Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Precis. Så du och Nr:18 tror inte att den här tråden är ett utomordentligt bra exempel med personer som är och har varit engagerade i SVEMO-evenemang under många år och vill få till stånd ändringar i hur SVEMO sköter desamma?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Jag har aldrig hävdat det.
Tvärtom anser jag att T.ex. Glenn, med flera kommit med konstruktiva förklaringar som organisationerna bör överväga.

Men det är ju inte det Nr: 18 menar heller.
Jag håller med honom att flera av de som klagar inte har koll på hur organisationen ser ut och fungerar.

Ett exempel är ju den diskussion som avhandlar försäkringsskyddet.
Att ett evenemang följer lagen säger ingenting om vilket försäkringsskydd den aktive har.

(Dock vill jag påpeka att de seriösa privata arrangörerna har minst lika bra försäkringsskydd för deltagaren som organisationen)

Men faktum kvarstår, alla medlemmar ÄR förbundet och det finns en demokratisk möjlighet att påverka besluten.

Men det stora problemet brukar vara att när man inte lyckas övertyga majoriteten så får man heller inte igenom sitt förslag. Det kan man ju inte belasta förbundet för.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Det där förstår jag inte. Står det i svensk lagstiftning att det måste vara en SVEMO-sanktionerad tillställning för att något inom svensk MC-racing ska vara "officiellt"?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
sv.bilsportsförbundet tycker därimot att det är okej..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Frågan här är ju om man ska sitta och trycka på sin åsikt till det är årsmöte i klubben, eller om man ska lobba för snabbare förändringar på annat sätt.
Tycker media och forum är ett utmärkt sätt att framföra åsikter på.
I alla organisationer är det ofta möjligt att åsikter kvävs redan i sin linda, eller att de inte når toppen för att den spelas bort i det politiska spelet på vägen uppåt.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Frågan här är ju om man ska sitta och trycka på sin åsikt till det är årsmöte i klubben, eller om man ska lobba för snabbare förändringar på annat sätt.
Tycker media och forum är ett utmärkt sätt att framföra åsikter på.
I alla organisationer är det ofta möjligt att åsikter kvävs redan i sin linda, eller att de inte når toppen för att den spelas bort i det politiska spelet på vägen uppåt.

Nej du ska inte sitta och trycka på din åsikt.
Det är ju jättebra att ha högt i tak och även pröva vissa tankegångar som vid en första anblick kan ses som tokiga.

Anledningen till att jag anser att ett system ska vara någorlunda trögt men ändå lagom snabbt är att saker som beslutas för fort, riskerar att behöva ändras vilket är förödande för organisationen. Likadant gäller om det tar för lång tid.

Se på Vägverket som är en beslutströg organisation.
När ett beslut tas där vet alla att det kommer att gälla, oavsett vad man kan tycka om själva beslutet. Det innebär inte att det alltid är rätt men alla vet vad som kommer att gälla under en längre period innan de kan rätta till eventuella fel.

En beslutssnabb organisation som ändrar sig ofta p.g.a. sämre igenomtänkta ändringar förlorar snabbt förtroende. De aktiva vet att beslutet sannolikt kan komma att ändrats och väntar till sista stund med sin anpassning.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
OK, men vad betyder "officiellt" enligt dig?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
om du ska har ett fartrekord på flygandekilometern så måste tävlingen vara sanktionerad av det lands tävlingsorgan för att rekordet skall vara officiellt.
vet inget om vad det står i "lagen" men vill du komma med i listorna så måste svemo vara med på noterna, och dom tycker att högfartstävlingar går för fort..
sv.bilsportsförbundet tycker därimot att det är okej..

Vilken organisation i världen bestämmer att ett rekord räknas som officiellt, eller finns det flera? FIA, Guiness Rekord, UEM?
Kan det vara så snett att det i så fall inte är möjligt för en svensk att sätta världsrekord i flygande kilometern på mc? Har Svemo ensamrätt på det också och inte tillåter det överhuvudtaget;)

Gäller den regeln bara flygande kilometern eller gäller det alla typ av hastighetsrekord? Var står det att läsa. Nyfiken:tummenupp

/Mange
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nej du ska inte sitta och trycka på din åsikt.
Det är ju jättebra att ha högt i tak och även pröva vissa tankegångar som vid en första anblick kan ses som tokiga.

Anledningen till att jag anser att ett system ska vara någorlunda trögt men ändå lagom snabbt är att saker som beslutas för fort, riskerar att behöva ändras vilket är förödande för organisationen. Likadant gäller om det tar för lång tid.

Se på Vägverket som är en beslutströg organisation.
När ett beslut tas där vet alla att det kommer att gälla, oavsett vad man kan tycka om själva beslutet. Det innebär inte att det alltid är rätt men alla vet vad som kommer att gälla under en längre period innan de kan rätta till eventuella fel.

En beslutssnabb organisation som ändrar sig ofta p.g.a. sämre igenomtänkta ändringar förlorar snabbt förtroende. De aktiva vet att beslutet sannolikt kan komma att ändrats och väntar till sista stund med sin anpassning.

Är det bra att det tar lång tid att ändra ett felaktigt beslut? Statliga myndigheter är beslutströga, ofta blir människor lidande för att man är tvingade att följa myndigheters långsamma beslut. Myndigheterna överlever detta eftersom man har lagstiftningen på sin sida.
Ett företag som är långsamt på att fatta beslut brukar få ett annat straff, de försvinner från marknaden. Likaså försvinner de från marknaden om de fattar snabba och dåliga beslut.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Se till att engagera er i klubbarna, som väljer representanter till Svemo, som sedan har makten som vi själva gett dom att förändra regelverket så att det motsvarar det vi vill göra.

Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det bra att det tar lång tid att ändra ett felaktigt beslut? Statliga myndigheter är beslutströga, ofta blir människor lidande för att man är tvingade att följa myndigheters långsamma beslut.

I en diktatur är det korta beslutsvägar och man kan fatta mycket snabba beslut på gott och ont! I en demokratisk organisation väger man in fler människors åsikter. Skall man då dessutom inhämta åsikter från människor som inte jobbar avlönat utan som skall tycka till på sin fritid är det ganska naturligt att det tar längre tid att fatta vissa beslut!

Nu är detta två ytterligheter vad gäller organisation, så länge man inte väljer "Polsk riksdag" som organisationsmodell = ohanterligt, men det ger en viss förklaring till varför vissa beslut kan ta tid i en organisation som SVEMO.

Sedan gissar jag mig till att även SVEMO´s representanter har häcken full och måste göra prioriteringar precis som vi alla måste göra och frågan kanske är om denna frågan är av sådan vikt att man måste ta hand om den på stört eller om detta är något som KAN lobbas för och tyckas till om (ex. här på forumet) för att fattas beslut om längre fram!? Känns nästan som SVEMO borde tycka till i den här tråden, officiellt!? Så får vi deras syn & förklaring på beslutet också!

Mvh!
// Niklas
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Debatten pågår på fler forum än det här och även inom andra förbund.
Jag hoppas på konkurrensverket, eftersom svemos GS anser att stadgen ska användas för att användas mot sina medlemmar. Tack och lov är det iaf många som verkar anse att den är fel.
Har fortfarande inte hört några argument för att den ska användas till det, förutom att den råkar finnas..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?

Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.

Debatten pågår på fler forum än det här och även inom andra förbund.
Jag hoppas på konkurrensverket, eftersom svemos GS anser att stadgen ska användas för att användas mot sina medlemmar. Tack och lov är det iaf många som verkar anse att den är fel.
Har fortfarande inte hört några argument för att den ska användas till det, förutom att den råkar finnas..

GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för officiell åsikt?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Sen kan man ju fråga sig om roadracingen då tjänar på att vara med i förbundet eller inte..
Det är ju det här som är den springande punkten, man har ett förbund som tar hand om majoriteten, men kanske försakar minoriteten.
Får man bara höra att ni är en liten grupp som vi skiter i kanske man börjar se sig om efter någon/några som kan hjälpa en framåt på ett annat sätt istället.

Minns vilka problem det var när den nya grenen supermoto skulle in i sverige, vilket käbbel om vilka licenser som skulle gälla, vilka som skulle vara med och bestämma etc..

GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för officiell åsikt?

Har Fredrik Reinfeldt aldrig några egna åsikter?

Det är ofta ledningen som pekar på vilka regler som ska följas och hur de ska tolkas, men men..
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag är frågande till om styrelsen har tagit ett styrelse beslut i denna fråga eller om det är ett tjänstemana övergrepp? Men det kommer KKV komma fram till.
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.



GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för åsikt?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.



GS är tillsatt av Styrelsen.
Vem tror du bestämmer vad GS ska ha för åsikt?

