SV-Tråden!

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
2fast4hjo skrev:
Var ärligt lite osäker om det var 600 eller 700 (har läst lite olika uppgifter)

Inför vintern gjorde jag inget särskilt. Då jag gjorde 100 milservicen så tättinpå så räckte det gott enligt verkstaden. Rullar hojen fram o tillbaka någon gång/vecka för att inte få platta hjul


Okej, då är det nog lugnt. Jag har ingen möjlighet att rulla min fram och tillbaka då min hoj står hos min morsa 13 mil bort. Däremot så har jag laddat batteriet...får hoppas att jag inte får platta hjul ändå.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag blev lite osäker på vilken olja jag har i min nu eller vilken man skulle peta i.. så jag köpte helsyntet å nytt filter.. så innan man tar ut den är det bara att byta..!!
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
porec skrev:
jag blev lite osäker på vilken olja jag har i min nu eller vilken man skulle peta i.. så jag köpte helsyntet å nytt filter.. så innan man tar ut den är det bara att byta..!!

Jag funderar lite på hur jag ska göra. Vissa säger att garantin inte gäller om man har monterat på slipon. Där jag köpte hojen säger dom att det gäller, men frågan är om motorn rasar, kommer dom att hävda att den inte gäller då eller? Om garantin inte gäller kan man ju lika gärna serva den själv. Det blir ju väldigt mycket billigare. Jag har ju alltid servat mina hojar själv. Det enda man behöver lämna in den för är ju ventiljusteringen. Hur brukar ni andra göra?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Krills skrev:
Jag funderar lite på hur jag ska göra. Vissa säger att garantin inte gäller om man har monterat på slipon. Där jag köpte hojen säger dom att det gäller, men frågan är om motorn rasar, kommer dom att hävda att den inte gäller då eller? Om garantin inte gäller kan man ju lika gärna serva den själv. Det blir ju väldigt mycket billigare. Jag har ju alltid servat mina hojar själv. Det enda man behöver lämna in den för är ju ventiljusteringen. Hur brukar ni andra göra?
Serva själv... men om de har sagt det så borde det gälla. Å skulle den rasa så är det bara att bytta tillbaka innan man lämnar in den, så är du på den säkra sidan. Men jag pratade med Stigefelts motor.. hans son som kör "Stiggy" och han sa till mig att om man slänger i ett öppnare filter typ K&N så gäller inte garantin. Men samma sak gäller för bilar, man ska serva på verkstad för att garantin ska gälla, men det gjorde jag första gången, sen så tyckte jag det var så dyrt.. så jag har gjort det själv sen.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Andrahandsvärdet är ju att tänka på om man skall serva själv. Tycker det kan vara värt de pengarna de kostar för att serva på märkesverkstad, men man skall ju alltid se till at få bästa priset.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Nypan83 skrev:
Andrahandsvärdet är ju att tänka på om man skall serva själv. Tycker det kan vara värt de pengarna de kostar för att serva på märkesverkstad, men man skall ju alltid se till at få bästa priset.
jo visst, men är den bara bra servad så spelar det ingen större roll..
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Kanske dags att fråga om någon hittat broms/ kopplingshandtag i kolfiber till SV:n 03- vill säga...
 

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
VTR Firestorm '00
Krills skrev:
Okej, då är det nog lugnt. Jag har ingen möjlighet att rulla min fram och tillbaka då min hoj står hos min morsa 13 mil bort. Däremot så har jag laddat batteriet...får hoppas att jag inte får platta hjul ändå.

Min mc brukar få stå hela vintern, kanske händer att man flyttar den något 1-2 ggr ... aldrig märkt av att jag har fått platta hjul. Så det är nog lugnt.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nypan83 skrev:
Andrahandsvärdet är ju att tänka på om man skall serva själv. Tycker det kan vara värt de pengarna de kostar för att serva på märkesverkstad, men man skall ju alltid se till at få bästa priset.

Alltid servat mina hojar själv i första hand därför att jag vill att
det ska bli ordentligt gjort.De få gånger jag lämnat bort det
till verkstäder har jag bara blivit förbannad.Att kolla igenom allt
som verkstan(skulle) gjort och rätta till det dom missat blir bara
tröttsamt i längden(och dyrt)

Andrahandsvärdet har heller inte påverkats av detta men det gäller
ju att spara kvitton och skriva egna serviceprotokoll på vad som
är gjort på ett seriöst sätt.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
porec skrev:
jo visst, men är den bara bra servad så spelar det ingen större roll..

Det blir nog så att jag servar själv till våren. Bara att spara kvitton och skriva vad man har gjort. Vet du förresten vid vilka intervaller som ventilerna ska justeras?
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
xrperra skrev:
Alltid servat mina hojar själv i första hand därför att jag vill att
det ska bli ordentligt gjort.De få gånger jag lämnat bort det
till verkstäder har jag bara blivit förbannad.Att kolla igenom allt
som verkstan(skulle) gjort och rätta till det dom missat blir bara
tröttsamt i längden(och dyrt)

Andrahandsvärdet har heller inte påverkats av detta men det gäller
ju att spara kvitton och skriva egna serviceprotokoll på vad som
är gjort på ett seriöst sätt.

Word!!! ( Men då ska man ju veta hur allt skall göras oxå) :tummenupp
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Krills skrev:
Vet du förresten vid vilka intervaller som ventilerna ska justeras?
var 1200 mil eller var det var 2400 mil (nu blir jag osäker)

Edit nr 2: Det var trotlarna (ventilerna) som skulle synkas var 1200 mil.. å cylindrarna eller "tappet" på engelska som ska var 2400mil om jag minns rätt.. men är ganska trött nu..så jag kan ha fel
 
Last edited:

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
porec skrev:

Okej! Då är det ju bara att lämna in den då så får verkstaden göra det. Resten är ju lugnt att göra själv. Jag har pratat med lite verkstäder nu...dom flesta säger att man behöver en Power Commander för annars får motorn för lite soppa om man kör med slipon och sportluftfilter. Vad tror du om det? Går det att mappa om chipet utan pc?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Krills skrev:
Okej! Då är det ju bara att lämna in den då så får verkstaden göra det. Resten är ju lugnt att göra själv. Jag har pratat med lite verkstäder nu...dom flesta säger att man behöver en Power Commander för annars får motorn för lite soppa om man kör med slipon och sportluftfilter. Vad tror du om det? Går det att mappa om chipet utan pc?
jupp... det ska gå bra med orginal... för det lilla extra som PC gör är inte värt pengarna..
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Krills skrev:
Det blir nog så att jag servar själv till våren. Bara att spara kvitton och skriva vad man har gjort. Vet du förresten vid vilka intervaller som ventilerna ska justeras?

2400 mil står det i min handbok!

Nypan83 skrev:
Word!!! ( Men då ska man ju veta hur allt skall göras oxå) :tummenupp

En förutsättning är ju att man är hyffsat mekaniskt kunnig.
Har man tummen mitt i handen eller är helt ointresserad av att
skruva är det bättre att låta verkstaden göra det,helt klart :tummenupp

Krills skrev:
Okej! Då är det ju bara att lämna in den då så får verkstaden göra det. Resten är ju lugnt att göra själv. Jag har pratat med lite verkstäder nu...dom flesta säger att man behöver en Power Commander för annars får motorn för lite soppa om man kör med slipon och sportluftfilter. Vad tror du om det? Går det att mappa om chipet utan pc?

Strunta i sportluftfiltret så behöver du inte mappa om den.
Effektökningen blir ändå marginell om man byter både dämp o luftfilter!
Det går att justera orginal boxen men jag vet inte var man kan göra det?
Suzukiverkstäder kanske?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
xrperra skrev:
Vanlig handbok i tryckt format.
Verkstadshandbok i filformat.

Bägge är överens om 2400 mil :tummenupp
de i fil.. vilken e det? svenska?
jag har ju bara på tyska.. så jag kollar inte så mycket i den.. fattar ju inget..
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
xrperra skrev:
Strunta i sportluftfiltret så behöver du inte mappa om den.
Effektökningen blir ändå marginell om man byter både dämp o luftfilter!
Det går att justera orginal boxen men jag vet inte var man kan göra det?
Suzukiverkstäder kanske?

Jag ringde och hörde med en Suzukiverkstad och dom säger att det inte går utan Power Commander men det är bullshit. Jag har snackat med några opartiska handlare och dom säger att det går på ALLA nya suzuki som har den där plug-in kontakten men dom har ingen utrustning för det. Suzukiverkstäderna vill ju bara sälja på mig en PC för 3995:- plus bänkkörning och injustering som kostar 2000:-!!!

Så var ska man vända sig för att få proffessionell hjälp i Sthlms-området?? Tips??
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top