SV 1000-tråden

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
NyBumsad skrev:
2350338 Vad för typ/märke av väskor körde du med? Rymde de skapligt med packning? Lite skydstejp på rätt ställen låter ju kanske som en god ide, bara man hittar en tejp som är lagom klistrig så man inte får problem pga den istället.

En twin vibrerar? hehe, jag kör boxer, DEN vibrerar!!! :)

/Anders

Tror de heter iccs manhattan eller nåt sånt, men de är lastgamla....
en jobbarkompis vann dom på någon lottning för en del år sedan.
Svårt att säga hur mycket men de rymde en hel del tyckte jag,
bara att trycka vad man kan för att få in sina grejer, kombinerar du
det med en liten ryggsäck får du plats med en del.

jag använde silvertejp och det fungerade bra :tummenupp

Härligt att du tänker lämna bmw tramset och tänker börja köra riktig hoj :D

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
sportbike skrev:
2350357 Köp en.
Du kommer inte att ångra dig.
Har själv alltid kört det värsta som kommit ut varje år,men efter att ha varit sugen på en GSXR 1000,insåg jag att jag inte behöver en sån.
Alla andra har ju redan en,och jag vill inte ens försöka utnyttja den till 100 %
på allmän väg.
Gammal eller förnuftig,eller båda delarna,men sv:n passar mig perfekt.
Bort me allt onödigt krims-krams,så ere bara att njuta.
Dessutom har jag jobbat med BMW:s hojar i några år,och går man från en GS till en SV så känns den ruskigt lätt.
Good luck.

Tror inte jag kommer ångra mig i första taget, kommer nog sakna grusåkat bara men med tiden kanske man kan ha råd med en liten billig skruttig kross också så får man det mättat.

Nyfiken: Vad är det för krims-krams du tycker man skall strippa? Jag förstår att du menar den där ladgårdsväggen i svart pvs-plast de monterat som stänka bak för den ryker fortare än ögat om jag inte köper en med det fixat men finns det mer du tycker man skall strippa?

Har bara torrgasat i affärn än men redan där känner man ju skillnaden mot mitt nuvarande slagskepp. Skall köra en tänkbar hoj på söndag och är den lika bra som jag inbillar mig och vi kan enas om pris och andra detaljer så följer jag nog ditt råd och slår till.

Jimsan skrev:
2350374 Tror de heter iccs manhattan eller nåt sånt, men de är lastgamla....
en jobbarkompis vann dom på någon lottning för en del år sedan.
Svårt att säga hur mycket men de rymde en hel del tyckte jag,
bara att trycka vad man kan för att få in sina grejer, kombinerar du
det med en liten ryggsäck får du plats med en del.

jag använde silvertejp och det fungerade bra :tummenupp

Härligt att du tänker lämna bmw tramset och tänker börja köra riktig hoj :D

Silvertejp, den ständiga räddaren i nödens tid. :)

Ok, då får jag ta och surfa runt lite efter nuvarande utbud på väskor istället. Borde ju finnas lite vettiga alternativ tycker jag.

Suget efter riktig hoj har alltid funnits där även om jag verkligen varit nöjd med min bmw. Billig som fan att äga och serva (om man gör det själv annars huuuga..) och underbar att köra grus med trots sitt kvartston i deplacement. Trots att jag varit så nöjd med den så har jag dock alltid fått ett sådant där barnsligt längtansfullt leende varje gång jag provsuttit hojar som svn så det är ingen tvekan om att jag nog hör hemma på en sån egentligen :)

/Anders

sportbike

Guest
Nyfiken: Vad är det för krims-krams du tycker man skall strippa?

He-he,ja naturligtvis släpkärran till bakskärm,men även saker som man ändå inte använder :)

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Avverkat provkörning och överväger köp.. några frågor bara.

Mors.

Var iväg på en nätt 32-milatur idag för att titta och klämma på samt provköra en tänkbar sv1000s. Hojen var i enormt fint skick och jag kunde inte hitta en enda liten sak att anmärka på vad gäller utseendet.

Provkörningen fick mig dock att undra över en sak, hojen har nämligen ett rätt dovt knackande ljud från motorn vid tomgång/låga varv. Märkte det när jag stog still vid rödlysen och sånt. Ljudet kommer några gånger i sekunden och är rätt taktfast.. ett försök till textuell beskrivning av ett ljud skulle bli: docka-docka-docka- - docka-docka-docka-docka- - docka-docka.... :)

Säljaren säger att detta ljud uppkom första gången vid 600-milaservicen i och med oljebytet men försvann sedan efter ca 100 mil för att sedan återkomma vid det senaste oljebytet som gjordes vid 1200-milaservicen och han är övertygad om att ljudet inte är något att oroa sig över och att det bara är oljebytet som gör att detta ljud kommer fram.