Hmm, undrar om inte tanken med inlägget var mer av "varför skall medlemmar utan intresse i en specialgren avgöra vem/vilka som skalla representera specialgrenens aktiva?"

En RR-förare bevöver ju liksom inte bry sig om vem som representerar de aktiva i motorcross lika lite som tvärt om kan jag tycka. Sedan skall självklart antalet beslutsfattare i SVEMO i stort återspeglas av medlemsantalet men knappast i de respektive specialsektioner. Är det verkligen så det är? Jag tvivlar!!

Mvh!
// Niklas
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.



Det är ju det som kallas för demokrati.
Att RR delen är liten i jämförelse med T.ex. Motorcross innebär ju att ni har mindre att säga till om i det gemensamma förbundet.

Jag tror stora delar av de diskussioner vi har handlar just om att en minoritet i förbunden vill få igenom beslut som majoriteten inte vill ha.

Då är det heller inte konstigt att en "liten skit" som Glenn Ocklund som pysslar med detta lilla och udda vänder sig åt en annan part i sina ärenden där han får bättre respons. Det som blir fel är ju då att han(eller andra arrangörer som väljer samma väg) tillsammans med förare ska straffas för det. Allt baserat på NT §3.1 som svemo hänvisar till och som med sin storlek skapar en form av monopol liknande situation som också direkt är ett valfrihetshinder för förare och arrangörer.

En regel som borde ses över då den helt uppenbart har upprört och satt käppar i utvecklingens hjul i detta fall.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag är rätt övertygad om att majoriteten inte är för en regel att utesluta förare som vill ställa upp i andras arrangemang.
Sen kan jag tänka mig att en hel del är rädda att utrycka sin åsikt, för man kan ju ses som illojal i värsta fall...
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Liten skit? Jag är en stor skit enl vissa:tummenupp

Då är det heller inte konstigt att en lite skit som Glenn Ocklund som pysslar med detta lilla och udda vänder sig åt en annan part i sina ärenden där han får bättre respons. Det som blir fel är ju då att han(eller andra arrangörer som väljer samma väg) tillsammans med förare ska straffas för det. Allt baserat på NT §3.1 som svemo hänvisar till och som med sin storlek skapar en form av monopol liknande situation som också direkt är ett valfrihetshinder för förare och arrangörer.

En regel som borde ses över då den helt uppenbart har upprört och satt käppar i utvecklingens hjul i detta fall.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Sen kan man ju fråga sig om roadracingen då tjänar på att vara med i förbundet eller inte..
Det är ju det här som är den springande punkten, man har ett förbund som tar hand om majoriteten, men kanske försakar minoriteten.
Får man bara höra att ni är en liten grupp som vi skiter i kanske man börjar se sig om efter någon/några som kan hjälpa en framåt på ett annat sätt istället.

Minns vilka problem det var när den nya grenen supermoto skulle in i sverige, vilket käbbel om vilka licenser som skulle gälla, vilka som skulle vara med och bestämma etc..

Det är precis det som gäller.
Vilka fördelar och nackdelar har vi som medlemmar i ett stort förbund?

Då bör man lyfta blicken en aning från det enskilda evenemanget och även tänka igenom vilka möjligheter en RR-utbrytning på x antal medlemmar har att påverka T.ex. samhället i förhållande till RF:s möjligheter?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men hur enkelt är detta i praktiken? Vem är det som sitter och röstar in personerna i Svemos olika sektioner? Rätta mig ABSOLUT om jag har fel men en person med stor insikt nära mig, berättar att det i stort sett är omöjligt att få förändringar till stånd. När valen sker sitter personer från alla klubbar i Sverige och röstar. Detta innebär att crossklubbar (med det menar jag en klubb som så gott som enbart sysslar med cross t.ex. Varbergs MK) sitter och röstar om ledamöter i RR-sektionen. Detta i sin tur får till följd att det är väldigt svårt att få förändringar till stånd; man väljer de som valberedningen förordat. Och valberedningarna är INTE förändringsbenägna.
Personen med stor insikt nära mig menar att "har de väl kommit in så går det inte att få bort dem!" Personen med stor insikt nära mig, är en person som gärna tar till en överdrift för att göra en point, men jag får en känsla av att det ligger en del i det personen säger.

Eller?

Platsen som förarrepresentant inom RR är för tillfället ledig, vill du ha den? Du får min röst omedelbart! Kontakta Fredrik Hansson, eller valfri annan i sektionen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top