SV-Tråden!

Evil Twin

Guest
bankörning med sv650?

Jag började köra på bana med min sv detta året (har kört 3 ggr). Alla säger till mig att det inte är någon bra banhoj (ändå kör jag bättre än 1000-kubikarna, kanske inte på raksträckorna men ändå :) ). Är det någon som kör på bana med sin hoj? Kanske jag ska byta till en sv1000 eller något helt annat?

Öööh, har inte SV650 fått beröm för att den är bra på bana? :va Den har förvisso inte bästa fjädringen och saknar några hästar på rakorna, men den är ju bra i kurvorna. Med ny fjädring lär den ska gå fint som f_n. Det är väl en bra hoj att börja med på banan. Saknar du pulvret på rakorna får du väl byta upp dig, annars behövs det knappast.

Tubbisen

Tubbisen
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Triumph Street Triple 08
Öööh, har inte SV650 fått beröm för att den är bra på bana? :va Den har förvisso inte bästa fjädringen och saknar några hästar på rakorna, men den är ju bra i kurvorna. Med ny fjädring lär den ska gå fint som f_n. Det är väl en bra hoj att börja med på banan. Saknar du pulvret på rakorna får du väl byta upp dig, annars behövs det knappast.

Hehe de kanske säger det för att en tjej kör om dem :D

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag började köra på bana med min sv detta året (har kört 3 ggr). Alla säger till mig att det inte är någon bra banhoj (ändå kör jag bättre än 1000-kubikarna, kanske inte på raksträckorna men ändå :) ). Är det någon som kör på bana med sin hoj? Kanske jag ska byta till en sv1000 eller något helt annat?

jag haden en K3 och körde på bana med den... fjädringen fungerade fin, inga problem. dock körde jag på Anderstorp och på flygrakan blev man ifrån åkt av alla, men sen i kurvorna så kunde man både komma i kapp och köra ifrån... nu fanns det givetvis vissa som körde ifrån mig i kurvorna nästan lika fort som jag körde på rakorna.. men men... jag tycker att är det en lite och mycket kruvig bana så funkar Sv:n bra..!!

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
har nu tillslut vågat mej på att börja öva lite bakhjulsåka, ensålänge så blir det mest harskutt.
Jag kopplar upp den på 2:an i typ 50-60km/h men när jag väl kommer upp en bit
(känns som jag är nära att göra en 12:a men är förmodligen bara 20-30cm) så släpper jag gasen lite och lutar mej frammåt utan att tänka på det, samma sak varenda gång.
Finns det något knep för att undvika detta eller är det bara att nöta?

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Förmodligen!

Det du kan göra är att byta framfjädrana för original är dom inge vidare. Jag använder Öhlins och dom funkar finfint!

Måste dock tillägga att jag har den äldre modellen ..

Jag har en 00:a men har bytt till en 04:as hela framgaffel. Det enda problemet som uppkom var att den gamla stänkisen inte passade utan var tvungen att ha den nya stänkskärmen. Den nya gaffeln fungerar klockrent! :tummenupp

lecarousel

Amatör
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSXR 750 K9
har nu tillslut vågat mej på att börja öva lite bakhjulsåka, ensålänge så blir det mest harskutt.
(känns som jag är nära att göra en 12:a men är förmodligen bara 20-30cm) så släpper jag gasen lite och lutar mej frammåt utan att tänka på det, samma sak varenda gång.

Prova att ligga på 1:ans vxl. Knycka med gasen och fånga den med full gas när dämparna är på uppvägen.

Kör så tills du får kontroll på bakhjulsåkat, sen kan du koppla upp, eller bara växla från 1 -2 -3 osv. :D

Hinken

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Prova att ligga på 1:ans vxl. Knycka med gasen och fånga den med full gas när dämparna är på uppvägen.

Kör så tills du får kontroll på bakhjulsåkat, sen kan du koppla upp, eller bara växla från 1 -2 -3 osv. :D

Har provat det också men jag tycker jag har mer kontroll över hojen när jag kopplar upp den.
Det känns så ryckigt och hettsigt på ettan..

