Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Varför börjar alla helt plötsligt skrika högt? Regeln har funnits en evighet och förekommer inom i princip alla specialidrottsförbund....

Företeelsen med icke sanktionerade event sk blackrace är ingalunda en ny företeelse i Europa och förbunden hotar alltid med avstängningar men ytterst sällan händer där verkligen något. I Holland är upplägget äldre och vanligare så där finns blackrace med tusentals i publiken och ex VM stjärnor som förare.....

Kanske för att bägaren börjar rinna över nu???
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Om inte är det ju fritt att själv engagera sig och skapa sig ett namn och börja jobba för det man tror på!
Lättare skrivet än gjort. Det tål tydligen att upprepa att det är just den problematiken som hela den här tråden handlar om. När vissa av RFs specialförbund lägger pengar och tid på att aktivt motarbeta de som engagerar sig så är det inte lätt att jobba för det man tror på.

I dagens samhälle när det är allt färre av oss som jobbar idéellt och det blir svårare och svårare att få folk att ställa upp
"Case in point" som Tysken säger: http://www.trialnews.nu/Trialnews/Nyheter/Poster/2009/3/15_SM_starten_framflyttad.html

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns självklart fullt med folk inom både Svemo och SBF som gör ett ypperligt jobb ideellt.
Problemet som nu, är när man börjar hota folk med uteslutning för att de inte rättar sig i leden.
Jag tycker det är helt ok att utesluta folk som tävlar i olagliga tävlingar eller begår andra kriminella handlingar.
Däremot tycker jag inte man ska utesluta folk för att man väljar ett tävla/verka inom en annan organisation ibland.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När man läser diagrammen lite mera nyktert så borde det stå " Så här tycker dom aktiva om hur SVEMO fungerar"..:näsblod

Vad är det för diagram du läser?

Däremot tycker jag inte man ska utesluta folk för att man väljar ett tävla/verka inom en annan organisation ibland.

Typ! Rätta mig gärna om jag har fel, men i USA finns väl en hel massa organisationer som jobbar parallellt. Fungerar det dåligt?
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
...
Däremot tycker jag inte man ska utesluta folk för att man väljar ett tävla/verka inom en annan organisation ibland.

Jag kanske har missat nått men man skrev/menade väl inte uteslutning utan bestraffning på något sätt, likt matchstraff elelr liknande (diciplinär aåtgärder med andra ord)?

Regeln kan naturligtvis diskuteras om den är rätt eller ej för den påminner ju mycket om en totalitär stat MEN samtidigt förbinder man ju sig när man tar licensen att följa de gemensamt övernskommna reglerna som förbundet har och fram tills att man förändrat dessa vet ju alla vad som gäller. Var och en fattar sedan sina egna beslut om man vill följa dem eller ej.

Vem vet, denna diskussionen kanske delvis kommer ligga till grund för en förändring av regelverket som SVEMO jobbar efter!? Ju fler som tycker och har synpunkter, speciellt från de som är aktiva desto större chans till att få regler som de aktiva, i majoritet, kan förlika sig med! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Det finns självklart fullt med folk inom både Svemo och SBF som gör ett ypperligt jobb ideellt.
Problemet som nu, är när man börjar hota folk med uteslutning för att de inte rättar sig i leden.
Jag tycker det är helt ok att utesluta folk som tävlar i olagliga tävlingar eller begår andra kriminella handlingar.
Däremot tycker jag inte man ska utesluta folk för att man väljar ett tävla/verka inom en annan organisation ibland.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när dom patetiska formuleringarna precenteras som " Så här tycker vi om oss???:rolleyes:

När man läser diagrammen lite mera nyktert så borde det stå " Så här tycker dom aktiva om hur SVEMO fungerar"..:näsblod

Samma cementerade Betongfasoner som på DDR tiden då samma pajas som har misskött sig ska skriva en milt sagt friserat omdöme om sig själv....

ALLA Staplar och diagram säger och visar att: SVEMO sköter inte mandatet som majoriteten önskar sig...
Då ska en utredning tillsättas av samma klåpare som tidigare misslyckats...

SBF lider av precis samma jäkla åkomma...

Det är fel på alla jäkla utövare efter som dom inte vill som vi,som sitter i styrelsen....

Det är dags att förändra den självgoda bilden hos SVEMO och SBF genom att stödja alternativ som lyssnar på dom som är aktiva,INTE dom Ineffektiva..
:tummenupp

ALLT går att förändra bara man vill!

SVEMO har, precis som jag antar också SBF har, förarrepresentanter. De har ju en oerhört viktig roll precis som de övriga styrelsemedlemmar. Så till er som ÄR förarrepresentanter vill jag bara säga fortsätt engagera er för att föra de aktivas talan.

Nog sagt om detta för mig!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag kanske har missat nått men man skrev/menade väl inte uteslutning utan bestraffning på något sätt, likt matchstraff elelr liknande (diciplinär aåtgärder med andra ord)?

Man hotar Fredrik Skogahag med uteslutning ur SBF och hans funktionärslicens för att han driver SMA.

Förare som skulle ställa upp i in-door ice-racing evenemanget hotades med indragen licens/disciplinåtgärd om de ställde upp. Nu hotar svemo med samma sak för speedweekend..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när dom patetiska formuleringarna precenteras som " Så här tycker vi om oss???:rolleyes:

När man läser diagrammen lite mera nyktert så borde det stå " Så här tycker dom aktiva om hur SVEMO fungerar"..:näsblod

Samma cementerade Betongfasoner som på DDR tiden då samma pajas som har misskött sig ska skriva en milt sagt friserat omdöme om sig själv....

ALLA Staplar och diagram säger och visar att: SVEMO sköter inte mandatet som majoriteten önskar sig...
Då ska en utredning tillsättas av samma klåpare som tidigare misslyckats...

SBF lider av precis samma jäkla åkomma...

Det är fel på alla jäkla utövare efter som dom inte vill som vi,som sitter i styrelsen....

Det är dags att förändra den självgoda bilden hos SVEMO och SBF genom att stödja alternativ som lyssnar på dom som är aktiva,INTE dom Ineffektiva..
:tummenupp


Nu måste jag få lägga mej i här. Svemo består av alla aktiva! VI är Svemo! Det är inte VI mot DOM, det är VI mot VI! Vill man ha en förändring finns det 2 vägar att gå. Antingen jobbar man i den befintliga organisationen, enligt de demokratiska spelregler som finns, eller så sitter man på diverse forum och öser galla över de stackare som försöker ändra något inom organisationen. Jag säger inte att Svemo gjort något bra i detta ärendet, och jag tycker definitivt att det ska öppnas upp för andra aktörer än klubbar att ordna olika motorsportevent, men att ha någon slags pöbel som skriker över hur dåligt Svemo arbetar blir bara helfel. Hur många av er som klagar i denna tråd har ens orkat masa er till era klubbars årsmöte? Det är där processen börjar om man vill ändra på något. Se till att engagera er i klubbarna, som väljer representanter till Svemo, som sedan har makten som vi själva gett dom att förändra regelverket så att det motsvarar det vi vill göra.
 
  • Gilla
Reaktioner: Oan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Majoriteten av den verksamhet som Svemo har med att göra är bra och de människor som ställer upp för Svemo gör det för att det skall bli bra för förare/publik.
Svemo har gjort enormt mycket för mc (och skooter) sporten i Sverige. Utan dem så skulle situationen inte se så bra ut som den gör idag.
Jag tror alla vi är tacksamma för att de har gjort så mycket som de har gjort.

Men det finns saker de är mindre bra på. Se bara på det här med nya sporter och mindre arrangemang som kanske inte är återkommande varje år. Eller när företag och inte föreningar vill arrangera evenemang.
Då fungerar inte Svemo som de bör. Svemo blir ett hinder istället för en organisation som skulle kunna hjälpa arrangörerna.


Ok, om arrangemanget hade brister i säkerheten. Då förstår jag hoten om avstängning.
Ok, om arrangemanget saknar försäkring. Då förstår jag hoten om avstängning.
Ok, om arrangemanget vore en direkt konkurrent till ett Svemo arrangemang. Om man körde t.ex. en kunkurrerande SM-serie i Speedway. Då förstår jag hoten om avstängning.

Men nu är det hela inte en konkurent, det är bra säkerhet och har fullgod försäkring.
Det enda man hänvisar till är att förarna som ställer upp är illojala mot Svemo.
Illojala hur...?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ALLT går att förändra bara man vill!

SVEMO har, precis som jag antar också SBF har, förarrepresentanter. De har ju en oerhört viktig roll precis som de övriga styrelsemedlemmar. Så till er som ÄR förarrepresentanter vill jag bara säga fortsätt engagera er för att föra de aktivas talan.

Nog sagt om detta för mig!

Mvh!
// Niklas

Eftersom denna konstiga regel verkar ha smittats ner från RF och i ett flertal idrottsförbund, bör man nog se till att ändringen börjar uppifrån.
Som det ser ut nu, så tror jag och hoppas jag det uppmärksammats genom skoghags anmälan till konkurrensverket.
Annars hoppas jag verkligen att man börjar motionera om detta nerifrån leden.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Nu dröjjer det inte länge innan Swedie inför samma regler... dvs den som är aktiv i andra forum på nätet än Sporthoj förlorar sitt SH medlemskap!
(och ska betala straffavgift på 3.500kr)

Nu är det dock fortfarande 2v. kvar tills 1:a april så än är det inte aktuellt... :tummenupp

Väldigt tveksamt om Konkurrensverket kommer att våga lägga sig i. De lär bli hårt uppvaktade av Riksidrottsförbundet och politiker. Många politiker är väldigt måna om monopol, i synnerhet den sort som ger dem arbete.
Iofs har KKV börjat ändra sig, tom svängt numer till öppna upp för att tillåta privata bilprovningar.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu måste jag få lägga mej i här. Svemo består av alla aktiva! VI är Svemo! Det är inte VI mot DOM, det är VI mot VI! Vill man ha en förändring finns det 2 vägar att gå. Antingen jobbar man i den befintliga organisationen, enligt de demokratiska spelregler som finns, eller så sitter man på diverse forum och öser galla över de stackare som försöker ändra något inom organisationen. Jag säger inte att Svemo gjort något bra i detta ärendet, och jag tycker definitivt att det ska öppnas upp för andra aktörer än klubbar att ordna olika motorsportevent, men att ha någon slags pöbel som skriker över hur dåligt Svemo arbetar blir bara helfel. Hur många av er som klagar i denna tråd har ens orkat masa er till era klubbars årsmöte? Det är där processen börjar om man vill ändra på något. Se till att engagera er i klubbarna, som väljer representanter till Svemo, som sedan har makten som vi själva gett dom att förändra regelverket så att det motsvarar det vi vill göra.


Fast här pekar man på en specifik sak som man faktiskt tycker svemo/sbf gör extremt fel i.
Jag jobbar inte i SEB men tycker deras lönehöjningar var felaktiga, jag kan inte göra så mycket åt det, förutom att utrycka mitt missnöje.
Folkets missnöje kring det fick dem att backa..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fast här pekar man på en specifik sak som man faktiskt tycker svemo/sbf gör extremt fel i.
Jag jobbar inte i SEB men tycker deras lönehöjningar var felaktiga, jag kan inte göra så mycket åt det, förutom att utrycka mitt missnöje.
Folkets missnöje kring det fick dem att backa..

Jo, jag håller med, det jag reagerar på är att folk skriker högt att det är Svemo som gör fel när Svemo består av dom själva. Man ser Svemo som en stor drake med ett eget liv när det i själva verket är så att vi har det Svemo som vi själva skapar.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Antingen jobbar man i den befintliga organisationen, enligt de demokratiska spelregler som finns, eller så sitter man på diverse forum och öser galla över de stackare som försöker ändra något inom organisationen.
Kan vara bra att fundera lite innan man går ut med dom tröttsamma gamla flosklerna att alla som har en negativ åsikt i ett forum inte gör nånting aktivt runt det som det hela gäller. Det är en ren förolämpning mot flera personer som skriver i den här tråden.

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jo, jag håller med, det jag reagerar på är att folk skriker högt att det är Svemo som gör fel när Svemo består av dom själva. Man ser Svemo som en stor drake med ett eget liv när det i själva verket är så att vi har det Svemo som vi själva skapar.

Dessutom ska man ha klart för sig att det består av fler än förarna.
På detta forum får man en enhetlig bild av att alla tycker denna regel är felaktig.
Den verkligheten lever INTE jag i.
Det finns betydligt fler som undrar varför den inte nyttjats tidigare.

Så, verkligheten kan vara olika beroende på i vilka kretsar man rör sig.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kan vara bra att fundera lite innan man går ut med dom tröttsamma gamla flosklerna att alla som har en negativ åsikt i ett forum inte gör nånting aktivt runt det som det hela gäller. Det är en ren förolämpning mot flera personer som skriver i den här tråden.

PiPPi
http://HarleyDrags.com

Hur kan du få det till en förelämpning? Det jag skriver är att en massa personer som skriver i denna tråd bara är negativa till Svemo som organisation, utan att sätta sej in i hur systemet fungerar. Att bara kasta skit på en organisation för att den inte uppför sej som man själv vill, när man i själva verket som aktiv är en del av organisationen blir ganska märkligt för mej. Märk väl att jag anser inte att Svemo i detta ärende agerat bra eller korrekt på nåt sätt, men man kan kräva att man är lite nyanserad i sin kritik av de personer som gör något bra på (mestadels) ideell basis.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Hur kan du få det till en förelämpning? Det jag skriver är att en massa personer som skriver i denna tråd bara är negativa till Svemo som organisation, utan att sätta sej in i hur systemet fungerar.
Det är klart att även det där är en förolämpning. Du drar hela ligan i den här och andra trådar över en kam utan att ha en aning om vad många av oss har jobbat med på vår fritid under många år eller vad vi kan om RF, dess SF och SVEMO.

Att bara kasta skit på en organisation för att den inte uppför sej som man själv vill, när man i själva verket som aktiv är en del av organisationen blir ganska märkligt för mej.
Så när man är med i en organisation så ska man knipa igen och inte tycka till om en föränderlig värld. Det låter inte demokratiskt på långa vägar. Läs mitt svar till Wannabe häruppe.

men man kan kräva att man är lite nyanserad i sin kritik av de personer som gör något bra på (mestadels) ideell basis.
På vilket sätt är kritiken här onyanserad?

Apropå floskler, vad är grejen med att så många envisas med att använda ideellt arbete som en ursäkt för att inte göra ett bra arbete?

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top