SV-Tråden!

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Nu har jag försäkrat min hoj för 6000 hel/halv hos Salus Ansvar(tror de heter så). Man var tvungen att teckna hemförsäkring för att kunna försäkra hojen. Jag fick betala 1000 för hemförsäkring och 5000 för hoje. Väldigt bra pris faktiskt. Man får dock inte ställa av hojen men billigare kan man nog inte få.

Nu till en annan fråga. Jag ska bege mig mot Gotland imorgon och hade tänkt att byta olja på den nya hojen. Jag gick och köpte olja som det står 4takt på. Min är ju 2takt så jag undrar om det blir helt fel om jag använder mig av den jag har köpt eller spelar det ingen roll?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Ankan_84 skrev:
2313455 Sitter och läser pappret, det står att bankörning inte täcks och man måste ha fullständig skyddsutrustning, såsom skinnställ bla bla bla. Men vi kanske har olika försäkringar... Jag har basförsäkring.

Edit: Så har står det exakt

"Försäkringen gäller inte för skada som sker vid tävling eller träning inför tävling, bl.a. enligt trafikskadelagen."

Men det står inte om det bara gäller enskilda försäkringar, men jag antar att det gäller alla typer av försäkringar.

Men detta står i inledningen...
"Din MC får inte användas i yrkemässig trafik, oavsett vilken försäkring du har", men om bankörning räknas som" "yrkesmässig" trafik vet jag inte.

ja precis... men det står ju inte att du inte får åka på bana, det står att du inte får tävla eller träna med den inför tävling, inte heller ta tider... så sa de till mig... jag förklarade vilka bandagar jag brukar vara på.. att ingen tidtagning ska/får förekomma enligt arangören å så vidare... å de sa att den skulle gälla...!!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Shwan skrev:
2315134
Nu till en annan fråga. Jag ska bege mig mot Gotland imorgon och hade tänkt att byta olja på den nya hojen. Jag gick och köpte olja som det står 4takt på. Min är ju 2takt så jag undrar om det blir helt fel om jag använder mig av den jag har köpt eller spelar det ingen roll?

Skämtar du aprillo med oss eller..................

Allvarligt talat,Sv 650 är en tvåcylindrig fyrtaktare så häll i nån
mc anpassad olja så blir det nog bra :tummenupp

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Ekeby skrev:
2314176 Mmmm finns om du läser nåra sidor bakåt i tråden nån firma som byggt om en SV rätt rejält! Men du kan lika gärna köpa något häftigare för det var inte billigt :) ! Själv letade jag också efter det förut men har inte hittat något i human prisklass! Såg ett 810cc kit för kanske ½år sen men hittar det inte längre dessvärre!... Men det vore ju kul att modifiera lite! :banana Hittar du nåt så tell me !!!!

Ingen dum idé, sv1000 går att få till bra priser. Bara att blunda när försäkringslappen kommer... :hihi

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
nu när man skaffat körkort är nästa steg självklart att lära sig wheela. Någon som har några SV-specifika tips? Har försökt att ligga på runt 3-4000 revs, in med koppling snabbt samtidigt som jag höjer varven något var efter jag släpper kopplingen raskt. Är det min strypning som förstör helt eller borde det gå ändå? :va

Alla tips är välkomna! :)

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Bazooka skrev:
2315164 ja precis... men det står ju inte att du inte får åka på bana, det står att du inte får tävla eller träna med den inför tävling, inte heller ta tider... så sa de till mig... jag förklarade vilka bandagar jag brukar vara på.. att ingen tidtagning ska/får förekomma enligt arangören å så vidare... å de sa att den skulle gälla...!!

Ahh, men då hade jag tolkat det fel, men som sagt det står ganska kryptiskt :rolleyes:
Men nu ska jag börja kolla runt lite på olika bandagar :banana

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
mini-knutten skrev:
2316883 nu när man skaffat körkort är nästa steg självklart att lära sig wheela. Någon som har några SV-specifika tips? Har försökt att ligga på runt 3-4000 revs, in med koppling snabbt samtidigt som jag höjer varven något var efter jag släpper kopplingen raskt. Är det min strypning som förstör helt eller borde det gå ändå? :va

börja med att gasa upp den på 1:an.. så du får lite klämm på det.. känner hur det känns att lyfta osv. sen så kan man gasa lite tidigare och rycka till lite lätt på 1:an så kommer man komma många fler meter...

steg 2 är att koppla upp den... jag koppla upp min mellan 5-6 tusen varv.. du trycker till lite snabbt på kopplingen och ger gas samtidigt.. öva öva och öva.. så kommer det snart... ha tålamod.. och tro inte att du lär dig det på en dag..!

Edit: Plocka bort strypningen, + så vet jag inte redigt hur mycket den påverkar

Over and out..!

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
mini-knutten skrev:
2316883 nu när man skaffat körkort är nästa steg självklart att lära sig wheela. Någon som har några SV-specifika tips? Har försökt att ligga på runt 3-4000 revs, in med koppling snabbt samtidigt som jag höjer varven något var efter jag släpper kopplingen raskt. Är det min strypning som förstör helt eller borde det gå ändå? :va

Ha inte en slut kedja, det hade jag... :fatta!

