SV-Tråden!

spok

www.angolastuntcrew.com
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9r
&00mila

Dreas skrev:
Det är bra att göra servicen under garantitiden på verkstad. DÅ kan de inte klaga.
Själv gör jag all service själv. Men det är ju inte så mycket man behöver göra. olja + div filter + ev. tändstift. Men nu har jag kommit till en punkt där man enligt serviceboken ska göra en EVENTUELL ventiljustering. Denna service skulle kosta en slant. Hojen har alltså gått 2400 mil snart. Detta helt klockrena mil trots det. Jag tror till och med att orginal bromsbelägg är kvar i fram. Men jag har däremot bytt bak för några veckor seden. Lite mysko tycker jag allt att det är. Drivpaketet är orginal. Inte en slitet. Det verkar som om prylarna håller bra.

Är det Sthlm så kostar det 2300 utan delar på AVA.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Är det någon som kör sin SV på etanolblandning? Funderar på att slå i min en skvätt.
 

Coola Ola

Guest
Ekberg skrev:
Till vilken nytta då? bara besvärligt på en hoj...

Varför skulle det vara besvärligare på en hoj? Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Coola Ola skrev:
Varför skulle det vara besvärligare på en hoj? Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.


jojo men tanken rymmer bara 16 liter.
Jag tycker bara att det känns lite överambitiöst att först tanka bensin och sedan byta pump för att hälla i 4 liter E85. sen så skall ju hojen tankas var 20-25 mil.

Men jag kanske bara är lat.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ekberg skrev:
jojo men tanken rymmer bara 16 liter.
Jag tycker bara att det känns lite överambitiöst att först tanka bensin och sedan byta pump för att hälla i 4 liter E85. sen så skall ju hojen tankas var 20-25 mil.

Men jag kanske bara är lat.

Jag tänkte man kunde lura ur den lite mer effekt! Billigt trim! :)

Jag slog i ca 40% etanol i biltanken igår kväll (BMW E46), och jag märkte ingen skillnad , varken upp eller ner. Men plånboken tyckte om det!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har tankat min Saab 9000 med 80% E46 o det blev ju billigt o tanka men det gick åt mera soppa åxå ,, ca:20-25% mera så det jämnade ut sig så att säga ,,
snacka med han som kör bromsbänken på Kenneth´s motor i E-tuna om att vicka i det i hojjen ,, inga problem tyckte han ,, 20-30% är ok ,, bättre klipp får man åxå ,,, har man sedan en powercommander så kan man ju mappa för det åxå :banana

duckie skrev:
Jag tänkte man kunde lura ur den lite mer effekt! Billigt trim! :)

Jag slog i ca 40% etanol i biltanken igår kväll (BMW E46), och jag märkte ingen skillnad , varken upp eller ner. Men plånboken tyckte om det!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Coola Ola skrev:
Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.

Visst går det. Men inte så bra alltid. Ordinarie soppan har ett lambda-1 på 14.4:1 (5% etanol) E85 har runt 9.86. En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Kör man med smalbands-sensor så sköter den det såklart och allt är frid och fröjd tills man ger mer gas än runt 30-40% och/eller högre varv än runt 3-4000. Över det området träder closed loop-funktionen ur på de flesta EFI-hojar. Den går däröver efter hårdkodade mappar som är skrivna för ett annat bränsle. Det innebär då en 9.7-procentig magring, rakt av - vilket inte är så önskat kanske. Har man ingen sensor alls så får man motsvarande magring i samtliga gas- och varvtalskombinationer.

