Danne S
Sporthojsnörd
Tack för informationen Ekberg och enchanter.
Vad är det för prat om att veven skulle kunna må dåligt av bakhjulsåka?
Om oljepumpen inte får någon olja så saknas det olja överallt, inte bara runt veven.
Kan någon förklara lite bättre?
När jag åkte Cagiva förra året så åkte jag med en kille vars SV650 -03 var mer på 1 hjul än 2, och den verkade må fina fisken.
Detta är tyvärr en svaghet hos SV´n, när du kör på bakhjulet så får veven helt enkelt ingen smörjning (oljan stannar inte kvar) och risken är stor för haveri.
Jag har varit ute en hel del på utländska forum så jag vet att det är ett problem, den nya generationen är dock lite bättre när det gäller detta.
Vad jag vet så är det veven som skall vara den första svaga länken om man trimmar motorn hårt, alltså först vid kanske 100 bakhjulshästar.
Alltså skall det inte vara något att bekymra sig för om man inte börjar köra med 750-800 kubiks big bore, mm
Vad det gäller bakjhulskörning så vet jag inte...
Men det verkar inte vara någon fara
http://www.youtube.com/watch?v=EnB_ZB9UsK4
/Dan
Veven är som sagt den svaga punkten på SV´n, även kraftiga nedväxlingar ska den heller inte må så bra av. Vad jag har läst så ska man inte överstiga 85 bakhjulshästar på original veven men för att komma dit måste ha gjort ganska så grova ingrepp..
Last edited: