Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tack och lov nu har SVEMO likt Max Mosley börjat sin vendetta mot dom olydiga medlemmarna..
I Mora ville man arrangera några tävlingar men det är bara att ställa in..
Jättebra för motorsporthobbyn..

Likt FIA så är det bättre att genomdriva dumheten än att vara sina medlemmar till lags vilket var meningen från allra första böjan..
HURRAAAAAAA!!:arsele

http://www.moramk.se/default.asp?page=/news.asp?ID=153

Du har tidigare bevisat vad du är ute efter och allvarligt talat, tror du inte att det finns goda skäl till att SVEMO utesluter EN ENSKILD FUNKTIONÄR? Jag tror han har misskött sig ganska rejält i så fall. Det är ju faktiskt Mora MK som har gjort fel i det här fallet och sett till att hela tävlingen står och faller med EN ENSKILD FUNKTIONÄR, det låter som ett kanonarrangemang. Ja, det sista var något ironiskt om du råkade missa det. Starta ett eget förbund och sluta gnäll!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Svemo en populär organisation

Än en gång så visar sig SVEMO stå på tå för att glädja sina medlemmar till en smidig och smärtfri motorsäsong !!!
Här har vi en som har lust att spränga kansliet....

http://na.se/sporten/2.2509/1.505704

Kan det bero på att dom gör en helhjärtad insats för motorsporten??
MMmmm:rolleyes:
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är ju faktiskt Mora MK som har gjort fel i det här fallet och sett till att hela tävlingen står och faller med EN ENSKILD FUNKTIONÄR, det låter som ett kanonarrangemang.
Skulle det råka gälla tex tävlingsledaren kan det ju faktiskt göra det.Vi kan ju utgå från att det inte gällde någon flaggvakt i vilket fall...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om nu händelsen på skotertävlingen inträffade pga. en funktionär brustit i sitt arbete så bör väl denne straffas på något sätt.
(Är ej insatt i vad som skedde eller efterdyningarna i det här specifika fallet)
Om denne funktionär sedan är den som bär anvaret för Mora MKs nästa tävling och han har fått licensen indragen så är det ju inget kontigt i det.

Jag är inget större fan av Svemo, men ovanstående ser jag, med den information jag har, inget konstigt i.

Däremot är det ju fortfarande fel av Svemo/Bilsportförbundet att straffa folk som deltar i andra evenemang utanför den egna verksamheten.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
tror Imaster kan ha en bra tanke att starta ett mc förbund, som jobbar med bredden och återväxten kanske. Vad tycker du ska vi?


Än en gång så visar sig SVEMO stå på tå för att glädja sina medlemmar till en smidig och smärtfri motorsäsong !!!
Här har vi en som har lust att spränga kansliet....

http://na.se/sporten/2.2509/1.505704

Kan det bero på att dom gör en helhjärtad insats för motorsporten??
MMmmm:rolleyes:
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Saxat från Rejsa.nu:

11 Nov 2009 10:34


Idag har det gått framåt lite......

Hade Konkurrensverkets representant på besök hemma och gick igenom ärendet i detaljfrågor och fick även reda på lite saker.

Bla.nd annat så har det varit ett liknande ärende i Finland, där finska AKK har blivit tvingade att ändra sina regler så att det numera inte står NÅGONTING om att det är förbjudet att delta i andra förbunds och arrangörers evenemang, och det har SBFs representant blivit meddelade. Och även hållt väldigt tyst om i en vidare krets

Sen den vidare gången kommer löpa vidare med förberedelse-arbeten och en hel del människor kommer bli kontaktade för "förhör" av KKV, både tävlande, arrangörer och förbundsmänniskor.

Sen kommer både Svemo och SBF bli kontaktade av KKV, där dom får möjlighet att ändra sina regler OCH officiellt meddela ALLA sina medlemmar om att det numera är tillåtet att delta i bland annat även SMA's tillståndsgivna evenemang, och om dom inte gör en sådan uppgörelse som jag och KKV kan acceptera så kommer dom bli dragna inför Stockholms Tingsrätt med krav på böter av KKV.

