SV 1000-tråden

J Lindén

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx1100 -83, Suzuki Gsx1100 -84
Grattis EPT till din SV, du kommer att får många roliga mil på den. Hade min premiär för i år, det blev ca 5 mil. Blev lite kallt men jävligt kul.:tummenupp
 
Last edited:

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Goddagens,

Sitter idag på en Firestorm -05:a men vill ha något mer streetfighter-aktigt, har mailat en firma ang. byta in hojen för att få ut denna SV1000N -04:an http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_SV1000_21531679.htm?ca=15&w=3 ...
4k skall de ha mellan, då prutade jag till mig nya däck med. Dock har min slipon, nya däck/bromsbelägg, nyare årsmodell och är fullservad så det känns väl sådär värt det...

Just nu så är SV:n helt original så jag tänkte kolla om någon har slipon till salu, hittar varken här eller på blocket. Söker även belly pan, singelcuts och tips på framlampor som ser bättre ut än original... Edit: Funkar några slipon (bol-ton) från GSXR förresten, anslutningen såg liknande ut.

Någon som kört Firestorm och SV1000N som har något att säga om för-nackdelar? Är nöjd med Hondan men vill testa något utan kåpor och mer upprätt som sagt.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
@dml
Kolla med www.s-racing.se Han kan ha eller skaffa åtminstone en del av det du efterfrågar.

Jag tror att bolt-on till GSX-R passar men det vet han om det gör eller ej.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Nu har jag beställt lite godsaker som PCIII och K&N high flow filter, men PCIII skulle levereras med en map som heter 314-411 och det stod att den passade bra med eftermarknadsdämpare och luftfilter, men är den någon annan som kört på den mapen och vet att den fungar bra?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har jag beställt lite godsaker som PCIII och K&N high flow filter, men PCIII skulle levereras med en map som heter 314-411 och det stod att den passade bra med eftermarknadsdämpare och luftfilter, men är den någon annan som kört på den mapen och vet att den fungar bra?

Just den har jag aldrig testat. Hittade den inte heller bland de nedladdningsbara filerna. Varifrån köper du PCIII? Är det en map som den leverantören tagit fram själv?

En jag har testat är 314-002 och den ger bevisligen mer effekt än den individuella som är gjord i bänk till just min hoj. Åtminstone upp till 6k. Jag har mätt fram accelerationstider så jag är säker men det räcker annars med att skruva på gas. Med 314-002 gör den en Powerwheelie på ettan VARJE gång. Så inte alls med min bänkmappade. Jag föredrar dock den senare i a f för hojen går mjukare och gasresponsen är bättre över hela registret.

Testa, meddela och dela gärna med dig om den är bra.:)

EDIT: Ska tilläggas att min hoj är omdrevad. Två kugg mer bak och en mindre fram.
 
Last edited:

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Försöka sälja privat och köpa denna: http://www.blocket.se/malmo/Suzuki_SV1000__uttag__dec___06__38711410.htm?ca=5&w=3? Jag har dock ingen aning om skicket på den, men den verkar stämma in rätt bra på din beskrivning och i denna affär kanske du tom. går nån tusing plus :tummenupp.
Ja, har redan kollat om han vill byta, men icke... Gillar modellen på den sliponen, någon vet vilka det är? Vill just slippa mecket med att sälja privat, hade vart gött o bara bytt in. Har aldrig testat och nu vet jag varför, det kostar mer än det smakar känns det som...
Har kollat lite på S-racing, där finns en del. Gillar dock den belly-pan:en som sitter original på SV1000S:en så det blir nog en sån från någon skrot.

Om någon vet med sig säkert att GSXR-sliponen funkar så får de gärna höra av sig. Gärna tips på var man kan hitta begagnade slip-on/MC-demonteringar med. Har kollat med spinning wheels och Bike trollhättan hittills.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Just den har jag aldrig testat. Hittade den inte heller bland de nedladdningsbara filerna. Varifrån köper du PCIII? Är det en map som den leverantören tagit fram själv?