"vilken modern motor som helst" är en fras som mackpersonalen säger till deras kunder.(typ) De kanske inte frågar kunderna på Statoil - kör du closed loop eller open? :hihi
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
#Olsson# skrev:
Visst går det. Men inte så bra alltid. Ordinarie soppan har ett lambda-1 på 14.4:1 (5% etanol) E85 har runt 9.86. En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Kör man med smalbands-sensor så sköter den det såklart och allt är frid och fröjd tills man ger mer gas än runt 30-40% och/eller högre varv än runt 3-4000. Över det området träder closed loop-funktionen ur på de flesta EFI-hojar. Den går däröver efter hårdkodade mappar som är skrivna för ett annat bränsle. Det innebär då en 9.7-procentig magring, rakt av - vilket inte är så önskat kanske. Har man ingen sensor alls så får man motsvarande magring i samtliga gas- och varvtalskombinationer.

"vilken modern motor som helst" är en fras som mackpersonalen säger till deras kunder.(typ) De kanske inte frågar kunderna på Statoil - kör du closed loop eller open? :hihi

men om man då inte har katalysator överhuvudtaget, som på min 320 -85, den är ju insprutare, men om där sitter nåt chip som styr vette tusan. eller om man har förgasare o ingen kat som på hojen, sv650s-02
skulle det funka i något av dessa fall?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
-dB_mike skrev:
men om man då inte har katalysator överhuvudtaget, som på min 320 -85, den är ju insprutare, men om där sitter nåt chip som styr vette tusan. eller om man har förgasare o ingen kat som på hojen, sv650s-02
skulle det funka i något av dessa fall?

På något sätt måste mängden soppa ökas. T ex med större munstycken på förgasar-hoj. För FI-motorer med höjt soppatryck, justering med soppa-kontroller eller lambdasensor som läser halten syre och kan krana-på därefter.

Det är inte omöjligt att din 320 -85 läser läget(lambda-sensor) samt korrigerar sprutet i enlighet och vid samtliga gaslägen/rpm-kombinationer. Jag har ingen aning. Det är olika från modell till modell. Om den gör det så bör du få en helt opåverkad förbränning överallt och allt är bra. (Kolla i manualen om du har någon sensor) På många MC är det garanterat inte så, förutom vid cruise-varv och cruise-trottellägen. Men eftersom din 320 inte har kat - gissar jag att den inte heller har en lambda-sensor.
 

Svess

FOUR-stroke
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR600RR -03
Tjena alla boys and girls!

Här kommer en bild på Hellas/Min Sv.
:yoparty :rofl
 

Bifogat

  • sv.jpg
    sv.jpg
    73 KB · Visningar: 142

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Snabb fråga!

Hur hög är sv 650 i sadelhöjd :va , har provat kompisars men når inte ner :( men Mc-kompaniet få in en silver 03 nästa vecka som de kan sänka 2,5 cm med den sänkningssatsen som de har, de kände även en som kan gröpa ur sadeln..

Hoppas att det räcker :gnissla, då får jag en liten miniversion av våran fd sv 1000). :banana

Annars får man leta vidare efter en Hornet eller köpa ett Monster som de även har inne just nu.
 

Spangstar

2007: Sämsta MC-året på länge!
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -03
Orkar inte leta, är det någon som vet var men kan köpa ett DB-kåpglas i stockholm. MC-poolen verkar ha MRA men det är tydligen ganska lång leveranstid... Om någon dessutom har bilder på ett som sitter på en SV så blir jag ännu gladare (oavsett om det går att köpa i Stockholm eller ej)!

EDIT: Behöver ju inte vara i Stockholm såklart men på ett avstånd så att man kan ta hojen dit iaf.
 
Last edited:

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Jonaz_STHLM skrev:
Orkar inte leta, är det någon som vet var men kan köpa ett DB-kåpglas i stockholm. MC-poolen verkar ha MRA men det är tydligen ganska lång leveranstid... Om någon dessutom har bilder på ett som sitter på en SV så blir jag ännu gladare (oavsett om det går att köpa i Stockholm eller ej)!

EDIT: Behöver ju inte vara i Stockholm såklart men på ett avstånd så att man kan ta hojen dit iaf.

Din MC, Ava och Mc Varuhuset har, tror att det är powerbronze, kostar 1100kr
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top