SV-Tråden!

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Ville bara tipsa om att Suzuki-dekalen under kåpglaset är lätt att ta bort. Jag tyckte iaf utseendet blev bra mycket renare utan denna. Vad tycks förresten om poser-faktorn på stället? Jag tycker färgkombinationen passar bra och så syns man skapligt bra också. :)

PICT0585.JPG
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Avgassystem tips...

Hittade detta på Ebay...
Känner inte till märket men helsystem för dom pengarna är inte fel.. BARACUDA

Ett vinter meka tips !!!
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Vinter Mek på era SV ?

Lite dåligt ös i den här tråden nu !!!

Har ni inga mods på gång nu i vinter som ni kan dela med er av?

Här kommer iallafall en bild på mina projekt.

*Nya sulor skall på.
*GSXR Dämpare bak.
*Öhlins fjädrar i gaffeln med lite tjockare olja.
*och till sist ställa fram tändningen 4 grader med den lilla metall biten...
 

Bifogat

  • CIMG2771 (Large).JPG
    CIMG2771 (Large).JPG
    106.8 KB · Visningar: 119

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
SV-RIDER skrev:
Lite dåligt ös i den här tråden nu !!!

Har ni inga mods på gång nu i vinter som ni kan dela med er av?

Här kommer iallafall en bild på mina projekt.

*Nya sulor skall på.
*GSXR Dämpare bak.
*Öhlins fjädrar i gaffeln med lite tjockare olja.
*och till sist ställa fram tändningen 4 grader med den lilla metall biten...

Kan hålla med om att det står ganska still i den här tråden, trodde nästan att jag var den enda med sv kvar.

Uppgraderingen av fjädringen blir nog inte helt fel.:tummenupp

Mina moddar i vinter har varit:
-Däck
-Bromsbelägg
-Undertray
-Blinkers

Kvar att göra:
-Stor sevice inkl. ventilspel
-Budgetfjäderförspänning i gaffeln (brickor)
-Ev kraschpuckar
-Ev magkåpa
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
ola_sandin skrev:
Kvar att göra:
-Budgetfjäderförspänning i gaffeln (brickor)

Ok antar att du inte har en 02a då ?
Det finns fjäderförspännare att köpa (sånna som sitter på -02) och sätta på 99-01 gafflar, man byter bara "locket" på gaffelbenen.
se till att få 15w olja när du ändå håller på.

/Dan
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
SV-RIDER skrev:
Ok antar att du inte har en 02a då ?
Det finns fjäderförspännare att köpa (sånna som sitter på -02) och sätta på 99-01 gafflar, man byter bara "locket" på gaffelbenen.
se till att få 15w olja när du ändå håller på.

/Dan

Tanken har slagit mig. Vad kan sånna tänkas kosta? Hittar man sånt på mcskrotar eller ska man köpa nytt hos mcaffären?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
SV-RIDER skrev:
http://www.traxxion.com/store/detail.asp?product_id=SVP

Hmm lite dyra kanske ?
kolla vad dom kostar som originaldel hos Suzuki.

http://www.jhsracing.co.uk/ har också kolla under suspension.

tips.
FORK CAPS
YZF600 (and maybe 750) fork caps from 1995 ($72 each) and '96-'00 ($105 each) are all 41mm and have the right thread to screw into the SV tubes. They are a little longer, so provide extra preload to begin with (unless you make new spacers) and provide externally adjustable preload. You *must* get and use the special stock washer that goes under these caps.and Max

/Dan

Tackar, verkar lite dyrt men ska kolla runt lite. Annars får det väl gå med brickor...
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
SV-RIDER skrev:
Lite dåligt ös i den här tråden nu !!!

Har ni inga mods på gång nu i vinter som ni kan dela med er av?

Här kommer iallafall en bild på mina projekt.

*Nya sulor skall på.
*GSXR Dämpare bak.
*Öhlins fjädrar i gaffeln med lite tjockare olja.
*och till sist ställa fram tändningen 4 grader med den lilla metall biten...

vad gav du för öhlinsfjädrarna till gaffeln? e lite sugen på det själv. gör det stor skillnad om man byter gaffelolja?

mina projekt i vinter är:
1 byte till helkåpa och ny framskärm.
2 nya däck fram o bak.
3 sänkning fram, har redan sänkt bak.
4 parkeringsljus i den ordinarie lampinsatsen, för det fanns inget uttag på de nya kåporna.
5 få bägge ljusen att lysa vid helljus.
alltså mest kosmetika. synd att jag blivit av med min digitalkamera annars hade jag dokumenterat.
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
-dB_mike skrev:
vad gav du för öhlinsfjädrarna till gaffeln? e lite sugen på det själv. gör det stor skillnad om man byter gaffelolja?


1124 :- Motospeed är distrubitör för öhlins.

Angående oljan så har jag ingen egen erfarenhet än men jag har läst mig till att det skall göra en stor skillnad.

Kolla www.svrider.com
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
SV-RIDER skrev:
1124 :- Motospeed är distrubitör för öhlins.

Angående oljan så har jag ingen egen erfarenhet än men jag har läst mig till att det skall göra en stor skillnad.

Kolla www.svrider.com

kanske vore nåt att prova när man endå har gaffeln av. oljan kan ju inte vara så dyr. är det bara att tömma ut den gamla o fylla på med ny?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
-dB_mike skrev:
kanske vore nåt att prova när man endå har gaffeln av. oljan kan ju inte vara så dyr. är det bara att tömma ut den gamla o fylla på med ny?

Ja precis, ta ut fjädern också så att du får ut all gammal olja sen stoppar du givetvis tillbaks fjädern, trycker ihop gaffeln helt och fyller på med olja.
sen skall du mäta avståndet mellan oljan och upp till kanten på gaffelröret. för att se till att få rätt mängd. (avståndet där har jag inte koll på just nu)

/Dan
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
SV-RIDER skrev:
Ja precis, ta ut fjädern också så att du får ut all gammal olja sen stoppar du givetvis tillbaks fjädern, trycker ihop gaffeln helt och fyller på med olja.
sen skall du mäta avståndet mellan oljan och upp till kanten på gaffelröret. för att se till att få rätt mängd. (avståndet där har jag inte koll på just nu)

/Dan

annars borde det väl gå att mäta den gamla nivån innan man byter. vad är det för olja du skall köra med?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
-dB_mike skrev:
annars borde det väl gå att mäta den gamla nivån innan man byter. vad är det för olja du skall köra med?

Jag har köpt Motul Medium 10-15w.
Det va det dom hade på Johans Mc där jag köpte fjädrarna.
15 w är det som rekommenderas.
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Ekberg skrev:
Jag har köpt Motul Medium 10-15w.
Det va det dom hade på Johans Mc där jag köpte fjädrarna.
15 w är det som rekommenderas.

Lägg gärna ut en utförlig beskrivning på ditt byte av fjädrar...

I vinter ska jag fixa:

Ny bromsklossar fram och bak.
Stålomspunnet fram.
Nya gaffelfjädrar (blir nog öhlins nu när jag såg ditt pris)
LSL crash-pads
LSL styrändar
Kåpor och tank till bankörning (i fall att...)

Helt enkelt göra hojen lite mer lämpad för bana inför min debut... :tummenupp
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
verkar vara standard: avgas, stålomspunnet ska på och däcken och padsen är just "monterade".

vart ska ni köra i sommar då? är själv väldigt sugen på gotland ring igen...
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
MasseK skrev:
Lägg gärna ut en utförlig beskrivning på ditt byte av fjädrar...


Ok då kommer den här:

Att byta fjädrarna var lätt, det första jag gjorde var att plocka av kåporna.
Tog även av paketet med lysena och mätarna sitter bara med två bult.
Det går säkert att göra detta utan att ta av några kåpor.

sedan åkte bromsarna, hjulet och framskärmen av.
OBS ! har ni inte tagit av erat fram hjul tidigare så se till att ni först tar bort bromsarna annar får ni inte av hjulet bara en massa repor på fälgen.

TIPS ! lossa på "locket" på ovansidan gaffeln innan ni tar bort gaffeln från hojen så gott som omöjligt att få loss dom om man inte kan spänna fast benen någon stans.

Ta loss benen från hojen.

Har ni fjäderförspännare på gaffeln som -02 har så skruva upp den först för att släppa lite "spänningen"

Ta sedan av "fjäderförspännaren"/"locket".
Fjädern trycker mot lite så håll ordentligt i locket så ni inte tappar den när den lossar.

I gaffelbenet hittar ni först en bricka utan hål, sedan ett distansrör efter det ytterliggare en bricka fast med hål och sist fjädern.

Börja med att ta ut distansröret och börja att hälla ut oljan så kommer fjädern snart glidandes. se till att få ut så mycket olja som möjligt genom att pumpa benet in och ut. ställ det sedan uppochner några minuter...

Sen så är det dags att hälla i ny olja det görs innan fjädern åker i.
tryck ihop gaffelbenet så mycket som möjligt och häll i oljan.
Pumpa återigen benet ut och in för att få ut all luft.
i ihop tryckt läge skall det var 102 mm mellan olje nivån och toppen på "gaffelröret" när du har rätt mängd olja så stoppa i 1. fjädern 2. brickan med hål 3. "distansröret" 4. brickan utan hål 5. "fjäderförspännarlocket"

sedan är det bara att slänga på grejerna på hojen igen.
bultarna som håller gaffeln skall dras med 23 N.m.

KLART !!

Öhlins fjädrarna har samma mått och ser likadana ut som original så då används "distansen".
Men på andra fabrikat kan det skilja sig, antingen får man använda annan distans eller så är fjädern lång nog för att vara utan distans.


/Dan
 

Bifogat

  • CIMG2807 (Large).JPG
    CIMG2807 (Large).JPG
    135.1 KB · Visningar: 109
  • CIMG2809 (Large).JPG
    CIMG2809 (Large).JPG
    140.5 KB · Visningar: 105

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Danke!!!

Det verkar inte alltför komplicerat.

Jag antar att du inte har kört något än, men känner du någon skillnad när du gungar hojen i garaget?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
MasseK skrev:
Danke!!!

Det verkar inte alltför komplicerat.

Jag antar att du inte har kört något än, men känner du någon skillnad när du gungar hojen i garaget?


Nej jag har inte kört nått än...
Men om man gungar fjädringen så känner man att den är fastare.
Har nya däck och annan bakfjädring så den är lite högre nu än innan också det syns tydligt när den står på stödet...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top