är det någon som har haft samma bekymmer? Hittade några notiser här om liknande ljud vid oljebyte och skulle vara intresserad av hur detta ev utvecklade sig efter ett tag. Det är ju en rätt omöjlig sak att beskriva ljud i text men jag hoppas att någon känner igen symptomen.

Behöver jag vara orolig eller kan jag skrapa ihop mina surt förvärvade slantar och ändå köpa hojen? Vill ju inte vara med om ett motorras efter en säsong eller så vilket ni säkert förstår, därav min oro!!

Måste också tillägga att hojen var fantastisk!! Blev positivt överaskad över hur väl fjädringen fungerade, har ju hört rätt horribla beskrivningar av hur sporthojar beter sig fjädringsmässigt på allmän väg men denna hojen kan iaf inte jag klaga på. Motorn sedan,, uuuuuj, vilken motor!!! den drar, och drar och drar och drar tills man nästan svimmar av syrebrist pga ett allt för idogt leende!! Det enda jag kanske hade väntat mig mer av var bromsarna som jag tyckte inte riktigt hade det bett jag förväntade mig, de var inte dåliga, de var bara inte fantastiska om ni förstår vad jag menar.

Trots mycket dyrare försäkring, mycket sämre packmöjligheter, dyrare däckkonto och servicekonto så måste jag ha en sådan här hoj :)

Kan säga att säljaren inte var sååååå imponerad av min bmw 1150gs :) Rätt kul att se hans min när vi klev av hojarna efter provturen faktiskt :) Han köper nog aldrig bmw efter detta iaf...

Hoppas någon här kan ge mig besked kring mina ljudbetänkligheter.. tacksam för snabb feedback så jag kan göra affär snart om det nu visar sig att jag inte behöver oroa mig.

Just det, en liten sak till, hojen hade rätt rejäla avgasknallar vid motorbroms ibland pga de finfina sliponen som sitter på. Är detta någon fara för hojen eller avgassystemet eller kan jag ta det lugnt och bänka hojen senare för att rätta till detta, när pengarna till detta känns tillgängliga? Har inte lust att göra en bänkning det första jag gör med hojen.

Mvh Anders Rosen

Last edited:

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Hojen har "the knock"

NyBumsad skrev:
2355513

Provkörningen fick mig dock att undra över en sak, hojen har nämligen ett rätt dovt knackande ljud från motorn vid tomgång/låga varv. Märkte det när jag stog still vid rödlysen och sånt. Ljudet kommer några gånger i sekunden och är rätt taktfast.. ett försök till textuell beskrivning av ett ljud skulle bli: docka-docka-docka- - docka-docka-docka-docka- - docka-docka.... :)

Efter lite forskande på nätet ikväll kan jag nog konstatera att hojen jag vill köpa lider av "the knock", ett problem med toleranserna på lagren för vevstaken om jag fattat mc-engelskan korrekt. Vad jag kan läsa mig fram till så skall inte detta vara något problem för motorn och vissa har tydligen blivit av med problemet genom att ändra oljetyp eller köra ett K&N oljerfilter istället för det från suzuki. KN-138 är tydligen det filten man skall använda i så fall. Är det någon som haft detta knackproblem och blivit av med det genom att byta oljetyp och filtertyp?

Ref på nätet: The 'knock' - All you need to know!

Mvh Anders -som inte vet om han skall vara lugnad av detta eller mer nervös..

Last edited:

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
JeppeSV1000 skrev:
2332967 Vart gick hojen? Jag såg den åka förbi mina hemtrakter här om dagen (Laxå).
Den såg riktigt schyst ut...

Köparen bodde i Hallsberg eller strax utanför. Kul att se att han använder den eftersom jag inte hede tid:tummenupp

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
NyBumsad skrev:
2355513
Just det, en liten sak till, hojen hade rätt rejäla avgasknallar vid motorbroms ibland pga de finfina sliponen som sitter på. Är detta någon fara för hojen eller avgassystemet eller kan jag ta det lugnt och bänka hojen senare för att rätta till detta, när pengarna till detta känns tillgängliga? Har inte lust att göra en bänkning det första jag gör med hojen.

