SV-Tråden!

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Om du wheelar så tar du tyvärr en risk att du skrotar veven, även kraftiga nedväxlingar mår veven inte bra av.

Jag är inne på "Sv forum" i både England och USA så jag vet att det är ett problem.

Själv så håller jag båda hjulen på backen, även om det vore ball att wheela så föredrar jag en hel vev framför en skrotad.

Vissa påstår dock att det går "bra" att wheela om man fyller upp oljan till max men om det nu verkligen skulle hjälpa måste jag hålla osagt..

Det gäller väl gamla motorn. Många som tävlar med nya motorn med mycket övervarvning utan problem. Den skall vara skottsäker. Annars skall ju Suzuki ha problem med nästan alla gsxr **** när man höjer varvstoppet då tryckare kan spricka.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det gäller väl gamla motorn. Många som tävlar med nya motorn med mycket övervarvning utan problem. Den skall vara skottsäker. Annars skall ju Suzuki ha problem med nästan alla gsxr **** när man höjer varvstoppet då tryckare kan spricka.

Den nya motorn ska vara något förbättrad än den gamla så det är sant.

Men jag har för mig att dom konstruerade nått på den nya motorn som gjorde att oljetillförseln hölls kvar bättre till veven (bra för wheelies), medans veven är i stort sett lika (då borde den nya liksom den gamla ha samma "nedväxlings egenskaper")

Kanske har fel dock ..

Edit: Sen beror det också på hur mkt effekt man har i motorn, kör man original så kanse det funkar fint fint att göra rejält kraftiga nedväxlingar.

Har man däremot gjort vissa modifikationer som gör att man har t.ex 75-78 bakhjulshästar så blir det ju en annan sak...
 
Last edited:

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Hägersten
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Har ett problem med "My Precious".
Om man tittar in under tanklocket finns där en liten ventil som på något sätt leder in luft i tanken (tror jag).
Dessvärre har denna ventil och tillhörande metallrör lossnat från fästet. Finns det någon med motsvarande problem med tillhörande lösning eller blir det till att vattenfylla hela tanken och svetsa fast den?
Vore tacksam om man slapp montera av tanken ;)

Visst problemet är estetiskt, men ack vad trist det ser ut med 50 grå ränder av soppa på tanken efter varje körning.
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Hej!

Köpte mig ett oljefilter på Bike idag.
Jag misstänker att jag fått fel.
Jag har handlat från Touringbutikens hemsida innan och på det filtret står det HF-138. På det jag köpte på Bike står det HF-147.
Det jag reagerade på var att filtret är mycket "grundare" eller vad man ska säga, bygger inte ut lika mycket som det gamla.

Har jag fått fel? :va

Tacksam för svar! :tummenupp
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Om någon vill bygga om sin mc kan ni kolla ett "litet" projekt
som jag hittade på nätet :)

Något moddad SV650

Hojen har blivigt lite uppdaterad sedan dess :hej

3104881-p1260003.jpg


http://www.bayarearidersforum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=173852

Och till salu här:
http://www.bayarearidersforum.com/forums/showthread.php?s=&threadid=213748

:)
 

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
Har ingen
Det är så att jag har fått rekomendation att Suzuki SV650 hade varit något för mig.

Så tänkte höra med er som har den hojen, vad är försäkringen på den?

Vad är det för nackdelar och fördelar med den? de vill säga om ni vill säga några nackdelar :tungan

mvh jenifer
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Det är så att jag har fått rekomendation att Suzuki SV650 hade varit något för mig.

Så tänkte höra med er som har den hojen, vad är försäkringen på den?

Vad är det för nackdelar och fördelar med den? de vill säga om ni vill säga några nackdelar :tungan

mvh jenifer

Dåligt.. hmm... framgafflarna är mjuka på dom tidigare modellerna, 99-01. Annars är det väll bara fördelar :tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det är så att jag har fått rekomendation att Suzuki SV650 hade varit något för mig.

Så tänkte höra med er som har den hojen, vad är försäkringen på den?

Vad är det för nackdelar och fördelar med den? de vill säga om ni vill säga några nackdelar :tungan

mvh jenifer

Försäkringen kollar du här

http://www.bilsport-mc.com/

Framfjädrana original är inge vidare så kolla efter nått exemplar där dom är bytt. På min sitter det Öhlins och dom funkar kanon.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Det är så att jag har fått rekomendation att Suzuki SV650 hade varit något för mig.

Så tänkte höra med er som har den hojen, vad är försäkringen på den?

Vad är det för nackdelar och fördelar med den? de vill säga om ni vill säga några nackdelar :tungan

mvh jenifer

köp den nya modellen... snyggare + bättre... en K3 = 2003 är även lite snyggare än en nyare pga en annan vinkel i ramen. Dvs högre bak, ser mer sportig ut.. jag tycker det är en super bra hoj... billig att äga + rolig att köra! Jag gav 2400 hel/hel, dock hade jag den som strypt i mitt namn
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
köp den nya modellen... snyggare + bättre... en K3 = 2003 är även lite snyggare än en nyare pga en annan vinkel i ramen. Dvs högre bak, ser mer sportig ut.. jag tycker det är en super bra hoj... billig att äga + rolig att köra! Jag gav 2400 hel/hel, dock hade jag den som strypt i mitt namn

Jo det är ju bättre med insprutning men snyggare .. nää :)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har börjat kika på en SV650 att ha som komplement till 625'an och jag blir lite förvirrad över uttryck som "nya modellen" mm.

