Svårt att sälja hoj på hösten.....

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Lartes skrev:
Då är det ju som nån va inne på, då har du din pärla för kär! :fakta

Hittar man hojjar som är ca 10lappar billigare kanske man måste inse att priset är för högt.
Självklart kan man testa, men man ska nog inte bli så upprörd som du verkar bli för att du inte blir av med den.

Lycka till säger jag, och om nån är intresserad av ett byte mot en KTM 640 SM -99:a så e det bara att PM:a :banana

det blir nog lite fel OM man bara går efter prislappen, jag är helt säker på att Wolfhounds hoj är i bättre skick än min tex och därav är värd mer än min.

Hur mycket vill du ha för motarden, och skulle ett byte vara intressant?
 

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Motala
Hoj
R-etta och miniskroto
hojförsäljning

Äh, jag skiter väl i hojjen egentligen............... Men vill man sälja den för att byta mot en banhoj så kanske man vill ha ut någon spänn för den........ Är ju egentligen inte så logiskt att folk begär samma pengar för en risig banhoj.... Eller? :va
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
norrlansguld skrev:
det blir nog lite fel OM man bara går efter prislappen, jag är helt säker på att Wolfhounds hoj är i bättre skick än min tex och därav är värd mer än min.

Hur mycket vill du ha för motarden, och skulle ett byte vara intressant?


Absolut! Vill inte säga att Wolfhounds cykel är för dyr eller liknande, ville bara poängtera att det finns billigare hojjar.
Blir man inte av med cykeln måste dte väll bero på att cykeln är för dyr?

Jag hade tänkt mig 45-49" men som vi är inne på här så är det ju köparens marknad nu :näsblod
Byten är alltid intressanta om man kan ens om en affär som gynnar både :banana

Men vad e det för fel på din då? :gnissla
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tillgång och efterfrågan.

Sen håller jag med om att priser på äldre hojar ofta är löligt höga, 35k för 15 år gamla häckar osv.
Utrustningen får man aldrig igen stålarna på helt enkelt, man kan ju prova sälja dessa grejor löst ifall man har orginaldelarna kvar, för det är ju sällan nån som bjuder 10k till för hojen för att det sitter helsystem på eller så.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Wolfhound skrev:
Äh, jag skiter väl i hojjen egentligen............... Men vill man sälja den för att byta mot en banhoj så kanske man vill ha ut någon spänn för den........ Är ju egentligen inte så logiskt att folk begär samma pengar för en risig banhoj.... Eller? :va

Jag håller med, är man nere på samma pengar som det kostar att byta till en banhoj om det är det man siktar på då är det ju bara att köra. Är gathojen i bra skick känns det ju lite skadligt att lägga omkull den och få en massa repor, för omkull åker man till slut om man pressar på bana. Jag är i samma läge och ligger med mitt pris på en jäkligt fräsch cykel mitt i prisintervallet för den modellen. Vill ingen köpa den då behåller jag den, inga lån, inte i desperat behov av pengar då ser jag ingen anledning till att tokdumpa priset bara för att en snåljåp som Chrille ska ha råd att köpa nåt mer än en trampcykel. :huvet
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Lartes skrev:
Absolut! Vill inte säga att Wolfhounds cykel är för dyr eller liknande, ville bara poängtera att det finns billigare hojjar.
Blir man inte av med cykeln måste dte väll bero på att cykeln är för dyr?

Jag hade tänkt mig 45-49" men som vi är inne på här så är det ju köparens marknad nu :näsblod
Byten är alltid intressanta om man kan ens om en affär som gynnar både :banana

Men vad e det för fel på din då? :gnissla

Det är inget större fel på min, det är mest kosmetiskt dvs kåpor som är repiga, det följer med både original och racekåpor (båda skrapade) motorn byttes förra året mot en fräsch som bara hade gått 815 mil då. Därem är bromsskivorna dåliga.
 

Selfen

Nationellt Pucko
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha Thundercat
Priser och så ...

Jag är nu påväg efter att köpa en hoj. ( klarade kortet i förrgår :banana :banana )
Som de flesta andra så kollar jag både på SH och Blocket (hade tänk mig en KTM 640 00-02). Vad jag som TOTAL :rolleyes: nybörjare kollar efter är hur långt har den gått, pris, hur är annonsen (man kan se en del om säljaren bara genom att kolla hur annonsen är gjord) samt hur den är servad. När det gäller extra utrustning så är det inte på något sätt avgörande, men om det är 2 liknade hojar skulle jag nog titta till den med lite extra godis först. Dock skall det finnas orgnal kvar, annars är det ett stort -.
Nästan oavsett vad det står för pris i annonsen så tycker jag att det borde finnas en prutmån runt 8-10%. Jag vet inte vad ni tycker om det :)

Hoppas nu bara jag får tag på en hoj. Skall söka än mer frenetiskt när jag väl har blivit pappa som borde ske inom en vecka :yoparty
 

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Selfen skrev:
Jag är nu påväg efter att köpa en hoj. ( klarade kortet i förrgår :banana :banana )
Som de flesta andra så kollar jag både på SH och Blocket (hade tänk mig en KTM 640 00-02). Vad jag som TOTAL :rolleyes: nybörjare kollar efter är hur långt har den gått, pris, hur är annonsen (man kan se en del om säljaren bara genom att kolla hur annonsen är gjord) samt hur den är servad. När det gäller extra utrustning så är det inte på något sätt avgörande, men om det är 2 liknade hojar skulle jag nog titta till den med lite extra godis först. Dock skall det finnas orgnal kvar, annars är det ett stort -.
Nästan oavsett vad det står för pris i annonsen så tycker jag att det borde finnas en prutmån runt 8-10%. Jag vet inte vad ni tycker om det :)

Hoppas nu bara jag får tag på en hoj. Skall söka än mer frenetiskt när jag väl har blivit pappa som borde ske inom en vecka :yoparty

Köp min, har en KTM 640 02 :)
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Wolfhound skrev:
Tänkte bara kolla om det är fler än jag som har problem att sälja hojen.....
Hösten är väl inte den tid som alla väljer att köpa hoj direkt men....
Har en gsx-r 750 -99:a som jag försöker sälja men det verkar inte lovande. Inte ett enda svar på tre veckor. Tänkte att priset var för högt..... Skrev in "bud" och "byte" i annonsen. Vad händer ....................... ingenting.
Är det många som har samma problem??

:huvet

Lägger ett bud på 10 000kr :rolleyes:
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
När jag lägger in annons sätter jag ett ganska lågt pris. Är det nåt jag hatar är det folk som frågar en massa skit, ska pruta, höra med banken osv. det tar en massa tid för mig också! Sätter man ett lite lägre pris får man den såld snabbt och smärtfritt, utan en massa tjafs. Funkar varje gång!
Pengarna jag förlorar på att ha satt lite lägre pris resonerar jag som så att jag kan jobba de extra timmarna jag annars hade strulat med oseriösa köpare, och därför får nästan samma pengar ändå.
När jag ska köpa nåt har jag pengarna i handen, är priset för högt säger jag det. Jag sitter gärna med pengarna hemma och väntar på rätt annons, av en som tänker på mitt sätt, och köper direkt när annonsen kommer ut om det motsvarar mina förväntningar.
Min kompis sålde sin VTR -98 med ny motor (1300mil + servicebok) + reservdelsmotor, highpipe, stålomspunnet mm för 40k, och han var beredd att sälja för 35k. Men då var det en buckla i tanken + lite repor i lacken efter en omkullvältning.
En hoj är inte en investering, blir lite irriterad på säljare som tror det och övervärderar sin hoj/bil etc.
Får man inte sin sak såld på ett par veckor är det kanske dags att fundera över priset man satt.
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Pruta som tusan när du köper!

Ja, vad säger man. När jag läser annonser på t.ex. blocket så får jag mig ett gott skratt i de allra flesta fall.
Började leta hoj i slutet på mars när annonserna dyker upp. Köpte min hoj i maj 2003.
Det finns beg prislistor som funkar väldigt bra som riktlinje. Jag hittade flera hojar i affär som låg som begprislistan +-2000 sek. Pris över eller under beror oftast på om den är nyservad, nya däck å drivpaket m.m.
Tillbehör till hojar värderas inte speciellt högt om man är köpare. Antingen noll sek. eller möjligen upp till 25% av inköpsvärdet. Lite beroende på om man vill ha hojen på just det viset. Givetvis ingår alla original delar när man köper hoj som är ändrad från sitt ursprung.
Bucklor och repor drar ner priset. Avsågade ramdelar prutar man åxå på. (Sen kanske man ändå vill ha hojen så men pruta så mycket det går).
Är hojen importerad från t.ex. Tyskland så drar det åxå ner priset lite till.

