Avverkat provkörning och överväger köp.. några frågor bara.
Mors.
Var iväg på en nätt 32-milatur idag för att titta och klämma på samt provköra en tänkbar sv1000s. Hojen var i enormt fint skick och jag kunde inte hitta en enda liten sak att anmärka på vad gäller utseendet.
Provkörningen fick mig dock att undra över en sak, hojen har nämligen ett rätt dovt knackande ljud från motorn vid tomgång/låga varv. Märkte det när jag stog still vid rödlysen och sånt. Ljudet kommer några gånger i sekunden och är rätt taktfast.. ett försök till textuell beskrivning av ett ljud skulle bli: docka-docka-docka- - docka-docka-docka-docka- - docka-docka....
Säljaren säger att detta ljud uppkom första gången vid 600-milaservicen i och med oljebytet men försvann sedan efter ca 100 mil för att sedan återkomma vid det senaste oljebytet som gjordes vid 1200-milaservicen och han är övertygad om att ljudet inte är något att oroa sig över och att det bara är oljebytet som gör att detta ljud kommer fram.
är det någon som har haft samma bekymmer? Hittade några notiser här om liknande ljud vid oljebyte och skulle vara intresserad av hur detta ev utvecklade sig efter ett tag. Det är ju en rätt omöjlig sak att beskriva ljud i text men jag hoppas att någon känner igen symptomen.
Behöver jag vara orolig eller kan jag skrapa ihop mina surt förvärvade slantar och ändå köpa hojen? Vill ju inte vara med om ett motorras efter en säsong eller så vilket ni säkert förstår, därav min oro!!
Måste också tillägga att hojen var fantastisk!! Blev positivt överaskad över hur väl fjädringen fungerade, har ju hört rätt horribla beskrivningar av hur sporthojar beter sig fjädringsmässigt på allmän väg men denna hojen kan iaf inte jag klaga på. Motorn sedan,, uuuuuj, vilken motor!!! den drar, och drar och drar och drar tills man nästan svimmar av syrebrist pga ett allt för idogt leende!! Det enda jag kanske hade väntat mig mer av var bromsarna som jag tyckte inte riktigt hade det bett jag förväntade mig, de var inte dåliga, de var bara inte fantastiska om ni förstår vad jag menar.
Trots mycket dyrare försäkring, mycket sämre packmöjligheter, dyrare däckkonto och servicekonto så måste jag ha en sådan här hoj
Kan säga att säljaren inte var sååååå imponerad av min bmw 1150gs
Rätt kul att se hans min när vi klev av hojarna efter provturen faktiskt
Han köper nog aldrig bmw efter detta iaf...
Hoppas någon här kan ge mig besked kring mina ljudbetänkligheter.. tacksam för snabb feedback så jag kan göra affär snart om det nu visar sig att jag inte behöver oroa mig.
Just det, en liten sak till, hojen hade rätt rejäla avgasknallar vid motorbroms ibland pga de finfina sliponen som sitter på. Är detta någon fara för hojen eller avgassystemet eller kan jag ta det lugnt och bänka hojen senare för att rätta till detta, när pengarna till detta känns tillgängliga? Har inte lust att göra en bänkning det första jag gör med hojen.
Mvh Anders Rosen