SV 1000-tråden

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det gör skillnad, dock inte så mycket, helst ska hela toppen på luftburken
sågas av + mappning i bänk, då gör det plötsligt stor skillnad. SV1000
vill ha riktigt mycket luft.

åh fan, har du någon bild på någon som gjort det, eller har du gjort det själv?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
åh fan, har du någon bild på någon som gjort det, eller har du gjort det själv?

Såga inte är mitt råd!

Lyft av locket, skruva filtret m h a brickor mot underdelen. (Vet inte om det går att göra så med originalfiltret ) Så får du testa! Det gjorde jag med resultatet att det gjorde varken till eller ifrån. Absolut ingen skillnad och då har jag ändå en hyfsad mätmetod m h a en DV-kamera. Så jag skruvade tillbaka mitt lock.

Jag frågade dessutom på verkstan innan mappning och de sa så här ungefär:
Byta luftfilter ska man göra om det är smutsigt men vad man sätter dit för filter spelar ingen roll.
Såga eller borra i luftburken ska man absolut inte göra sa de. Det har aldrig givit något positivt resultat.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
åh fan, har du någon bild på någon som gjort det, eller har du gjort det själv?

Jag har ingen dynograf, har inte gjort det själv (än) för min har varit nerskruvad.

Lyft av locket, skruva filtret m h a brickor mot underdelen. (Vet inte om det går att göra så med originalfiltret ) Så får du testa! Det gjorde jag med resultatet att det gjorde varken till eller ifrån. Absolut ingen skillnad och då har jag ändå en hyfsad mätmetod m h a en DV-kamera. Så jag skruvade tillbaka mitt lock.

Det gör bara nytta tillsammans med en mappning såklart.

Byta luftfilter ska man göra om det är smutsigt men vad man sätter dit för filter spelar ingen roll.

Okej, det låter som att den verkstan la ribban med det uttrycket.

Såga eller borra i luftburken ska man absolut inte göra sa de. Det har aldrig givit något positivt resultat.

MP-racing sa att han gjort det med bra resultat.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har ingen dynograf, har inte gjort det själv (än) för min har varit nerskruvad.

Lyft av locket, skruva filtret m h a brickor mot underdelen. (Vet inte om det går att göra så med originalfiltret ) Så får du testa! Det gjorde jag med resultatet att det gjorde varken till eller ifrån. Absolut ingen skillnad och då har jag ändå en hyfsad mätmetod m h a en DV-kamera. Så jag skruvade tillbaka mitt lock.

Det gör bara nytta tillsammans med en mappning såklart.

Byta luftfilter ska man göra om det är smutsigt men vad man sätter dit för filter spelar ingen roll.

Okej, det låter som att den verkstan la ribban med det uttrycket.

Såga eller borra i luftburken ska man absolut inte göra sa de. Det har aldrig givit något positivt resultat.

MP-racing sa att han gjort det med bra resultat.

Vandringsmyten i olika forum på nätet var att byte till ett Pipercross Induction kit (locket av och ett Pipercross filter) skulle ge mer än +5 hk och med detta som enda åtgärd. Jag märkte alltså ingen skillnad.

Teoretiskt har du ju rätt att det måste till en mappning för att man ska få ut full effekt av åtgärden men jag undrar ändå. Jag har bara sett ett bänkdiagram före och efter. Efter bestod av mappad PC med locket av och Pipercross filter.
Effektökningen var precis i nivå med vad man får ut av en mappad PC med original burk och filter.

Konstigt att två verkstäder som sysslar med dessa saker har så olika uppfattning. Verkstaden i mitt fall var Bike i Trollhättan. MP-Racing har ju så enormt bra rykte så säger han så är det ju inget man bara kan vifta bort. Skulle vara enormt intressant att få detta klarlagt i en bromsbänk.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
ja jag blir väldigt förvirrad över vad man bör göra. vill ju på med en PCIII och jag har av erfarenhet alltid trott att man ska se till att man får högre flöde av luft i samband med denna mod. tycker det e lite konstigt att folk har så olika uppfattningar och åsikter.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ja jag blir väldigt förvirrad över vad man bör göra. vill ju på med en PCIII och jag har av erfarenhet alltid trott att man ska se till att man får högre flöde av luft i samband med denna mod. tycker det e lite konstigt att folk har så olika uppfattningar och åsikter.

Förvirrande är bara förnamnet. Att bättre lufttillförsel är önskvärt är nog alla överens om. Sen är frågan om vad som ger bättre lufttillförsel. Totalt sett måste jag ha lagt dygn på att läsa olika teorier och försökt sätta mig in i ämnet.

Min nuvarande ståndpunkt är att en PC3 med medskickad mappning ger absoluta merparten av vad man kan få ut. Resten är bara marginella skillnader. Ett sportluftfilter är inte fel då det har andra fördelar.