Cecilia83

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Suzuki sv650s
Bara säga hej..:)

Bara vara med på ett litet hörn jag och min bästa SV :)
Passa på att fråga om någon vet hur mycket man kan sänka den med en sänkningsats. är en liten tös på 160cm så det hade inte varit fel att nå ner lite bättre!! :rolleyes: och här är pärlan. sitter miniblinkers på nu istället,,mycket bättre :tummenupp

Bifogat

• minhoj.JPG
    minhoj.JPG
    80.3 KB · Visningar: 72

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Cecilia83 skrev:
2321471 Bara vara med på ett litet hörn jag och min bästa SV :)
Passa på att fråga om någon vet hur mycket man kan sänka den med en sänkningsats. är en liten tös på 160cm så det hade inte varit fel att nå ner lite bättre!! :rolleyes: och här är pärlan. sitter miniblinkers på nu istället,,mycket bättre :tummenupp

Har hört en siffra på 9cm... :confused:

Läckert :tummenupp

jenssthlm

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
1986 Suzuki GSXR 1100
Cecilia83 skrev:

jag e oxå kort(170) och har sänkt min 3 cm och det gjorde en ganska stor skillnad....köpte en sats(hundben) bak som sänker 3 cm och sen så sänkte jag lika mycket fram genom att flytta ner gaffeln i kronorna....kom ihåg bara att du behöver ev byta till hårdare fjädrar fram oxå!....

lycka till

jensa

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Cecilia83 skrev:

Har sänkt, pm:a mig om du vill veta mer.

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Ankan_84 skrev:
2281104 Jag hade ett tydligt tickande ljud vid tomgång och på de lägsta växlarna som var ganska högt, kamkedjesträckarna låter mycket på SV:n och det är vanligt. Jag bytte nyss och ljudet är helt borta så om du ska göra service eller liknande så köp nya så försvinner det säkerligen. De är ganska dyra på Sukan, jag betalade 1500 för två stycken nya men det var det värt..låter perfekt nu! :)

Okey, men även om dom låter så är det väl inget fel på dom eller? Typ, så att inte motorn rasar. Den har bara gått 950 mil, men kanske kan ta och byta den vid 1200 mils servicen. Men bara jag kan vara lugn?? :rolleyes:[/QUOTE]

Sjulkigt sent svar av mig...sorry...bra väder dock :)

Jodå du kan vara lugnt, de låter ofta och länge utan att de behöver vara riktigt utslitna..

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
flierman skrev:
2328015 Okey, men även om dom låter så är det väl inget fel på dom eller? Typ, så att inte motorn rasar. Den har bara gått 950 mil, men kanske kan ta och byta den vid 1200 mils servicen. Men bara jag kan vara lugn?? :rolleyes:

Sjulkigt sent svar av mig...sorry...bra väder dock :)

Jodå du kan vara lugnt, de låter ofta och länge utan att de behöver vara riktigt utslitna..[/QUOTE]

okey, tackar för svaret. Det känns alltid bättre när folk säger att man kan vara lugn... :)

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Hur tar man bort framdäcket????

Som jag tror är att man tar en insexnyckel på 2.4cm och skruvar från ena sidan gaffeln samtidigt som man låter bultarna vara kvar som låser fast axeln på andra sidan gaffeln.

Stämmer detta?

Jag kan nämligen inte dra upp denna..den är helt stum!!
Är det normal gängat eller ska man dra åt andra hållet?

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Är det likadant som 650,n så lossar du skruven på högra gaffelbenet
som låser axeln och skruvar sen ur axeln(samma sida som låsskruven)
Normal högergänga dvs du skruvar motsols för att lossa den.

Last edited:

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
spricka i min högerkåpa

har helkåpor på min kära sv 650....är en k3a uttagen 04 och har rullat 600mil.
Har upptäckt en spricka i den högra helkåpan längst ner vid infästningen vid fotpinnen....Sprickan går från kanten och in mot mitten där skruven sitter...

Fråga:
Någon som vet om man kan reklamera kåpan? Den aldrig har vart omkull och kåpan ser ut som ny...
Finns ju en hel del spänningar i kåpan och minsta lilla missad "ojämnhet" vid tillverkning kan ju leda till sprickor....

Tycker det är så jädra surt när man har haft hojen i någon månad:huvet

Någon som vet vad det är för färgkod till en blå sv 03a eller vart man hittar den??

Last edited:

COLOSSUS

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L12
Samåkning med endast SV&TL hojar i Stockholm ???

Hej Vore kul att få ihop så många som möjligt SV/TL hojar i för lite samåkning i helgen.

Alla som orkar ta sig till Stockholm få självklart vara med ...

Söndag kanske ???? Börjar på Donken Sveavägen....tex.

Vad sägs finns det intresse för det ?????

// Colossus

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
COLOSSUS skrev:
2333602 Hej Vore kul att få ihop så många som möjligt SV/TL hojar i för lite samåkning i helgen.

Alla som orkar ta sig till Stockholm få självklart vara med ...

Söndag kanske ???? Börjar på Donken Sveavägen....tex.

Vad sägs finns det intresse för det ?????

// Colossus

jag är med största sannolikhet på :tummenupp

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Sususs skrev:
2329622 har helkåpor på min kära sv 650....är en k3a uttagen 04 och har rullat 600mil.
Har upptäckt en spricka i den högra helkåpan längst ner vid infästningen vid fotpinnen....Sprickan går från kanten och in mot mitten där skruven sitter...

Fråga:
Någon som vet om man kan reklamera kåpan? Den aldrig har vart omkull och kåpan ser ut som ny...
Finns ju en hel del spänningar i kåpan och minsta lilla missad "ojämnhet" vid tillverkning kan ju leda till sprickor....

Tycker det är så jädra surt när man har haft hojen i någon månad:huvet

Någon som vet vad det är för färgkod till en blå sv 03a eller vart man hittar den??

eftersom ingen svarar får la jag göra det, jag tror att du kommer få svårt att få en ny kåpa... import hoj va? tror min kompis ville köpa den...!?? skit samma, här är färgkoden anligt:

färg på hojen enligt: www.color-rite.com

Suzuki YC2 Candy Grand Blue

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM