Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Skulle man inte kunna tänka sig att andra tävlingar skulle kunna skydda sina tävlanden genom att låta dom anmäla sig med sitt riktiga namn men få lov att använda sig ett alias som syns i resultatlistorna, tills det att SVEMO insett sin miss?
Kan inte reglerna som SVEMO har då jag inte är verksam eller insatt i tävlingssamanhang, bara en tanke...

Eller har jag otur när jag tänker? :confused:
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nämn dom talangerna tack....

Jag kan inte Svemo, men SBF har ju stöttat sina landslagstalanger en längre tid Patrik Sandell, PG Andersson, Patrik Flodin, Emil Axelsson, Thed Björk, Jennie-Lee Hermansson, Carl Ward, Sebastian Hohental, Alx Danielsson osv osv.

Det är utbildningar på Bosön Bl.a. och det finns väl redan en ny "kull" som stöttas där.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nämn dom talangerna tack....

Jorå, vet att ett gäng förare fått resebidrag på någon tusenlapp för EM-tävlingar inom RR.
Lokala klubbar har hjälpt till mer mig veterligen. Iaf inom RR'en.

Jag kan inte Svemo, men SBF har ju stöttat sina landslagstalanger en längre tid Patrik Sandell, PG Andersson, Patrik Flodin, Emil Axelsson, Thed Björk, Jennie-Lee Hermansson, Carl Ward, Sebastian Hohental, Alx Danielsson osv osv.

Det är utbildningar på Bosön Bl.a. och det finns väl redan en ny "kull" som stöttas där.

Jo, Svemo har haft lite fys-träningsläger/tester på bosön med några juniorer.
En satsning om än väldigt liten.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
............

I vårat fall så kväver Svemo våran utveckling med nya sport grenar och med att höja säkerheten på banorna, det är ett stort problem att vi inte kan få utveckla sporten inom Svemos ram. Men våran GS kanske tänker om vem vet!

Visst finns det arrangemang inom förbunden som utförs på ett bristfälligt sätt också.

På vilket sätt kvävs ni av Svemos höjning av säkerhet på banorna?
Anser ni att Svemos krav på säkerhetsnivån är för hög för den verksamhet som ska bedrivas?

Jo, Svemo har haft lite fys-träningsläger/tester på bosön med några juniorer.
En satsning om än väldigt liten.

Brukar även innehålla utbildningar i Mental träning, knyta kontakter och sponsorer osv.

I övrigt önskar jag er godnatt...
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Vi vill höja nivån på säkerheten på banorna där vi bedriver tävlingar på och ändra attityden på vissa förare ute på banan men det gillas inte av förbundet, utan alla skall göra lika. Men det vi gör är att höja nivån trots protester från förbundet.

Övrigt så kvävs vi och stängs ute med våra nya typer av sportgrenar, det förbundet måste bli bättre på är att förändra sporten med tiden snabbare så vi aktörer som driver sporten i ett högt tempo kan fokusera på det som vi är bra på i första hand.


Visst finns det arrangemang inom förbunden som utförs på ett bristfälligt sätt också.

På vilket sätt kvävs ni av Svemos höjning av säkerhet på banorna?
Anser ni att Svemos krav på säkerhetsnivån är för hög för den verksamhet som ska bedrivas?



Brukar även innehålla utbildningar i Mental träning, knyta kontakter och sponsorer osv.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
SVEMOS styrelse

Om man besöker SVEMOS hemsida på hur styrelsen ser ut så tror man att man hamnat på PRO s hemsida istället.
Att sen tänka sig att det ska ske nått snabbt därifrån,är i paritet med att tro på Tomten.........:arsele
Näää det där gänget dom skyddar bara sitt eget skinn..
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Jorå, vet att ett gäng förare fått resebidrag på någon tusenlapp för EM-tävlingar inom RR.
Lokala klubbar har hjälpt till mer mig veterligen. Iaf inom RR'en.



