Banägarna har miljö- och hälsa från resp. kommun som jagar dem inte SVEMO!
SVEMO, som äger avtalet med försäkringsbolaget (gällande den försäkring som ingår i din/min licens (min gick visserligen ut 1994 men dock

)), äger därmed full rätt att utesluta en försäkringstagare/licensierad förare från licensen och därmed också försäkringen.
Rent konkret kan naturligtvis varken SVEMO eller någon annan organisation eller ens myndighet hindra dig/mig från att tävla på ett arrangemang som blviit godkänt av polis (polistillstånd brukar krävas för publika tävlingar). Dvs. ingen komme rju handgripligen och lyfter bort dig/mig från en icke sanktionerad tävling men som i övrigt uppfyller svea rikets lagar med tillstånd mm.
Jag ser heller inget konstigt eller onaturligt i att en organisation som har ansvaret för en viss verksamhet icke godkänner ett arranegmang som inte uppfyller gällande regler/krav. Att man sedan kan ha synpunkter på att SVEMO är den ENDA organisationen och att regändringar inte går snabbt nog är ju en sak man helt enkelt får leva med så länge man inte själv orkar/kan/vill jobba för att försöka plocka fram en konkurrerande organisation mot SVEMO och i denna nya organisation släppa igenom regeländringar på superkorta tider. Därmed inte sagt att man kanske kan effektivisera nuvarande arbetssätt/organisation inom SVEMO. MEN vi måste också ha klart för oss att de som jobbar i SVEMO jobbar till 100% idéellt och har precis som du/jag ett vanligt jobb/familj/vänner osv. därmed faller det sig naturligt att saker tar längre tid än om de hade varit anställda och kunde jobba 8 timmar/dag VARJE vardag med den här typen av frågor!
Mvh!
// Niklas