Rekordet från i fjol när jag handlade min hoj, (privat köp) var 17000 sek över listpriset. Båda däckena var slut. Kedjan var tvärslut. Kopplingen slirade. Det drog ner priset ungefär 7-8000sek. Sen ska man räkna bort nånstans mellan 3-5000 om man köper privat. En handlare lämnar som bekant en liten garanti även på beg hojar.

Jag prutade från 58000 ner till 30000 sek. utan att skämmas. De jublade inte... :Bugar
Inte mitt fel att de gett alldeles för mycket för sin hoj. Antingen tar man förlusten vid en försäljning eller så får man behålla hojen. Livets hårda skola.

Tror ni de sålde sin "pärla"? Nähä, den var kvar sent på hösten hos ägarna. Sånt är livet! :banana

Det här var ändå bara en i mängden. Jag tittade och provkörde 5 likadana hojar och sen hade jag mail och telefonkontak med lika många till.

Skriv ordentliga kvitton så alla "skavanker" är noterade. Det är bra för båda parter.

Vad det var för hoj? En Monster 600 från -98.
 

see ya

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
VAGNHÄRAD
Hoj
ingen just nu
Det är inte svårt att sälja. Har man bara tid att vänta så dyker rätt köpare upp tillslut. Jag väntar gärna till i vår om det är så. Då jag vet att alla drar upp sina priser och kan vara svårt att få tag i en billig hoj då dom flesta e sålda. Fick tex min blade -03 såld ganska dyrt i våras. Eller dyrt och dyrt fick det jag begärde för den och vet att jag kommer få det för den jag har nu (länk nedan)
http://www2.blocket.se/view/3079115.htm?l=0&c=1&city=0
:hihi
 

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
tranås
Hoj
kawwa
Om man totalskrotar hojen så brukar man ju tydligen få mer än försäljningsvärdet :va
Finns ju de som sänker ner hojarna i sjöar o annat skit också. Och allt har vi att tack för de satans dyra försäkringarna :huvet
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Inte den generelle slipon-monteraren, men en såpass stor andel att det är ett illavarslande tecken.

Den perfekta hojen för mig har org-ljuddämpare, bakstänka och har en trovärdig, äldre säljare som dessutom har ägt hojen i ett par år. Helst en total nolla vad gäller skruvande eller RIKTIGT duktig.

En sådan hoj ger mig ett par viktiga vinkar:
- hojen är inte använd som kukförlängare eller annan ersättning för vek självkänsla.
- hojen har antagligen aldrig stått och studsat på varvstoppen för att det låter fräckt och "rödmarkeringen finns ju där av en anledning"
- risken för stoppies och wheelies är betydlig lägre än på en hoj med poserattributen slipon, filter och tona kåpglas.
- risken för tattarskruvande är låg dvs snålbestyckat efter avgastrim, sönderdragna gängor, pöntad växellåda "för man måste växla på bakan".
Jepp, såna personer skall man köpa bågar av :mattias
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
PacMan skrev:
Ja, naturligtvis har jag ingen erfarenhet av touring längre 10 mil eftersom min hoj inte direkt injuder till det? Hur långt pallar man att åka på en dag om man
som jag inte är så van vid touring, på någon sport-600 från tidigt 90-tal?

Blev visst lite OT, men jag hoppas det är OK för den här gången :)
Sory för det sena svaret men jag har kört från Malmö - Öland, övernatta o sen hela dagen körde vi runt Öland o sen hem, på en RD350 87a MED skjuts!!
Gick hur bra som helst.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
CorbenDallas skrev:
Sory för det sena svaret men jag har kört från Malmö - Öland, övernatta o sen hela dagen körde vi runt Öland o sen hem, på en RD350 87a MED skjuts!!
Gick hur bra som helst.

Respekt! :tummenupp
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Vad kan man få för en blade 02:a som gått 1000 mil och är i kanon skick?
hittade bara 2 på blocket men en var lite väl dyr och en skrapad :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Svårt och svårt...

Hade hojen annonserad 3 veckor och sålde den idag till annonserat pris. Flest förfrågningar fick jag från Blocket, att annonsera här är stendött.

Lyckades nog hitta precis rätt köpare, men jag hade även andra som hade köpt den ändå.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top