SV-Tråden!

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Hej

Köpte en Sv 650 -99 för 24 000. Otroligt va :banana
Den är hur fin som helst och ganska unik. Ska lägga upp lite bilder sen.
Problemet är att den kostar skit mkt i försäkring. Trodde inte att det skulle va så dyrt. If vill ha 31000 hel/hel och Trygg Hansa ville ha 2100 i månaden. Har ni nåt förslag på andra bolag som ni vet är billiga?

Måste försäkra den imorgon så jag uppskattar om ni kommer med tips så fort ni kan.

mvh

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Bilsport&mc var det billigaste jag hittade :tummenupp
Annars är det väl som vanligt,ring runt o hoppas på
tur i försäkringslotteriet :D

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
31000:- ????

Shwan skrev:
2310449 Hej

Köpte en Sv 650 -99 för 24 000. Otroligt va :banana
Den är hur fin som helst och ganska unik. Ska lägga upp lite bilder sen.
Problemet är att den kostar skit mkt i försäkring. Trodde inte att det skulle va så dyrt. If vill ha 31000 hel/hel och Trygg Hansa ville ha 2100 i månaden. Har ni nåt förslag på andra bolag som ni vet är billiga?

Måste försäkra den imorgon så jag uppskattar om ni kommer med tips så fort ni kan.

mvh

Låter ju väldans skumt jag bor i Kumla och betalar 1100:- i helförsäkring i månaden på If och jag har en 01:a! På vintern betalar jag bara 22:- i månaden för brand och stöld! ... Är 26år och haft B körkort i 7år och hoj kort nytaget! Men hade inget hojkort när jag tog försäkringen.... Hmmm.... Killen innan hade på bilsport o mc han betalade strax under 5000:- hel/hel försäkrad!

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Ekeby skrev:
2311063 Låter ju väldans skumt jag bor i Kumla och betalar 1100:- i helförsäkring i månaden på If och jag har en 01:a! På vintern betalar jag bara 22:- i månaden för brand och stöld! ... Är 26år och haft B körkort i 7år och hoj kort nytaget! Men hade inget hojkort när jag tog försäkringen.... Hmmm.... Killen innan hade på bilsport o mc han betalade strax under 5000:- hel/hel försäkrad!

På if sa de att det berodde på min ålder(26) och att jag endast haft A-körkort i ett år. Ska kolla med andra bolag idag el imorgon så hoppas jag att de har lite vettigare priser.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Shwan skrev:
2311804 På if sa de att det berodde på min ålder(26) och att jag endast haft A-körkort i ett år. Ska kolla med andra bolag idag el imorgon så hoppas jag att de har lite vettigare priser.

Gå med i SMC & teckna en försäkring hos Folksam, det bör bli betydligt billigare!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
ring o kolla med bilsport & Mc, dom brukar vara billigare.
Dock så täcks inte bankörning i deras försäkring :(

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Ekeby skrev:
2311063 Låter ju väldans skumt jag bor i Kumla och betalar 1100:- i helförsäkring i månaden på If och jag har en 01:a! På vintern betalar jag bara 22:- i månaden för brand och stöld! ... Är 26år och haft B körkort i 7år och hoj kort nytaget! Men hade inget hojkort när jag tog försäkringen.... Hmmm.... Killen innan hade på bilsport o mc han betalade strax under 5000:- hel/hel försäkrad!

Jag är 28 år, har haft b kk i 10 samt mc kort i 6 år, när jag ringde if så ville dom ha i runda slängar 15´ per för min knarr, länets var näst billigast med sina 8´ men allra billigast blev det med bilsport mc där jag hamnade på ungefär 5´

Som sakt, är väl lite av ett lotteri ..

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Ankan_84 skrev:
2311875
Dock så täcks inte bankörning i deras försäkring :(
TILL mig sa de att det gör. Jag har frågat 3 gånger och olika personer. Även förklarat vad för slags bankörningar det gäller och det skulle vara ok. Har även ett mail ifån dem.

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
sätta i proggresiva fjädrar i framgaffeln, vilka och var köpa?

Hej, jag vill nu styva upp min framgaffel på ngn sätt och fått tips om andra fjädrar.