Förresten, även SVEMO kommer bli indragna i den här stämningen officiellt nu. Det beslutet är redan taget.

Men om det är någon som blivit kontaktad med hot eller andra förespeglingar av SBF eller SVEMO folk, oavsett om det är från centralt håll eller distrikts eller utskotts-håll........ så tipsa mig gärna, för KKV vill gärna ha muntliga berättelser från vittnen och om vi får ihop tillräckligt många sådana så gäller det lika bra som bevisföring mot SBF och SVEMO som skriftliga bevis i det här ärendet...... så TIPSA mig på mail fredrik@slc.se om ni vet något.

En glad fredrik från dagens möte....


_________________

SLC är fest!
Fredrik Skoghag
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu har det gått 1 år sedan förra Speed Weekend och hoten som var då verkar ha dött ut, vi alla hoppas på att Svemo jobbar med att utveckla sin produkt och blir bättre vilket dom har goda möjligheter till, problemet är just att Svemo fyller 75 år i år vilket märks.
Vi jobbar med att göra RR på is och lämnat in en motion om ett ev sammarbete med Svemo och vi fick ett verkligen ett udda svar!


Hej
Sektionens beslut på skickad förfrågan följer nedan och kommer även att publiceras i protokoll på www.svemo.se under morgondagen.
5.1 Skrivelse från Glenn Ocklund
Sektionen har mottagit skrivelse från Glenn Ocklund där han informerar om en idé att bedriva roadracing verksamhet på is och undrar om det finns ett samarbetsintresse från vår sida.
Beslut: Sektionen tackar för inkommen förfrågan men beslutar att inte gå vidare i ärendet.
Roadracing på is finns inte med i det framtida visionsarbetet med att utveckla verksamheten inom roadracing.
Med vänliga hälsningar/ Best regards
SVENSKA MOTORCYKEL OCH SNÖSKOTERFÖRBUNDET
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vission

Hela det där gänget behöver vita käppar...:näsblod
Dom ser ingenting åt nått håll...
Det är sorgligt att dom än en gång visar hur lite dom vill lyssna på andra än sig själva..:gnissla
 

Bifogat

  • Roffe on ice.jpg
    Roffe on ice.jpg
    87.2 KB · Visningar: 165

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu har Svemo backat på hoten!
Så där ja då finns det lite info att läsa om, svemo har jobbat jätte hårt i helgen. En ny tolkning av lojalitetsregeln!
Svemo fyller 75 år i år det märks kanske!


SVEMOs förbundsmöte har diskuterat frågan om hur tävlingar som saknar förbundets godkännanden ska hanteras.

Förändringar i 3.1 , Lojalitetsparagrafen.
I samband med förbundsmötet diskuterade medlemmarna hur NT § 3.1, Lojalitetsparagrafen, skall formuleras och efterlevas.

Bakgrunden är följande: NT § 3.1 reglerar hur medlemmarna har valt att ställa krav på sig själva vad det gäller att följa de gemensamma regelverken. Här sägs, mycket förenklat, att den som valt att vara med i SVEMO inte skall befatta sig med tävlingar som inte är godkända av förbundet.

Den här typen av lojalitetsparagrafer finns inom hela idrottsrörelsen och är i sin förlängning det som utgör grunden för att man ska kunna köra SM, EM och VM. Enbart EN tävlingsarrangör/organisation kan utse en Mästare, finns det flera konkurrerande organisationer så uppstår situationen att man få två eller flera mästare. Detta är en del av bakgrunden till att skrivningen funnits inom idrottsrörelsen sedan den startade.

För SVEMO gäller dessutom att vi bedriver en tämligen riskfylld verksamhet vilket gör att säkerheten måste regleras ordentligt och på samma sätt. Det vill säga enligt ett och samma reglemente.
Privata aktörer ifrågasätter idag idrottsrörelsens rätt att formulera den här typen av regler. De anför att regelverken är konkurrenshämmande och därmed förhindrar privatpersoner eller företag att bedriva tävlingsverksamhet. De hänvisar också till konkurrenslagstiftningen och menar att ex. SVEMO i kraft av sin storlek hindrar andra att bedriva affärsverksamhet i motorcykeltävlingar. Hela frågan är mycket komplex och ger följdverkningar inom ett otal områden inte minst inom säkerhets-, och ansvarsområdena.

Vid förbundsmötet den 10 april gav medlemmarna styrelsen rätt att formulera om NT 3.1 för att ge den en öppnare formulering men ställde samtidigt krav på att skrivningen skall vara så tydlig som möjligt och lösa frågan på förarnivå, funktionärsnivå och klubbnivå. I detta fall skall särskild vikt läggas vid säkerhetstänkandet.

Utgångspunkten är att formuleringen av 3.1 inte får strida mot förbundets Ändamålsparagraf, dvs. 1 kapitlet, paragraf 1 i stadgarna (portalparagrafen) som reglerar SVEMO:s uppdrag.

Ny formulering av NT 3.1:
3.1 Efterlevnad av stadgar och regler
Klubb som är medlem i SVEMO och medlem av sådan klubb eller medlem av SVEMO Styrelse, dess kommittéer och sektioner eller annan representation för SVEMO ska lojalt följa gällande stadgar, tävlingsreglementen och utfärdade regler.

Varje arrangemang inom definitionen ?otorcykel- och snöskotertävling?som genomförs utan SVEMO sanktion innefattas i begreppet olicensierad tävling.

SVEMO frånsäger sig allt ansvar för den som tillhör SVEMO enligt ovan, i samband med deltagande i olicensierad tävling. Inga som helst försäkringar genom SVEMO gäller i sådant fall.

För klubb som är medlem i SVEMO och för den som innehar av SVEMO utfärdad funktionärslicens, är det inte tillåtet att aktivt delta i organiserande och genomförande av olicensierad tävling och kan anmälas till bestraffning.

För klubb som är medlem i SVEMO är det inte tillåtet att på något som helst sätt marknadsföra information kring olicensierade tävlingar genom sina kanaler och kan anmälas till bestraffning.

På banor eller anläggningar, där det finns av SVEMO utfärdad gällande banlicens, frånsäger sig SVEMO allt ansvar för all verksamhet utan SVEMO sanktion och att inga som helst försäkringar från RF eller SVEMO då gäller.

I vissa grenar har överenskommelser gjorts med annan organisation om samverkan. Dessa överenskommelser anges i respektive SR.

Effekter på förarnivå

Det är från och med införandet av den nya skrivningen 3.1 (detta sker genom ändring av NT och publicering av den nya skrivningen på hemsidan samt via Motorkalendern) möjligt för förare att delta i arrangemang genomförda av privatpersoner eller företag utanför SVEMO. Dock gäller följande:

Då en förare deltar i ett arrangemang som inte är godkänt enligt SVEMO:s regelverk tar förbundet inget ansvar över huvud taget, detta innebär bland annat att inga licensförsäkringar gäller, inga möjligheter till protester eller nyttjande av de juridiska systemen kan åberopas. Förare som deltar i landslagsverksamhet, Topp o Talang, Motocrossgymnasiet eller på annat sätt är föremål för särskilda satsningar från förbundet kan inte delta i icke godkända tävlingar och arrangemang om de vill fortsätta att ta del av förbundssatsningen.


Effekter på funktionärsnivå

I och med införandet av den nya 3.1 kommer det att ställas tydligare krav på licensierade funktionärer. Den som väljer att utbilda sig som licensierad funktionär i SVEMO får inte delta i arrangerandet, eller vara aktiva vid genomförandet av tävlingar som inte är godkända av SVEMO. Då man beslutar sig att arbeta som funktionär accepterar man de stadgar förbundet har, detta gäller särskilt Ändamålsparagrafen. Den som arbetar som licensierad funktionär vid icke godkända arrangemang kan komma att få sin SVEMO-licens indragen.