En jag har testat är 314-002 och den ger bevisligen mer effekt än den individuella som är gjord i bänk till just min hoj. Åtminstone upp till 6k. Jag har mätt fram accelerationstider så jag är säker men det räcker annars med att skruva på gas. Med 314-002 gör den en Powerwheelie på ettan VARJE gång. Så inte alls med min bänkmappade. Jag föredrar dock den senare i a f för hojen går mjukare och gasresponsen är bättre över hela registret.

Testa, meddela och dela gärna med dig om den är bra.:)

EDIT: Ska tilläggas att min hoj är omdrevad. Två kugg mer bak och en mindre fram.

Jag beställde den från ebay tyskland, jag har 16t 40t drev just nu men har beställt ett 42t drev så funderar på att ha antingen 17t 42t eller 16t 42t, får väl prova mig fram, absolut, jag ska plugga in den i datorn när jag får den och kolla på hur den map ser ut i procentökning, ska även kolla 314-002, för jag vill fortfarande ha max vrid vid 7000varv så jag vill inte ändra effektkurvan så mycket mer än höja den:)
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Apropå inget: detta lär ju stå på femtielva ställen i denna tråd men TL1000R har samma bultmönster på sina bolt-on-pipor, dock krävs ett annat fäste. Så vet ni.

Ingen som har belly pan, cuts o kraschpuckar till mig lr? Bytes mot ett paket hönökaka (Åkes äkta...)
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag har alltid kört helsyntetisk olja i mina SV (650 såväl som 1000), men idag sa min lokala handlare att han INTE rekommenderar helsyntetisk olja till SV1000S p.g.a. kopplingen.

Vad kör Ni på för olja?

// Afterburner
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har alltid kört helsyntetisk olja i mina SV (650 såväl som 1000), men idag sa min lokala handlare att han INTE rekommenderar helsyntetisk olja till SV1000S p.g.a. kopplingen.

Vad kör Ni på för olja?

// Afterburner

Castrol gps 10w40 men ska prova shell advance 10w40, bägge är semisyntet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har alltid kört helsyntetisk olja i mina SV (650 såväl som 1000), men idag sa min lokala handlare att han INTE rekommenderar helsyntetisk olja till SV1000S p.g.a. kopplingen.

Vad kör Ni på för olja?

// Afterburner

Det argumentet har jag faktiskt aldrig hört att helsyntet ger problem med kopplingen. Är den klassad JASO-MA (MA2) så ska den ju vara OK för våtkoppling som har samma smörjmedel som motorn.

Jag har kört med MOTUL 5100 (delsyntet) och MOTUL 7100 (helsyntet) och jag har då inte märkt någon skillnad.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Det argumentet har jag faktiskt aldrig hört att helsyntet ger problem med kopplingen. Är den klassad JASO-MA (MA2) så ska den ju vara OK för våtkoppling som har samma smörjmedel som motorn.

Jag har kört med MOTUL 5100 (delsyntet) och MOTUL 7100 (helsyntet) och jag har då inte märkt någon skillnad.

Hmm, intrigerna tätnar. Han påstod att det inte var ovanligt att kopplingen börjar slira på helsyntetisk olja. Då oljan han sålde till mig var billigare tror jag inte att han försökte blåsa mig åtminstone.

Enligt honom använder de alltid oljan jag länkat till ovan till sportiga motorcyklar som är inne på service.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
I see! Och du är nöjd? Du tycks ju köra bana en del också, vilket borgar för att den pallar med lite :)

ja fan jag har aldrig haft problem, dock så byter jag olja var 300mil och oljefilter 600mil, klart att den har fått varva 10k nån gång på banan men lägsta växeln runt sviesta brukar jag ha 3:an så jag går in och ut ut några kurvor i 3000-4000 varv, men som sagt så har jag inte haft några problem med min, anledning att jag byter var för den oljan var kampanj på motoaction så det blev ungefär 140kr billigare för 4L olja:)
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Sådär, då var olja och filter bytt.

Det märktes att den föregående personen som servade hojen inte riktigt hade koll på hur saker och ting skall dras åt
vid denna typ av service. Oljefiltret satt så in i h*lvete vilket resulterade att det imploderade av kedjepiskan... Faktum är att det satt så hårt att jag för en stund betvivlade om jag hade gjort en tankevurpa om hur gängorna satt... Haha!

Tack för Er input på oljan!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top