Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
SVEMO kan glömma att bestraffa de som kör

SVEMO är iom sitt FIM medlemskap tvingade att följa deras regler och där återfinns följande:
70.1 ISSUING AND WITHDRAWAL
The granting of a FIM Licence may not be refused if the candidate fulfils the
criteria of attribution established in the relevant regulations.
All FIM Licences are supplied by the Executive Secretariat and issued by the
FMN of the applicant, except where otherwise provided for in Article 7.2 of the
Financial Regulations.
The FIM or an FMN may:
– refuse to issue a FIM Licence for justifiable reasons. Any denial must be
notified in writing and state brief reasons.
– withdraw a FIM Licence following the pronouncement by the FIM of a final
disciplinary sanction.
The fact of taking part in meetings which are not authorised by the FIM or its
FMNs cannot justify a withdrawal of a licence.

During a meeting, the holders of FIM Licences may be required to present their licences to the FIM Chief Steward or the Jury President.

Någon får gärna fråga SVEMO hur de ställer sig till detta?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.........Det där är intressant tycker jag, det skulle betyda att rätt många av sveriges bil-racers inkluderas i SVEMOs förbud. Jag själv har en TL-licens hos SVEMO och en tävlingslicens hos SBF i en klubb som är med i både SBF och SVEMO. Fränt, jag kan anmäla mig själv till SVEMO för brott mot NT 3.1 med dubbla ingångar så att säga :tummenupp

Frågan är hur SVEMO bestraffar en person utan SVEMO-licens men som är med i en klubb som är ansluten till SVEMO.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Det är faktiskt ganska enkelt.
Du är medlem i en klubb som i sin tur är medlem i ett "specialförbund" som slutligen är medlem i RF.

Du som klubbmedlem har ingått ett avtal i och med medlemskapet i klubben.
Om du begår en massa brott mot RF:s stadgar och klubben inte vill bestraffa dig korrekt kommer specialförbundet och att bestraffa klubben genom T.ex. uteslutning.
Om Förbundet inte gör det kan RF besluta om att utesluta förbundet ur RF.

Eftersom just denna punkt kommer ifrån RF så är det inga problem med deltagande inom ett annat förbund som också är ansluten till RF.

Det finns faktiskt ett exempel på hela denna kedjan när en bowlingklubb vägrade att ta emot en medlem på grunder som RF inte accepterade.

SVEMO är iom sitt FIM medlemskap tvingade att följa deras regler och där återfinns följande:


Någon får gärna fråga SVEMO hur de ställer sig till detta?

Det där gäller en FIM-licens och jag misstänker att du måste ha en nationell licens i botten för att nå dit.
I övrigt gäller väl inte deras regler för de nationella licenserna.

FIA, i bilsporten, accepterar att varje ASN är suveräna inom sitt eget land och kan följdaktligen använda Grp A reglementet med nationella varianter om så önskas. Dock tillåter de i princip aldrig ett internationellt tävlingstillstånd med de nationella särkraven inlagda.
Ett exempel är E85 som är förbjudet inom FIA men som fått åka i FIA evenemang utom tävlan.

Finns en viss risk att det kan vara så även inom FIM.

Edit: såg just att det står FIM and FMN...om FMN är samma som ASN så kan du ha rätt.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där gäller en FIM-licens och jag misstänker att du måste ha en nationell licens i botten för att nå dit.
I övrigt gäller väl inte deras regler för de nationella licenserna.

FIA, i bilsporten, accepterar att varje ASN är suveräna inom sitt eget land och kan följdaktligen använda Grp A reglementet med nationella varianter om så önskas. Dock tillåter de i princip aldrig ett internationellt tävlingstillstånd med de nationella särkraven inlagda.
Ett exempel är E85 som är förbjudet inom FIA men som fått åka i FIA evenemang utom tävlan.

Finns en viss risk att det kan vara så även inom FIM.

Regeln jag länkar till är FIM Sporting code och den står över alla nationella reglementen på samma sätt som deras dopingpolicy och dyl.

The FIM Sporting Code (hereinafter called "the Sporting Code") is a set of rules established by the Fédération Internationale de Motocyclisme which, together with the Appendices and Regulations, are applicable to each and every discipline and category of meeting and rules the sporting Meetings held under its authority.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Regeln jag länkar till är FIM Sporting code och den står över alla nationella reglementen på samma sätt som deras dopingpolicy och dyl.

Ja, men bara för evenemang som tillståndgivs från FIM.

FIA har också en International Sporting Code och de har inga som helst problem med de nationella regelverken och jag har svårt att se varför FIM skulle ha det.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Det är faktiskt ganska enkelt.
Du är medlem i en klubb som i sin tur är medlem i ett "specialförbund" som slutligen är medlem i RF.

Du som klubbmedlem har ingått ett avtal i och med medlemskapet i klubben.
Om du begår en massa brott mot RF:s stadgar och klubben inte vill bestraffa dig korrekt kommer specialförbundet och att bestraffa klubben genom T.ex. uteslutning.
Om Förbundet inte gör det kan RF besluta om att utesluta förbundet ur RF.

Eftersom just denna punkt kommer ifrån RF så är det inga problem med deltagande inom ett annat förbund som också är ansluten till RF.
Ditt resonemang är både klart och logiskt men verkligheten är kanske inte på samma nivå.

Det har pågått lite kontakter med RFs juridiska avdelning nu i veckan och deras syn på idrottssverige är inte samma som din och min. Jag trodde som många andra att RF var toppen på det hela men RF säger att juridiskt sett så är det dom 68 specialförbunden som styr svensk sport/idrott i det att RF varken kan eller får ge sig in i vad respektive SF hittar på. Varje specialförbund är autonomt och bestämmer sina egna direktiv, riktlinjer och stadgar. En slags omvänd pyramid vilket låter helt bakvänt i mina öron men det där är alltså veckans besked från en jurist på RF.

Problemet är att om bilklubbarna kopplar ihop sitt medlemsskap i SVEMO med potentiella juridiska problem för sina SBF-medlemmar så är det ett bra incitament för klubben att släppa kopplingen till SVEMO med resultat att det blir färre SVEMO-klubbar i Sverige. Min egen klubb är ett bra exempel, vi är anslutna till både SBF och SVEMO, vi har cirka 300 medlemmar och i räkenskaperna för nå't år sedan var det inte ens fem medlemmar som hade SVEMO-licens.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja, men bara för evenemang som tillståndgivs från FIM.

FIA har också en International Sporting Code och de har inga som helst problem med de nationella regelverken och jag har svårt att se varför FIM skulle ha det.
Every FMN accepted as an affiliated federation of the FIM shall be the sole
organisation in its own country entitled to exercise the powers of the FIM in accordance with the By-laws, the Sporting Code and the regulations of the FIM.

100.1 NATIONAL CODE AND APPOINTMENT OF OFFICIALS
The FMNR Sporting Code must be drawn up in accordance with this Sporting
Code.
Each FMN is responsible for the appointment of any Committee, National
Commission or of any other body as well as the necessary officials for the
organisation of meetings within its territory.
100.2 LEGAL AUTHORISATIONS
No meeting may be organised before all the necessary legal authorisations have
been obtained by the organiser.
100.3 SUPPLEMENTARY REGULATIONS (SR)
The Supplementary Regulations (SR) include all additional information and
details relative to a particular meeting which are not stated in the FIM Codes,
Appendices and Regulations.
The SR must in no case modify the FIM Sporting Code, its Appendices and
Regulations and are to be drawn up in conformity with the standard
model laid
down in the corresponding Appendices and Regulations.

Jag tolkar det såsom att SVEMO i egenskap av FMN åtar sig att följa FIMs sporting code i sitt nationella reglemente...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ditt resonemang är både klart och logiskt men verkligheten är kanske inte på samma nivå.

Det har pågått lite kontakter med RFs juridiska avdelning nu i veckan och deras syn på idrottssverige är inte samma som din och min. Jag trodde som många andra att RF var toppen på det hela men RF säger att juridiskt sett så är det dom 68 specialförbunden som styr svensk sport/idrott i det att RF varken kan eller får ge sig in i vad respektive SF hittar på. Varje specialförbund är autonomt och bestämmer sina egna direktiv, riktlinjer och stadgar. En slags omvänd pyramid vilket låter helt bakvänt i mina öron men det där är alltså veckans besked från en jurist på RF.
........

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Att det är de 68 SF som bestämmer är ju helt korrekt. Det är ju en demokratisk sammanslutning som lett till RF likt klubbarnas sammanslutning till SBF.

De ska inte lägga sig i tävlingsregler och liknande men stadgarna som RF har kan INTE SF ha motsägande varianter av.

Den du ska prata med på RF är Christer Pallin, då får du rätt uppgifter.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ja, men bara för evenemang som tillståndgivs från FIM.

FIA har också en International Sporting Code och de har inga som helst problem med de nationella regelverken och jag har svårt att se varför FIM skulle ha det.

Oavsett vilket, så tycker jag att om FIM inte har denna lojalitetsregel så behöver inte SVEMO den. Jag förmodar att du, och de i dina kretsar (några förare i kretsen?) gillar regeln?

Har jag rätt i att du/ni tycker det är bra att SVEMO hotar förare med straff om dom kör speedweekend? Alltså just denna tävling, inte generellt.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Att det är de 68 SF som bestämmer är ju helt korrekt. Det är ju en demokratisk sammanslutning som lett till RF likt klubbarnas sammanslutning till SBF.

De ska inte lägga sig i tävlingsregler och liknande men stadgarna som RF har kan INTE SF ha motsägande varianter av.

Den du ska prata med på RF är Christer Pallin, då får du rätt uppgifter.
Kanske är det så, kanske inte. Vem vet. Ett är säkert, om det är som du är inne på, att olika jurister inom samma organisation lämnar olika besked i samma ärende så är det inte seriöst för en organisation som drar miljardbelopp från skattebetalare.

Men att SVEMO kan köra helt egna stadgar i NT 3.1 kanske inte är samma sak som du är inne på? Var i RFs stadgar hittar du att SVEMO, SBF och andra specialförbund under (över?) RF måste ha samma lojalitetsparagraf i sina respektive förbundsstadgar?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Kanske är det så, kanske inte. Vem vet. Ett är säkert, om det är som du är inne på, att olika jurister inom samma organisation lämnar olika besked i samma ärende så är det inte seriöst för en organisation som drar miljardbelopp från skattebetalare.

Men att SVEMO kan köra helt egna stadgar i NT 3.1 kanske inte är samma sak som du är inne på? Var i RFs stadgar hittar du att SVEMO, SBF och andra specialförbund under (över?) RF måste ha samma lojalitetsparagraf i sina respektive förbundsstadgar?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
Man kan väll gräva ljupare änn så, hur ska man tolka IAAF, har försökt sagt hela tiden att det är en sjujävla utbredd regel, men verkar inte va någon som trott mig....

Detta e dock bara spekulering och det jag tror är dock endast att man kan ändra formulering på regeln så den bara gäller vad man har löst ut licens för eller liknande och att funktionärer tappar sin licens vid deltagande vid osanktionerade tävlingar t.ex

Regel 2.7 IAAF
Competitions authorised by a Member
7. Members may authorise national competitions, and foreign athletes
may participate in those competitions, subject to Rules 4.2 and 4.3.
If foreign athletes do participate, appearance fees, prize money,
and/or non-cash prizes for all athletes at such national competitions
shall not exceed USD15,000 in total or USD5,000 for any one
event. No athlete may participate in any such competition if he is
ineligible to participate in the sport of Athletics under the rules of
the IAAF, the host Member, or the National Federation to which he
is affiliated.
4. Any athlete, athlete support personnel or other person:
(b) who takes part in any athletics competition which is not
authorised in accordance with Rule 2 (Authorisation to Stage
Competitions);
may be declared ineligible under this Rule 60.

Har jag tolkat rätt att svemos regel grundar sig långt tillbaks i denna regel? lite krånglig engelska inte 100%


var nått mer ja funderadce på men minns inte just nu!
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
8 kap RF stadgar
§8
Är arrangören inte ansluten till det SF som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren vilken
tävlingen eller uppvisningen gäller, får medlemmen delta endast om detta SF har godkänt deltagandet.
Så ni kan ju söka dispens säkert om man tolkar RFs regel i ärendet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Rotade runt bland RF stadgar och hittade endast detta som skulle kunna härledas till Svemos lojalitetsparagraf.
Någon annan kanske hittar något mer så kolla gärna själv, det är ju ändå sent på kvällen och jag kan ha missat det.



Riksidrottsförbundets regler på vilka Svemo gjort sin tolkning..??

8 §*
Medlems deltagande i den idrottsliga verksamheten

Medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna
inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar.
Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om
denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också vederbörande SF* ge sitt samtycke, såvida inte SF i sina stadgar eller i
tävlingsregler fastställt annan ordning.
Är arrangören inte ansluten till det SF* som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren vilken
tävlingen eller uppvisningen gäller, får medlemmen delta endast om detta SF har godkänt deltagandet.


*SF = Special förbund, i det här fallet Svemo

Svemo skrev:
§ 3.1
Lojal åtlydnad av tävlingsreglementen

Medlem i klubb tillhörande SVEMO, av SVEMO Styrelse, dess kommittéer
och sektioner eller annan representation för SVEMO ska lojalt följa gällande
tävlingsreglementen och regler och får inte:
- Understödja någon person, klubb eller annan sammanslutning som bryter mot av
SVEMO utfärdade regler och bestämmelser eller som på annat vis handlar i strid med
dessa.
- Tillhöra, låna sitt namn till, eller ha någon funktion inom sådan klubb eller
organisation som avses i det föregående.
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykeloch
snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion.
Trialtävlingar sanktionerade av Motormännens Helnykterhetsförbund (MHF) är inte
att betrakta som olicensierade även om tillstånd från SVEMO inte inhämtats. Varje
befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra
bestraffning.

Tycker den där sista meningen i RF-stadgan är lite intressant.
Om det är en ny gren som inte handhas av Svemo i dagsläget då...?
Som t.ex. höghastighetskörning.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Rotade runt bland RF stadgar och hittade endast detta som skulle kunna härledas till Svemos lojalitetsparagraf.
Någon annan kanske hittar något mer så kolla gärna själv, det är ju ändå sent på kvällen och jag kan ha missat det.



Riksidrottsförbundets regler på vilka Svemo gjort sin tolkning..??

8 §*
Medlems deltagande i den idrottsliga verksamheten

Medlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna
inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar.
Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om
denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också vederbörande SF* ge sitt samtycke, såvida inte SF i sina stadgar eller i
tävlingsregler fastställt annan ordning.
Är arrangören inte ansluten till det SF* som är organiserat för att omhänderha den idrottsgren vilken
tävlingen eller uppvisningen gäller, får medlemmen delta endast om detta SF har godkänt deltagandet.


*SF = Special förbund, i det här fallet Svemo



Tycker den där sista meningen i RF-stadgan är lite intressant.
Om det är en ny gren som inte handhas av Svemo i dagsläget då...?
Som t.ex. höghastighetskörning.

det är ju där dom har på nått vänster lyckats helgardera sig med "motorcykel och snöskotertävling" är ju som jag tror jag skrive tidigare som att en simmare inte får delta på nått evenemang i vatten för en regel av simförbundet, har för mig deras regel är definerad till grenen man sysslar med simning/vattenpolo/konstsim/simhopp övrigt finns det inget skrivet om
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Oavsett vilket, så tycker jag att om FIM inte har denna lojalitetsregel så behöver inte SVEMO den. Jag förmodar att du, och de i dina kretsar (några förare i kretsen?) gillar regeln?

Har jag rätt i att du/ni tycker det är bra att SVEMO hotar förare med straff om dom kör speedweekend? Alltså just denna tävling, inte generellt.

Det kan jag inte uttala mig om för jag vet inte vad som ska genomföras under Speedweekend.
Men vad jag tycker är egentligen ointressant.

Det är vad majoriteten vill som är det intressanta för faktum kvarstår att om majoriteten inte vill ha regeln så kommer den att ändras.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det kan jag inte uttala mig om för jag vet inte vad som ska genomföras under Speedweekend.
Men vad jag tycker är egentligen ointressant.

Det är vad majoriteten vill som är det intressanta för faktum kvarstår att om majoriteten inte vill ha regeln så kommer den att ändras.

Det som är majoriteten finns även utanför förbunden, som lagstiftningen exempelvis.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det som är majoriteten finns även utanför förbunden, som lagstiftningen exempelvis.

Har du tävlat eller tävlar du i RR?
Jag tror inte vi skulle ha en enda tråkig stund om jag fick bli din mekaniker på en tävling:tummenupp

Med tanke på diskussionen så är det bäst att tillägga:

OBS: Detta är seriöst och INTE menat som en förolämpning.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top