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag har en 00:a men har bytt till en 04:as hela framgaffel. Det enda problemet som uppkom var att den gamla stänkisen inte passade utan var tvungen att ha den nya stänkskärmen. Den nya gaffeln fungerar klockrent! :tummenupp

.. lr så handlar man öhlins fjädrar för typ 1500 så blir det ännu bättre :tummenupp

Har provat det också men jag tycker jag har mer kontroll över hojen när jag kopplar upp den.
Det känns så ryckigt och hettsigt på ettan..

Tänk bara att veven kan ta en hel del stryck av sånt! Det är en svag punkt på sv´n ..

Tyvärr ..

Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Är belysningen godkänd? Vart har du köpt den i så fall? Kör utan för tillfället o känns inte som att det är värt 1500 i böter.

Jag tror inte den är godkänd av besiktningen, men polisen lär inte säga något tror jag. Körde helt utan 2år på 125an i sthlm utan böter så har man nått som lyser borde man klara sig.

Kostade 195kr hos S-racing

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jag tror inte den är godkänd av besiktningen, men polisen lär inte säga något tror jag. Körde helt utan 2år på 125an i sthlm utan böter så har man nått som lyser borde man klara sig.

Kostade 195kr hos S-racing

"Tyvärr" är det ju så att många diodvarianter i praktiken lyser upp skylten mer/bättre än orginalglödlampan, om den är godkänd är ju då en annan sak.

Har en bekant som har två fristående ljusdioder på var sin sida om skylten monterade rakt igenom undertailen på sin GSX-R 1000 -03. Hans skylt syns mycket bättre än t.ex. min "orginalarmatur".

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R

Bry dej inte om vad andra tycker. Om du trivs med hojen och sätten den funkar på bana so be it.
Jag trvides förträffligt på banan med min SV K3 - jag kör inte bättre på något vis med CBR:en - ja okejrå, det går snabbare på rakorna, men hur kul är det?

Jag skulle vilja säga att SV:n är en utmärkt banhoj för "amatörer".
(alltså såna som kör bana ibland för skojs skull)

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250

det är bara att köra på... det kommer.... när man tror det är över.. så finns det nästan alltid mycket kvar... det ska ta tid man kan inte blir bra över en dag... tid tid tid.... sen så kommer du kunna köra i 2:an till varvstoppet går i.. å du lägger ner hojen i ca 128 km/h sen kommer nästa bil, växla... MEN det är länge kvar dit för dig som jag kan se... men bara öva... prova även som nån sa att bara gasa i 1:an dok inte lika stabilt som du sa..

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är belysningen godkänd? Vart har du köpt den i så fall? Kör utan för tillfället o känns inte som att det är värt 1500 i böter.

Om det vita "spiller" över och lyser bakåt kan det bli prolem med besikning, och eller vid poliskontroll.

Jag kör med denna:

DSC00313.jpg

Har tyvärr ingen bild på den monterad. Men den är rätt liten. 4 dioder.

Den gick igenom både besikning och poliskontroll... :hihi
(Den är godkänd)

Jag köpte den av Bröderna Nilsson i Helsingborg
http://www.nilssonsmc.se/

Som hittat för 199kr :rolleyes: (men jag var i akut behov...)

Hinken

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900

Tänk bara att veven kan ta en hel del stryck av sånt! Det är en svag punkt på sv´n ..
Tyvärr ..

har jag faktiskt aldrig hört förut.
Hur illa för vevaxeln är det..?

Nu kommer jag ju inte våga fortsätta öva, får väl lära mej gunga upp på ettan då..

Last edited:

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
Sv 650

Jag ha kört mycke bana med SV. Det är bara på rakorna SV:n inte klara andra hojar. Tyvärr va ja o vurpa med den också på banan :huvet , men det är fixat och åtgärdat.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
har jag faktiskt aldrig hört förut.
Hur illa för vevaxeln är det..?

Nu kommer jag ju inte våga fortsätta öva, får väl lära mej gunga upp på ettan då..

Om du wheelar så tar du tyvärr en risk att du skrotar veven, även kraftiga nedväxlingar mår veven inte bra av.

Jag är inne på "Sv forum" i både England och USA så jag vet att det är ett problem.

Själv så håller jag båda hjulen på backen, även om det vore ball att wheela så föredrar jag en hel vev framför en skrotad.

Vissa påstår dock att det går "bra" att wheela om man fyller upp oljan till max men om det nu verkligen skulle hjälpa måste jag hålla osagt..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln