SV-Tråden!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Adde87 skrev:
Kolla upp Bilsport och Mc.
Där betalar jag ca 2800 för min SV helförsäkring.
Med tanke på att jag är 18 år så är det förbaskat bra :)

Men dom räknar väl ENBART på antal år med MC-kort. Folksam kunde räkna in mina 10år med bilkort med....
 

Adde

Hopplöst fall
Gick med
19 May 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Honda CBR 929 RR - 00
Oj, glömde skriva att den är reggad som 25 kw.
Tack vare att jag hade kört 125:a sedan jag var 16 år så sjönk försäkringspremien med ca 1.500 kr.
För samma hoj skulle Folksam ha 18.000 kr av mig :kocko

porec: förstår inte riktigt vad du menar.
Jag betalar 2.820 kr för ett helt år och då är hojen helförsäkrad.
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Jag har övat på mina wheelies nu ett tag. Har inte längre några problem att få upp den på ettan med hyffsad höjd. Men jag lyckas fan inte lyfta den på tvåan. Har även testat att crossväxla (når inte kopplingen :D ) till tvåan när jag har tagit upp den på ettan. Det går inget vidare, oftast får jag bara i friläget. :gnissla

Någon som har några tips om hur jag ska göra för att wheela på tvåan? Jag bara måste klara av detta så att jag kan gå vidare i mitt liv. :hihi

Ska ut och öva nu, återkommer senare och läser era experttips. :tummenupp
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
hellla skrev:
Någon som har några tips om hur jag ska göra för att wheela på tvåan? Jag bara måste klara av detta så att jag kan gå vidare i mitt liv. :hihi

Ska ut och öva nu, återkommer senare och läser era experttips. :tummenupp

Jag gasar upp den på 1:an och kopplar upp den på 2:an...
Växla kan jag inte, men jag vet att man måste ligga ganska høgt
før att få i växeln, balanspunkten eller lite øver...
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
NoicE skrev:
Jag gasar upp den på 1:an och kopplar upp den på 2:an...
Växla kan jag inte, men jag vet att man måste ligga ganska høgt
før att få i växeln, balanspunkten eller lite øver...

Det där med att koppla upp den har jag aldrig fått kläm på. Kan du förklara lite mer hur man gör? Ska jag ligga på något speciellt varv/hastighet? :tomten
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
hellla skrev:
Jag har övat på mina wheelies nu ett tag. Har inte längre några problem att få upp den på ettan med hyffsad höjd. Men jag lyckas fan inte lyfta den på tvåan. Har även testat att crossväxla (når inte kopplingen :D ) till tvåan när jag har tagit upp den på ettan. Det går inget vidare, oftast får jag bara i friläget. :gnissla

Någon som har några tips om hur jag ska göra för att wheela på tvåan? Jag bara måste klara av detta så att jag kan gå vidare i mitt liv. :hihi

Ska ut och öva nu, återkommer senare och läser era experttips. :tummenupp

Jag tar alltid upp min hoj på 2an för 1an är både kort och hetsig. Ligg i runt 30km/h ge gas, tryck till snabbt i styret och snärta till med kopplingen så är det bara att luta bakåt :) Höjden kommer väl så småningom men jag brukar ligga så att jag precis ser vägen. då är det bra höjd och går att peta i 3an sen. "fortfarande rookie på att växla :hihi " Lycka till!
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Adde87 skrev:
porec: förstår inte riktigt vad du menar.
Jag betalar 2.820 kr för ett helt år och då är hojen helförsäkrad.

Oki det var dt jag undrade... hel/hel = helförsäkring på ett helår.

det var billigt, obs nu har jag inte kollat vad du har för hoj, men det var ändå billigt. ja ger 2500 halv/hel och tycker det var jväligt billigt..!
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
hellla skrev:
Det där med att koppla upp den har jag aldrig fått kläm på. Kan du förklara lite mer hur man gör? Ska jag ligga på något speciellt varv/hastighet? :tomten

Ja... ligger väll ca i 45, kanske?
gasar lite, släpper gasen, och när gaffeln fjädrar upp, flongar man till med gas och koppling :tummenupp

Ut o prova bara :jäs
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Wohoo! :banana

Nu har jag fått in tekniken med kopplingen, var ju inte alls särskillt svårt när jag väl fattade hur jag skulle göra. :) Nu wheelar jag som aldrig förr! :yoparty :D

Tack för tipsen!
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
SimmPsi skrev:
Höjden kommer väl så småningom men jag brukar ligga så att jag precis ser vägen. då är det bra höjd och går att peta i 3an sen. "fortfarande rookie på att växla :hihi " Lycka till!

Kopplar du när du växlar till 3:an?
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Köpa SV?

Är lite småsugen på att köpa en SV650 och är spekulant på en 00a. Har endast hunnit köra den en kortare tur...

Skulle vilja höra lite från er som har erfarenhet av denna hoj... Rent spontant känns den rätt så liten i formatet (i jämförelse med ZX6R etc) och jag är 183 lång.., och jag undrar hur ni upplever den på längre turer etc... Visst är det landsvägsbus som lockar men man vill ju gärna kunna sticka iväg på lite längre turer också... Och hur är den med passagerare?

Hmm.. Låter nästan lite skeptisk mot SVn ovan... Men den är ju förbannat snygg och ljudet.... LJUDET......!
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
swekop skrev:
Är lite småsugen på att köpa en SV650 och är spekulant på en 00a. Har endast hunnit köra den en kortare tur...

Skulle vilja höra lite från er som har erfarenhet av denna hoj... Rent spontant känns den rätt så liten i formatet (i jämförelse med ZX6R etc) och jag är 183 lång.., och jag undrar hur ni upplever den på längre turer etc... Visst är det landsvägsbus som lockar men man vill ju gärna kunna sticka iväg på lite längre turer också... Och hur är den med passagerare?

Hmm.. Låter nästan lite skeptisk mot SVn ovan... Men den är ju förbannat snygg och ljudet.... LJUDET......!


Ska du landsvägsbusa så är inte SV:n ultimat pga halvkåpan och toppfarten på just över 200. Då är det nog bättre satsa på kawwan.

SV:n däremot är riktigt kul när det svänger, för den är inte svårare att lägga ner i kurvorna än FS1:an du körde när du var 13 ;) , och vridmomentet i twinnen gör det roligt att gå ur kurvor, även om inte varven ligger över 9000rpm.
Sen så är det ju tusenlappars skillnad i försäkring mellan dem.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Jag petade på ett Michelin Pilot Road bak idag.
Cykeln känns mycket stabilare både rakt fram och i kurvor.
Kanske för att jag vant mig vid ett sedan länge olagligt dunlop orginal, men hursomhellst så känns det jäkligt fint!
Varma rekomendationer från min sida!
 

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
swekop skrev:
Är lite småsugen på att köpa en SV650 och är spekulant på en 00a. Har endast hunnit köra den en kortare tur...

Skulle vilja höra lite från er som har erfarenhet av denna hoj... Rent spontant känns den rätt så liten i formatet (i jämförelse med ZX6R etc) och jag är 183 lång.., och jag undrar hur ni upplever den på längre turer etc... Visst är det landsvägsbus som lockar men man vill ju gärna kunna sticka iväg på lite längre turer också... Och hur är den med passagerare?

Hmm.. Låter nästan lite skeptisk mot SVn ovan... Men den är ju förbannat snygg och ljudet.... LJUDET......!

Min är riktigt rolig att busa med och låter grymt (youshi hel) ...och är till salu :hihi
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
spaceman skrev:
Ska du landsvägsbusa så är inte SV:n ultimat pga halvkåpan och toppfarten på just över 200. Då är det nog bättre satsa på kawwan.

SV:n däremot är riktigt kul när det svänger, för den är inte svårare att lägga ner i kurvorna än FS1:an du körde när du var 13 ;) , och vridmomentet i twinnen gör det roligt att gå ur kurvor, även om inte varven ligger över 9000rpm.
Sen så är det ju tusenlappars skillnad i försäkring mellan dem.



Hur f-n visste du att jag hade en FS1a när jag var 13..???...

HUr är den att åka längre turer på då? Förstår att den inte är nåt touring-lok direkt men ...?

Vad gäller försäkringen så fattar jag fortfarande inte hur dom resonerar... Enl de priser jag fått från if så ska jag betala ca 6500:- hel/hel för kawan och ca 12000:- för SVn....?.. Logik? Inte mycket....
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
swekop skrev:
HUr är den att åka längre turer på då? Förstår att den inte är nåt touring-lok direkt men ...?

Vad gäller försäkringen så fattar jag fortfarande inte hur dom resonerar... Enl de priser jag fått från if så ska jag betala ca 6500:- hel/hel för kawan och ca 12000:- för SVn....?.. Logik? Inte mycket....

Min längsta tur på SV blev 67 mil på en dag. Sista tio milen var onda, kan jag säga, men mest på grund av att kopplingshandtaget sitter så långt ut för min lilla hand.
Körställningen ger aggresiv lutning för nån som är lång, själv är jag ynka 168cm och sitter jättebra på den.

Tycker du ska kolla med Bilsport o MC när det gäller försäkring, jag betalar 3700:- hel/hel med SMC-rabatt. Klicka här för att räkna ut priset (reg-nummer behövs ej).
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Tycker du ska kolla med Bilsport o MC när det gäller försäkring, jag betalar 3700:- hel/hel med SMC-rabatt. Klicka här för att räkna ut priset (reg-nummer behövs ej).[/QUOTE]

Tack för tipset.. 14000:-... 26 år , nyligen tagit kortet, bor i håla utanför Malmö....
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Titta på en Caponord kanske? Större - javisst, men effekten räcker och komforten med. Funkar både för korta turer och lååååånga utflykter, med eller utan passagerare.

Går att offroad-försäkra för strax under 4'. Billiga är de också... Ok - det är inte en sporthoj - men det går att åka undan med den ändå. (Har jag gått lite OT nu? :brinnerup )
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
spaceman skrev:
Jag petade på ett Michelin Pilot Road bak idag.
Cykeln känns mycket stabilare både rakt fram och i kurvor.
Kanske för att jag vant mig vid ett sedan länge olagligt dunlop orginal, men hursomhellst så känns det jäkligt fint!
Varma rekomendationer från min sida!

Hur länge håller ett par däck tro? Jag har kört 600mil och mina ser ut som nya. Kan det va för att jag kör som en kärring eller slits det snabbare mot slutet, eller hur länge håller de?
 

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
2017 Kawasaki Z900
duckie skrev:
Hur länge håller ett par däck tro? Jag har kört 600mil och mina ser ut som nya. Kan det va för att jag kör som en kärring eller slits det snabbare mot slutet, eller hur länge håller de?

Mitt bakdäck höll drygt 900 mil. Kör inte speciellt "aggressivt" så det slits säkert fortare om man pressar hojen mer.

Men det gick ganska snabbt på slutet. Vips så var korden framme på ett par ställen så det är bra att hålla lite koll.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top