SV-Tråden!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Tack för informationen Ekberg och enchanter.

Vad är det för prat om att veven skulle kunna må dåligt av bakhjulsåka?
Om oljepumpen inte får någon olja så saknas det olja överallt, inte bara runt veven.
Kan någon förklara lite bättre?
När jag åkte Cagiva förra året så åkte jag med en kille vars SV650 -03 var mer på 1 hjul än 2, och den verkade må fina fisken.

Detta är tyvärr en svaghet hos SV´n, när du kör på bakhjulet så får veven helt enkelt ingen smörjning (oljan stannar inte kvar) och risken är stor för haveri.

Jag har varit ute en hel del på utländska forum så jag vet att det är ett problem, den nya generationen är dock lite bättre när det gäller detta.

Vad jag vet så är det veven som skall vara den första svaga länken om man trimmar motorn hårt, alltså först vid kanske 100 bakhjulshästar.
Alltså skall det inte vara något att bekymra sig för om man inte börjar köra med 750-800 kubiks big bore, mm
Vad det gäller bakjhulskörning så vet jag inte...

Men det verkar inte vara någon fara
http://www.youtube.com/watch?v=EnB_ZB9UsK4
/Dan

Veven är som sagt den svaga punkten på SV´n, även kraftiga nedväxlingar ska den heller inte må så bra av. Vad jag har läst så ska man inte överstiga 85 bakhjulshästar på original veven men för att komma dit måste ha gjort ganska så grova ingrepp..
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Detta är tyvärr en svaghet hos SV´n, när du kör på bakhjulet så får veven helt enkelt ingen smörjning (oljan stannar inte kvar) och risken är stor för haveri.

..

Det är inte någon som sitter på en sprängskiss eller liknande för SV650-motorn? Veven måste väl vara trycksmord via oljepumpen och då borde veven leva livets glada dagar oavsett hur motorn lutar bara oljepumpspickupen får sitt.

Finns det andra bekymmer vid bakhjulsåkning? Vevhusventilation och annat kan strula?

När jag pratar bakhjulsåkning så menar jag 12-15 sekunder på typ 2'an eller 3'an. Jag brukar inte ha hjulet uppe längre, börjar tänka smörjning mm och blir nojig.
Nästa ingen motor i originalutförande fixar det killen i videon höll på med i längden.
 
Last edited:

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Söker en bellypan till min gula 650 99a, vart hittar man några sjyssta skapligt billiga? Någon som kanske har en liggandes? Hur svårt är det att få lacken att stämma överens med org.?


Tackar.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
dubbla pipor

Har sett här på forumet en kille som dragit dubbla pipor till sin sv. Någon som vet hur han har dragit dem eller har bilder. Kanske du är kvar här på forumet:confused:
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01

Jag har en GSXR 600 98-99 nånting! dämpare till salu om någon är intresserad den hade jag innan det senaste bytet, och är inte riktigt lika svår att få plats med .
Dock något längre så den höjer hojen ett par cm.



/Dan

Hur påverkar det stabiliteten enligt dig? Att hojen höjs asså? Hur mkt skall du ha för dämparen? Är lite sugen...
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Det är inte någon som sitter på en sprängskiss eller liknande för SV650-motorn? Veven måste väl vara trycksmord via oljepumpen och då borde veven leva livets glada dagar oavsett hur motorn lutar bara oljepumpspickupen får sitt.

Finns det andra bekymmer vid bakhjulsåkning? Vevhusventilation och annat kan strula?

När jag pratar bakhjulsåkning så menar jag 12-15 sekunder på typ 2'an eller 3'an. Jag brukar inte ha hjulet uppe längre, börjar tänka smörjning mm och blir nojig.
Nästa ingen motor i originalutförande fixar det killen i videon höll på med i längden.


http://www.yamahaoftroy.com/fiche_select.asp

här kan du kolla på lite skisser.
happy hunting


förresten:
jag har något lager som börjar "sjunga" dvs låta lite illa

man kan jämföra med hur en gammal moppe med dåliga ramlager låter.
fast omvänt. när jag trycker IN kopplingen tystnar det.

funderar på om det är nr 22 på bilden som spökar.
http://images.powersportsnetwork.com/fiche/images/Suzuki/1999/Motorcycles/2175_19.gif


är det ngn annan som har råkat ut för lageroljud?

en -01 som gått 2150 mil
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Hur påverkar det stabiliteten enligt dig? Att hojen höjs asså? Hur mkt skall du ha för dämparen? Är lite sugen...

Jag tycker inte att det påverkade stabiliteten, inte vad jag kunde känna iallafall.

skall vi säga 400 kr + eventuell frakt för dämparen.

/Dan
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Jag tycker inte att det påverkade stabiliteten, inte vad jag kunde känna iallafall.

skall vi säga 400 kr + eventuell frakt för dämparen.

/Dan

Har fått problem med hojen. Om inte det är en dyr historia att fixa hojen så köper jag nog dämparen. Är den i bra skick?

Nu till själva problemet. Om ngn kan hjälpa mig. Skulle starta hojen idag men batteriet årkade inte dra runt startmotorn (haft samma problem innan). Laddade batteriet till fullt o försökte men inte ett ljud. Försökte inte ens:confused: Vad fasiken kan det vara. Batteriet är ordentligt kopplat, inget glapp. Är det startmotorn som klappat ihop? Dyrt? Inte haft tid att meka mer men skall kolla imon.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Har fått problem med hojen. Om inte det är en dyr historia att fixa hojen så köper jag nog dämparen. Är den i bra skick?

Ja den är i bra skick, den är nu svart och gul original är den svart.
här har du en bild på den efter att jag har snyggat till den lite.
obs bilden visar innan jag hade monterat den på hojen, nu är den lite smutsigare plus att lite färg har väl lossat från fjädern.

/Dan

SV original dämpare till vänster.
 

Bifogat

  • CIMG2775 (Large).JPG
    CIMG2775 (Large).JPG
    121.1 KB · Visningar: 55

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S

Nu till själva problemet. Om ngn kan hjälpa mig. Skulle starta hojen idag men batteriet årkade inte dra runt startmotorn (haft samma problem innan). Laddade batteriet till fullt o försökte men inte ett ljud. Försökte inte ens:confused: Vad fasiken kan det vara. Batteriet är ordentligt kopplat, inget glapp. Är det startmotorn som klappat ihop? Dyrt? Inte haft tid att meka mer men skall kolla imon.

Har du kollat säkringarna?
kan vara så att batteriet var dåligt (taskigt med volt) så att strömmen blev så hög att säkringen smälte.

/Dan
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Har du kollat säkringarna?
kan vara så att batteriet var dåligt (taskigt med volt) så att strömmen blev så hög att säkringen smälte.

/Dan


Har kollat säkringarna inga fel där inte. Batteriet årkar starta motorn när choken inte är på. Men stängs av rätt snabbt eftersom den är kall. Med choken på så blir det tyngre för startmotorn att starta. Så jag tror d är batteriet som inte tar emot full laddning? Ngn annan som har en annan idé

Jag får fundera lite på stötdämparen. Vill bygga om hojen i vinter bara jag får tid. Modern café racer. Kärat ner mig i café :arsele stilen. Vet inte om det blir snyggt med att baken höjs om jag skall ha den typen av bak. Men skriver här när jag vet

Tack för allt...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är så att jag har fått rekomendation att Suzuki SV650 hade varit något för mig.

Så tänkte höra med er som har den hojen, vad är försäkringen på den?

Vad är det för nackdelar och fördelar med den? de vill säga om ni vill säga några nackdelar :tungan

mvh jenifer

:hej, har precis sålt min men du får gärna pm:a om du vill veta mer om vad jag tyckte.

Försäkringen är ju inget att tala om, du kan ju :tuttarförsäka hos länsförsäkringar. Jag betalade 4800 hel/hel för min 05:a.

När jag ringde runt och hörde med samma bolag ang lite andra alternativ då jag ville eve att min sambo skulle kunna köra den mot en kanske höjd självrisk (han fick inte ens flytta den utan att försäkringen inte gäller) så skulle enbart en BAS-försäkring gå på 13800 hel/hel.

Lite snabbt kan man säga att den är lättkörd och snygg. Mycket hoj för pengarna :tummenupp
 
Last edited:

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
:censored väder... Ska det fortsätta vara så här satans kallt så är det bara att ställa av hojen och vänta på nästa sommar... Grrrrrrrr!!
 

Robbidopp

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2007 Suzuki Sv 1000 S
Hej alla glada Sv 1000 S ägare. Fan va nöjd jag är med den hojen!
Men jag skulle vilja få lite info om hur man bygger om den baktill!
Tar bort stänkskyddet och strippar den.

Någon som har info och orkar förmedla den?

//Robban
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
:censored väder... Ska det fortsätta vara så här satans kallt så är det bara att ställa av hojen och vänta på nästa sommar... Grrrrrrrr!!

Jag är också extremt trött på vädret! Nu när man är nere här i linköping igen vill man ju ut och köra! Får väl hoppas att vädret vänder snart ..
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Hej alla glada Sv 1000 S ägare. Fan va nöjd jag är med den hojen!
Men jag skulle vilja få lite info om hur man bygger om den baktill!
Tar bort stänkskyddet och strippar den.

Någon som har info och orkar förmedla den?

//Robban

leta i tråden... finns redan massa svar om den frågan + massa bilder.. bla har jag slängt upp några från mitt x 650s... slänger med en bild jag hittade på burken... bara till att plocka ner det så... ta orginal älgläppen som mall och bygg en ny.. prova dig fram :tummenupp

Edit: Hittade en bild på resultatet. Av en kostnad av 0:- men ca 1 timmes jobb att göra hållaren.
Bild1: Mitt första försök, dock använde jag förklen plåt.
Bild2: Mitt andra försök, ändrade plats på blinkis och sket i reggplåtsbelysning.. blev mycket snyggare och ingen polis som klagade.
Bild3: Så pass mycket/lite måste du ta ner för att byta till en annan plåthållare.
 

Bifogat

  • Bild(24)1.JPG
    Bild(24)1.JPG
    65.8 KB · Visningar: 62
  • 1.JPG
    1.JPG
    115 KB · Visningar: 57
  • 2.JPG
    2.JPG
    103.4 KB · Visningar: 51
Last edited:

SV_Johan

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Västerås
Hoj
SV1000S-07 & DR650R-91
Hej alla glada Sv 1000 S ägare. Fan va nöjd jag är med den hojen!
Men jag skulle vilja få lite info om hur man bygger om den baktill!
Tar bort stänkskyddet och strippar den.

Någon som har info och orkar förmedla den?

//Robban

Hamicad har en snygg skylthållare som ersätter orginalstänkan.
Ingen åverkan behöver göras på hojen.

http://www.hamicad.co.uk/index.html
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top