SV-Tråden!

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Vasa, Åland Finland
Hoj
Sv 650
Krills skrev:
Jag var på en Mc-firma i Sthlm häromdagen och dom sa att det är lätt att man bränner den bakre ventilen just på Sv'n om man kör med slipon utan PowerCommander. Någon som har hört något om detta eller om det bara är marknadsföring? :confused:

På firman jag köpte hojen sa dom i somras att man både kan köra med slipon och sportluftsfilter utan Pc men att man får ut högre effekt med pc.

Mvh Kristoffer.

Vad jag har hört så är Powercommander onödigt på Sv. Den lär inte vara värd pengarna. Den motor/insprut styrningen som sitter på original lär vara tillräckligt bra. Så till mig rekommenderade de bara att man skuller ställa/mappa om original. Så för min del blir det nog bara Yoshimuras Slip-on och kanske ett luftfilter och sen ska den ställas in. Han som ställer in dem sa att om man ställer in SVn helt original så sku man kunna få 73 hästar på bakhjulet. Alltså inget slip-on, bara inställningar. Slip-on köper man ju för ljudet och utseendets skull.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Funderade på powercomander till sv:n men det skulle gå på totalt 7400 inkl bänkning så det var det inte värt.
Fick också rådet (flera firmor sa samma sak) att det inte är någon ide att ha pc om man inte samtidigt har KNfilter.

Enligt tester, och av egen erfarenhet, så ger Micron slip on
ca 4 5 hk obänkad och 6 7 bänkad så satsa först på det. :)
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
2fast4hjo skrev:
Funderade på powercomander till sv:n men det skulle gå på totalt 7400 inkl bänkning så det var det inte värt.
Fick också rådet (flera firmor sa samma sak) att det inte är någon ide att ha pc om man inte samtidigt har KNfilter.

Enligt tester, och av egen erfarenhet, så ger Micron slip on
ca 4 5 hk obänkad och 6 7 bänkad så satsa först på det. :)

6-7 hästar extra ger en 10% ökning är det verkligen till en SV 650 du menar?

/Urban
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Slip on / helsystem

När det ändå snackas slip on så kan jag ju länka till en tråd jag la upp rörande denna livsviktiga nödvändighet.
Det har kommit en del nya schyssta slip on /system till SV650/1000. Bl a dubbla highpipes från holeshot och Ixil.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1925277#post1925277

Samt att jag hittade riktigt snygga LED-blinkers till SV:n. Vet inte om det länkats till dessa förr men snygga är de iaf.

http://www.watsendesign.com/products/current/SV1000/index.html
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
2fast4hjo skrev:
Funderade på powercomander till sv:n men det skulle gå på totalt 7400 inkl bänkning så det var det inte värt.
Fick också rådet (flera firmor sa samma sak) att det inte är någon ide att ha pc om man inte samtidigt har KNfilter.

Enligt tester, och av egen erfarenhet, så ger Micron slip on
ca 4 5 hk obänkad och 6 7 bänkad så satsa först på det. :)

Det som var grejen med det var att dom sa att det fanns en risk att bränna den bakre ventilen om man INTE hade pc. Frågan är om det stämmer?

Mvh Kristoffer.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Krills skrev:
Det som var grejen med det var att dom sa att det fanns en risk att bränna den bakre ventilen om man INTE hade pc. Frågan är om det stämmer?

Mvh Kristoffer.

Jag frågade en mycket erfaren mc-mek här på orten ang detta när jag köpte mitt helsystem.
Enligt honom ska insprutningen klara av både slip on/helsystem samt luftfilter utan att det ska vara någon fara.
Men det skadar ju inte att fråga på fler ställen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
sir Urban skrev:
6-7 hästar extra ger en 10% ökning är det verkligen till en SV 650 du menar?

/Urban

Mycket tveksamt. Möjligtvis kan du få dessa prestanda med ett helsystem. Ett slip-on / bolt-on ger till 99% endast annat ljud, ibland kan du få någon eller några hästar extra. Motorcyklar med katalysator gör det absolut ingen skillnad på sägs det.

Oops...såg först nu att detta var SV-forumet. Hoppas det inte gjorde ngt att jag lade mig i! :)
 
Last edited:

Simppi

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vasa, Finland
Hoj
2003 SV650S,Renegade High level,Renegade Airkit,Poly26 belly pan
Då jag bänkade min SV så fick jag ut 73,4hk på bakhjulet för att vara exakt.
I specs anges ju 72 original vid motorn så nog kommer det till några hp alltid.
Detta var då med Renegade high pipe slipon och deras airkit.
Han som bänkade den sa att man kunde få ut nån enstaka hk till om man satt på PC. Med grejerna som mekanikern hade så gick det att ställa om insprutningen i originalburken +/- 10% men det räckte inte riktigt till för att få insprutningen optimerad....men man får den inom rimliga gränser. Innan bänkningen fick den iaf allt för lite soppa.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bear in da wood skrev:
Jag frågade en mycket erfaren mc-mek här på orten ang detta när jag köpte mitt helsystem.
Enligt honom ska insprutningen klara av både slip on/helsystem samt luftfilter utan att det ska vara någon fara.
Men det skadar ju inte att fråga på fler ställen.

