SV-Tråden!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Nypan83 skrev:
2106218 Jepp.. bänka för att optimera bhp och skona motorn. När du gör det kan du ju lika gärna plocka på ett effektluftfilter. PC3 är at´t rekommendera.

okey, jag e inte någon guru på detta men, måste man bänka om hojjen även om man bara byter slip-on...

Btw: någon som vet va det kostar....

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Ankan_84 skrev:
2107488 okey, jag e inte någon guru på detta men, måste man bänka om hojjen även om man bara byter slip-on...

Du behöver inte bänka den men om du vill optimera bränsle/luft blandningen så måste du bänka den men då ska du helst ha ett sportluftfilter och en Power Commander för att få ut maximalt med effekt. Vill du bara bänka utan PC så kostar det ca 500-1000kr.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Ankan_84 skrev:
2107488 okey, jag e inte någon guru på detta men, måste man bänka om hojjen även om man bara byter slip-on...

Hur man gör beror lite på vilken årsmodell du har.

99-02 har förgasare, då behövs bara lite större munstycken och ändra höjden på nålen. Dynojet är helt meningslöst bara bortkastade pengar.
Nya munstycken kostar bara ca 10-30 kr st och du behöver två st.

03- har insprutning och då krävs en Powercommander eller liknande.
kostar ca 3-4000 kr.
Tror att man kan justera original boxen lite grann också. 10 % mer bränsle vilket kanske räcker. Men det får isåfall Suzuki verkstan göra.

Båda varianterna har säkert färdiga recept som gör att det inte blir nödvändigt att bänka.

Jag planerar att köra min i bänk för att kolla om den går snålt eller inte (nyfiken).

/Dan

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Ekberg skrev:
2107976 Hur man gör beror lite på vilken årsmodell du har.

99-02 har förgasare, då behövs bara lite större munstycken och ändra höjden på nålen. Dynojet är helt meningslöst bara bortkastade pengar.
Nya munstycken kostar bara ca 10-30 kr st och du behöver två st.

03- har insprutning och då krävs en Powercommander eller liknande.
kostar ca 3-4000 kr.
Tror att man kan justera original boxen lite grann också. 10 % mer bränsle vilket kanske räcker. Men det får isåfall Suzuki verkstan göra.

Båda varianterna har säkert färdiga recept som gör att det inte blir nödvändigt att bänka.

Jag planerar att köra min i bänk för att kolla om den går snålt eller inte (nyfiken).

/Dan

OK, fan va jag e glad.. Jag har jusn inhandlat en suzuki sv 650, 04....:yoparty
Med tanke på bänkning.... Det sitter ett effektavgasystem på, men är bara intresserad av att inte motorn pajjar om den nu inte skulkle vara bänkad....

Vad göra...??? Lycklig sv-ägare :banana

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Ankan_84 skrev:
2108019 OK, fan va jag e glad.. Jag har jusn inhandlat en suzuki sv 650, 04....:yoparty
Med tanke på bänkning.... Det sitter ett effektavgasystem på, men är bara intresserad av att inte motorn pajjar om den nu inte skulkle vara bänkad....

Den trillar nog inte isär bara för att du inte bänkar den... Men varför ha ett effektsystem om du inte får ut allt det ger?

Bänkning ca: 2500:-, PC3 ca: 3500:-

Grattis till en bra hoj...

Mina kurvor från bänkningen ligger i SV1000 tråden om du är intresserad, cisserligen 1000cc.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Sususs skrev:
2104440 Har en liten fundering.Funderar på att importera en hoj från tyskland som har gått 500 mil. Men för att att slippa betala skatt för den så måste man ju vrida fram mätaren till minst 600 mil :(....någon som vet hur man ska gå tillväga?eller om det ens är möjligt :va
mätaren eller den som registrerar milen sitter på framhjulet.. så man kan plocka ner den och sätta den i en borrmaskin.. sen är det bara att köra fram den... men jag vet ej hur du gör för att få till baka den sen.. så andra alternativ är att du lånar nåns mätare, eller kör med cykeldator sen för att få upp rätt milantal eller ber nån firma pilla med nån dator vilket säker inte är billigt.. eller bara skiter i att den har gått 100mil mer på mätaren...

