SV-Tråden!

DrMicke

Numera SH-Stammis..
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650 -03
Ramlade lite igår...

Ajsing Bajsing.. låg lite för nära en bil med släp och den jäkeln bromsade lite för hårt för att svänga in på en skogsstig som han inte ens blinkade för.

:mad: :huvet :(

Så jag fick bromsa så pass hårt att framhjulet tappade grepp och hojen ramlade och gled nån meter mot ett dike. Jag åkte inte så fort alls så mig hände inget utan bara småskador på min baby.

1. Plasten på blinkersen gick av på mitten.. går att limma tror jag..
2. Färg skrapades bort på kanten av framskärmen.. hmm. nåt tips?
3. Vänster fotpinne gick av (vid växlarna).. köpa ny eller svetsa/borra+skruv?
4. Lite smårepor bak på sidan av passagerarsitsen.. putsa bort förhoppningsvis

Vad säger ni om 2 och 3?

/Micke

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Ekeby skrev:
2290208 Oki låter ju kanon letar efter ett schysst helsystem är ju en jungel och alla säger att deras har det mulligaste ljudet och bästa prestanda :hihi !
Så vetifan vad det blir funderar dock på ett Akrapovic men det kostar ju... Som om nån vet nåt ställe där dom har riktigt schyssta priser så tell me!!!!

På min SV satt det ett shark helsystem med oval kolfiberburk. Inköppt av tidigare ägaren för 5500:- (fick med kvitto) vad systemet gav i effektökning vet jag ej MEN det lät mer än de flesta cyklar jag stött på.

Spöar ljudet på min nya TLR med hästlängder (yoshimura pipor på)

Rekomenderas varmt med tanke på pris och ljud
:tummenupp

/Felix

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
Nybliven nästan SV ägare =)

Tjo på er!

Köpte för en vecka sedan en SV 650 -99 till min sambo att ha roligt med. Har lite funderingar och hoppas ni kan hjläpa mig.

Det snackas en hel del om slip-on/helsystem... Vilket märke är bäst/ger mysigast ljud? Eller är det så att det inte skiljer så mycket mellan de olika märkena så att man kan gå helt och håller på det yttre/vikten/priset!? Orginalsystemet suger en del om man säger så...

Har lagt märke till att backspeglarna börjar vibrera som ett parkinsonsjukt asplöv i hastigheter >160. Är detta någonting som är generellt för modellen eller bör jag ta mig en närmare titt på det?

Hur mycket vind fångar ett double bubble glas? Det ser inte ut att göra så där jättemycket extra, men synen är ju en sak och känslan en helt annan...

//Cimme - Vet om att dessa svaren säkert står någonstans i den här tråden, men är av naturen lat och det är alldeles för fint väder för att jag ska sitta inne och kränga mig igenom 175 sidor SV snack... Ska läsa igenom allt här, men det blir till :tomten eller ngt...

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
CeltaniC skrev:
2294148 Jag ville ställa en fråga till er alla om hur era hojar är på oljefronten?

Har en K3a som nu passerat 1000m mil (köpte den i maj på 580mil) och har behövt fylla på olja 2ggr (vi pratar om kanske 3dl totalt) men är det meningen att den ska dricka olja eller är det något som inte stämmer?

inte orolig för den låter kanon och går kanon men ville bara ha svar på detta :)

//Cel

Min har gått ca 1500 mil nu (gjort service vid 100, 600, 1200) och jag har aldrig fyllt en droppe olja.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
duckie skrev:
2295459 Min har gått ca 1500 mil nu (gjort service vid 100, 600, 1200) och jag har aldrig fyllt en droppe olja.
Som det ska vara då antar jag. Jag får se vad som händer vid 1200 servicen (som jag inte har pengar till) som kommer göras nästa månad kan jag tänka mig som jag kör nu :D

vet inte vad det var för olja de hällde i vid köpet (600 service) men u never know?

180 mil glädje till sen tar det slut :(

//Cel oao

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Okaj !

Tänkte visa lite vad jag har gjort med min motor på SVn.

Sedan tidigare har jag bytt till en "4° Advance Ignition Key"
Som helt enkelt flyttar fram tändningen 4 grader.
Den lilla kilen på bilden. bilden visar iofs original.

Och nu i vår så har jag bytt till Hayabusa kolvar och satt i andra generationens insugskammar och flyttat dom befintliga till avgassidan.

Kolvarna gör inga underverk för effekten, men är smidda och bra mycket lättare än SVns.
Vilket sparar lite på motorn, samtidigt som dom höjer kompressionen.
Så lite hjälper dom till.

Andra generationens kammar, alltså originalkammar från 03 och nyare har en annan "profil" än första generationen, lite vassare.
och dessa kan man alltså byta ut om man samtidigt flyttar över dom befintliga insugskammarna till avgasidan (upprepning). Och det tillsammans så får man vassare kammar som ungefär motsvarar steg 1 i eftermarknadskammar, typ dom som finns på JHS Racing.

