Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

tudormora

MSDR
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Mora
Hoj
Rödkvarna 1955
Skönt att se att gräsrotsaktiviteter har en påverkan.
Vi Svemoanslutna NCF Mora kommer att använda oss av punkt 2. för att söka förändring.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Undrar om GS har skickat brev till Svemo kansliets kordinator Peter Isgren som har SVEFI licens (start nr 511 www.svefi.se ) och som har deltagit i icke Svemo sanktionerade tävlingar? Eller om han räckte över det på fika rasten kanske!
Men det gäller kanske andra saker för kanslister än för oss andra, en tanke bara då en rep för Svemo smög runt i depån och tog reg nr på förarnas bilar som deltog i www.Indooriceracing.se Norrtälje 3 mars och dessa fick hot brev hem på posten.

Det var det där med kasta sten i glashus......
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Undrar om GS har skickat brev till Svemo kansliets kordinator Peter Isgren som har SVEFI licens (start nr 511 www.svefi.se ) och som har deltagit i icke Svemo sanktionerade tävlingar? Eller om han räckte över det på fika rasten kanske!
Men det gäller kanske andra saker för kanslister än för oss andra, en tanke bara då en rep för Svemo smög runt i depån och tog reg nr på förarnas bilar som deltog i www.Indooriceracing.se Norrtälje 3 mars och dessa fick hot brev hem på posten.

Det var det där med kasta sten i glashus......

Roligt!!:D
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Speed Weekend blev ett stort test, vi jobbar med en uppdatering av eventet. Ingen förare hoppade av trots hoten av Svemo, starkt av förarna att våga stå enade i frågan, och förbundet har valt att inte informera om icke sanktionerade tävlingar på hemsidan tråkigt då vi fick så mycket gratis reklam för eventen!

Det blev en bra film från Auto motor sport det tackar vi för, och alla förare som deltog. Inga olyckor blev det heller!

http://www.automotorsport.se/tv/?m=17678
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svemo har tagit upp "lojal åtlydnad av tävlingsreglemente" under sitt senaste styrelsemöte.
Protokollet finns här:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=3170

"GS rapporterade från debatten angående "lojal åtlydnad av tävlingsreglemente". Styrelsen diskuterade saken och accepterar kansliets förslag att bjuda in några av de aktörer som idag genomför tävlingsverksamhet utanför och i gränslandet av SVEMO:s regelverk."

De verkar i varje fall öppna upp lite för en diskussion.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Svemo har tagit upp "lojal åtlydnad av tävlingsreglemente" under sitt senaste styrelsemöte.
Protokollet finns här: http://www.svemo.se/file_out.php?id=3170

"GS rapporterade från debatten angående "lojal åtlydnad av tävlingsreglemente". Styrelsen diskuterade saken och accepterar kansliets förslag att bjuda in några av de aktörer som idag genomför tävlingsverksamhet utanför och i gränslandet av SVEMO:s regelverk."

De verkar i varje fall öppna upp lite för en diskussion.
Jo, det där är bra och lär bli riktigt intressant. Det saknas ett mötesdatum men det kommer.

Noterbart i protokollet, där står också: "Uppgifter om att förbundet nu är anmält till konkurrensverket stämmer inte". Det är fel, det finns en anmälan men den är så lik den tidigare anmälan mot SBF att KKV ligger lågt med anmälan mot SVEMO i avvaktan på vad som blir av SBF-anmälan (vilken j-vla mening det blev :3freak ).

Bra är även att det jobbas internt på att försöka få bättre koll och snabba upp beslutsvägarna från oss medlemmar till SVEMOs styrelse etc.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det verkar inte gå så bra för Svemo med säkerheten på bla skoter tävlingen i Mora där publik skadades, hoppas dom skadade återhämtar sig.
Det var det där med kasta sten i .........
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det verkar inte gå så bra för Svemo med säkerheten på bla skoter tävlingen i Mora där publik skadades, hoppas dom skadade återhämtar sig.
Det var det där med kasta sten i .........

Det intressanta blir hur bra deras försäkring nu fungerar när skadan tyvärr har inträffat. Kommer den att vara så pass heltäckande som den ger sken av att vara...?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det verkar inte gå så bra för Svemo med säkerheten på bla skoter tävlingen i Mora där publik skadades, hoppas dom skadade återhämtar sig.
Det var det där med kasta sten i .........

Var det en Svemo sanktionerad tävling?
Jag hittar den inte i kalendern.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
den är svemo sanktionerad och en polis utredning är tillsatt och svemo själva har tillsatt en utredning men det skulle förvåna mig om den ger något!

Så GS Pelle har stora problem med säkerheten själv! Han skulle kanske lägga tiden som han lägger på att motarbeta mig med att städa upp i sitt eget glashus. Men det är alltid lättare att kritisera någon än att utveckla något själv.

Dom tillsätter säkert en utrednings grupp på våra licens pengar, när dom har fått ut alla utskick om hot till förare som har deltagit i något av mina event.

http://www.racing.skoter.se/scripts/index.php

Var det en Svemo sanktionerad tävling?
Jag hittar den inte i kalendern.
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Ett fiffigt sätt att vända egna problem åt annat håll med skoter olyckan i Mora, en Svemo sanktionerad tävling som inte gick så bra. Att söka tröst hos Polisen var ett smart drag, måste lyfta på hatten för GS han blir bättre!

Ett utdrag ur senaste Svemo mötet nedan:



5.8 Snöskoterolyckan i Mora, Gesundaberget ( Id: 95 )[/B][/B]

GS redogjorde för händelseförloppet vid snöskoterolycken i Mora, Gesundaberget, där fem
personer i publiken skadades. Styrelsen informerades om vad som hänt efter olyckan. Styrelsen
ser mycket allvarligt på det som inträffat då händelsen är ett faktiskt exempel på vad som kan
inträffa när en arrangör bara delvis följer regelverket och säkerhetsreglerna. En tydlig koppling
finns här till frågan om lojal åtlydnad av regelverket och den diskussion som förts med
organisatörer verksamma helt eller delvid utanför SVEMO och som inte alls eller bara delvis
följer regelverken som förbundet har. Mot bakgrund av ovanstående beslutade styrelsen följande:



- Tävlingsledaren ska omgående anmälas till Disciplinnämnden.



- En genomlysning av det aktuella reglementet ska göras. Finns där brister ska förändringar i
tävlingsreglementet göras omgående.



- GS ges uppdraget att öppna en ny dialog med Riksidrottsstyrelsen och tillsammans med
polismyndigheten diskutera problemen med osanktionerade tävlingar och de säkerhetsproblem
som kan finnas i detta. Dessutom ska frågan tas upp om hur polismyndighetens tillståndsgivning
fungerar parallellt med förbundets tillståndsgivning, vad avser det prioriterade arbetet med att
minska antalet olyckor.



- Styrelsen begär formellt att få in en kopia av klubbens stadgar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skotertävlingen var en helt Svemo sanktionerad tävling eller hur ?

Om nu olyckan skedde på en Svemo sanktionerad tävling varför skall de då "diskutera problemen med osanktionerade tävlingar och de säkerhetsproblem som kan finnas i detta" ?
:va

Man kanske borde städa lite i det egna huset först.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ett fiffigt sätt att vända egna problem åt annat håll med skoter olyckan i Mora, en Svemo sanktionerad tävling som inte gick så bra. Att söka tröst hos Polisen var ett smart drag, måste lyfta på hatten för GS han blir bättre!

Ett utdrag ur senaste Svemo mötet nedan:



5.8 Snöskoterolyckan i Mora, Gesundaberget ( Id: 95 )[/B][/B]

GS redogjorde för händelseförloppet vid snöskoterolycken i Mora, Gesundaberget, där fem
personer i publiken skadades. Styrelsen informerades om vad som hänt efter olyckan. Styrelsen
ser mycket allvarligt på det som inträffat då händelsen är ett faktiskt exempel på vad som kan
inträffa när en arrangör bara delvis följer regelverket och säkerhetsreglerna. En tydlig koppling
finns här till frågan om lojal åtlydnad av regelverket och den diskussion som förts med
organisatörer verksamma helt eller delvid utanför SVEMO och som inte alls eller bara delvis
följer regelverken som förbundet har. Mot bakgrund av ovanstående beslutade styrelsen följande:



- Tävlingsledaren ska omgående anmälas till Disciplinnämnden.



- En genomlysning av det aktuella reglementet ska göras. Finns där brister ska förändringar i
tävlingsreglementet göras omgående.



- GS ges uppdraget att öppna en ny dialog med Riksidrottsstyrelsen och tillsammans med
polismyndigheten diskutera problemen med osanktionerade tävlingar och de säkerhetsproblem
som kan finnas i detta. Dessutom ska frågan tas upp om hur polismyndighetens tillståndsgivning
fungerar parallellt med förbundets tillståndsgivning, vad avser det prioriterade arbetet med att
minska antalet olyckor.



- Styrelsen begär formellt att få in en kopia av klubbens stadgar


Hej Glenn !
Följer med stort intresse vad som händer runt omkring förbund KKV BSF SVEMO MM.
Men det här ger mig mera frågetecken än svar ..
Vad menar dom egentligen med delvis följa reglementet?
Är det SVEMO eller arrangören som försöker slingra sig?

Kan du utveckla deras resonomang lite?
Tack på förhand
MVH
Roffe
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skotertävlingen var en helt Svemo sanktionerad tävling eller hur ?

Om nu olyckan skedde på en Svemo sanktionerad tävling varför skall de då "diskutera problemen med osanktionerade tävlingar och de säkerhetsproblem som kan finnas i detta" ?
:va

Man kanske borde städa lite i det egna huset först.

SVEMO gör ju banbesiktningar och om publiken stod på ett ställe som SVEMO sagt att det inte får vara publik på så har man brutit mot reglerna och därmed förlorar man ju sin sanktion och därmed sitt försäkringsskydd. Huruvida det är det som har hänt lämnar jag därhän men jag hoppas du förstår resonemanget?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
SVEMO gör ju banbesiktningar och om publiken stod på ett ställe som SVEMO sagt att det inte får vara publik på så har man brutit mot reglerna och därmed förlorar man ju sin sanktion och därmed sitt försäkringsskydd. Huruvida det är det som har hänt lämnar jag därhän men jag hoppas du förstår resonemanget?
Jo, det hänger jag med i.

Men att de då skulle förlora sitt försäkringsskydd helt/delvis pga. ett misstag (??) med placeringen av publiken är väl i sådanna fall lite väl hårt.
Fast det är klart, jag har ingen erfarenhet hur sådant där fungerar i praktiken.

Någon som vet närmare hur det gick med den specifika skotertävlingens och svemo försäkringen ?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag ger mig på en gissning att få en förklaring på olyckan kan vara att ta avstånd från klubben eller att belysa att den inte är rätt genomförd. Domar rapporten från tävlingen lär kunna ge lite svar på detta, det är en jobbig situation som Svemo befinner sig i då GS har gått ut stenhårt med att försöka undergräva säkerheten på tävlingar som jag gör tex Speed Weekend, och man själv hamnar i ett glashus…
5 skadade i publiken är inte roligt och jag lider med klubben då jag tror dom har gjort som svemo boken säger, men olyckor kan alltid hända ändå.

Nu är GS plan att söka tröst hos Polisen och få till en ändring i fap 512 att endast svemo klubbar får ta ut tillstånd! Problemet är att jag har tagit ut tillstånd enl fap 512 på mitt person nr för att testa om det gick!

Medan GS jagar i ena änden så släpper SMA en Mc licens för 600:- året i den andra änden, så Svemo måste höja tempot om det skall bli konkurrens för det vinner alla på.

Så för er som vill stöda en fri konkurrens kan tex åka i Fiddy hos Svefi eller backe på Ullna High Speed Hero 27 juni i Stockholm eller Land Speed Record på Halmstad flygplats 11-12 juli, det finns många mc åkare som inte vågar åka en SMA tävling då dom tror Svemo tar deras licens.
www.Landracing.se

Denna tråd kan du läsa SBF har backat och låter SMA jobba vidare.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902&start=651



Hej Glenn !
Följer med stort intresse vad som händer runt omkring förbund KKV BSF SVEMO MM.
Men det här ger mig mera frågetecken än svar ..
Vad menar dom egentligen med delvis följa reglementet?
Är det SVEMO eller arrangören som försöker slingra sig?

Kan du utveckla deras resonomang lite?
Tack på förhand
MVH
Roffe
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glenn, det pryder dig inte och gynnar inte din organisation att du sitter och gottar dig åt att det har hänt en olycka på ett Svemo-arr, så vitt jag vet har det hänt 4 allvarliga skotoerolycker i samband med tävlingar i vinter, och så vitt jag vet är det bara en av dom tävlingarna som är Svemoflaggad, jag vet inte om dom tre andra var helt laglösa eller kördes under någon annans flagg.

Det vet säkert du?

Hursomhelst, på tävlingen som var Svmo arr kan det väl vara så att klubben inte följt Svemos regler just vid ett tävlingstillfälle?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top