SV-Tråden!

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
xrperra skrev:
2387939 På förgasar modellen tom 02 ska det gå att bara klippa kablar.på
03 o nyare behöver du en TRE modd eller något liknande.

Tidigare i tråden nämndes förgasarsynk men även insprutningsmodellen
ska trottelsynkas vid vissa intervaller.

Har gjort det på min 04 och det gjorde stor skillnad i minskade
vibrationer o jämnare gång.:tummenupp

Precis, jag tänkte på min egen och det är en 00.

Jepp, förgasarsynk är inget att förakta. Postade ett inlägg för någon vecka sedan om min tank där dräneringsröret lossnat, troligen av vibrationer.
Ett jävla dåligt påfund att sätta anlutningsnippeln på främre förgasaren så att man inte utan gummihänder kommer åt den. Satte dit en gummislang på min så att nästa gång tar det bara max 10 min att kolla.

Ankan_84 skrev:
2388125 TRE-modd, hmm,,, är det komplicerat att göra detta. Jag har en -03:a men har du någon förklaring eller manual som visar vad mans ka köpa och hur man ska koppla in det?? Blev det någon skillnad i draget??

Tror bara det är en enhet du kopplar in på "färdiga" uttag.

Jag har en 00 och motorn är väl likadan på den nya modellen, men avgasröret är inte likadant??? Så det kanske är så att tändningsändringen är olika. Men i alla fall så tyckte jag att den gick bättre............Jasså, vad det sockerpiller? Men det hjälpte ju!!!???

I vilket fall som helst, så går ju motorn bättre på alla sätt utom kanske för db-mätaren, men har du slipon så är den aspekten redan borta.

Ger den en hk mer? Vafan, tycker man, det är ju ingenting. För 12 år sedan hade man skitkul med en hk............
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Tja, om det inte gör någon märkbar skillnad kanske man inte ska mixtra med det... hade vart kul om man kunde göra powerwheelie på 2:an och 3:an :)
kanske bara jag som e kass:tungan
 
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
shit vad alla skriver... en hel bok varje dag nu.. årkar inte äns läsa.. ville bara säga det...!!!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ankan_84 skrev:
2387756 Två år??
Min hoj har varit i bruk i två år, gått 1050 mil, ska jag göra en ventiljustering på nästa service då som är 1200 milaren? Det är inte många som kör 2400 mil på två år, eller??

Tycker också det låter konstigt men i min Haynes-manual står det "Every 15,000 miles (24,000 km) or 24 months"


CeltaniC skrev:
2387819
Tack för svaret, står inte på min servicemanual om vad som ska göras. Hade en B6 innan och där var det 1200mils ventiljustering. Det var därför jag frågade. Twinnar ser ut att vara billigare på servicefronten :)

Tack alla för svar nu är det filterbyte och i med ny olja sen är det att kolla över hojen så allt er bra ut sen e det bara ut och GAZZA! :)

Bandit 600 har ställskruvar och ska därför ställas/kollas oftare. Sv:n har shims (små brickor) som man lägger som distanser istället.
 
Last edited:

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Bazooka skrev:
2388463 shit vad alla skriver... en hel bok varje dag nu.. årkar inte äns läsa.. ville bara säga det...!!!


skumt, tråden var ju helt död för en månad sen.... börjar det bli dåligt väder så folk håller sig hemma istället?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Nu ska jag göra tråden ännu mer attraktiv:tungan
Ärligt talat, är det någon som gör ventiljusteringen efter två år om man inte kört 2400 mil?? Låter mysko...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ankan_84 skrev:
2389136 Nu ska jag göra tråden ännu mer attraktiv:tungan
Ärligt talat, är det någon som gör ventiljusteringen efter två år om man inte kört 2400 mil?? Låter mysko...

Att mäta ventilspelet är ju inte så jobbigt, så jag gör nog det. Troligtvis behövs det säkert inte justeras, men man kan ju få en förvarning om något är på väg att gå fel i motorn.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Okey, undrar hur mycket extra kosing det skulle kosta på en 1200milars-service?? Det ska jag nog lägga till...
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ankan_84 skrev:
2389136 Nu ska jag göra tråden ännu mer attraktiv:tungan
Ärligt talat, är det någon som gör ventiljusteringen efter två år om man inte kört 2400 mil?? Låter mysko...

I min handbok(04)står det 2400 mil eller 48(4 år) månader och jag
kommer att kolla dom när hojen har rullat 2400 mil vare sig den
är 20 eller 60 månader gammal:tummenupp
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
nu har även jag fått på mitt slipon. typiskt så kom det ju en jävla massa regn när jag skulle provköra så det blev bara lite provlyssna.


hur har ni andra gjort med ombestyckning vid byte av system?
jag har bara sågat av originalet å skruvat på det nya. resten är helt standard.

bäst är väl bänkning osv men lite som ett riktmärke alltså.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
friction skrev:
2390233 nu har även jag fått på mitt slipon. typiskt så kom det ju en jävla massa regn när jag skulle provköra så det blev bara lite provlyssna.


hur har ni andra gjort med ombestyckning vid byte av system?
jag har bara sågat av originalet å skruvat på det nya. resten är helt standard.

bäst är väl bänkning osv men lite som ett riktmärke alltså.

137.5 är original, med ett svanligt slipon så kan du öka till 140-145 ca.
För att feta upp vid mellanvarv kan du höja nålen, man flyttar bara en bricka från "över till under" på nålen.

Är det ett fullt racesystem är det även lämpligt att såga bort tratten i luftfiltret, det har jag gjort. Satte i 150 mm munstycken i min har jag för mig, men jag har inte bänkat min, men den går bra, eller rättare sagt bättre än med originalgrejer.
Efter rekommendationer på nätet någonstans....
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Tomass skrev:
2390351 137.5 är original, med ett svanligt slipon så kan du öka till 140-145 ca.
För att feta upp vid mellanvarv kan du höja nålen, man flyttar bara en bricka från "över till under" på nålen.

Är det ett fullt racesystem är det även lämpligt att såga bort tratten i luftfiltret, det har jag gjort. Satte i 150 mm munstycken i min har jag för mig, men jag har inte bänkat min, men den går bra, eller rättare sagt bättre än med originalgrejer.
Efter rekommendationer på nätet någonstans....


bättre för fett än för snålt...

kan det vara den här sidan??
http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_rejet.html
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
friction skrev:
2390843 bättre för fett än för snålt...

kan det vara den här sidan??
http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_rejet.html

Jepp, den kände jag igen!
Jag gick efter den då den verkade ha bra koll.

Lambda på ca 0.9 ger max effekt, lambda på 1.1 minst förbrukning, cirkus.
Sen kör man hårt så ger fet blanding även den egenskapen att den
håller temperaturen nere.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
xrperra skrev:
2389886 I min handbok(04)står det 2400 mil eller 48(4 år) månader och jag
kommer att kolla dom när hojen har rullat 2400 mil vare sig den
är 20 eller 60 månader gammal:tummenupp

Låter sunt, kan inte tänka mig att det är nödvändigt att kolla ventilerna vid 1100 mil även om den är två gammal....
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Tomass skrev:
2390893 Jepp, den kände jag igen!
Jag gick efter den då den verkade ha bra koll.

Lambda på ca 0.9 ger max effekt, lambda på 1.1 minst förbrukning, cirkus.
Sen kör man hårt så ger fet blanding även den egenskapen att den
håller temperaturen nere.


lambdan hade du koll på när du bänkade eller kör du med lambdamätare på hojen eller hela tiden?
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
friction skrev:
2391266 lambdan hade du koll på när du bänkade eller kör du med lambdamätare på hojen eller hela tiden?

Nix, har inte bänkat den. Men tankarna har funnits att skaffa en lambda sensor och mäta under körning. Problemet är bara att de mäter bara rätt vid precis 1. Har sett på blocket att de sålt lambda sensor med en liten enhet där man kan se om den går fett eller snålt, men eftersom den använde en vanlig lambda sensor så är det bara en mättad signal den går efter. Kan man lika gärna själv köpa en sensor får några hundralappar och sätta en multimeter på styret och kolla. Iofs, ser man om man ligger på den feta sidan i alla fall.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Tomass skrev:
2391446 Nix, har inte bänkat den. Men tankarna har funnits att skaffa en lambda sensor och mäta under körning. Problemet är bara att de mäter bara rätt vid precis 1. Har sett på blocket att de sålt lambda sensor med en liten enhet där man kan se om den går fett eller snålt, men eftersom den använde en vanlig lambda sensor så är det bara en mättad signal den går efter. Kan man lika gärna själv köpa en sensor får några hundralappar och sätta en multimeter på styret och kolla. Iofs, ser man om man ligger på den feta sidan i alla fall.


jag har ritningar liggandes i datorn nånstans på displayer osv.
ska kika på det.
 

Miss Bumblebee

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Billesholm
Hoj
Suzuki sv650s-99 såld!
Säger som nybliven medlem hej till alla sv ägare! Kommer snart ett kort på min skönhet som jag hoppas inom en snar framtid få köra alldeles själv helt lagligt
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Miss Bumblebee skrev:
2392121 Säger som nybliven medlem hej till alla sv ägare! Kommer snart ett kort på min skönhet som jag hoppas inom en snar framtid få köra alldeles själv helt lagligt

välkommen! :hej
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
enchanter skrev:
2389015 Men Varför ska du köra på biltemas olja!! :va

Jag använder inte ens den skräp oljan till min gamla skrotbil..

Lägg på nån krona till och häll i en riktig olja istället...

Läs på innan du uttalar dig om saker du inte vet något om.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top