Är det någon som har tips på vilka och var jag nu köper dessa?

Tack på förhand.

//Daniel

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Bazooka skrev:
2313124 TILL mig sa de att det gör. Jag har frågat 3 gånger och olika personer. Även förklarat vad för slags bankörningar det gäller och det skulle vara ok. Har även ett mail ifån dem.

Sitter och läser pappret, det står att bankörning inte täcks och man måste ha fullständig skyddsutrustning, såsom skinnställ bla bla bla. Men vi kanske har olika försäkringar... Jag har basförsäkring.

Edit: Så har står det exakt

"Försäkringen gäller inte för skada som sker vid tävling eller träning inför tävling, bl.a. enligt trafikskadelagen."

Men det står inte om det bara gäller enskilda försäkringar, men jag antar att det gäller alla typer av försäkringar.

Men detta står i inledningen...
"Din MC får inte användas i yrkemässig trafik, oavsett vilken försäkring du har", men om bankörning räknas som" "yrkesmässig" trafik vet jag inte.

Last edited:

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Hoj
MT-09
frikie skrev:
2313251 Hej, jag vill nu styva upp min framgaffel på ngn sätt och fått tips om andra fjädrar.

Tack på förhand.

//Daniel

Jag har satt i Öhlinsfjädrar i min gaffel och samtidigt hällde jag i lite tjockare gaffelolja. Jag är mycket nöjd med resultatet. Jag har för mig att jag betalade ca 1400:- för fjädrarna och tycker lätt att det är värt det. Innan bytet slog ju gaffeln igenom på var och varannan tur man var ute på.

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Ankan_84 skrev:
2313455

"Försäkringen gäller inte för skada som sker vid tävling eller träning inför tävling, bl.a. enligt trafikskadelagen."

Jamen det står ju tävling eller inför tävling! Inget om att de inte skulle ersätta vid enbart en bankörning, så tolkar jag det, precis som det står!

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Ombyggnads-sats till 750 kubik

Tja,

har hört något om att det finns ombyggnads-sats till sv650, till 750 kubik.

Någon som vet nåt om det?

//Marcus

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
SV650S
Marcus_72 skrev:
2314072 Tja,

har hört något om att det finns ombyggnads-sats till sv650, till 750 kubik.

Någon som vet nåt om det?

//Marcus

Mmmm finns om du läser nåra sidor bakåt i tråden nån firma som byggt om en SV rätt rejält! Men du kan lika gärna köpa något häftigare för det var inte billigt :) ! Själv letade jag också efter det förut men har inte hittat något i human prisklass! Såg ett 810cc kit för kanske ½år sen men hittar det inte längre dessvärre!... Men det vore ju kul att modifiera lite! :banana Hittar du nåt så tell me !!!!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
frikie skrev:
2313251 Hej, jag vill nu styva upp min framgaffel på ngn sätt och fått tips om andra fjädrar.

Tack på förhand.

//Daniel

På min knarr satt det öhlinare, vet inte hur sv är original men min har en fin fin fjädring :)

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Mr. Kongo skrev:
2313865 Jamen det står ju tävling eller inför tävling! Inget om att de inte skulle ersätta vid enbart en bankörning, så tolkar jag det, precis som det står!

Tja, det har du nog rätt i :Bugar
Men va bra, då kan jag också köra bana snart :fyllisar

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
Ankan_84 skrev:
2314509 Tja, det har du nog rätt i :Bugar
Men va bra, då kan jag också köra bana snart :fyllisar

det är bara vad dom menar med "tävlings liknande former" men när jag har pratat med dom så har dom sagt att det är okej på bandagar och liknande men inte på "tränning tävling eller med tidtagning"

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Detta har diskuterats i trådar i forumet för "bankörning för allmänhetten".

Mr. Kongo skrev:
2313865 Jamen det står ju tävling eller inför tävling! Inget om att de inte skulle ersätta vid enbart en bankörning, så tolkar jag det, precis som det står!

Så står det också i länsförsäkringars villkor men från och med i år så ska det "bli en tolkningsfråga, en bedömning görs från fall till fall" så vågar man chansa så :wiggle

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0