast en nytt akrapovic kostar 12.000, så kanske man kan köpa det sen om hojen är fin.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Mange skrev:
Jag försöker också få min hoj såld...har haft den ute på annons sedan i början på juni men ändå har det bara varit några få som ringt. Vad tror ni det är för fel? http://www2.blocket.se/view/2996831.htm?l=0&c=1&city=0
...


Det finns naturligtvis bara ett svar.

Den är för dyr. Får du inte sålt den på två månader så är det helt enkelt för dyrt. Även om du tycker att hojen är aldrig så fin och funkar aldrig så bra så är det en 600 som är 3-4 generationer för gammal, ca 30 häst för svag och helt enkelt inte längre duger åt den målgrupp den en gång var ämnad för.

Lägg sen till att du kan köpa en Gixxer600 -96 eller nyare för ca 35 med lite tålamod så borde det väl vara ganska tydligt....(det tog mig fem minuter att hitta en -98 för 38...)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mange skrev:
Jag försöker också få min hoj såld...har haft den ute på annons sedan i början på juni men ändå har det bara varit några få som ringt. Vad tror ni det är för fel? http://www2.blocket.se/view/2996831.htm?l=0&c=1&city=0


ang. tv4-text så lade jag ut min hoj där, ringt men det var ju så klart inte en enda spekulant som ringde

Jag funderar faktiskt just på en FZR 600, men de nyare och lite modernare årsmodellerna 94-95 finns ute på annonser för ungefär samma pris. Det är nog lite dyrt med andra ord. Dra ner det lite, och kanske antyd i annonsen att priset är diskutabelt...?
 

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Motala
Hoj
R-etta och miniskroto
hojförsäljning

Jag kan tänka mig att släppa min hoj för strax över 40 utan lite tillbehör..... Det borde f...n vara rätt schysst pris ändå tycker man.........
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Mange skrev:
Jag försöker också få min hoj såld...har haft den ute på annons sedan i början på juni men ändå har det bara varit några få som ringt. Vad tror ni det är för fel? http://www2.blocket.se/view/2996831.htm?l=0&c=1&city=0


ang. tv4-text så lade jag ut min hoj där, ringt men det var ju så klart inte en enda spekulant som ringde

Jag skulle säga milen som första hinder för någon som skulle köpa!
Jag skulle nog hoppa över en hoj som gått över 3000 mil!
Men sant jag skulle inte köpa en (gammal) hoj heller!
(även om min snart e gammal)
Priset är också lite högt för dem miltalen!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
PacMan skrev:
Jag funderar faktiskt just på en FZR 600, men de nyare och lite modernare årsmodellerna 94-95 finns ute på annonser för ungefär samma pris. Det är nog lite dyrt med andra ord. Dra ner det lite, och kanske antyd i annonsen att priset är diskutabelt...?

Vill du inte ha en Suzuki GSXR600 1998 på 2300 mil istället? Prisskillnaden mellan ovan FZR är inte så väldans stor. Plus 10' ungefär.
 

Hockey

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
SP1a -00
Låter ju inte så kul. Tänkte precis fösöka bli av med min hoj. Det är väl det att det finns så stort utbud också. Men Sp1:eek:r verkar det ont om :(
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
jag vet att den ligger lite högt i pris men man tycker ju att om det är strypt till 25kw, är billig i försäkring plus att det sitter språjlans nya däck på så borde det ju ge lite mer..men men man får väl helt enkelt gå ner lite mer i pris

att den gått över 5000mil tycker jag inte är så farligt den är ju trots allt 12 år gammal
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top