SV-Tråden!

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
spok skrev:
Är det Sthlm så kostar det 2300 utan delar på AVA.
Gjorde min 2400-milaservice på en mc-butik i Västerås. Dom tog ca 2300 MED delar (om jag minns rätt). Dom var bra mycket billigare än butikerna i Sthlm.
 

kihlen

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki SV650S blå
tätning...

Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
kihlen skrev:
Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..
testa samma typ av mjuka metall ring som sitter orginal i delningen efter katten och en slangklämma på utsidan
 

kihlen

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki SV650S blå
johanp skrev:
testa samma typ av mjuka metall ring som sitter orginal i delningen efter katten och en slangklämma på utsidan

ja vet inte vad du menar riktigt.. röret är trätt över det avkapade och åtraget med en klamma, men det lyckas ändå pysa ut lite avgaser...

I instruktionen stod det att man skulle täta med någon sorts "högtemperatur tålig koppar silikon" eller nått liknande.. Va?? Inte för att det har någon större betydelse men ändå...
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
kihlen skrev:
ja vet inte vad du menar riktigt.. röret är trätt över det avkapade och åtraget med en klamma, men det lyckas ändå pysa ut lite avgaser...

I instruktionen stod det att man skulle täta med någon sorts "högtemperatur tålig koppar silikon" eller nått liknande.. Va?? Inte för att det har någon större betydelse men ändå...

Har du precis satt på det eller har det läckt länge? Mitt läckte också i början men nu så funkar det super.. när det blev varmt och stelnade lite.. å så kan man efterdar lite.. men det behövde inte jag.. annars kolla på mekonomen eller biltema... de kan ha nått? Lycka till!
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
kihlen skrev:
Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..

Det enda jag gjorde när jag satte på mitt Arrows var att ha lite avgastätpasta på skarven vid bakre cylinderns klamma och den från främre.
Där jag kapade originalt har jag ingenting. Fick trä det nya röret i det kapade men jäddrar vad trångt det var. Fick ta och slå i det med en klubba och träbit, så nu sitter det inne i orignalet och mellan det där perforerade innerröret. Fjädern som monterades fick jag sträcka ut som attans för att nå fram till där den skulle fästas. Verkar vara rätt tätt för ser inga sotstrimmor eller så vid skarven. sliponet är också bara påträtt och fastsatt med fjäder. Blev nog bra för handalren jag köpte det av tyckte det såg bra ut sen.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250

kihlen

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki SV650S blå
Swedish Viper skrev:
Det enda jag gjorde när jag satte på mitt Arrows var att ha lite avgastätpasta på skarven vid bakre cylinderns klamma och den från främre.
Där jag kapade originalt har jag ingenting. Fick trä det nya röret i det kapade men jäddrar vad trångt det var. Fick ta och slå i det med en klubba och träbit, så nu sitter det inne i orignalet och mellan det där perforerade innerröret. Fjädern som monterades fick jag sträcka ut som attans för att nå fram till där den skulle fästas. Verkar vara rätt tätt för ser inga sotstrimmor eller så vid skarven. sliponet är också bara påträtt och fastsatt med fjäder. Blev nog bra för handalren jag köpte det av tyckte det såg bra ut sen.


Riktigt så jobbigt var det inte att montera mitt.. det pyser ut lite där ljuddämparen är trädd över mellanröret. Får väl ta och köpa lite vanlig avgaspasta och täta med.. ha de´ :3freak
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
2 frågor

Hej svejs SV-tråden

Jag har två frågor jag skulle behöva svar på av de som kan och vet.

1)
Min SV har gått 1800 mil och redan nu knackar en ventil i främre cylindern, killen på verkstaden sa att det inte gör något så länge den inte börjar knacka mer och han sa också att det hördes inte som om det var något lager eller liknande. Är det vanligt att ventilerna redan nu börjar låta och är det okej att vänta ett tag att justera då ekonomin är kass nu :)

2)Det finns en fläkt bakom kylaren, när och hur fungerar denna då jag aldrig ser den gå?
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
flierman skrev:
Hej svejs SV-tråden

2)Det finns en fläkt bakom kylaren, när och hur fungerar denna då jag aldrig ser den gå?

Enligt min Clymerbok så ska fläkten gå på vid 96C och slå av vid 91C men ut och kör en het dag som nu och kör lite hårdare på slutet. Väl hemkommen låter du den stå på en 5 min. Gasa lite och lyssna på det underbara ljudet så kommer fläkten snart på. Så gjorde jag här om dagen och det är enda gången fläkten gått igång för mig som jag märkt.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Swedish Viper skrev:
Enligt min Clymerbok så ska fläkten gå på vid 96C och slå av vid 91C men ut och kör en het dag som nu och kör lite hårdare på slutet. Väl hemkommen låter du den stå på en 5 min. Gasa lite och lyssna på det underbara ljudet så kommer fläkten snart på. Så gjorde jag här om dagen och det är enda gången fläkten gått igång för mig som jag märkt.
Min fläkt slår på när jag fiskör på 30-sträckor och utomhustemperaturen är över 20 grader.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Tre frågor:

1. Min kära SV650S -99 vibrerar nåt alldeles väldigt. HELA hojen vibrerar men mest känns det i sadeln vid höga varvtal. Vibrationerna ökar i frekvens med motorvarvet. Är detta normalt för en SV (med över 4000 mil på mätaren)? Om inte, vad kan vara fel? Motorfästen? Den har varit vurpad så man är ju lite skraj för att det kan vara nåt med ramen...?

2. Det knäpper till i styrhuvudet när jag bromsar med frambromsen. Nåt lager som kan vara slut?

3. Frambromsen är ganska dålig (utan att beläggen är slut). Känns nästan svampig. Är det nån idé att skaffa nya bromsslangar, typ stålomspunna? Annat tips?

/T
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Neb Jones skrev:
Det knäpper till i styrhuvudet när jag bromsar med frambromsen. Nåt lager som kan vara slut?

Har du ljudet när du står still och bromsar och (juckar) med framfädringen?...
Det är inte så att att det är bromskivorna som låter ? Jag trodde också att det va något lager på min först ?
/Dan
 

DirtyHarry

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Linköping
Hoj
Sv650N
Acewell-mätare

Hej.
Är det någon som vet ifall mätarna från acewell fungerar på en sv650?
Det är väl mest tankmätaren jag undrar över, då det står att det krävs en givare som arbetar mellan 0-100 OHM.
Jag har inte hittat någon information om vad sv650 har för slags givare.

Originalmätarna vart illa demolerade av ett dike :(
 

DeeA

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
SuZuKi Sv650s -00 BSM High Pipe
WestW: jag kör 180/55-17" Avon på min SV -00
tycker hojen blev stabilare än innan, men det är
inte riktigt bra.. pga fälgen är på gränsen till för smal så
det blir lite päron form på däcket men men jag är mycket
nöjd!! :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
DeeA skrev:
WestW: jag kör 180/55-17" Avon på min SV -00
tycker hojen blev stabilare än innan, men det är
inte riktigt bra.. pga fälgen är på gränsen till för smal så
det blir lite päron form på däcket men men jag är mycket
nöjd!! :)

Tack.

Blir nog till att testa då det brukar vara svårt att hitta bankörda 160 däck.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top