Effekter på klubbnivå

Klubben ges i och med den nya formuleringen möjlighet att upplåta sin bana till en privat arrangör. Om man som klubb upplåter sin anläggning till genomförande av icke SVEMO-godkänt arrangemang så ställer man sig med det beslutet helt utanför förbundets ansvarsområden. Samtliga RF och SVEMO försäkringar gäller inte i samband med sådant arrangemang. Dessa försäkringar omfattar idag:

förare
funktionärer
publikklubbens anläggning
bana
personal/förtroendevalda
Med detta vill vi göra klubbarna uppmärksamma på att dessa försäkringar är nödvändiga och då får införskaffas på annat sätt. För att inte bryta mot Ändamålsparagrafen måste klubben följa de säkerhetsregler som gäller inom SVEMO.



Genomförande av tävling enligt SVEMO: s regelverk

Idag förekommer ofta ovanstående formulering i annonser för privata tävlingar och arrangemang. Texten är osann och kan betraktas som falsk marknadsföring då den ger intryck av att man arrangerar tävlingen med godkännande av SVEMO. En SVEMO-godkänd tävling som arrangeras enligt SVEMO:s regelverk följer samtliga regelverk som är uppställda, därav godkännandet. Är tävlingen inte godkänd följer den inte regelverken.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Så där ja nu lite mera ljus i frågan, bara läsa nedan vad KKV skriver. :tummenupp


Aktbilaga
TJÄNSTEANTECKNING
2010-06-21
1 (2)
Dnr 709/2009
Adress 103 85 Stockholm
Besöksadress Torsgatan 11
Telefon 08-700 16 00
Fax 08-24 55 43
konkurrensverket@kkv.se
KKV2003, v1.1, 2010-05-05

Juridiska avdelningen
Karin Lunning
Möte med Svenska Bilsportförbundet (SBF), Svenska Motorcykel- och
Snöskoterförbundet (SVEMO) och Riksidrottsförbundet (RF) den 11
juni 2010
Vid mötet närvarade Thomas Jansson, generalsekreterare på SBF, Sören Johansson,
vice ordförande på SBF, Per Westling, generalsekreterare på SVEMO, Christer Pallin,
chefsjurist på RF, Fredrik Rodhe, idrottspolitisk kommunikatör på RF samt
advokaterna Ulf Djurberg och Maria Lehmann-Horn från Setterwalls Advokatbyrå.

Från Konkurrensverket deltog Gunnel Schön, Karin Lunning, Staffan Martinsson och
Johan Adamsson.

Inledning
Efter en kortare presentation av deltagarna gav Gunnel Schön en allmän beskrivning
av konkurrensreglerna och förklarade att syftet med mötet var att informera om
Konkurrensverkets syn på den s.k. lojalitetsplikten som återfinns i SBF:s respektive i
SVEMO:s stadgar.

Konkurrensrätt och idrott
Johan Adamsson klargjorde att idrott inte är undantagen från konkurrensrättens
tillämpningsområde, under förutsättning att det rör sig om ekonomisk verksamhet.

Däremot måste dess särart beaktas särskilt vid den konkurrensrättsliga bedömningen.
Staffan Martinsson redovisade för projektgruppens analys av SBF:s respektive
SVEMO:s regelverk vilken i korthet innebär följande.

• SBF och SVEMO är företag i konkurrensrättslig mening
• Att arrangera tävlingar och uppvisningar i motorsport är ekonomisk
verksamhet
• Konkurrenslagen är tillämplig
• För den som vill arrangera tävlingar krävs tillgång till förare, funktionärer och
banor
• SBF:s respektive SVEMO:s regelverk innehåller bestämmelser som på olika
sätt förhindrar medlem, tävlande, funktionärer, att delta i med respektive
förbunds konkurrerande verksamhet
• Medgivande/godkännande kommer inte att ges till den som önskar delta i
konkurrerande verksamhet. I stället löper vederbörande risk att bestraffas
enligt vederbörande föreningens stadgar
• Alternativa arrangörer har svårt att få tillgång till förare och funktionärer.

Banor synes dock inte längre utgöra något större problem
Projektgreppens preliminära bedömning är att bestämmelserna i SBF:s respektive
SVEMO:s regelverk utgör inträdeshinder för alternativa arrangörer av tävlingar, vilket
begränsar konkurrensen. Dessa konkurrensbegränsningar kan inte motiveras med
sådana legitima syften att de kan anses vara förenliga med konkurrensrätten.

Karin Lunning framhöll att Konkurrensverkets primära intresse är att undanröja de
konkurrensbegränsningar som har identifierats i ärendet. Därefter redogjorde hon för
de möjligheter som finns för Konkurrensverket att besluta om ett åläggande som kan
förenas med vite liksom ett företags möjlighet att frivilligt åta sig att vidta åtgärder
som medför att verket inte längre ifrågasätter att någon överträdelse föreligger (se 3
kap 1-4 § konkurrenslagen).
Diskussion och frågor

Projektgruppen klargjorde att de ifrågasatta konkurrensbegränsningarna kan
utgöra en överträdelse av såväl förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete i
2 kap 1 § konkurrenslagen respektive i 101 EUF, liksom en överträdelse av
förbudet mot missbruk av dominerande ställning enligt 2 kap 7 §
konkurrenslagen och artikel 102 i EUF.

Ärendets fortsatta handläggning
Gunnel Schön informerade SBF och SVEMO om att handläggningen av ärendet går
mot sitt slut och att projektgruppens inriktning är att utarbeta ett utkast till beslut om
åläggande riktat gentemot bägge parterna. Om det finns ett intresse att själva vidta
åtgärder för att undanröja de problem som beskrivits ovan, ombeds SBF respektive
SVEMO att återkomma med besked härom inom två veckor från dagens datum.
Som ovan
Karin Lunning
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Har jag fattat rätt? SVEMO vill inte att någon aktiv ska delta i andra tävlingar som inte arrangeras av dem.
SVEMO tycker det blir svårt att skilja på SM, EM, Distriktmästerskap (jag kan inte alla mc-tävlingar vad de heter sorry) om det blir massor av olika arrangörer som inte har med svemo att göra?

Varför inte komma överens SVEMO och bestämma med alla aktiva att den här och den tävlingen är SM m,m. Alla andra arrangörer är mindre tävlingar, cupar. Men som också ska vara tillåtet för en aktiv att delta i även om inte SVEMO är arrangör.

Att de inte SVEMO lyssnar på sina aktiva. Nu med konkurrensverket så blir det ju det SVEMO inte vill. Ha ha villiken ironi och parodi på det hela.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har jag fattat rätt? SVEMO vill inte att någon aktiv ska delta i andra tävlingar som inte arrangeras av dem.
SVEMO tycker det blir svårt att skilja på SM, EM, Distriktmästerskap (jag kan inte alla mc-tävlingar vad de heter sorry) om det blir massor av olika arrangörer som inte har med svemo att göra?

Varför inte komma överens SVEMO och bestämma med alla aktiva att den här och den tävlingen är SM m,m. Alla andra arrangörer är mindre tävlingar, cupar. Men som också ska vara tillåtet för en aktiv att delta i även om inte SVEMO är arrangör.

Att de inte SVEMO lyssnar på sina aktiva. Nu med konkurrensverket så blir det ju det SVEMO inte vill. Ha ha villiken ironi och parodi på det hela.

Redan idag har ju svemo uttryckligen sagt att förare riskerar inte sina licenser, bara att Svemos försäkring inte gäller om det inte är ett Svemosanktionerat arrangemang. Detta är ju inte konstigare än att Trygg-Hansa skulle säga att deras försäkring inte gäller om man inte har ett avtal med dom. Självklarhet, eller hur?
Däremot är det en annan femma med funkisar. Där anser Svemo att om man har en licens som funkis hos dom får man inte ha licens hos någon annan arrangör också. Detta är det stora problemet som jag ser det. Man kan jämföra med att Coop skulle säga att de som handlar på Coop inte får handla hos ICA. Tror att dom skulle tappa många kunder på det.:D
 

Kneedrag

Guest
Redan idag har ju svemo uttryckligen sagt att förare riskerar inte sina licenser, bara att Svemos försäkring inte gäller om det inte är ett Svemosanktionerat arrangemang. Detta är ju inte konstigare än att Trygg-Hansa skulle säga att deras försäkring inte gäller om man inte har ett avtal med dom. Självklarhet, eller hur?
Däremot är det en annan femma med funkisar. Där anser Svemo att om man har en licens som funkis hos dom får man inte ha licens hos någon annan arrangör också. Detta är det stora problemet som jag ser det. Man kan jämföra med att Coop skulle säga att de som handlar på Coop inte får handla hos ICA. Tror att dom skulle tappa många kunder på det.:D

Tack för förklaringen.:)
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Svemo hotar att dra licensen för förare som ställer upp i arrangemang som de inte har sanktionerat.


Haha jag tycker det är så patetiskt att dra en licens för ett så stort evenemang. Jag trodde Sverige är ett fritt land

I princip så skulle halva cross och enduro gängets försäkringar dras oxo. ex kraftledningen i Grödinge alla grustag runt om i landet där alla Svart tränar....Lilla kom..ist landet sverige
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Svemo är ett smart företag som har haft 100% av alla kunder, då går det hota dom men muren rasade 1988 har jag för mig...
Men vi har visat det finns andra arr utanför svemo och det går bra för dom, så alla nöjda utom en:banana
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Tack för förklaringen.:)
Lite hårklyverier men det är stor skillnad mellan vad SVEMO vill och vad som ändrades i lojalitetsparagrafen i våras.

Det är samma personer nu som innan ändringarna i NT Tävlingsreglemente 3.1. Det är ingen i Norrköping som plötsligt "sett ljuset", kollar man i skriftväxlingen mellan SVEMO och KKV som pågått ett tag så framgår det att ändringen inte är SVEMOs eget påfund.

Samma personer och fortfarande samma grundläggande inställning: SVEMO vill inte att förare med SVEMO-licenser tävlar i arrangemang som inte körs under SVEMOs sanktion men ändringen i NT 3.1 gjordes p.g.a. pressen från KKV. Inget nytt eller hemligt, det gick att läsa om det där på SVEMO.se redan våren 2009.

I övrigt verkar SVEMO och många andra specialförbund ha glömt vad deras uppdrag går ut på och var uppdraget kommer ifrån. Uppdraget är att främja utvecklingen av idrott/sport i sverige, och det uppdraget kommer från kulturdepartementet.

Konkurrens? Om vad, pengar? Även i dessa upplysta tider har alldeles för många som är aktiva inom svensk sport och idrott en aningens skev uppfattning om vad RF och deras SF är rent juridiskt. Läs gärna RFs stadgar, 2 kapitlet, paragraf 2.

Vill man få sig ett gott skratt så ger vissa delar i kapitel 1 bra resultat.

Där anser Svemo att om man har en licens som funkis hos dom får man inte ha licens hos någon annan arrangör också.
Det där gäller SVEMOs syn på sin utbildning av funktionärer. Ingen gissning här, jag vet att SVEMO ser det på samma sätt som om du får en dyr pilotutbildning av Lufthansa och när den är klar så flyger man även för ett konkurrerande bolag (notera "även"). Men som sagt, den jämförelsen haltar ordentligt när man går i klinch med varför RF och specialförbunden finns till överhuvudtaget och hur det hela finansieras.

RF gör ett kanonjobb och det vore inte alls bra för svensk idrott om hela kolossen försvann men jag tror att i många fall så behövs det lite mer ödmjukhet gentemot sina medlemmar och de uppdrag man tar på sig i specialförbunden. Det behövs också betydligt bättre koll på den allmänna utvecklingen i samhället så att man hänger med där.

Mvh
PiPPi
www.SVEMO.info
 
Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top