Jo, Svemo har haft lite fys-träningsläger/tester på bosön med några juniorer.
En satsning om än väldigt liten.


Det finns tydligen ett landslag i RR också. Vilka dessa är, hur de kom med och vad de egentligen presterar/gör är ju dock inte direkt solklart.

Vad träning för några på Bosön skulle ge förstår jag inte riktigt. Svemos överskott bör vara stort och detta bör gå till att främja kollektivet. Inte enskilda individer.
Höjs den allmänna kvaliteten, med bättre arrangemang etc. kommer också kvaliteten på förarna höjas.

---

Angående säkerhet och liknande på arrangemang,
Det finns Ingen garanti för att ett Svemo arr. skulle hålla hög/säker standard. Det finns flertalet exempel där förare vägrat köra på grund utav fatala misstag från Svemo/arrangören.

En sund förare gör själv en bedömning av arrangörens säkerhetsåtgärder och bestämmer själv om denne vill ställa upp eller inte.


Oan skrev:
det finns mycket possetift med svemo samtidigt som det kanske finns lika mycket negatift?

Nej, det finns inte mycket "possetift" (positivt) med Svemo, däremot "negatift" (negativt).
Det enda jag egentligen kan skriva, som inte skulle bli tre/fyra sidor långt är att mentaliteten och tillvägagångssättet bakom Svemo är fel så långt in i märgen att det är mycket svårt, om inte omöjligt, att göra någonting åt.
En total reform är vad Svemo skulle behöva för att bli ett framgångsrikt och välmående (för medlemmarna då, inte som idag, för kostymnissarna) förbund. Eller helt enkelt ta bort denna monopolparagraf och öppna upp marknaden för privata aktörer.

:banana
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Svemo godkänner inga höghastighets tävlingar över huvud taget, dom godkännde inte speedweekend i västerås heller, det går inte att få ett officielt fartrekord i sverige om du åker hoj.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Svemo godkänner inga höghastighets tävlingar över huvud taget, dom godkännde inte speedweekend i västerås heller, det går inte att få ett officielt fartrekord i sverige om du åker hoj.
Det där förstår jag inte. Står det i svensk lagstiftning att det måste vara en SVEMO-sanktionerad tillställning för att något inom svensk MC-racing ska vara "officiellt"?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Som i alla andra sammanhang gör man det lätt för sig genom att hålla sig jevvligt långt borta från föreningar och förbund.

Vad menar du?

Gör man det får man ju inte tävla alls! :va

// Niklas

Som i alla andra sammanhang gör man det lätt för sig genom att hålla sig jevvligt långt borta från föreningar och förbund.

Om man besöker SVEMOS hemsida på hur styrelsen ser ut så tror man att man hamnat på PRO s hemsida istället.
Att sen tänka sig att det ska ske nått snabbt därifrån,är i paritet med att tro på Tomten.........:arsele
Näää det där gänget dom skyddar bara sitt eget skinn..

Känner personligen Ordf. för RR-sektionen och han är ju för fasiken yngre än mig ju! :mad: :D
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Känner personligen Ordf. för RR-sektionen och han är ju för fasiken yngre än mig ju! :mad: :D


Får mig att tänka på när jag var i Monaco för ett år sedan. Träffade en herre på "76 jordsnurr" som satt i den senaste och fetaste Ferarrin. Han sa: -I love cars and young girls, fresh meat, hehe.:tummenupp

Snuskgubbe tänkte jag tills jag kollade in i bilen och fick syn på denna yngre tjej... i 45års åldern:hihi :fyllisar
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
I ett kommersiellt arrangerande evenemang så måste evenemanget bära sig ekonomiskt.

Vi har ytterst få motorsportevenemang i sverige som klarar det.

Förbunden lägger stor vikt vid miljöhänsyn, säkerhet osv.
De har dessutom en hel del frivilliga funktionärer som jobbar ideellt vilket gör att kostnaderna kan hållas låga.

(Det är ett växande problem redan idag för klubbarna att få funktionärer att arbeta ideellt trots att de vet att eventuellt överskott går tillbaka till motorsporten.)

För att ett kommersiellt drivet evenemang ska klara detta på sikt så kommer kostnaderna snart att vida överstiga inkomsterna.

Kortsiktigt kan det lösas genom att "banta" organisationen runt evenemanget
och BARA följa lagens krav.
En lag som är skriven utifrån publikens säkerhet.
Det finns INGA lagliga krav på säkerhet för utövarna.
De krav i FAP 512:1 och 2 styr bara säkerheten för allmänheten/publiken.

Det är här det blir problem.
De "privata" alternativen tycker det är för mycket "trassel" att behöva följa ett ytterligare reglemente som styr miljön och säkerheten för de aktiva.

Så enligt mitt tycke är alternativen till de organiserade förbundens verksamhet sämre ur miljö och säkerhetssynpunkt.
De kan dessutom vara förödande för det långsiktiga bedrivandet av motorsport.
Slutligen kommer många grenar försvinna då de inte bär sig ekonomiskt och de som är kvar blir dyrare.

Det är lite som alla dessa hjälporganisationer som antingen har postgironummer 1950xxx eller inte.

Och du väljer själv vilken du vill stödja.

Banägarna har miljö- och hälsa från resp. kommun som jagar dem inte SVEMO!

SVEMO, som äger avtalet med försäkringsbolaget (gällande den försäkring som ingår i din/min licens (min gick visserligen ut 1994 men dock :D )), äger därmed full rätt att utesluta en försäkringstagare/licensierad förare från licensen och därmed också försäkringen.

Rent konkret kan naturligtvis varken SVEMO eller någon annan organisation eller ens myndighet hindra dig/mig från att tävla på ett arrangemang som blviit godkänt av polis (polistillstånd brukar krävas för publika tävlingar). Dvs. ingen komme rju handgripligen och lyfter bort dig/mig från en icke sanktionerad tävling men som i övrigt uppfyller svea rikets lagar med tillstånd mm.

Jag ser heller inget konstigt eller onaturligt i att en organisation som har ansvaret för en viss verksamhet icke godkänner ett arranegmang som inte uppfyller gällande regler/krav. Att man sedan kan ha synpunkter på att SVEMO är den ENDA organisationen och att regändringar inte går snabbt nog är ju en sak man helt enkelt får leva med så länge man inte själv orkar/kan/vill jobba för att försöka plocka fram en konkurrerande organisation mot SVEMO och i denna nya organisation släppa igenom regeländringar på superkorta tider. Därmed inte sagt att man kanske kan effektivisera nuvarande arbetssätt/organisation inom SVEMO. MEN vi måste också ha klart för oss att de som jobbar i SVEMO jobbar till 100% idéellt och har precis som du/jag ett vanligt jobb/familj/vänner osv. därmed faller det sig naturligt att saker tar längre tid än om de hade varit anställda och kunde jobba 8 timmar/dag VARJE vardag med den här typen av frågor!

Mvh!
// Niklas
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
På vilket sätt kvävs ni av Svemos höjning av säkerhet på banorna?
Anser ni att Svemos krav på säkerhetsnivån är för hög för den verksamhet som ska bedrivas?

Först och främst vill jag säga at det är FINT att SVEMO finns och ser till att vi får köra hoj fort under ordnade former.
MEN, emellanåt bestäms det saker som jag anser vara lite kvävande. Ett exempel är beslutet som kom ifjol att alla arrangemang skall ledas av en tävlingsledare. Det kanske är ett bra beslut när det gäller arrangemang ledda av en motorklubb (då är det liksom lite mer officiellt och ordnat) men om jag hyr Gelleråsen tillsammans med mina vänner så anser jag att vi kan arrangera det på ett utmärkt sätt utan tävlingledare. Jag har varit med på massor av väl arrangerade dagar som inte skulle blivit ett dugg bättre om man hade hyrt in en TL. Det hade bara blivit dyrare.

Ytterligare ett exempel är från NU när Svemo tagit ett beslut att ALLA arangemang där licensierade RR-förare tränar, SKA ha en läkare närvarande. I praktiken innebär detta dödsstöten för alla 300-kronorskvällsträningar på Falken, slut på billiga bandagar. När Falken arrangerar körning för gatåkare behöver de INTE ha läkare där.
Tanken med beslutet är nog välmenande men vad det får för konsekvenser i praktiken har de nog inte tänkt på. Jag anser att säkrheten varit bra nog på Falkenbergs MK:s arrangemang hittils så detta är två exempel på arrangemang där Svemos beslut varit "kvävande" för sporten.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det finns många som lever på Svemo och har betalt, bara kolla på idrotts föreningens Svemos hemsidan enkelt. Massor jobbar helt gratis på olika distrikt men det är klubbarna som driver svensk motorsport inte är det förbundet i alla fall det vet alla som jobbar just i klubbarna.

Peter Isgren och GS jobbar minst 8 timmar dagen och har betalt, vi i klubbarna som driver sporten jobbar många av oss först 8 timmar och sedan 3-6 tim dagen gratis och hinner med mera för sporten konstigt!
Hur kan det vara sådan skillnad i Finlad där förbundet jobbar snabbare och öppnare,finnska förbundet 1 möte 1 beslut, Svemo 7 möten kanske 1 beslut. Dags för en studie resa till Finland tror jag!

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se



Banägarna har miljö- och hälsa från resp. kommun som jagar dem inte SVEMO!

SVEMO, som äger avtalet med försäkringsbolaget (gällande den försäkring som ingår i din/min licens (min gick visserligen ut 1994 men dock :D )), äger därmed full rätt att utesluta en försäkringstagare/licensierad förare från licensen och därmed också försäkringen.

Rent konkret kan naturligtvis varken SVEMO eller någon annan organisation eller ens myndighet hindra dig/mig från att tävla på ett arrangemang som blviit godkänt av polis (polistillstånd brukar krävas för publika tävlingar). Dvs. ingen komme rju handgripligen och lyfter bort dig/mig från en icke sanktionerad tävling men som i övrigt uppfyller svea rikets lagar med tillstånd mm.

Jag ser heller inget konstigt eller onaturligt i att en organisation som har ansvaret för en viss verksamhet icke godkänner ett arranegmang som inte uppfyller gällande regler/krav. Att man sedan kan ha synpunkter på att SVEMO är den ENDA organisationen och att regändringar inte går snabbt nog är ju en sak man helt enkelt får leva med så länge man inte själv orkar/kan/vill jobba för att försöka plocka fram en konkurrerande organisation mot SVEMO och i denna nya organisation släppa igenom regeländringar på superkorta tider. Därmed inte sagt att man kanske kan effektivisera nuvarande arbetssätt/organisation inom SVEMO. MEN vi måste också ha klart för oss att de som jobbar i SVEMO jobbar till 100% idéellt och har precis som du/jag ett vanligt jobb/familj/vänner osv. därmed faller det sig naturligt att saker tar längre tid än om de hade varit anställda och kunde jobba 8 timmar/dag VARJE vardag med den här typen av frågor!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det finns många som lever på Svemo och har betalt, bara kolla på idrotts föreningens Svemos hemsidan enkelt. Massor jobbar helt gratis på olika distrikt men det är klubbarna som driver svensk motorsport inte är det förbundet i alla fall det vet alla som jobbar just i klubbarna.

Peter Isgren och GS jobbar minst 8 timmar dagen och har betalt, vi i klubbarna som driver sporten jobbar många av oss först 8 timmar och sedan 3-6 tim dagen gratis och hinner med mera för sporten konstigt!
Hur kan det vara sådan skillnad i Finlad där förbundet jobbar snabbare och öppnare,finnska förbundet 1 möte 1 beslut, Svemo 7 möten kanske 1 beslut. Dags för en studie resa till Finland tror jag!

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se


Fredrik Hansson jobbar precis som du/jag 8 timmar vanlig arbetsdag för att därefter lägga fritid på SVEMO, så det finns uppenbaligen både och!

// Niklas

Det finns många som lever på Svemo och har betalt, bara kolla på idrotts föreningens Svemos hemsidan enkelt. Massor jobbar helt gratis på olika distrikt men det är klubbarna som driver svensk motorsport inte är det förbundet i alla fall det vet alla som jobbar just i klubbarna.

Peter Isgren och GS jobbar minst 8 timmar dagen och har betalt, vi i klubbarna som driver sporten jobbar många av oss först 8 timmar och sedan 3-6 tim dagen gratis och hinner med mera för sporten konstigt!
Hur kan det vara sådan skillnad i Finlad där förbundet jobbar snabbare och öppnare,finnska förbundet 1 möte 1 beslut, Svemo 7 möten kanske 1 beslut. Dags för en studie resa till Finland tror jag!

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se

Fredrik Hansson jobbar precis som du/jag 8 timmar vanlig arbetsdag för att därefter lägga fritid på SVEMO, så det finns uppenbaligen både och!

Som jag skrev innebär inte detta att SVEMO inte kan bli bättre/snabbare! Jag VET hur hårt han jobbar för att förändra till något som just HAN tror på. Men det tar tid! Fram tills att dessa succesiva förändringar slår igenom får vi väl hoppa soch lita på att de som engagerar sig och väljs in i SVEMO gör ett bra jobb. Om inte är det ju fritt att själv engagera sig och skapa sig ett namn och börja jobba för det man tror på!

I dagens samhälle när det är allt färre av oss som jobbar idéellt och det blir svårare och svårare att få folk att ställa upp bör vi försöka stötta och förändra på ett positivt sätt. Diskusioner likt denna är BRA! Men det blir väldigt fel om oinvigda blandar sig i med tyckand eoch tänkande baserat på fel underlag!

Viss kritik måste man självklart tåla även när man jobbar idéellt så jag argumenterar varken för eller emot de åsikter som kommit upp här utan försökte bara ge lite input till delar av hur det fungerar.

Keep up the good work alla ni/vi som jobbar idéellt. Tillsammans kan vi åstadkomma mycket glädje för alla oss som brinner för motorsport! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Enketen om självransakan...

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när dom patetiska formuleringarna precenteras som " Så här tycker vi om oss???:rolleyes:

När man läser diagrammen lite mera nyktert så borde det stå " Så här tycker dom aktiva om hur SVEMO fungerar"..:näsblod

Samma cementerade Betongfasoner som på DDR tiden då samma pajas som har misskött sig ska skriva en milt sagt friserat omdöme om sig själv....

ALLA Staplar och diagram säger och visar att: SVEMO sköter inte mandatet som majoriteten önskar sig...
Då ska en utredning tillsättas av samma klåpare som tidigare misslyckats...

SBF lider av precis samma jäkla åkomma...

Det är fel på alla jäkla utövare efter som dom inte vill som vi,som sitter i styrelsen....

Det är dags att förändra den självgoda bilden hos SVEMO och SBF genom att stödja alternativ som lyssnar på dom som är aktiva,INTE dom Ineffektiva..
:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför börjar alla helt plötsligt skrika högt? Regeln har funnits en evighet och förekommer inom i princip alla specialidrottsförbund....

Företeelsen med icke sanktionerade event sk blackrace är ingalunda en ny företeelse i Europa och förbunden hotar alltid med avstängningar men ytterst sällan händer där verkligen något. I Holland är upplägget äldre och vanligare så där finns blackrace med tusentals i publiken och ex VM stjärnor som förare.....
 
  • Gilla
Reaktioner: Oan
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top