Så där ja nu lite mera ljus i frågan, bara läsa nedan vad KKV skriver.
Aktbilaga
TJÄNSTEANTECKNING
2010-06-21
1 (2)
Dnr 709/2009
Adress 103 85 Stockholm
Besöksadress Torsgatan 11
Telefon 08-700 16 00
Fax 08-24 55 43
konkurrensverket@kkv.se
KKV2003, v1.1, 2010-05-05
Juridiska avdelningen
Karin Lunning
Möte med Svenska Bilsportförbundet (SBF), Svenska Motorcykel- och
Snöskoterförbundet (SVEMO) och Riksidrottsförbundet (RF) den 11
juni 2010
Vid mötet närvarade Thomas Jansson, generalsekreterare på SBF, Sören Johansson,
vice ordförande på SBF, Per Westling, generalsekreterare på SVEMO, Christer Pallin,
chefsjurist på RF, Fredrik Rodhe, idrottspolitisk kommunikatör på RF samt
advokaterna Ulf Djurberg och Maria Lehmann-Horn från Setterwalls Advokatbyrå.
Från Konkurrensverket deltog Gunnel Schön, Karin Lunning, Staffan Martinsson och
Johan Adamsson.
Inledning
Efter en kortare presentation av deltagarna gav Gunnel Schön en allmän beskrivning
av konkurrensreglerna och förklarade att syftet med mötet var att informera om
Konkurrensverkets syn på den s.k. lojalitetsplikten som återfinns i SBF:s respektive i
SVEMO:s stadgar.
Konkurrensrätt och idrott
Johan Adamsson klargjorde att idrott inte är undantagen från konkurrensrättens
tillämpningsområde, under förutsättning att det rör sig om ekonomisk verksamhet.
Däremot måste dess särart beaktas särskilt vid den konkurrensrättsliga bedömningen.
Staffan Martinsson redovisade för projektgruppens analys av SBF:s respektive
SVEMO:s regelverk vilken i korthet innebär följande.
• SBF och SVEMO är företag i konkurrensrättslig mening
• Att arrangera tävlingar och uppvisningar i motorsport är ekonomisk
verksamhet
• Konkurrenslagen är tillämplig
• För den som vill arrangera tävlingar krävs tillgång till förare, funktionärer och
banor
• SBF:s respektive SVEMO:s regelverk innehåller bestämmelser som på olika
sätt förhindrar medlem, tävlande, funktionärer, att delta i med respektive
förbunds konkurrerande verksamhet
• Medgivande/godkännande kommer inte att ges till den som önskar delta i
konkurrerande verksamhet. I stället löper vederbörande risk att bestraffas
enligt vederbörande föreningens stadgar
• Alternativa arrangörer har svårt att få tillgång till förare och funktionärer.
Banor synes dock inte längre utgöra något större problem
Projektgreppens preliminära bedömning är att bestämmelserna i SBF:s respektive
SVEMO:s regelverk utgör inträdeshinder för alternativa arrangörer av tävlingar, vilket
begränsar konkurrensen. Dessa konkurrensbegränsningar kan inte motiveras med
sådana legitima syften att de kan anses vara förenliga med konkurrensrätten.
Karin Lunning framhöll att Konkurrensverkets primära intresse är att undanröja de
konkurrensbegränsningar som har identifierats i ärendet. Därefter redogjorde hon för
de möjligheter som finns för Konkurrensverket att besluta om ett åläggande som kan
förenas med vite liksom ett företags möjlighet att frivilligt åta sig att vidta åtgärder
som medför att verket inte längre ifrågasätter att någon överträdelse föreligger (se 3
kap 1-4 § konkurrenslagen).
Diskussion och frågor
Projektgruppen klargjorde att de ifrågasatta konkurrensbegränsningarna kan
utgöra en överträdelse av såväl förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete i
2 kap 1 § konkurrenslagen respektive i 101 EUF, liksom en överträdelse av
förbudet mot missbruk av dominerande ställning enligt 2 kap 7 §
konkurrenslagen och artikel 102 i EUF.
Ärendets fortsatta handläggning
Gunnel Schön informerade SBF och SVEMO om att handläggningen av ärendet går
mot sitt slut och att projektgruppens inriktning är att utarbeta ett utkast till beslut om
åläggande riktat gentemot bägge parterna. Om det finns ett intresse att själva vidta
åtgärder för att undanröja de problem som beskrivits ovan, ombeds SBF respektive
SVEMO att återkomma med besked härom inom två veckor från dagens datum.
Som ovan
Karin Lunning