Pruta som tusan när du köper!
Ja, vad säger man. När jag läser annonser på t.ex. blocket så får jag mig ett gott skratt i de allra flesta fall.
Började leta hoj i slutet på mars när annonserna dyker upp. Köpte min hoj i maj 2003.
Det finns beg prislistor som funkar väldigt bra som riktlinje. Jag hittade flera hojar i affär som låg som begprislistan +-2000 sek. Pris över eller under beror oftast på om den är nyservad, nya däck å drivpaket m.m.
Tillbehör till hojar värderas inte speciellt högt om man är köpare. Antingen noll sek. eller möjligen upp till 25% av inköpsvärdet. Lite beroende på om man vill ha hojen på just det viset. Givetvis ingår alla original delar när man köper hoj som är ändrad från sitt ursprung.
Bucklor och repor drar ner priset. Avsågade ramdelar prutar man åxå på. (Sen kanske man ändå vill ha hojen så men pruta så mycket det går).
Är hojen importerad från t.ex. Tyskland så drar det åxå ner priset lite till.
Rekordet från i fjol när jag handlade min hoj, (privat köp) var 17000 sek över listpriset. Båda däckena var slut. Kedjan var tvärslut. Kopplingen slirade. Det drog ner priset ungefär 7-8000sek. Sen ska man räkna bort nånstans mellan 3-5000 om man köper privat. En handlare lämnar som bekant en liten garanti även på beg hojar.
Jag prutade från 58000 ner till 30000 sek. utan att skämmas. De jublade inte...
Inte mitt fel att de gett alldeles för mycket för sin hoj. Antingen tar man förlusten vid en försäljning eller så får man behålla hojen. Livets hårda skola.
Tror ni de sålde sin "pärla"? Nähä, den var kvar sent på hösten hos ägarna. Sånt är livet!
Det här var ändå bara en i mängden. Jag tittade och provkörde 5 likadana hojar och sen hade jag mail och telefonkontak med lika många till.
Skriv ordentliga kvitton så alla "skavanker" är noterade. Det är bra för båda parter.
Vad det var för hoj? En Monster 600 från -98.