2295482 Okaj !
Tänkte visa lite vad jag har gjort med min motor på SVn.
Sedan tidigare har jag bytt till en "4° Advance Ignition Key"
Som helt enkelt flyttar fram tändningen 4 grader.
Den lilla kilen på bilden. bilden visar iofs original.
Och nu i vår så har jag bytt till Hayabusa kolvar och satt i andra generationens insugskammar och flyttat dom befintliga till avgassidan.
Kolvarna gör inga underverk för effekten, men är smidda och bra mycket lättare än SVns.
Vilket sparar lite på motorn, samtidigt som dom höjer kompressionen.
Så lite hjälper dom till.
Andra generationens kammar, alltså originalkammar från 03 och nyare har en annan "profil" än första generationen, lite vassare.
och dessa kan man alltså byta ut om man samtidigt flyttar över dom befintliga insugskammarna till avgasidan (upprepning). Och det tillsammans så får man vassare kammar som ungefär motsvarar steg 1 i eftermarknadskammar, typ dom som finns på JHS Racing.
Anledningen till att jag började rota såppas mycket med motorn va att jag tyckte den drog lite olja vilket störde mig.
Och att riva ner allt bara för att byta kolvringar är ju tråkigt, så då är det ju lika bra att fixa lite till.
Sen så behövdes ändå ventilspelet kollas eftersom att den har gått 2400 mil.
Och så var det lite mysigt att sitta hemma och meka.
Jag har inga effektuppgifter på den, men jag kan säga att den går bra.