SV-Tråden!

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Ankan_84 skrev:
2277756 Samma här, min går som enklocka, har bara gått 900 mil. Har läst lite och som sagt så är kamkedjesträckaren lite högljud, vissa byter den, men det finns ingen anledning att byta. Man får la leva med ljudet :rolleyes:


Va bra!! Jag var inte orolig att det skulle vara något fel på den mer nyfiken va fasen det var. Nu vet jag. Tack för svaret! :)

isse skrev:
2277839 Jag har ju kört din hoj en hel del gumman och aldrig hört nåt onormalt, så du kan nog sluta oroa dig :)

/N


hehe Jag var mest nyfiken. Nu fick jag bra svar. :)

:pannkyss
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Alla motorer låter mer eller mindre.
Lösningen är en ljuddämpare med vackert muller speciellt
på en v-twin.
Det räknas nog som brottslig handling att åka med originaldämp :D
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
xrperra skrev:
2278080 Alla motorer låter mer eller mindre.
Lösningen är en ljuddämpare med vackert muller speciellt
på en v-twin.
Det räknas nog som brottslig handling att åka med originaldämp :D

Hehe, sant :tungan :yoparty

Btw: Funderar på att ta bort strypningen på hojjen (2:a och 3:e växeln).
Är det någon som har gjort det?
Mår hojjen skit av det eller är det lugnt??
Och gärna tips på hur man gör det lättast... :)
 
Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
xrperra skrev:
2278080 Alla motorer låter mer eller mindre.
Lösningen är en ljuddämpare med vackert muller speciellt
på en v-twin.
Det räknas nog som brottslig handling att åka med originaldämp :D


Sant! Min låter som en liten kattunge. Precis den uppfattningen man vill folk ska få när man kommer farandes på sin hoj. :rolleyes:
 

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Alingsås
Hoj
SV1000S -05
Ankan_84 skrev:
2278086 Hehe, sant :tungan :yoparty

Btw: Funderar på att ta bort strypningen på hojjen (2:a och 3:e växeln).
Är det någon som har gjort det?
Mår hojjen skit av det eller är det lugnt??
Och gärna tips på hur man gör det lättast... :)

Jag vet i teorin hur det går till på tusingen :rolleyes: , men jag har inte provat på min ännu eftersom jag inte har lust att klippa kablar, och jag har inte fått tag på Suzukis elkontakter. :va
Det är inte bara-bara om man vill att andra saker som typ neutrallampa fortfarande skall funka. Men å andra sidan, om man ändå är där å rotar är det inte så himla svårt att fixa sig en indikering på vilken växel som är i. :)
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Mangoo skrev:
2278148 Jag vet i teorin hur det går till på tusingen :rolleyes: , men jag har inte provat på min ännu eftersom jag inte har lust att klippa kablar, och jag har inte fått tag på Suzukis elkontakter. :va


Man behöver inte klippa kablarna.
Det går att pilla ut stiften i kontakten, så att dom går att trycka tillbaks igen om man skulle vilja det.

/Dan
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Har också hört det att man typ ska kunna plinta ur kablarna ur en "sockerbit", men mer vet jag inte :rolleyes:
Men man vill ju gärna ha neutrallampan intakt.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Ankan_84 skrev:
2278086 Hehe, sant :tungan :yoparty

Btw: Funderar på att ta bort strypningen på hojjen (2:a och 3:e växeln).
Är det någon som har gjort det?
Mår hojjen skit av det eller är det lugnt??
Och gärna tips på hur man gör det lättast... :)


Det är hur lätt som helst, bara att pilla ut 2st (har jag för mej) kablar ur en kontakt.

Sök lite här på SV-forumet så finns det bilder och beskrivning.

Effekten man känar är dock marginell och du känner troligen ingen skilnad..
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hinken skrev:
2278197 Det är hur lätt som helst, bara att pilla ut 2st (har jag för mej) kablar ur en kontakt.

Sök lite här på SV-forumet så finns det bilder och beskrivning.

Effekten man känar är dock marginell och du känner troligen ingen skilnad..

Okey, kanske ingen ide att pilla med det då, men neutrallampan försvann inte elelr?. Men varför har man strypt ner den? Är det någon som vet??
 

birgerss

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
göteborg
Hoj
sv 650 s -99
vänster sidkåpa

behöver ny vänster sidokåpa, finns det något alt till orginal ?
dvs pirat i "orginal utseende"?
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Ankan_84 skrev:
2278263 Okey, kanske ingen ide att pilla med det då, men neutrallampan försvann inte elelr?. Men varför har man strypt ner den? Är det någon som vet??


Neutrallampan ska inte ha någonting med det att göra

Anledningen till att strypningen finns där är för att man vill sänka buller nivån under acceleration.

Skickar med en bild på vilka kablar som ska bort.

//Henrik
 

Bifogat

  • disconnect.jpg
    disconnect.jpg
    54.8 KB · Visningar: 57

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hinken skrev:
2280262 Neutrallampan ska inte ha någonting med det att göra

Anledningen till att strypningen finns där är för att man vill sänka buller nivån under acceleration.

Skickar med en bild på vilka kablar som ska bort.

//Henrik

se där ja, tackar så mycket :tummenupp
 

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Alingsås
Hoj
SV1000S -05
Hinken skrev:
2280262 Neutrallampan ska inte ha någonting med det att göra

Anledningen till att strypningen finns där är för att man vill sänka buller nivån under acceleration.

Skickar med en bild på vilka kablar som ska bort.

//Henrik

Som sagt, jag vet inte hur det funkar på SV650 men på SV1000 så kommer definitivt neutrallampan att sluta funka om man rycker de kablarna.

Intressant som Ekberg sa, att det går att pilla ut kablarna ur kontakten. De var så jädra korta på min bara så jag kunde knappt komma åt att mäta signalerna.
Jag är ruskigt sugen att bygga en indikering för vilken växel som är i till min. Bara jag slipper förstöra något.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Rycka kabelvarianten funkar väl bara på gamla varianten
av SV 650 vad jag vet?
Sv 1000 o nya SV 650 behöver en TRE modd(eller vad man nu väljer att kalla det?)
för att det ska fungera.
Har hört diverse historier om hur neutrallampor slutar funka,snabbtomgången
dummar sig o liknande men de flesta verkar vara överens om att det
inte ger nån märkbar skillnad i effekt.
Har aldrig hört talas om att det ger någon mätbar effekt men vissa
"tycker"att hojen går väldans mycket bättre efter denna "modd"
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Mangoo skrev:
2280601 Som sagt, jag vet inte hur det funkar på SV650 men på SV1000 så kommer definitivt neutrallampan att sluta funka om man rycker de kablarna.

Intressant som Ekberg sa, att det går att pilla ut kablarna ur kontakten. De var så jädra korta på min bara så jag kunde knappt komma åt att mäta signalerna.
Jag är ruskigt sugen att bygga en indikering för vilken växel som är i till min. Bara jag slipper förstöra något.

Om du kommer på hur man gör en indikering för vilken växel som är i, så kan du gärna Pm:a mig och säga hur man gör eller vart jag kan hitta någon beskrivning. Skulle gärna vilja ha det på min med.

Kan fråga ännu en ggn. När man kör mellan 3-5 rpm, så rasslar det lite i motorn. Det verkar som om NI är hemma på dessa maskinerna. Har som sagt hört att det är kamkedjesträckaren som rasslar, vilket ska vara normalt. Jag har en -03:a som gått 950 mil, jag har väldigt svårt att tro att något ska vara speciellt slitet på hojjen.
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Hinken skrev:
2277090 Någon som har koll på vad drivpackatet kostar till en SV650 -99?