Verkar vara olika svar var man än frågar. Hur som helst så frågade jag där jag köpte mc'n och jag har ju 5 års garanti på den så händer det nåt får dom väl stå för det.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Krills skrev:
Verkar vara olika svar var man än frågar. Hur som helst så frågade jag där jag köpte mc'n och jag har ju 5 års garanti på den så händer det nåt får dom väl stå för det.

Garantin gäller inte för motorskador om man har monterat slip on eller liknande hos en del firmor.
Du har väl inte köpt slip on:et på samma firma som hojen hoppas jag? ;)
Annars är det ju bara att hävda att den gått helt orginal sedan ny :)
 

Mats Mladin

Gammelgubbars touring
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Tibro
Hoj
cB1000R
2fast4hjo skrev:
Funderade på powercomander till sv:n men det skulle gå på totalt 7400 inkl bänkning så det var det inte värt.
Fick också rådet (flera firmor sa samma sak) att det inte är någon ide att ha pc om man inte samtidigt har KNfilter.

Enligt tester, och av egen erfarenhet, så ger Micron slip on
ca 4 5 hk obänkad och 6 7 bänkad så satsa först på det. :)
hmmm....om jag minns rätt så hade ni Leo Vince på SV:n..
Så hur vet du av egen erfarenhet att Micron ger så många hästar...
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bear in da wood skrev:
Garantin gäller inte för motorskador om man har monterat slip on eller liknande hos en del firmor.
Du har väl inte köpt slip on:et på samma firma som hojen hoppas jag? ;)
Annars är det ju bara att hävda att den gått helt orginal sedan ny :)

Hehe nej jag köpte mitt slipon på en annan firma. Dessutom var jag på firman och frågade deras mekaniker om just det där med slipon med och utan pc och dom sa att det inte var några problem, då måste ju ändå garantin gälla. Men om motorn rasar och man monterar tillbaka originalet så kan det ju vara svårt att förklara varför man har kapat originalet och satt dit en skarvmuff.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Krills skrev:
Men om motorn rasar och man monterar tillbaka originalet så kan det ju vara svårt att förklara varför man har kapat originalet och satt dit en skarvmuff.

Det var en av anlednigarna till att jag ville ha helsystem. Att slippa kapa. Det skulle ha varit bolt on på dem istället.
Fast jag hade nog tagit hel ändå.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Bear in da wood skrev:
Det var en av anlednigarna till att jag ville ha helsystem. Att slippa kapa. Det skulle ha varit bolt on på dem istället.
Fast jag hade nog tagit hel ändå.
därför kan man köpa ett 2-1 system som jag har.. behöver inte kapa.. men ett helsystem e ju klart coolare..!!!
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bear in da wood skrev:
Det var en av anlednigarna till att jag ville ha helsystem. Att slippa kapa. Det skulle ha varit bolt on på dem istället.
Fast jag hade nog tagit hel ändå.

Vad kostade ditt helsystem då? Mitt slipon gick på 1900:- Klart prisvärt! Fast klart det bästa hade varit värt om det varit Bolt On.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Billigt

Krills skrev:
Vad kostade ditt helsystem då? Mitt slipon gick på 1900:- Klart prisvärt! Fast klart det bästa hade varit värt om det varit Bolt On.

Ja, det var inte mycket pengar att bråka om. Jag trodde de flesta slip on:s kostade typ 3500-6000kr beroende på modell.

Men jag ville bara ha ett helsystem då jag var helt inställd på det så jag pyste runt med orginal första säsongen. Men till andra hade man sparat ihop de 8900kr det kostade.
Jag tycker det var värt vartenda öre. Men det är ju som med allt annat, alla har olika värderingar.
Jag var mest glad för att frugan var förstående. Men sen har ju hon havremoppe också, så hon vet att hon inte ska säga så mycket :)

Men om jag ska byta upp mig till SV 1000s som jag tänkt så blir det nog bara bolt on:s.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bear in da wood skrev:
Ja, det var inte mycket pengar att bråka om. Jag trodde de flesta slip on:s kostade typ 3500-6000kr beroende på modell.

Men jag ville bara ha ett helsystem då jag var helt inställd på det så jag pyste runt med orginal första säsongen. Men till andra hade man sparat ihop de 8900kr det kostade.
Jag tycker det var värt vartenda öre. Men det är ju som med allt annat, alla har olika värderingar.
Jag var mest glad för att frugan var förstående. Men sen har ju hon havremoppe också, så hon vet att hon inte ska säga så mycket :)

Men om jag ska byta upp mig till SV 1000s som jag tänkt så blir det nog bara bolt on:s.

Grejen var ju att jag ville åt ljudet och att det skulle vara lite mindre än original och när det dessutom var 20% rabatt på ett redan billigt slipon så var det inte något att fundera på. Jag testade em sv1000s ifjol och det var ganska stor skillnad mot för min tyckte jag. Framför allt mellanregistret men försäkringen blir för dyr för mig...tyvärr.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
porec skrev:
ser ut som blinkisen har fått nån sjukdom... :gnissla men efter ett litet tag så börjar man vänja sig vid dem.. å de övergår till en lite snygg symptom..

Dom är verkligen råfula... Själv väntade jag på hotbodies men fick reda på att dessa blivit discontinued... bummer... Nu vet jag inte vad faen man ska göra.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top