Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo, det hänger jag med i.

Men att de då skulle förlora sitt försäkringsskydd helt/delvis pga. ett misstag (??) med placeringen av publiken är väl i sådanna fall lite väl hårt.
Fast det är klart, jag har ingen erfarenhet hur sådant där fungerar i praktiken

Tyvärr är det ju inte SVEMO som försäkrar utan det är ju upp till försäkringsbolaget (Folksam) att hantera ärendet - SVEMO är bara försäkringstagare så det är upp till en skadereglerare att besluta.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tyvärr är det ju inte SVEMO som försäkrar utan det är ju upp till försäkringsbolaget (Folksam) att hantera ärendet - SVEMO är bara försäkringstagare så det är upp till en skadereglerare att besluta.

Jaaaaaaaaaa Men om man pratar med SVEMO folk och läser på hemsidor mm så är det jäkligt mycket "Våra försäkringar" blabla.. som "Vi" blabla som ger det bästa skyddet blabla.. sen när man står på näsan och frågar näpet om dom ger någon ersättning så ska man i praktiken vara halvdöd för att få ut några futtiga spänn....:arsele:mad::gnissla
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jaaaaaaaaaa Men om man pratar med SVEMO folk och läser på hemsidor mm så är det jäkligt mycket "Våra försäkringar" blabla.. som "Vi" blabla som ger det bästa skyddet blabla.. sen när man står på näsan och frågar näpet om dom ger någon ersättning så ska man i praktiken vara halvdöd för att få ut några futtiga spänn....:arsele:mad::gnissla

Att du har ett personligt vendetta mot SVEMO det vet vi redan men tror du på fullaste allvar att nåt annat förbund, nytt eller gammalt, har bättre försäkringsskydd? Tror du också att de är ett eget, godkänt försäkringsbolag? Kom tillbaka påläst tack.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag har för mig att SVEFI har höjt nivån högre än Svemos försäkringsskydd, men det går lätt att kolla på Svefi.se

Att du har ett personligt vendetta mot SVEMO det vet vi redan men tror du på fullaste allvar att nåt annat förbund, nytt eller gammalt, har bättre försäkringsskydd? Tror du också att de är ett eget, godkänt försäkringsbolag? Kom tillbaka påläst tack.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har för mig att SVEFI har höjt nivån högre än Svemos försäkringsskydd, men det går lätt att kolla på Svefi.se

Höjt på vissa punkter, sänkt på andra. Det är dock samma försäkring.

http://www.svefi.se/default.asp?c=pages&p=insurance

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1644

SVEMO betalar ut mer än dubbelt så mycket vid dödsfall och SVEFI betalar ut 600 kkr vid mer än 75% invaliditet där SVEMO bara betalar 500 000 dock redan efter 50%. Den stora skillnaden är att SVEFI har begränsningar på de viktiga kostnaderna (akutersättning, tandskada, resor), det har inte SVEMO.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Att du har ett personligt vendetta mot SVEMO det vet vi redan men tror du på fullaste allvar att nåt annat förbund, nytt eller gammalt, har bättre försäkringsskydd? Tror du också att de är ett eget, godkänt försäkringsbolag? Kom tillbaka påläst tack.


Inskickat av imaster Läs Inlägg
Tyvärr är det ju inte SVEMO som försäkrar utan det är ju upp till försäkringsbolaget (Folksam) att hantera ärendet - SVEMO är bara försäkringstagare så det är upp till en skadereglerare att besluta

Jag svarade på ditt inlägg som säger "SVEMO inte försäkrar" .......
Du får bestämma dig nu,om dom nu gör det eller inte...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det gäller ju att inte blanda ihop äpplen och päron.

Försäkringen som gäller för publiken, eller 3:e man som det så fint kallas, är motortävlingsförsäkringen och den är beroende på FAP och tillstånd.

FAP och polisens krav är minimikrav för att få genomföra publik verksamhet.
Arrangören kan ha krav som är hårdare.
Polisen har historiskt sett haft god hjälp av att förbundens krav om banbesiktning baserade på olika regelverk hjälper dem vid tillståndsgivningen.

FAP får INTE beskriva hur man löser ett säkerhetsproblem utan bara att det ska lösas. Hur är upp till arrangören att bevisa.

FAP gäller alltså BARA vid det som i polisens mun kallas Offentlig Tillställning.
Problemet är att definitionen på Inhängnat Område inte är glasklar vilket gör att FAP kan anses gälla även vid icke publika evenemang.

I licensen finns försäkringen för de tävlande när det gäller förbunden.

Bägge dessa försäkringar betalar de aktiva via förbundet.
Vinsten med detta är precis som med allt annat när massor med folk går ihop och köper något tillsammans.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag svarade på ditt inlägg som säger "SVEMO inte försäkrar" .......
Du får bestämma dig nu,om dom nu gör det eller inte...

Jag har hela tiden sagt att SVEMO inte försäkrar, det är Folksam som gör. Jag frågade om du trodde att andra förbund var sina egna försäkringsbolag.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Tror att det var bara du GuW som tog mitt inlägg som att jag gottar mig i andras olycka, vet inte din bakgrund antar att du är aktiv förare eller arrangör kanske i Skoter då du bor i Umeå. Det försiggår mindre smickrande saker bakom kulisserna som jag har den goda smaken att inte offentliggöra utan bemöter Svemos uttalanden från mitt perspektiv. Jag är en av många motormänniskor som lever min idrott, mitt och andras problem är att vi inte ser några gränser eller begränsningar och är helt orädda kanske en svaghet vad vet jag?
Vi tar inte ett nej från en intresse förening som tex Svemo att vi inte får hit och dit när vi vill utveckla sporten enl vårat tycke, så när GS uttalar sig offentligt i media ang Speed Weekend skulle ha dålig säkerhet och det då blir en Svemo sanktionerad tävling som tyvärr råkar gå så illa att publik skadar sig vilket är djupt tragisk det förstår alla, det bevisar ju att Svemo har stora problem internt med säkerheten själva. När man väljer att mörka så förstår alla vad detta handlar om, och jag är självklart inte sen att belysa svemos säkerhets problem det tror jag du skulle gjort med för att GS ska få smaka egen medicin, rätt eller fel?


Glenn, det pryder dig inte och gynnar inte din organisation att du sitter och gottar dig åt att det har hänt en olycka på ett Svemo-arr, så vitt jag vet har det hänt 4 allvarliga skotoerolycker i samband med tävlingar i vinter, och så vitt jag vet är det bara en av dom tävlingarna som är Svemoflaggad, jag vet inte om dom tre andra var helt laglösa eller kördes under någon annans flagg.

Det vet säkert du?

Hursomhelst, på tävlingen som var Svmo arr kan det väl vara så att klubben inte följt Svemos regler just vid ett tävlingstillfälle?
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
alla dessa byrokratiska regler gör mig galen...

det ska vara enkelt, vill jag köra på bana så ska jag kunna ta min jävla hoj och göra det.

Varför ska någon "Förening" styra och ställa om du ska få åka på bana eller ej?
Varför kan det inte vara enkelt, jag betalar en ban-dag, jag åker dit med hojjen, och kör den där jävla ban-dagen, och åker hem...

varför ska man krånga till allt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
alla dessa byrokratiska regler gör mig galen...

det ska vara enkelt, vill jag köra på bana så ska jag kunna ta min jävla hoj och göra det.

Varför ska någon "Förening" styra och ställa om du ska få åka på bana eller ej?
Varför kan det inte vara enkelt, jag betalar en ban-dag, jag åker dit med hojjen, och kör den där jävla ban-dagen, och åker hem...

varför ska man krånga till allt?

Bandagar kan du fortfarande köra de står fria från tävlingsverksamheten....
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det måste finnas regler annars blir det farligt, det är naturligt att Svemo försöker sätta stopp för nya aktörer det ligger i deras intresse att vara den enda aktören.

alla dessa byrokratiska regler gör mig galen...

det ska vara enkelt, vill jag köra på bana så ska jag kunna ta min jävla hoj och göra det.

Varför ska någon "Förening" styra och ställa om du ska få åka på bana eller ej?
Varför kan det inte vara enkelt, jag betalar en ban-dag, jag åker dit med hojjen, och kör den där jävla ban-dagen, och åker hem...

varför ska man krånga till allt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bandagar kan du fortfarande köra de står fria från tävlingsverksamheten....
Så länge de inte är försäkrade av SMA.:tungan
Nu försäkrar ju iofs inte SMA rena bandagar så där klarar man sig faktiskt undan.

Men låt oss säga att du ställer upp i 5 papp cuppen för skrotbilar eller kör en liten gokarttävling med jobbarpolarna, då är det skillnad.

Vill ni ha lite läsning om Svemo/Bilsportförbundet vs. SMA så läs följande tråd på Rejsa.nu:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902&postdays=0&postorder=asc&start=0
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jo SMA har börjat med det också nu!
Så länge de inte är försäkrade av SMA.:tungan
Nu försäkrar ju iofs inte SMA rena bandagar så där klarar man sig faktiskt undan.

Men låt oss säga att du ställer upp i 5 papp cuppen för skrotbilar eller kör en liten gokarttävling med jobbarpolarna, då är det skillnad.

Vill ni ha lite läsning om Svemo/Bilsportförbundet vs. SMA så läs följande tråd på Rejsa.nu:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902&postdays=0&postorder=asc&start=0
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu verkar det vara ok att driva mc motorsport i AB form, bara förbundet gör det så klart! Kul läsning det svänger fort nu........

Detta ligger ute på www.Svemo.se

"Frågan om att bilda ett IdrottsAB på förbundsnivå



Ordföranden summerade bakgrund till frågan och de diskussioner som förts på olika nivåer. Föroch
nackdelar med ett förbundsägt IdrottsAB diskuterades.



Styrelsen beslutade uppdra åt GS att ta fram ett beslutsunderlag till nästa möte. Därefter kommer
styrelsen att besluta om man vill föreslå förbundsmötet 2010 att bilda ett IdrottsAB."
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Undrar om GS har skickat brev till Svemo kansliets kordinator Peter Isgren som har SVEFI licens (start nr 511 www.svefi.se ) och som har deltagit i icke Svemo sanktionerade tävlingar? Eller om han räckte över det på fika rasten kanske!
Men det gäller kanske andra saker för kanslister än för oss andra, en tanke bara då en rep för Svemo smög runt i depån och tog reg nr på förarnas bilar som deltog i www.Indooriceracing.se Norrtälje 3 mars och dessa fick hot brev hem på posten.

Det var det där med kasta sten i glashus......

Kan det verkligen vara så illa?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Ja så illa är det, tidningen www.skoter.se som har jag full uppbackning av dom fick ett samtal från Svemo där dom markerade starkt att tidningen inte skulle skriva kritiskt om förbundet ang händelsen i Norrtälje. Det kan jag i och för sig förstå då tidningen var mycket kritisk mot Svemo och tidningen står 100% på min sida, säger som den röda gubben på femman jobbigt va....

Kan det verkligen vara så illa?
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ja så illa är det, tidningen www.skoter.se som har jag full uppbackning av dom fick ett samtal från Svemo där dom markerade starkt att tidningen inte skulle skriva kritiskt om förbundet ang händelsen i Norrtälje. Det kan jag i och för sig förstå då tidningen var mycket kritisk mot Svemo och tidningen står 100% på min sida, säger som den röda gubben på femman jobbigt va....

Jag tänkte mer på humorn att svemos personal kör dubbelspel :D
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Diciplin

Tack och lov nu har SVEMO likt Max Mosley börjat sin vendetta mot dom olydiga medlemmarna..
I Mora ville man arrangera några tävlingar men det är bara att ställa in..
Jättebra för motorsporthobbyn..

Likt FIA så är det bättre att genomdriva dumheten än att vara sina medlemmar till lags vilket var meningen från allra första böjan..
HURRAAAAAAA!!:arsele

http://www.moramk.se/default.asp?page=/news.asp?ID=153
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top