SV-Tråden!

SVmannen

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
sv650s
finns det intresse för en sv-träff!?

hej alla!

jag fick en liten ide, eftersom denna tråd e så populär så kanske det vore kul att göra en liten åkträff i stockholmstraktden nån fin dag!? alla som kör sv och vill ut på tur och fika, byta erfarenheteroch beundra våra fina hojar :)!

ska vi ordna något sådant?

jensa

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
duckie skrev:
Samma som jag utgår ifrån :)
Jag har tillverkat en bit i aluminum enligt ritningen, och två stycken vinkelbitar att fästa på nummerplåtshållaren (den har man redan) där jag ska sätta blinkers.
!

Jupp skicka gärna lite bilder/ritningar på det. Har skrivit ut den mallen 1 gång (bifogar bild) men där det står 20 * 20 mm blir inte 20*20 för mig utan 15*15. Har inte kollat på hojen, men står det 20*20 så ska det säker vara det och inget annat.
Håller med dig att det känns inte så kul att lägga 700:- är värt ett försök att göra en egen.

Bifogat

• Mall.JPG
    Mall.JPG
    3 KB · Visningar: 144

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Vidar skrev:
Vill du bli av med läppen så kan jag rekomendera fender eliminator från www.hamicad.co.uk
Kostade 700 inkl frakt och det blev riktigt bra och lätt att montera :tummenupp

Tack, jag vet om den sidan sen innan. De ser bra ut och allt, men jag vill inte lägga pengar på det om det går att göra nått själv. Först kommer jag testa göra en egen lyckas ja inte så köper jag en.

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
SVmannen skrev:
hej alla!

jag fick en liten ide, eftersom denna tråd e så populär så kanske det vore kul att göra en liten åkträff i stockholmstraktden nån fin dag!? alla som kör sv och vill ut på tur och fika, byta erfarenheteroch beundra våra fina hojar :)!

jensa

Jag är lätt på dock måste jag köra från västerås så blir en bit att åka! Bra att veta ett par dagar innan då!

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
SVmannen skrev:
hej alla!

jensa
mycket bra idé, jag är lätt på!

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Hojlös :(
Mall

porec skrev:
Jupp skicka gärna lite bilder/ritningar på det. Har skrivit ut den mallen 1 gång (bifogar bild) men där det står 20 * 20 mm blir inte 20*20 för mig utan 15*15. Har inte kollat på hojen, men står det 20*20 så ska det säker vara det och inget annat.
Håller med dig att det känns inte så kul att lägga 700:- är värt ett försök att göra en egen.

Jag använde samma ritning & när jag skrev ut den på A4 blev den i rätt storlek.
(använder du XP kan du använda utskriftguiden för att få den att täcka hela pappret)

Annars går det lika bra att ta bort den stora "älgläppen" och rita av den.
Då får du dessutom hålen att stämma till 100% (det gör de inte på ritningen).

//Gerry

Fnutten

Född med glid
Gick med
27 May 2003
Hoj
SVulstig
SVmannen skrev:
hej alla!

jensa

Bra idé! :tummenupp
Säg bara ett datum så dyker vi upp.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ok....perfekt med denna tråden.

Då till min fråga.

När det gäller försäkring på en SV vad ligger den på ungefär? Jag vet att man ska ringa och kolla men tänkte höra vad ni andra SV ägare ligger på först.

Det är en av dom jag tittat på som förstabåge.

Är 31 och har precis börjat att ta kort.

Vilken årsmodell ska man satsa mer på eller det spelar ingen roll?

För och nackdelar med SV:n?

Tack på förhand!!

JKay

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
ingen som kan svara på vad mitt tickande kan bero på? något man skall vara orolig över?

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP typ :tomten

/Erik

Spangstar

2007: Sämsta MC-året på länge!
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki SV650S -03
JKay skrev:

Då till min fråga.

När det gäller försäkring på en SV vad ligger den på ungefär? Jag vet att man ska ringa och kolla men tänkte höra vad ni andra SV ägare ligger på först.

Är 31 och har precis börjat att ta kort.

Vilken årsmodell ska man satsa mer på eller det spelar ingen roll?

Tack på förhand!!

JKay

Kolla på www.trygghansa.se och/eller http://www.bilsport-mc.com. Där kan man på några minuter kolla vad en försäkring skulle kosta.

Själv betalar jag ca 7700:- hel/hel för min 03:a. 31 år, centrala Stockholm, KK sedan -92.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Knoxan skrev:
Hej!

Är ny Sv-ägare till en ny 04 sedan drygt en vecka tillbaka. Har en liten fråga angående motorn.

Jag tycker den har ett lite tickande ljud som man hör när den går på tomgång. Varvar man så hörs det inte ellver överröstas av övriga motorljudet. Alltså det låter inte speciellt högt, men det hörs!

Vet inte om det skall låta så, men det känns ju jävligt otroligt att ventilerna skall vara feljusterade när den bara gått 11 mil.... min gissning är att det låter så helt enkelt, men tänkte att det var bäst att fråga.

Bågen går kanon och låter annars grymt bra, dock lite för lite, då jag har den extremt stora och tysta orginaldämparen...

Alla får gärna svara, men modeller från 03 och framåt är ju mest aktuella att jämföra med.

Kör lungt och klokt!

/Erik

Min tickar också på tomgång och även vid jämt gaspådrag runt 3-5rpm. Det är helt normalt att de tickar. Men om du är orolig så kan du ju fråga säljaren.
Det som tickar på min är ventilerna som är ställda med god marginal från att stå för hårt, men ändå inom toleranserna. Med tiden krymper ventilspelet något.

Last edited:

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jonaz_STHLM skrev:
Kolla på www.trygghansa.se och/eller http://www.bilsport-mc.com. Där kan man på några minuter kolla vad en försäkring skulle kosta.

Själv betalar jag ca 7700:- hel/hel för min 03:a. 31 år, centrala Stockholm, KK sedan -92.

Tack!! Landade på 4800:- på en halvförsäkring/år. 8600:- för en hel/år....uurrkk. Men det är väl normalt misstänker jag. Får bli en halv.

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Hojlös :(
JKay skrev:

JKay

Hej.
Jag köpte själv min SV650 som första hoj (utan att provkört / suttit på någon innan).
Dock har jag kört en hel del på min brors TL1000.

En av de nackdelar som jag tycker sv'n har är att den känns nästan lite fööör lätt = lite mopedkänsla.
MEN när man börjar få in flytet genom kurvorna känns det att hojen verkligen går dit man vill.
Väldigt lättkörd (& jämnfört med TL'n är den otroligt mycket smidigare).

Jag åker oftast med lite mer erfarna hojåkare som dessutom kör R1 & CRB, så det märks att jag bara har hälften av den effekt (och erfarenhet) som de har.
Ändå tycker jag att det går skapligt att hänga på.
Det krävs inte att man varvar som tok för att effekten ska komma, men ligger man över 7000 blir lite roligare.
(Om jag dessutom fick bort org.ljuddämparen som är stor som en mindre kanot och säkert väger 50kg skulle det nog gå ännu bättre *ler* + bätte ljud)

Men, jag tycker att min är på tok för dyr i försäkring.
72Hk räknar inte jag som någon direkt sporthoj & eftersom Suzuki inte har någon märkesförsäkring blir det inte billigare..
Mitt kort (& hoj) är bara ett år gammalt & så bor jag i centrala Norrköping = 19000:- helförs/år *Phuu*.

Så, bortsett från den svettiga försäkringen är jag riktigt nöjd med min hoj och som det känns nu kommer jag att behålla den ett par år till (minst).

Kanske ska tillägga att det inte är några problem att skjutsa på den.
(Tjejen väger runt 60kg)

//Gerry

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hej!

Lysande svar!

Jag kommer ju inte att köra runt tillsammans med några effektmonster så för den saken känns det lugnt. Gillar SV:ns stuk så det lär bli en sån. Sen att den pallar och ha ngn på "bönpallen" är ju inte sämre! ;)

Tack alla för hjälpen!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Gerry skrev:
Jag använde samma ritning & när jag skrev ut den på A4 blev den i rätt storlek.
(använder du XP kan du använda utskriftguiden för att få den att täcka hela pappret)

Annars går det lika bra att ta bort den stora "älgläppen" och rita av den.
Då får du dessutom hålen att stämma till 100% (det gör de inte på ritningen).

//Gerry

Nice, ska ha det i bakhuvet. Men va fan man tycket att det borde passa med hålen.. jaja... vi får se.

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
ola_sandin skrev:
Min tickar också på tomgång och även vid jämt gaspådrag runt 3-5rpm. Det är helt normalt att de tickar. Men om du är orolig så kan du ju fråga säljaren.
Det som tickar på min är ventilerna som är ställda med god marginal från att stå för hårt, men ändå inom toleranserna. Med tiden krymper ventilspelet något.

Men visst vore det högst osannolikt att det är mina ventiler som tickar. Den har ju inte ens gått 15 mil!! Jag gissar på kamkedjesträckaren. Ljudet hörs från främre cylindern och bäst på höger sida.... läst på svrider.com att det borde vara kamkedjesträckaren då... lite störigt är det iaf. Hatar missljud
:mad:

/Erik

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Knoxan skrev:
Men visst vore det högst osannolikt att det är mina ventiler som tickar. Den har ju inte ens gått 15 mil!! Jag gissar på kamkedjesträckaren. Ljudet hörs från främre cylindern och bäst på höger sida.... läst på svrider.com att det borde vara kamkedjesträckaren då... lite störigt är det iaf. Hatar missljud
:mad:

/Erik

Ventilerna är väl ställda så att det tickar, det har inget med miltalen att göra. Bättre med lite för löst ställda ventiler än för hårt. Om det är kamkedjestäckaren så borde det väl rassla mer?

BTAngel

SV1000 frälst
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Suzuki SV1000 S -03 (i Sverige) och Kawasaki KDX250 enduro (i Thailand) ... ingen båge i det land jag bor dock! :-(
Bolt-on's till SV

Nån som har tips på vart man köper bra bolt-on's till en SV? Är lite lessen på att den är hur tyst som helst :3freak

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
ola_sandin skrev:
Ventilerna är väl ställda så att det tickar, det har inget med miltalen att göra. Bättre med lite för löst ställda ventiler än för hårt. Om det är kamkedjestäckaren så borde det väl rassla mer?

Nja, hör bara hört folk beskriva det som ett tickande ljud... Ticking sound står det i de flesta trådarna på svrider.com....

Hur som helst kanske man inte behöver oroa sig. :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...