Mvh Anders Rosen

Ingen fara för motorn, kul att du gillade hojen !!

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jimsan skrev:
2356587 Ingen fara för motorn, kul att du gillade hojen !!

Instämmer...efter bänkningen kan man nog säga att "problemet" försvunnit, det är nästan så man saknar det...roligt att skjuta lite emellanåt.

Har dock lyckats skjuta ordentligt ett par enstaka gånger även efter bänkningen, det blir nu mera bestämda smällar vid hård motorbroms...härligt...:tummenupp

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Lyckligaste mannen här idag, beställde en sv1000s igår

Hej.

Igår blev en konstig dag. Först var jag deppig som fan då jag bestämt mig för att backa på den sv1000s jag provkörde i förrgår pga det knackande jag upplevde så tydligt ifrån den motorn. Ringde på en annan liknande annons och frågade om han upplevt samma symptom och jag blev helt knäckt när jag fick veta att han också led av samma problem om än lite svagare än jag upplevde hos det första exemplaret. Där satt jag då på kammaren och deppade ihop fullständigt och såg alla chanser för mig att äga en sådan här underbar hoj flyga åt fanders. Jag kände helt enkelt att jag inte vågar mig på att köpa en 03:a med lite mil på mätaren pga denna feldesign som verkar rätt vanligt förekommande och det verkar ju helt omöjligt att få tag i en begagnad 05:a just nu. En helt ny sv1000s kändes heller inte möjlig att bära familjeekonomiskt just nu med tanke på värdeminskningen.

Då kom räddaren i nöden, min underbara fru påminde mig om möjligheten att köpa en parallelimporterad hoj för att bli av med lite av den initiala värdeminskningen, sagt och gjort, bikestop i Linköping kontaktades, en offert presenterades och efter lite överväganden åkte jag dit för att garantera att det var seriösa personer som skötte stället. Blev mycket väl bemött och alla farhågor avskrevs omedelbart och hojen beställdes!!!

Om ca två veckor får jag min gråa sv1000s levererad och det skall bli så fantastiskt kul!!! Så idag skall jag putsa min bmw finfin och lägga ut annons på den för en försäljning så fort som möjligt.

Mvh Anders

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
NyBumsad skrev:
2358682

Då kom räddaren i nöden, min underbara fru påminde mig om möjligheten att köpa en parallelimporterad hoj för att bli av med lite av den initiala värdeminskningen,

Om ca två veckor får jag min gråa sv1000s levererad och det skall bli så fantastiskt kul!!!

Mvh Anders

Köper man parallellimporterat så kan man t om gå + vid en eve försäljning :rock

Grattis grattis!!!:tummenupp

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
NyBumsad skrev:
2358682 Hej.

Igår blev en konstig dag. Först var jag deppig som fan då jag bestämt mig för att backa på den sv1000s jag provkörde i förrgår pga det knackande jag upplevde så tydligt ifrån den motorn. Ringde på en annan liknande annons och frågade om han upplevt samma symptom och jag blev helt knäckt när jag fick veta att han också led av samma problem om än lite svagare än jag upplevde hos det första exemplaret. Där satt jag då på kammaren och deppade ihop fullständigt och såg alla chanser för mig att äga en sådan här underbar hoj flyga åt fanders. Jag kände helt enkelt att jag inte vågar mig på att köpa en 03:a med lite mil på mätaren pga denna feldesign som verkar rätt vanligt förekommande och det verkar ju helt omöjligt att få tag i en begagnad 05:a just nu. En helt ny sv1000s kändes heller inte möjlig att bära familjeekonomiskt just nu med tanke på värdeminskningen.

Då kom räddaren i nöden, min underbara fru påminde mig om möjligheten att köpa en parallelimporterad hoj för att bli av med lite av den initiala värdeminskningen, sagt och gjort, bikestop i Linköping kontaktades, en offert presenterades och efter lite överväganden åkte jag dit för att garantera att det var seriösa personer som skötte stället. Blev mycket väl bemött och alla farhågor avskrevs omedelbart och hojen beställdes!!!

Om ca två veckor får jag min gråa sv1000s levererad och det skall bli så fantastiskt kul!!! Så idag skall jag putsa min bmw finfin och lägga ut annons på den för en försäljning så fort som möjligt.

Mvh Anders
Grattis! Får man fråga vad du fick betala? Svara via PM om det inte är officiella siffror... Grubblar själv på en SV. Har ju haft en TL och kan inte släppa den riktigt men vill ha en modernare hoj och behöver inte det värsta på marknaden. Har inte provat en SV än men det ska väl kunna bli av det med någon gång!

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
tjo! då har man äntligen fått tumen ur o blivit medlem här.. o de är så himls skönt att de finns en vettig tråd!! kör sj en sv 1000s -04 o är hel nöjd!!!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
TheBat skrev:
2359298 tjo! då har man äntligen fått tumen ur o blivit medlem här.. o de är så himls skönt att de finns en vettig tråd!! kör sj en sv 1000s -04 o är hel nöjd!!!

Thoooooooho laxå det är ju i princip hemma. (bor i lyrestad) :hej!

Kika in på Skövde respektive Mariestadstråden under "träffar" o häng med ut på nästa samåkning :tummenupp

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
jo de får ja allt ta o göra!!! vilka dagar brukar dom vara på??

ja då har ja snart åkt 300 mil på men SV1000s o funderar på om ja inte ska fixa till hojen som ja själv vill ha den..

undrar om de är någon som vet hur men ställer om dämpningen på en
SV1000S så den hårdare o mer racinginspererad.. :)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
TheBat skrev:
2359314 jo de får ja allt ta o göra!!! vilka dagar brukar dom vara på??

ja då har ja snart åkt 300 mil på men SV1000s o funderar på om ja inte ska fixa till hojen som ja själv vill ha den..

:)

Jag har gjort en del med 650:n, kika in på min profil så får du några förslag.

Körs lite när som helst när folk har tid, be Ljungqvist skriva upp dig på telefonlistan

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Grattis till nya Suzukin!

Vee-twn skrev:
2359272 Grattis! Får man fråga vad du fick betala? Svara via PM om det inte är officiella siffror... Grubblar själv på en SV. Har ju haft en TL och kan inte släppa den riktigt men vill ha en modernare hoj och behöver inte det värsta på marknaden. Har inte provat en SV än men det ska väl kunna bli av det med någon gång!

Visst är det något speciellt med v-twins. I och med att du kört TL tidigare vet du ju en del om motorns karaktär etc. men annars är hojjarna ganska olika. Det är ju som du själv säger, en modernare hoj. TL:en var ju också modern på sin tid då den hade insprutningsmotor när vi skrev 1997 i kalendern (10 år sedan nästa år!!!). Har själv inte kört särskilt många kilometer med TL men i alla fall provåkt och kan konstatera följande:

För en "onödigt" lång typ som jag själv (191cm) kändes TL:ens körställning mycket mera extrem plus att vindrutan på TL är ganska mycket lägre. Behövde själv inte provköra SV:n jag sedan köpte särskilt många meter för att kunna konstatera att "detta är min hoj".

Var igår på en samåkning i hemknutarna där ett hundratal hojjar samlats vid färdmålet. Vi var ett par stycken som stod och diskuterade hojjar med några polare, varav två tidigare haft TLR & TLS. En av dem kör för tillfället Ducati 750. En VTR med Leo Vince-dämpare körde förbi varpå jag konstaterade något i stil med "snyggt ljud men inte särkilt högt" och polaren med Ducati konstaterade att han ännu inte hört något han gillar lika mycket som Suzukis v-twinnar med öppna system.:tummenupp

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Inköring av sv1000s

Hej.

En liten fråga, vad för slags inkörningsrutin är det som gäller på sv1000s? Kommer jag hinna få något roligt i år eller blir resten av årets säsong begränsad till feskörning på max 5000 varv eller nått sånt?

Mvh Anders

NiXX

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
sv1000s -06
NyBumsad skrev:
2359589 Hej.

En liten fråga, vad för slags inkörningsrutin är det som gäller på sv1000s? Kommer jag hinna få något roligt i år eller blir resten av årets säsong begränsad till feskörning på max 5000 varv eller nått sånt?

Mvh Anders

Det är 5500 varv som gäller från början, lite jobbigt men har för mig att man lyckas med 130-140 km/h på högsta växeln iallafall ;)

Har själv en språllans sv 1000s svart, så grymt rolig hoj!

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
NiXX skrev:
2359605 Det är 5500 varv som gäller från början, lite jobbigt men har för mig att man lyckas med 130-140 km/h på högsta växeln iallafall ;)

Har själv en språllans sv 1000s svart, så grymt rolig hoj!

Hur länge skall man hålla sig till 5500 varv då?

/Anders

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...