Anledningen till att jag började rota såppas mycket med motorn va att jag tyckte den drog lite olja vilket störde mig.
Och att riva ner allt bara för att byta kolvringar är ju tråkigt, så då är det ju lika bra att fixa lite till.
Sen så behövdes ändå ventilspelet kollas eftersom att den har gått 2400 mil.
Och så var det lite mysigt att sitta hemma och meka. :)

Jag har inga effektuppgifter på den, men jag kan säga att den går bra.

Bifogat

• IMG_1724 (Large).JPG
    IMG_1724 (Large).JPG
    104.2 KB · Visningar: 91
  • IMG_1734 (Large).JPG
    IMG_1734 (Large).JPG
    71.6 KB · Visningar: 74
  • IMG_1736 (Large).JPG
    IMG_1736 (Large).JPG
    75.9 KB · Visningar: 67
  • CIMG2820 (Medium).JPG
    CIMG2820 (Medium).JPG
    94.7 KB · Visningar: 71
Last edited:

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
Ljungqvist skrev:
2295097 På min SV satt det ett shark helsystem med oval kolfiberburk. Inköppt av tidigare ägaren för 5500:- (fick med kvitto) vad systemet gav i effektökning vet jag ej MEN det lät mer än de flesta cyklar jag stött på.

Spöar ljudet på min nya TLR med hästlängder (yoshimura pipor på)

Rekomenderas varmt med tanke på pris och ljud
:tummenupp

/Felix

Thnx var det jag ville höra :) Ska kolla upp sharksystemet! Om nån vet var jag kan hitta det billigt så pm:a mig eller ut med det här i tråden, ska ut och leta själv nu bra att ha ett riktpris på 5500:-!

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
@ EKBERG: hehe, lika bra att passa på. tur du har som kan meka i vardagsrumet då... vad är det för skillnad i på motorn mellan första och andra generationen? är det bara andra kammar och insugskanaler/avgas pga insprutning på 03 och senare?

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Freon_leon skrev:
2295704 @ EKBERG: hehe, lika bra att passa på. tur du har som kan meka i vardagsrumet då... vad är det för skillnad i på motorn mellan första och andra generationen? är det bara andra kammar och insugskanaler/avgas pga insprutning på 03 och senare?

"Differences include:
- Fuel injection allows more cam duration and higher lift, makes more power, gets better gas mileage (99 - 40.8, 03 47.8)
- Rear brake somewhat downgraded, not sure this makes much difference
- More rear suspension travel
- Has an oil cooler
- Both the airbox and the muffler volumes are way up."

Inte så mycket skillnad förutom andra kammar och insugning vad jag vet.
Jag hade det riktigt trevligt hemma faktiskt, hade inte varit lika roligt i ett kallgarage.

/Dan

Last edited:

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
Mosbricka

Ekberg skrev:
2296002 "Differences include:
- Fuel injection allows more cam duration and higher lift, makes more power, gets better gas mileage (99 - 40.8, 03 47.8)
- Rear brake somewhat downgraded, not sure this makes much difference
- More rear suspension travel
- Has an oil cooler
- Both the airbox and the muffler volumes are way up."

Inte så mycket skillnad förutom andra kammar och insugning vad jag vet.
Jag hade det riktigt trevligt hemma faktiskt, hade inte varit lika roligt i ett kallgarage.

/Dan

Hmm låter intressant det där! Snyggt jobbat med att byta allt det där och få ihop det hehe! Får se vad som händer med min måste fix fram stålars till ett Shark helsystem eller Akrapovic samt KN filter.... Sen får vi se vad som händer vill ju först o främst få ut det göttiga ljudet från twinen :banana ! Sen enkelkuts och bort med mosbrickan där bak men det får den inte att gå bättre....

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
är det verkligen värt allt besvär ??
fast det e ju kul o grejja förstår ja :tummenupp

jag funderar på lite större kolvar i min mille så man kliver upp över 150hk
gränsen utan större ingrepp ,, :D

Ekberg skrev:
2295482 Okaj !

Tänkte visa lite vad jag har gjort med min motor på SVn.

Sedan tidigare har jag bytt till en "4° Advance Ignition Key"
Som helt enkelt flyttar fram tändningen 4 grader.
Den lilla kilen på bilden. bilden visar iofs original.

Och nu i vår så har jag bytt till Hayabusa kolvar och satt i andra generationens insugskammar och flyttat dom befintliga till avgassidan.

Kolvarna gör inga underverk för effekten, men är smidda och bra mycket lättare än SVns.
Vilket sparar lite på motorn, samtidigt som dom höjer kompressionen.
Så lite hjälper dom till.

Andra generationens kammar, alltså originalkammar från 03 och nyare har en annan "profil" än första generationen, lite vassare.
och dessa kan man alltså byta ut om man samtidigt flyttar över dom befintliga insugskammarna till avgasidan (upprepning). Och det tillsammans så får man vassare kammar som ungefär motsvarar steg 1 i eftermarknadskammar, typ dom som finns på JHS Racing.

Anledningen till att jag började rota såppas mycket med motorn va att jag tyckte den drog lite olja vilket störde mig.
Och att riva ner allt bara för att byta kolvringar är ju tråkigt, så då är det ju lika bra att fixa lite till.
Sen så behövdes ändå ventilspelet kollas eftersom att den har gått 2400 mil.
Och så var det lite mysigt att sitta hemma och meka. :)

Jag har inga effektuppgifter på den, men jag kan säga att den går bra.

hmm vore de inte lite konstigt o ha fyllt olja efter 100 mil 1:a gången ? Lr efter 500 mil efter nästa service ? Lr efter 600 mil ,, ja kör alltid nära 1000 mil utan oljepåfyllnad ,, men så är det Rotax motor åxå ,, he he :fyllisar

duckie skrev:
2295459 Min har gått ca 1500 mil nu (gjort service vid 100, 600, 1200) och jag har aldrig fyllt en droppe olja.

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Suzukis benämning k4 och k5

Jag har en fundering, jag har suttit o läst lite olika inlägg här och set att vissa benämnt sin sukka med k4 eller k5 efter.. Jag har själv en sv 03:a hemma, den heta kåpfria modellen.. Vad menas med k4 eller k5??

Sen tänkte jag höra om en annan sak.
När jag köpte min hoj tidigt i våras hade den rukkat 417 mil, jag bytte olja o filter då.. när kan det vara dags för nästa service, jag vet 1200 servicen, sen blir det givetvis att byta olja till våren igen.. men behövs det någon mer innna 1200 servicen tror ni?? eller hur har ni gjorrt..

hoj hoj!!

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
Hej!
Mitt batteri måste bytas till sv:n..Är det någon som vet vad det ska vara för volt och ampere på det?Har ju lyckats slarva bort instruktionsboken.
Om någon vet vad det är för storlek på den så vore det också bra...

Tack på förhand Andreas

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
ollesonen skrev:
2299514 Jag har en fundering, jag har suttit o läst lite olika inlägg här och set att vissa benämnt sin sukka med k4 eller k5 efter.. Jag har själv en sv 03:a hemma, den heta kåpfria modellen.. Vad menas med k4 eller k5??

Sen tänkte jag höra om en annan sak.
När jag köpte min hoj tidigt i våras hade den rukkat 417 mil, jag bytte olja o filter då.. när kan det vara dags för nästa service, jag vet 1200 servicen, sen blir det givetvis att byta olja till våren igen.. men behövs det någon mer innna 1200 servicen tror ni?? eller hur har ni gjorrt..

hoj hoj!!

Du har en K3.
-03 = k3
-04 = k4
k står för tusen, så egentligen är din hoj en 2k3 ;-)

Normala serviceintervaller för den är 100, 600, 1200, 1800 mil etc. Så om du bytt olja och sånt vid 400 mil och planerar att göra det igen så kan du nog vänta till 1200-milaservicen sen.

Jag minns inte exakt vad som görs på servicen, men på min som servas på verkstad har de bytt olja, filter, kylarvätska, bromsvätskor - det är typ allt. Den har gått 1500 mil nu och min nästa service blir således vid 1800.

SuckiSucki skrev:
2299582 Hej!
Mitt batteri måste bytas till sv:n..Är det någon som vet vad det ska vara för volt och ampere på det?Har ju lyckats slarva bort instruktionsboken.

Tack på förhand Andreas

Svårt att se på bilden...men är det gamla modellen du har? (fram till och med -02) ?

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
SuckiSucki skrev:
2299582 Hej!

Tack på förhand Andreas

12V 36.0 kC(10 Ah)/10HR

edit, eftersom du slarvat bort den, så kan denna url kanske va bra o ha
http://www.sv650.org/sv_manuals.htm

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
CBR 929 RR -00
SuckiSucki skrev:
2299582 Hej!

Tack på förhand Andreas

Vore det inte allra enklast att plocka ut batteriet och titta/mäta på det?
Du måste ju ändå ha ut det för att byta...
För övrigt så har batteriet beteckningen: YT12A-BS och är på 12V 10Ah :fakta

edit: Bättre sent än aldrig...

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
MasseK skrev:
2299661 Vore det inte allra enklast att plocka ut batteriet och titta/mäta på det?
Du måste ju ändå ha ut det för att byta...
För övrigt så har batteriet beteckningen: YT12A-BS och är på 12V 10Ah :fakta

edit: Bättre sent än aldrig...

Jag har den inte här..Bågen alltså...Men det vore ju enklast i sånt fall.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0