Jag lovar, jag ska inte komma med fler kommentarer i detta ämne.:)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
ja jag blir väldigt förvirrad över vad man bör göra. vill ju på med en PCIII och jag har av erfarenhet alltid trott att man ska se till att man får högre flöde av luft i samband med denna mod. tycker det e lite konstigt att folk har så olika uppfattningar och åsikter.

Min uppfattning: att mappa en mc riktigt bra kräver mycket tid och
mycket kunskap. Denna kunskap är det inte jättemånga i Sverige som har
och hur många företagare är intresserade av att hålla på att mappa din
hoj timme efter timme i bänk för att få dom sista procenten?

Dessutom skiljer det sig från mc till mc, en del mår bra utan lock och en del
med trattar och en del med locket på.

Det har vi inte diskuterat, men för att ett luftfilterbyte/luftburksmodd ska
ge effekt tillsammans med mappning krävs självfallet att slipon eller helsystem
är monterat.

Min nuvarande ståndpunkt är att en PC3 med medskickad mappning ger absoluta merparten av vad man kan få ut. Resten är bara marginella skillnader. Ett sportluftfilter är inte fel då det har andra fördelar.

Jag lovar, jag ska inte komma med fler kommentarer i detta ämne.:)

Håller inte med, jag skulle vilja säga att en powercommander utan en
mappning i bänk av kompetent personal är slöseri med pengar,
varför inte nyttja en pryl fullt ut när man väl investerat i den?
Dessutom får du för det mesta bättre pris på pc:en om du köper den
tillsammans med en mappning.

Dina kommentarer är välkommna, skriv på bara :)
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Min uppfattning: att mappa en mc riktigt bra kräver mycket tid och
mycket kunskap. Denna kunskap är det inte jättemånga i Sverige som har
och hur många företagare är intresserade av att hålla på att mappa din
hoj timme efter timme i bänk för att få dom sista procenten?

Det har vi inte diskuterat, men för att ett luftfilterbyte/luftburksmodd ska
ge effekt tillsammans med mappning krävs självfallet att slipon eller helsystem
är monterat.

Håller inte med, jag skulle vilja säga att en powercommander utan en
mappning i bänk av kompetent personal är slöseri med pengar,
varför inte nyttja en pryl fullt ut när man väl investerat i den?
Dessutom får du för det mesta bättre pris på pc:en om du köper den
tillsammans med en mappning.

är det verkligen så svårt att mappa?

jag har ju iaf leovince utan db-killers på.

snacket hurevida det är värdare å mappa/bänka en PCIII istället för att använda en färdig mapp verkar folk ha helt skillda åsikter om. la upp en tråd om det i vintras/våras och det var som natt och dag.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
är det verkligen så svårt att mappa?

jag har ju iaf leovince utan db-killers på.

snacket hurevida det är värdare å mappa/bänka en PCIII istället för att använda en färdig mapp verkar folk ha helt skillda åsikter om. la upp en tråd om det i vintras/våras och det var som natt och dag.

Jag skulle vilja säga så här, det är inte tekniskt svårt att mappa men det
kräver, tid och tålamod, mycket tid och tålamod.

Det är som allt annat, många kan göra de flesta saker men få kan göra det
riktigt jävla bra.

Men visst skiljer det från hoj till hoj, en del är väldigt tacksamma att mappa
och på en del gör det inte så stor skillnad.

Man får ofta en mappning för runt 3000:- inte så mycket pengar tycker jag?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Man får ofta en mappning för runt 3000:- inte så mycket pengar tycker jag?

tycker det är en del för något som inte gör SÅ stor skillnad. jag får iofs en mappning/bänkning till bättre pris än så. dock vet jag inte hur pass stor skillnad det kan vara mellan vem som mappar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Håller inte med, jag skulle vilja säga att en powercommander utan en
mappning i bänk av kompetent personal är slöseri med pengar,
varför inte nyttja en pryl fullt ut när man väl investerat i den?
Dessutom får du för det mesta bättre pris på pc:en om du köper den
tillsammans med en mappning.

Dina kommentarer är välkommna, skriv på bara :)

OK! Skyll dig själv då för då fortsätter jag väl att träta lite till!:)

Håller inte alls med dig att det är slöseri med pengar att köpa PC och köra på fast map. Tvärtom! Min individuella map blev ungefär som alla andras jag sett diagram på. Vare sig bättre eller sämre. Fast den blev heller inte ett dugg bättre än den fasta jag körde på. Jo lite bättre på höga varv men sämre på låg och mellan. Totalt sett dött lopp. Detta kan jag säkert fastställa med min testmetod. Därför skrev jag ihop en egen map med det bästa från båda och den spöar lätt båda två . Det här är erfarenheter från min hoj men Dynojet säger ju själva att man generellt har 90% av vad en PC kan ge effektmässigt med den fasta map man får med. En raceåkare och mekaniker jag pratade med höll med om detta. Fast han mappar sin hoj själv men inte för att få effekt utan för att få exakt det svar på gasen han vill ha.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
hur vet man att det är dags att köra ventiljustering? ska skicka in hojen på service idag och har hört att sånt görs ibland. dock så vet jag inte hur jag ska avgöra om det bör göras. tänkte att det kan vara bra å veta så jag inte nämner det och att det görs i onödan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
hur vet man att det är dags att köra ventiljustering? ska skicka in hojen på service idag och har hört att sånt görs ibland. dock så vet jag inte hur jag ska avgöra om det bör göras. tänkte att det kan vara bra å veta så jag inte nämner det och att det görs i onödan.

Suzuki anger 2400 mil som intervall för kontroll och ev. justering av ventilspel. Avgör själv med tanke på hur mycket din hoj gått.

Jag kollar alltid ventilerna själv med lite tätare intervall och justerar vid behov. Min SV1000 har dock gått knappt 1000 mil så där har det inte varit aktuellt ännu. Har dock kollat lite på hur det ska göras. Verkar vara en del jobb (dyrt) så om man lämnar in för service så är det väl inget man beställer i tid och otid. Annars har det nog varit så i flera fall med mina ventiler att flera haft helt fel spel 500 mil innan ordinarie kontroll.

Fast lämnar du in till auktoriserad firma för service så gör de väl det som anges för din mätarställning om du inte säger annorlunda?

Annars, överväg en verkstadshandbok ( jag länkade till en att gratis ladda ner några inlägg ovan) och gör jobbet själv. Kul och mycket billigare. Frågade om pris på stor service på min förra hoj, XJR 1300. Sextusenfemhundra plus olja och annan förbrukning som behövdes. Jag köpte alla specialverktygen som behövdes (gjorde jobbet lättare- man klara sig nog utan) och all förbrukning för under tvåtusen. Mycket pengar över till bira! Sen har jag ju verktygen kvar så nästa gång är ju förtjänsten ännu större. Ännu mer bira. Hur ska man orka dricka?
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Jag köpte alla specialverktygen som behövdes (gjorde jobbet lättare- man klara sig nog utan) och all förbrukning för under tvåtusen. Mycket pengar över till bira!

Jag skulle gissa att de pengarna du tjänar på att serva själv är samma eller mindre än de pengar du förlorar då du sedan säljer utan stämplad bok. Så resonerar jag själv då jag köper begagnade hojar i alla fall.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag skulle gissa att de pengarna du tjänar på att serva själv är samma eller mindre än de pengar du förlorar då du sedan säljer utan stämplad bok. Så resonerar jag själv då jag köper begagnade hojar i alla fall.

Absolut inte! De flesta hojarna jag sålt har jag haft minst fem köpare till vardera utan att annonsera. Jag får det jag begär (och det är aldrig oskäligt). De som känner mig vet att jag sköter mina hojar perfekt och värderar det högre än stämplar i någon bok.

Senast bytte jag faktiskt med en handlare och han värderade mina servicepapper lika högt som stämplar från auktoriserad firma. Klok kille! Skulle aldrig komma på tanken att göra en så dålig service på min hoj som jag sett exempel på från verkstäder som har rätt att stämpla.

Själv har jag aldrig brytt mig om stämplar utan kollat hojens skick och värderat efter detta. Så detta är inget bekymmer om du och några till stirrar er blinda på stämplar. De flesta kollar andra saker.

EDIT: Vid närmare eftertanke:
Jag har ägt, köpt och sålt hojar sedan 1968. Det har aldrig hänt att jag själv vid köp eller köpare av mina hojar bett att få se några stämplar i en servicebok. Förutom killen på firman senast då som direkt godtog mina servicepapper på lika villkor som stämplar
 
Last edited:

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
...Själv har jag aldrig brytt mig om stämplar utan kollat hojens skick och värderat efter detta. Så detta är inget bekymmer om du och några till stirrar er blinda på stämplar. De flesta kollar andra saker...

Jag håller med dig i sak, att en noggrann ägare tar bättre hand om hojen än en stressad och ibland slarvig mekaniker. Tyvärr håller inte de argumenten då det kommer till garantiåtgärder, goodwill etc. Jag fick lämna in senaste hojen (som i och för sig var en ktm...) en halv månad innan fabriksgarantin gick ut för byte av startmotor etc. Det hade nog inte gått med en hemmaservad. Nu blev det plötsligt lite väl off-topic...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag håller med dig i sak, att en noggrann ägare tar bättre hand om hojen än en stressad och ibland slarvig mekaniker. Tyvärr håller inte de argumenten då det kommer till garantiåtgärder, goodwill etc. Jag fick lämna in senaste hojen (som i och för sig var en ktm...) en halv månad innan fabriksgarantin gick ut för byte av startmotor etc. Det hade nog inte gått med en hemmaservad. Nu blev det plötsligt lite väl off-topic...

Inte så farligt OT väl?:)
Nä, du har helt rätt, så länge garantin gäller så kan det vara värt att betala för stämplarna.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top