Hojen har ett utseende fram till 2002, 2003 fick den ett nytt utseende.
I vissa inlägg verkar det dock vara som att 2002 är starten för nya modellen, men då hade den väl "gamla" utseendet?

Vad hände 2002? Har den uppgraderat mycket någon speciell årsmodell?
När fick den insprutning?

Går hastighetsmätaren på framhjulet eller på utgående drev som på 1000-kubikarna?

Finns det några andra forum som ni kan rekomendera för SV-intresserade?

Tacksam för svar.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Jag har börjat kika på en SV650 att ha som komplement till 625'an och jag blir lite förvirrad över uttryck som "nya modellen" mm.

Hojen har ett utseende fram till 2002, 2003 fick den ett nytt utseende.
I vissa inlägg verkar det dock vara som att 2002 är starten för nya modellen, men då hade den väl "gamla" utseendet?

Vad hände 2002? Har den uppgraderat mycket någon speciell årsmodell?
När fick den insprutning?

Går hastighetsmätaren på framhjulet eller på utgående drev som på 1000-kubikarna?

Finns det några andra forum som ni kan rekomendera för SV-intresserade?

Tacksam för svar.



SVn finns just nu i två "generationer" den första sträcker sig från 99 till och med 02.
Andra "generationen" 03 och framåt.

Det som skiljer på 02 mot dom tidigare är fjäderförspännare på framgafflarna,
något som är enkelt att eftermontera om man skulle vilja.
Det är möjligt att det skiljer något mer mellan årsmodellerna på den första generationen bortsett från färg på lacken, motorn fälgar.
Alla varianter och årgångar lider lite av för mjuk framfjädring.
Vilket är enkelt åtgärdat med ny tjockare olja och nya fjädrar, kostnad ca 1000-1500 kr.

Största skillnaderna är ju givetvis när dom bytte "generation" där dom största skillnaderna är det ny kantigare utseendet ny ram samt insprutning istället för förgasare, andra kammar och större luftburk mm.

Dom senare årsmodellerna har svart ram ändrades 04 eller 05 tror jag.

Hastigheten mäts via vire på framhjulet.

Lite att läsa www.svrider.com , www.sv650.org

/Dan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag har börjat kika på en SV650 att ha som komplement till 625'an och jag blir lite förvirrad över uttryck som "nya modellen" mm.

Hojen har ett utseende fram till 2002, 2003 fick den ett nytt utseende.
I vissa inlägg verkar det dock vara som att 2002 är starten för nya modellen, men då hade den väl "gamla" utseendet?

Vad hände 2002? Har den uppgraderat mycket någon speciell årsmodell?
När fick den insprutning?

Går hastighetsmätaren på framhjulet eller på utgående drev som på 1000-kubikarna?

Finns det några andra forum som ni kan rekomendera för SV-intresserade?

Tacksam för svar.

03 kom den nya modellen med ett helt nytt utseende och insprutning.

Lägret är delat när det gäller vilken av modellerna man gillar, lättast är ju om du surfar in på blocket och kollar själv vilken du gillar bäst.

Annars när det gäller den äldre modellen så hände det inte så mkt mellan åren 99-02. Jag tror att det var 02 det kom med ställbar "returdämpning" fram?

http://www.socalsvriders.org/forums/

http://forums.sv650.org/

http://forum.svrider.com/index.php?action=forum

Var lite sen ..

SVn finns just nu i två "generationer" den första sträcker sig från 99 till och med 02.
Andra "generationen" 03 och framåt.


/Dan


Apropå ingenting .. har du bänkat hojen än? :)
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S


Apropå ingenting .. har du bänkat hojen än? :)

Nä tyvärr har inte blivit så mycket köra i år heller.
Fick ett nytt läckage på kylarvätske anslutningen till den ena cylindern, har inte orkat fixa det än.
Får se om det blir någon bänkning iår.

/Dan
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tack för informationen Ekberg och enchanter.

Vad är det för prat om att veven skulle kunna må dåligt av bakhjulsåka?
Om oljepumpen inte får någon olja så saknas det olja överallt, inte bara runt veven.
Kan någon förklara lite bättre?
När jag åkte Cagiva förra året så åkte jag med en kille vars SV650 -03 var mer på 1 hjul än 2, och den verkade må fina fisken.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Tack för informationen Ekberg och enchanter.

Vad är det för prat om att veven skulle kunna må dåligt av bakhjulsåka?
Om oljepumpen inte får någon olja så saknas det olja överallt, inte bara runt veven.
Kan någon förklara lite bättre?
När jag åkte Cagiva förra året så åkte jag med en kille vars SV650 -03 var mer på 1 hjul än 2, och den verkade må fina fisken.

min goick bra på slangen.. märkte inte att den tog skada...å inte mycket olja i luftburken heller...
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S

Vad är det för prat om att veven skulle kunna må dåligt av bakhjulsåka?
Om oljepumpen inte får någon olja så saknas det olja överallt, inte bara runt veven.
Kan någon förklara lite bättre?

Vad jag vet så är det veven som skall vara den första svaga länken om man trimmar motorn hårt, alltså först vid kanske 100 bakhjulshästar.
Alltså skall det inte vara något att bekymra sig för om man inte börjar köra med 750-800 kubiks big bore, mm
Vad det gäller bakjhulskörning så vet jag inte...

Men det verkar inte vara någon fara
http://www.youtube.com/watch?v=EnB_ZB9UsK4
/Dan
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top