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ankan_84 skrev:
2108019 OK, fan va jag e glad.. Jag har jusn inhandlat en suzuki sv 650, 04....:yoparty

Är det en slipondämpare monterad utan andra modifieringar
så är det bara att åka :tummenupp

Börjar vi prata helsystem o öppnare luftfilter är det läge att mappa om den!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Ankan_84 skrev:

altså det beror på hur noga man är... jag har ett 2-1 system på min.. det som blir galet är att tändningen blir lite sen.. så det smäller och kommer lite lågor ur röret.. vilket är sisådär farligt... jag tycker inte det är värt att mappa den eller bänka... för nu så ska jag snart köra på bana med den tänkte jag å då byter jag till orginal.. å då blir det fel me.. men det är ju sant att man mäst kör med sliponet på eller vad mna har å inte orginal...
jag hade inte gjort det, men det kan vara för att jag är snål å inte tycker det behövs..

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Bazooka skrev:
2108914 altså det beror på hur noga man är... jag har ett 2-1 system på min.. det som blir galet är att tändningen blir lite sen.. så det smäller och kommer lite lågor ur röret.. vilket är sisådär farligt... jag tycker inte det är värt att mappa den eller bänka... för nu så ska jag snart köra på bana med den tänkte jag å då byter jag till orginal.. å då blir det fel me.. men det är ju sant att man mäst kör med sliponet på eller vad mna har å inte orginal...
jag hade inte gjort det, men det kan vara för att jag är snål å inte tycker det behövs..

Vilken bandag?

/Urban

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
sir Urban skrev:
2108937 Vilken bandag?

/Urban
Anderstorp 1 maj kl 9 - 17 dagen efter första SM deltävlingen... gratis inträde över helgen... bara att komma..!

Edit:
Beställde detta stället nu....
berik_lsi3214bk.jpg

Last edited:

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Åter till mitt gamla problem med ett tickande ljud vid främre cylindern. Jag har efter en del surfande kommit fram till att det säkerligen är Kamkedjesträckaren som är orsaken till detta. På svrider.com sägs det att det sällan ger problem men jag som inte är helt insatt i det inre av motorn är såklart ändå lite fundersam...

http://www.svrider.com/tips/ticking.htm

Någon som har någon kommentar på detta och som haft samma problem, är det lugnt att vänta en 400-500 mil tills det är dags för min ventiljustering eller är det fara att motorn rasar p.g.a denna tickande Kamkedjesträckare?

svrider.com säger en sak och andra sidor säger en annan sak, nämligen att det är risk för motorn...

Pls hilfe..

Last edited:

lepracon

Guest
Ankan_84 skrev:

jag åkte med min hoj med slipon och det funkar bra på en del exemplar och mindre bra på andra....min gick inte bra! fick förmyciket luft.....det e inte bra för då kan ventilerna gå sönder...pga att luften blir för varm....så fick jag förklarat för mig på servicen......kolla om tändstiften e vita å om du får avgassmällar när du släpper gasen när du åker....

jag har nu k&n och pc3......runt 4500kr å bänkning+mappning 2000kr! hojen går nu vädigt bra!! :yoparty

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
lepracon skrev:
2110330 jag åkte med min hoj med slipon och det funkar bra på en del exemplar och mindre bra på andra....min gick inte bra! fick förmyciket luft.....det e inte bra för då kan ventilerna gå sönder...pga att luften blir för varm....så fick jag förklarat för mig på servicen......kolla om tändstiften e vita å om du får avgassmällar när du släpper gasen när du åker....

jag har nu k&n och pc3......runt 4500kr å bänkning+mappning 2000kr! hojen går nu vädigt bra!! :yoparty

okey, sk kolla upp det... men annars får man la bita i det sura äpplet o bänka den, men men den kommer la att gå mkt bättre också :yoparty

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag kör med slipon på min 04'a och det funkar utmärkt!
Har blockat pair systemet(luftinsprutning)så den inte
skjuter på avslag heller.
Går hojen bra utan tex magerryckningar o dyl så är det
bara o åka.
Men som jag skrev tidigare,börjar man öppna upp på
insugssidan oxå så bör man mappa om hojen annars ska
det inte behövas :tummenupp

flierman skrev:
2110315 Åter till mitt gamla problem med ett tickande ljud vid främre cylindern. Jag har efter en del surfande kommit fram till att det säkerligen är Kamkedjesträckaren som är orsaken till detta. På svrider.com sägs det att det sällan ger problem men jag som inte är helt insatt i det inre av motorn är såklart ändå lite fundersam...

http://www.svrider.com/tips/ticking.htm

Om du oroar dig för kamkedjesträckar haveri varför inte byta ut den
omgående.Kan ju inte vara alltför dyr och borde vara rätt enkel
att byta ut!
Annars kommer du att oroa dig varenda gång du är ute o åker=okul :tungan

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
xrperra skrev:
2110992 Jag kör med slipon på min 04'a och det funkar utmärkt!
Har blockat pair systemet(luftinsprutning)så den inte
skjuter på avslag heller.
Går hojen bra utan tex magerryckningar o dyl så är det
bara o åka.
Men som jag skrev tidigare,börjar man öppna upp på
insugssidan oxå så bör man mappa om hojen annars ska
det inte behövas :tummenupp

Om du oroar dig för kamkedjesträckar haveri varför inte byta ut den
omgående.Kan ju inte vara alltför dyr och borde vara rätt enkel
att byta ut!
Annars kommer du att oroa dig varenda gång du är ute o åker=okul :tungan

Haha, nee, det e inte så att jag inte kans sova om natten men tänkte kolla allt för säkerhets skull :tummenupp... Men min hoj har bara gått 850 mil, tror inte det behövs bytas kamkedjesträckare än....

Tack för alla svar.... kom gärna med fler råd o tips :tungan

Last edited:

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Det är ljust det, jag ha hört så många som berättar att SV:n kan låta mycket från kamkedjesträckaren utan att det är någon fara och då känns det som jag kan vönta till venbtiljusteringen om 400 mil innan jag byter kamkedjesträckaren då det kostar en del med jobbet.

Om det inte är någon fara med ljudet inom närmsta tiden så kan jag vara lugnt och köra vidare, någon expert på området som kan ge sina synpunkter?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag har ett klickande ljud frame i gafflen eller där nån stans... det låter när man gungar på hojen och håller i frambromsen, men inte om man gungar på den och inte håller i brosen.. kan det vara något med bromsklossarna fram? för en kille kollade på det och han kunde tänka sig det.. men han tyckte inte det var nått glapp i kronana eller nått sånt... + så känner man av det ibland i lite lägre hastigheter när man bromsar.. nån som vet vad det kan va?

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bazooka skrev:
2111575 jag har ett klickande ljud frame i gafflen eller där nån stans... det låter när man gungar på hojen och håller i frambromsen, men inte om man gungar på den och inte håller i brosen.. kan det vara något med bromsklossarna fram? för en kille kollade på det och han kunde tänka sig det.. men han tyckte inte det var nått glapp i kronana eller nått sånt... + så känner man av det ibland i lite lägre hastigheter när man bromsar.. nån som vet vad det kan va?

Jag hade så på en hoj jag hade förut. På den var det styrlagret och det låter ju som att det kan vara det på din också. Om du tar hjälp av någon så kan en hålla upp hojen på sidostödet så att framhjulet hänger fritt och den andra rycker fram och tillbaka på gaffeln så känner man om det är glapp eller inte. Gaffeln ska ryckas i hojens riktning fram och tillbaka.

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Street Triple, 2009
Bazooka skrev:
2108914 altså det beror på hur noga man är... jag har ett 2-1 system på min.. det som blir galet är att tändningen blir lite sen.. så det smäller och kommer lite lågor ur röret.. vilket är sisådär farligt... jag tycker inte det är värt att mappa den eller bänka... för nu så ska jag snart köra på bana med den tänkte jag å då byter jag till orginal.. å då blir det fel me.. men det är ju sant att man mäst kör med sliponet på eller vad mna har å inte orginal...

Jag har en suzuki sv -04 som jag köpte innan vintern. Då satt det ett gpr-system på o killen ja köpte den av hade mappat hojen med slip-on:et på.. Då e allt lugnt va?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Krills skrev:
2112229 Jag hade så på en hoj jag hade förut. På den var det styrlagret och det låter ju som att det kan vara det på din också. Om du tar hjälp av någon så kan en hålla upp hojen på sidostödet så att framhjulet hänger fritt och den andra rycker fram och tillbaka på gaffeln så känner man om det är glapp eller inte. Gaffeln ska ryckas i hojens riktning fram och tillbaka.
men killen som kollade på den, sa att det inte verkar vara glapp i kronan, han kände lite på det och trode inte det, han har även egen verkstad för mc.. så lite borde han kunna, fast han var lite strässad så man vet aldrig... får la kolla upp det nån gång..

åzkar skrev:
2112297 Jag har en suzuki sv -04 som jag köpte innan vintern. Då satt det ett gpr-system på o killen ja köpte den av hade mappat hojen med slip-on:et på.. Då e allt lugnt va?
jag tycket det är bara att gasa och köra..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln