Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Sovjetmodellen/Svemomodellen kan det finnas en likhet?

Har du några åsikter, eller bara frågor?
Finns ett par olika boxningsförbund i världen, reglerna brukar trots det vara väldigt lika, det spelar iaf mig inte någon roll.
Vem som skrev dem från början kan ju också diskuteras, särskilt när det kommer till nya grenar som SBF/Svemo kanske inte haft under sina vingar tidigare.
Regeländringar kommer ju ibland som förslag från arrangörer för att öka spänningen i sitt mästerskap, exempelvis STCC (ibland blir ju de reglerna bara pannkaka ibland).

Sen handlar det inte om enbart SMA, utan hur idrotten ska bedrivas, ska man köra sovjetmodellen eller ska man tillåta folk att välja själva...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vad det gäller buller så är det lagar och därmed länsstyrelser som sätter gränserna. Lagarna står ju över Svemo.

Vilka tror du organisationerna bedriver lobbying mot?

Vet du att motorsportevenemang har annorlunda krav för ljud än T.ex. industrier och motorvägar?

Det finns en hel del som sköts i det dolda och som ger resultat.
Problemet är att du kanske inte ser det utan bara utgår ifrån att en skärpning av lagkraven är ett uselt resultat.
Men om alternativet varit att stänga en anläggning så kanske skärpningen är en stor framgång.

Dessutom så är det precis som Nr:18 påpekar Naturvårdsverkets Riktlinjer som Kommuner och Länsstyrelsen har att falla tillbaka på.
Lobbying i rätt riktning och till de beslutsfattare som är involverade i ärendet förstår de flesta värdet av.

Skulle vi reagera först när lagkraven kommer är vi definitivt 2:a på bollen.
Dessutom tjänar vi på att stå enade under en flagga.
En enskild bananläggning är enkelt för beslutsfattarna att lägga ned.

Lite roligt iofs, eftersom man säger att "förbundet är oss", de flesta medlemmar vill ju bullra mer..
Sen att det tyvärr inte är genomförbart och att ledningens väg är den enda är en annan femma..

De flesta inom organisationen anser ju att ljudet är en del av upplevelsen.
Problemet är ju att vi är ganska ensamma om det om man väger in hela sammhällets syn på det.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Han var inte förarrepresentant de sista åren iaf, då var han ordinarie i utskottet, tror han var sammankallande också.

Hmm, du har nog rätt! Nordgren "satt" ju många år och gjorde, som jag uppfattat det, ett bra jobb så det var nog han!? :D

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vet du att motorsportevenemang har annorlunda krav för ljud än T.ex. industrier och motorvägar?

Industrier ligge ri...industriområden! Motorvägar förläggs på avstånd från bostäder medan vi har flera banor i Sverige som har permanenta bostäder alldeles inpå knuten där Falkenberg är ett lysande exempel på detta.

SVEMO har inte ett skvatt att säga till om vad gäller bullergränserna på Falkenberg medan däremot boende har all rätt att tycka till och klaga till Miljö- & Hälsa (eller tvärt om ;-)). FMK är experter på att erfara myndigheternas häxjakt som initieras av närboende och torde kunna svara på alla frågor rörande buller kring/vid och på en motorbana.

Sorry, men nog hade det varit bra och hoppingivand eom SVEMO var en av "spelarna" vad gäller bullerkrav i "Svenssons" trädgård för det är exakt det bullerkraven handlar om, inte hur mycket vi får/inte får bullra på banan utan hur mycket vi tillåts bullra på altanen hos Herr/Fru Eriksson/Svensson och alla andra -son!

Skulle vi reagera först när lagkraven kommer är vi definitivt 2:a på bollen.
Dessutom tjänar vi på att stå enade under en flagga.
En enskild bananläggning är enkelt för beslutsfattarna att lägga ned.
Hmm, visst är man "starkare" som enade. No doubt. MEN motorsport är knappast en allemans sysselsättning och även om vår verksamhet, vare sig den genomförs på asfalterade banor eller i grushögar (sorry :D ) så är det, relativt all annan föreningsverksamhet, en försvinnande liten del av Sveriges befolkning och framför allt ungdomar som sysslar med det, tyvärr. Så jag tror inte vi skall ha allt för stora förhoppningar om att kunna ställa krav på myndigheterna utan får nog snällt se till att anpassa oss och verkligen inte bryta mot gällande regler och förordningar om vi skall kunna forsätta.

Jag menar nu inte att vi skall "ge upp" utan förmanar bara att inte ha allt för stora förhoppningar OCH att vi måste sköta oss till 100%.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vilka tror du organisationerna bedriver lobbying mot?

Vet du att motorsportevenemang har annorlunda krav för ljud än T.ex. industrier och motorvägar?

Det finns en hel del som sköts i det dolda och som ger resultat.
Problemet är att du kanske inte ser det utan bara utgår ifrån att en skärpning av lagkraven är ett uselt resultat.
Men om alternativet varit att stänga en anläggning så kanske skärpningen är en stor framgång.

Dessutom så är det precis som Nr:18 påpekar Naturvårdsverkets Riktlinjer som Kommuner och Länsstyrelsen har att falla tillbaka på.
Lobbying i rätt riktning och till de beslutsfattare som är involverade i ärendet förstår de flesta värdet av.

Skulle vi reagera först när lagkraven kommer är vi definitivt 2:a på bollen.
Dessutom tjänar vi på att stå enade under en flagga.
En enskild bananläggning är enkelt för beslutsfattarna att lägga ned.



De flesta inom organisationen anser ju att ljudet är en del av upplevelsen.
Problemet är ju att vi är ganska ensamma om det om man väger in hela sammhällets syn på det.

Du har nog missförstått mig eller så uttryckte jag mig otydligt. Jag menar att Svemo agerar först när de måste, sänkningen till 100 dB på RR-tävlingar 2009 gör Svemo för att de måste, inte för att de ligger i framkant miljömässigt.

Personligen har jag propagerat för lägre dB-gränser i flera år. Alltså tycker jag att en skärpning av kraven är ett bra beslut.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hur skulle det funka om det startades ett nytt fotbollsförbund. skulle SFF låta "sina" licensierade spelare spela både i svenska fotbollsalliansen och svenska fotbollsförbundet?
var skall man vända sig om man känner sig felbehandlad vid en SMA tävling. har dom en överklaganinstans. eller skall man vända sig till en civil domstol?
vad har dom för långsiktiga målsättningar för miljöarbetet?
bullerproblemet?
osv osv?
SMA erbjuder bara en försäkring...finns inga regler..reglemente....det dom har är kopierat rakt av från SBFs regler
utredning av SMA...har dom en juridiskt utskott där man kan överklaga TL domslut?
vad kostar det att protestera vid SMA-arrangemang?
har SMA några regler...utom de få regler de snott från SBF

Väldigt specifika frågot, reggad idag med 2 olika nick och engagerar sig starkt i tråden rörande Svemo.
Du arbetar för Svemo eller hur..?
 

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
Jag vet i ärlighetens namn inte om hur SVEMO väljer sina representanter men iochmed att de tillhör RF så är valet en demokratisk process.
Jag uttalar mig generellt i frågan.

Tror säkert att det finns en representant för RR i SVEMOS ledning men det är ju fortfarande så att vissa regler kan påverka alla sportgrenar inom ett förbund och då kan ett egenintresse få vika för vilket som i det stora hela är bättre för en majoritet av grenar.



Problemet, enligt min mening, är ju att de arrangörer som vill gå sin egen väg kommer "pruta" bort allt det långsiktiga arbetet och fokusera på enskilda evenemang vilket i slutändan leder till en uttarmining av motorsporten.

Vem vill ta kostnaden för miljöfrågorna innan de blivit lagkrav?
Jämför gärna med Holland (tror jag) som lät bli att jobba med ljudproblematiken och över en natt stängdes över hundra banor från sin verksamhet.

Ska inte säga hur det är med Svemo i Ljudproblematiken men SBF är iaf ingen aktör som jobbar något på det, utan det är privata banor och arrangörer som jobbar på det och så jag är med som part i det....

så det finns mycket som kan förbättras och en stor förbättringsmöjlighet är just konkurrens.... för jag är helt övertygad om att Svemo kommer bli bättre och billigare på allt, om SMA finns... eftersom dom kommer bli tvungna till det ......
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Väldigt specifika frågot, reggad idag med 2 olika nick och engagerar sig starkt i tråden rörande Svemo.
Du arbetar för Svemo eller hur..?

inte alls.
fick inte det första nicket att fungera så jag fick ta ett annat..så enkelt är det.

har jobbat några år i en sudsvensk motorklubb som idiellt arbetande funkis utan att tjäna ett öre.

tycker dock att det är synd om SVEMO och SBF skulle splittras. "förenade är vi starka"
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det är en god tanke, Svemo och SBF är just redan splittrade från varandra redan det är många år sedan. I denna fråga så när Idrotts föreningen Svemo inte vill hjälpa till så verkar det inte finns något annat val, det är klart visst kan vi lägga ner Speed Weekend då skulle allt vara som vanligt igen!
Förenade av hot brukar inte hålla i längden utan fri vilja måste råda.

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se

inte alls.
fick inte det första nicket att fungera så jag fick ta ett annat..så enkelt är det.

har jobbat några år i en sudsvensk motorklubb som idiellt arbetande funkis utan att tjäna ett öre.

tycker dock att det är synd om SVEMO och SBF skulle splittras. "förenade är vi starka"
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Jag vet i ärlighetens namn inte om hur SVEMO väljer sina representanter men iochmed att de tillhör RF så är valet en demokratisk process.
Jag uttalar mig generellt i frågan.
Nja, det är vanskligt att hävda fakta i samma mening som man konstaterar att man inte vet.

RFs regler är en sak och hur dom efterföljs av SF i praktiken är något helt annat. Den biten är en av mina personliga käpphästar, jag tror inte att kulturdepartementet skulle bli överlyckliga av vissa beteenden inom RFs specialförbund om man granskar hur det går till i verkligheten kontra det uppdrag som RF jobbar under.

Problemet, enligt min mening, är ju att de arrangörer som vill gå sin egen väg kommer "pruta" bort allt det långsiktiga arbetet och fokusera på enskilda evenemang vilket i slutändan leder till en uttarmining av motorsporten.
Det där är en hel debatt i sig självt. En del tror på moderna marknadskrafter som anpassar sig efter samhällets förändringar och andra tror att melodin är en statsunderstödd organisation från 1960-talet som fortfarande aktivt motarbetar konkurrens på 2000-talet.

Utarmningen pågår i skrivande stund, även med SVEMO och deras nuvarande arbetssätt som det verkar som du stöder. Ett enkelt och alldeles för konkret exempel är att det idag inte går att få ihop tillräckligt med funktionärer för att fullfölja alla SVEMOs evenemang som planerat. Vad anser du att det beror på?

Vad mig själv anbelangar så går inte dom här senaste debatterna ut på att sänka SVEMO. Tvärtom, dom flesta av oss som framför klagomål vill att SVEMO blir mer lyhörda och snabbare på att hänga med i svängarna så att SVEMO kan överleva.

Ta en funderare på vad det hela handlar om så vi kommer någon vart för det här har gått i stå nu (med nyreggade troll och andra som jag är övertygad tar debatten för debattens skull och inte för sakfrågan).

Även dom som backar upp SVEMO i den här tråden lägger gärna in en brasklapp att man inte försvarar SVEMO och håller med om att SVEMO i vissa avseenden inte gör ett bra jobb. Det är precis det som är kärnfrågan. Många medlemmar som har jobbat aktivt med SVEMO och SVEMO-evenemang i många år vill få till stånd en förändring av SVEMO och dess reaktionära attityd mot MC-sverige, där SVEMO måste hänga med i en modern och allt snabbare föränderlig omvärld där skygglapparna måste bort och samarbete med entrepenörer måste till.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Nja, det är vanskligt att hävda fakta i samma mening som man konstaterar att man inte vet.

RFs regler är en sak och hur dom efterföljs av SF i praktiken är något helt annat. Den biten är en av mina personliga käpphästar, jag tror inte att kulturdepartementet skulle bli överlyckliga av vissa beteenden inom RFs specialförbund om man granskar hur det går till i verkligheten kontra det uppdrag som RF jobbar under.

Det där är en hel debatt i sig självt. En del tror på moderna marknadskrafter som anpassar sig efter samhällets förändringar och andra tror att melodin är en statsunderstödd organisation från 1960-talet som fortfarande aktivt motarbetar konkurrens på 2000-talet.

Utarmningen pågår i skrivande stund, även med SVEMO och deras nuvarande arbetssätt som det verkar som du stöder. Ett enkelt och alldeles för konkret exempel är att det idag inte går att få ihop tillräckligt med funktionärer för att fullfölja alla SVEMOs evenemang som planerat. Vad anser du att det beror på?

Vad mig själv anbelangar så går inte dom här senaste debatterna ut på att sänka SVEMO. Tvärtom, dom flesta av oss som framför klagomål vill att SVEMO blir mer lyhörda och snabbare på att hänga med i svängarna så att SVEMO kan överleva.

Ta en funderare på vad det hela handlar om så vi kommer någon vart för det här har gått i stå nu (med nyreggade troll och andra som jag är övertygad tar debatten för debattens skull och inte för sakfrågan).

Även dom som backar upp SVEMO i den här tråden lägger gärna in en brasklapp att man inte försvarar SVEMO och håller med om att SVEMO i vissa avseenden inte gör ett bra jobb. Det är precis det som är kärnfrågan. Många medlemmar som har jobbat aktivt med SVEMO och SVEMO-evenemang i många år vill få till stånd en förändring av SVEMO och dess reaktionära attityd mot MC-sverige, där SVEMO måste hänga med i en modern och allt snabbare föränderlig omvärld där skygglapparna måste bort och samarbete med entrepenörer måste till.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

är det framtiden att affärsdrivande organisationer skall driva mc sporten?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
är det framtiden att affärsdrivande organisationer skall driva mc sporten?
Ifall Svemo, som i det här fallet, inte vill delta och aktivt försöker att förhindra nya evenemang så kommer det att vara framtiden, ja.

Ifall Svemo vill ha en bra position för att fortsätta att arbeta för motorsportens bästa så bör man ha en lite mer öppen hållning mot nya grenar och former av evenemang.


Lite grann som skivindustrin och MP3 problemet. Hade skivbolagen arbetat aktivt med de nya formerna av musiklyssnade som seglade upp så hade man fortfarande kontrollerat marknaden. Nu valde man istället att försöka förhindra alla nya former som dök upp och därmed förlorade man slaget.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
är det framtiden att affärsdrivande organisationer skall driva mc sporten?
Instämmer helt med Wiseguy.

Det finns en och annan ljuspunkt. För ett tag sedan hade jag en diskussion med en person i SVEMO Norrköping vars roll innebär att han definitivt påverkar förbundets framtid och fick beskedet att två av dom större problemen som SVEMOs styrelse brottas med är hur man ska lösa problemet med den tynande skaran av ideella funktionärer och hur man ska hantera kommersialiseringen av MC-sporten. Jag fick ett intryck att man såg dom två bitarna som beroende av varandra. Man får hoppas att det blir en återkoppling mellan de diskussionerna och verkligheten så snart det bara går.

kalle-kula, vad tycker du själv, är den här debatten helt ute och cyklar eller tycker du att det finns substans i kärnfrågan?

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

kalle_kula

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
bunkeflo
Hoj
kawa
Instämmer helt med Wiseguy.

Det finns en och annan ljuspunkt. För ett tag sedan hade jag en diskussion med en person i SVEMO Norrköping vars roll innebär att han definitivt påverkar förbundets framtid och fick beskedet att två av dom större problemen som SVEMOs styrelse brottas med är hur man ska lösa problemet med den tynande skaran av ideella funktionärer och hur man ska hantera kommersialiseringen av MC-sporten. Jag fick ett intryck att man såg dom två bitarna som beroende av varandra. Man får hoppas att det blir en återkoppling mellan de diskussionerna och verkligheten så snart det bara går.

kalle-kula, vad tycker du själv, är den här debatten helt ute och cyklar eller tycker du att det finns substans i kärnfrågan?

PiPPi
http://HarleyDrags.com


kommersialisering är både på gott och ont.
eliten inom respektive sportsgren mår säkert bra av det.
proffesionella funktionärer som reser runt till olika banor.

startavgifterna kommer att öka
bredden kommer att bli tunnare.
funktionärerna kräver betalt för sitt arbete. (maknadmässiga löner + milersättningar?100 funkisar * 1200 kronor = 120000)
klubbarna kommer att dräneras på dugligt folk.
vem vill jobba oavlönat på klubbrace när man kan få penar på en SM tävling
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
kommersialisering är både på gott och ont.
[...]
klubbarna kommer att dräneras på dugligt folk.
Du undviker att det där problemet har tagits upp här tidigare fast på en annan bog.

Idag finns det inte tillräckligt med funktionärer för att driva alla SVEMOs arrangemang som planerat.

Hur ska SVEMO komma till rätta med det problemet?

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
kommersialisering är både på gott och ont.
eliten inom respektive sportsgren mår säkert bra av det.
proffesionella funktionärer som reser runt till olika banor.

startavgifterna kommer att öka
bredden kommer att bli tunnare.
funktionärerna kräver betalt för sitt arbete. (maknadmässiga löner + milersättningar?100 funkisar * 1200 kronor = 120000)
klubbarna kommer att dräneras på dugligt folk.
vem vill jobba oavlönat på klubbrace när man kan få penar på en SM tävling

Fotbollsdomare osv får betalt så varför skall inte motorsportsfunktionärer ha det?

Vill för övrigt bara påpeka skillnaden mellan idrott och sport.
Idrott = luktar Svett
Sport = luktar Bensin
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top