Ett orginal kostar typ 1800:- men jag köpte ett bra standard utan Suka-märke på som används lika mycket..ligger på 1300:- och är klockrent. Jag bytte för 50 mil sedan.

MR.SPEED skrev:
2269762 hej.

hur har ni fixat till era mjuka fram gaffelar räker det att byta olja.
hur mycket olja går det i en gaffel.

Jag bytte gaffelolja i samband med service till en tjockare olja och det märktes lite men inte otroligt mycket..rymmer inte så mycket..kostade för mig en 125 spänn så lite olja.

Ankan_84 skrev:
2280686
Kan fråga ännu en ggn. När man kör mellan 3-5 rpm, så rasslar det lite i motorn. Det verkar som om NI är hemma på dessa maskinerna. Har som sagt hört att det är kamkedjesträckaren som rasslar, vilket ska vara normalt. Jag har en -03:a som gått 950 mil, jag har väldigt svårt att tro att något ska vara speciellt slitet på hojjen.

Jag hade ett tydligt tickande ljud vid tomgång och på de lägsta växlarna som var ganska högt, kamkedjesträckarna låter mycket på SV:n och det är vanligt. Jag bytte nyss och ljudet är helt borta så om du ska göra service eller liknande så köp nya så försvinner det säkerligen. De är ganska dyra på Sukan, jag betalade 1500 för två stycken nya men det var det värt..låter perfekt nu! :)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag hade ett tydligt tickande ljud vid tomgång och på de lägsta växlarna som var ganska högt, kamkedjesträckarna låter mycket på SV:n och det är vanligt. Jag bytte nyss och ljudet är helt borta så om du ska göra service eller liknande så köp nya så försvinner det säkerligen. De är ganska dyra på Sukan, jag betalade 1500 för två stycken nya men det var det värt..låter perfekt nu! :)[/QUOTE]

Okey, men även om dom låter så är det väl inget fel på dom eller? Typ, så att inte motorn rasar. Den har bara gått 950 mil, men kanske kan ta och byta den vid 1200 mils servicen. Men bara jag kan vara lugn?? :rolleyes:
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Ang. växelvisare:

Det finns ju sladdar från växellådan som jag antar är belagda med en spänning när respektive växel är i. Köp en PIC av enklaste snitt, hitta någonstans att programmera den, köp en sjusegmentsdisplay. Läs manualerna och programmera PICen med en lämplig(mycket simpel) assembler kod. Voila nu har du en växelvisare.

Kanske inget för de som är :argpådato
 

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Alingsås
Hoj
SV1000S -05
johanp skrev:
2281293 Ang. växelvisare:

Det finns ju sladdar från växellådan som jag antar är belagda med en spänning när respektive växel är i. Köp en PIC av enklaste snitt, hitta någonstans att programmera den, köp en sjusegmentsdisplay. Läs manualerna och programmera PICen med en lämplig(mycket simpel) assembler kod. Voila nu har du en växelvisare.

Kanske inget för de som är :argpådato

Japp, riktigt. Ena sladden av de tre från växelådan får 0V-5V beroende på vilken växel som är i (den andra sladden är jord och den tredje är kontakten från stödet). Går att trolla till sig en växelindikering mha en PIC. Visst, det är lite mekkit att använda en processor, men det är hög coolhetsfaktor :yoparty
A/D omvandlare eller en käck liten VU-meterkrets från Elfa är kanske något lättare att använda sig av. :)




Finns säkert en del andra lösningar också. Det är bara att plocka fram "Den lilla elektrikern" å börja bygga. :tungan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ankan_84 skrev:
2278086 Hehe, sant :tungan :yoparty

Btw: Funderar på att ta bort strypningen på hojjen (2:a och 3:e växeln).
Är det någon som har gjort det?
Mår hojjen skit av det eller är det lugnt??
Och gärna tips på hur man gör det lättast... :)

Vad är det för sorts strypning du pratar om nu ? :va
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top