Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
I ett land av sunda, fritt tänkande individer har jag svårt att förstå hur man kan tillåta att EN organisatör har paragrafer som i princip "förbjuder" medlemmar att delta i evenemang organiserade av andra...!?!?!?
Detta är för mig helt obegripligt !!!:jisses
Särskilt som allt deltagande, för den stora massan, sker på individens egen bekostnad.

Hänvisar till inlägget ovanför för har själv läst det på andra sidor och tycker det stämmer överens med verkligheten. det finns alltså 68 specialidrottsförbund i sverige, jag antar att samma regel finns inom alla dessa förbund och funkar. kopplat till ett riksidrottsförbund, större delen av dessa förbund är kopplade också till ett internationellt förbund som även de har samma regler (underförbund där är iaf 68 + "några" utländska) Hur ser reglen ut hos internationella motorcykel eller skoterförbundets regler ut t.ex, gissar vilt på att de har en liknande.

Det som är fel som jag förstår att ni kan klaga på det är hur reglen är utformad att dom har alla sorters utövande av både tvåhjuliga motorfordorn tydligen samt skoter, det är som att simförbundet har regel gällande att all aktivitet i vatten är kopplad till deras tävlingslicens?

I stället borde kanske regeln gälla för vad du just löst licens för inom svemo och inte hela mc o skoter.

men all denna diskussion mot denna regel tyder ju på att svemo gör någonting bra för sporten eftersom folk ser det som ett straff att bli av med licensen annars skulle det väll inte vara någon tvekan att välja en annan arragör eller?




sen de där om mastercard och visa sen tidigare tycker jag bara är ögonhöjande hur ni kan jämnföra det med ett förbund utsett av svenska riksdagen att sköta ett visst tävlingsområde?
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
hur ni kan jämnföra det med ett förbund utsett av svenska riksdagen att sköta ett visst tävlingsområde?
Nej, SVEMO är inte utsett av riksdagen att sköta MC-sport i Sverige. Det är den ideella föreningen Riksidrottsförbundet som har röstat in SVEMO som ett specialförbund.

Intressant är vad kulturdepartementet skulle säga om RFs budget om dom visste att vissa specialförbund använder pengarna till att motverka utvecklingen av sin egen verksamhet.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Nej, SVEMO är inte utsett av riksdagen att sköta MC-sport i Sverige. Det är den ideella föreningen Riksidrottsförbundet som har röstat in SVEMO som ett specialförbund.

Intressant är vad kulturdepartementet skulle säga om RFs budget om dom visste att vissa specialförbund använder pengarna till att motverka utvecklingen av sin egen verksamhet.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

ah ja utläste det som indirekt utsett, men fler som läser mitt meddelande tidigare ha den här versionen i huvudet :tummenupp
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika

Gosse Gosse,

Jag förstår inte hälften av det du försöker skriva, men av den delen som går att tyda tycks du inte besitta någon större kompetens i ämnet.

Som tidigare skrivits, Svemo är inte en myndighet, som du tycks vilja få det till.

Du skriver om att det är fritt att välja... Ja, antingen väljer man att tävla, eller inte. Du som vill tävlingsköra motorcykel/snöskoter har precis samma valmöjligheter när det kommer till förbund, som det ryska folket haft när det kommer till presidentvalet. Ett (1) alternativ är inte förenat med valmöjlighet.

Har du över huvud taget en Svemo licens, eller någon annan koppling till Svemo? Varför försvarar du Svemo helt blint?
Senast Svemo gjorde någonting bra, positivt och kreativt för sina förare var Mycket länge sedan. Om vi tar disciplinen roadracing som ett exempel, så höjs licensavgifterna i princip varje år - men Svemo "skjuter till" och lägger mindre och mindre resurser på disciplinen. Sporten blir bara mindre och mindre i Sverige - är detta beteende rätt och försvarbart?

Nu är det dags för middag och jag orkar inte fortsätta,
Men Svemo är och har under en längre tid varit en låtsas organisation som blåser sina utövare på pengar.

:banana
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Gosse Gosse,

Jag förstår inte hälften av det du försöker skriva, men av den delen som går att tyda tycks du inte besitta någon större kompetens i ämnet.

Som tidigare skrivits, Svemo är inte en myndighet, som du tycks vilja få det till.

Du skriver om att det är fritt att välja... Ja, antingen väljer man att tävla, eller inte. Du som vill tävlingsköra motorcykel/snöskoter har precis samma valmöjligheter när det kommer till förbund, som det ryska folket haft när det kommer till presidentvalet. Ett (1) alternativ är inte förenat med valmöjlighet.

Har du över huvud taget en Svemo licens, eller någon annan koppling till Svemo? Varför försvarar du Svemo helt blint?
Senast Svemo gjorde någonting bra, positivt och kreativt för sina förare var Mycket länge sedan. Om vi tar disciplinen roadracing som ett exempel, så höjs licensavgifterna i princip varje år - men Svemo "skjuter till" och lägger mindre och mindre resurser på disciplinen. Sporten blir bara mindre och mindre i Sverige - är detta beteende rätt och försvarbart?

Nu är det dags för middag och jag orkar inte fortsätta,
Men Svemo är och har under en längre tid varit en låtsas organisation som blåser sina utövare på pengar.

:banana
Ja jag har svemo licens men är själv inte aktiv. Varför jag försvarar reglen till en viss del är att det fungerar inom alla andra förbund men inte inom roadracing är ju konstigt?

Det som kruxar till det är formuleringen av regeln dock eller har jag fel? Jag har inget emot den regeln men att säga att man drar in licensen vid all annan utövning med dessa fordon tycker jag bara e dumt.

Vad finns det för valmöjligheter till regelverk inom andra sporter?

Och tydligen finns det valmöjligheter nu när det arrangeras ett evenemang utanför svemos gränser, eller?

det finns mycket possetift med svemo samtidigt som det kanske finns lika mycket negatift?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det fungerar inte i de andra förbunden heller.
Eller vad säger du om att en Konståkare uteslöts från tävlande för att han ställde upp i stjärnor på is? Då tv-kanalen valde en annan försäkringsleverantör?

Är det de du menar "fungerar"?
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Nej det "fungerar inte" i andra förbund heller. Själv blev jag svartlistad förra året då jag deltog i ett icke sanktionerat arrangemang. (Hade inte en aning om denna idiotiska regeln) När jag skulle anmäla mig till DM meddelades det att jag tydligen var svartlistad och därför inte kunde vinna DM även om jag vunnit tävlingen.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Nej det "fungerar inte" i andra förbund heller. Själv blev jag svartlistad förra året då jag deltog i ett icke sanktionerat arrangemang. (Hade inte en aning om denna idiotiska regeln) När jag skulle anmäla mig till DM meddelades det att jag tydligen var svartlistad och därför inte kunde vinna DM även om jag vunnit tävlingen.
Hur lång tid blev du avstängd? Är väll karenstid från att man skriver på för en ny licens om ja minns rätt, t.ex klubbyte? Eller fick du en livstidsavstägning / annat straff?


Arrangeras det ofta lopp av icke förbundsgodkända eller vad man ska säga inom cykling då? Kan tänka mig eftersom de finns ganska stora tourer inom cykel, är dom kopplade till förbundet/förbund?

Det fungerar inte i de andra förbunden heller.
Eller vad säger du om att en Konståkare uteslöts från tävlande för att han ställde upp i stjärnor på is? Då tv-kanalen valde en annan försäkringsleverantör?

Är det de du menar "fungerar"?

Jo men sen ryker dom väll direkt på sponsoravtal om dom vill vara med på os (amatörernas mästerskap)? det har man själv varit med om o fått tacka nej till prispengar och annat pga dumma jävla regler, som denna. (inte os då men att få behålla amatörlicens)

Men appropå det så, hur ofta arrangeras liknande evenemang? Kan säkert bli krångel för dansare om de ställer upp i So you think you can dance eller vad det heter men då sattsar man ju på en proffskarriär. Och det har ju sina konsekvenser.



Är proffsboxning kopplat till ett förbund förresten? (Någon som vet?)
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur lång tid blev du avstängd? Är väll karenstid från att man skriver på för en ny licens om ja minns rätt, t.ex klubbyte? Eller fick du en livstidsavstägning / annat straff?


Arrangeras det ofta lopp av icke förbundsgodkända eller vad man ska säga inom cykling då? Kan tänka mig eftersom de finns ganska stora tourer inom cykel, är dom kopplade till förbundet/förbund?



Jo men sen ryker dom väll direkt på sponsoravtal om dom vill vara med på os (amatörernas mästerskap)? det har man själv varit med om o fått tacka nej till prispengar och annat pga dumma jävla regler, som denna. (inte os då men att få behålla amatörlicens)

Men appropå det så, hur ofta arrangeras liknande evenemang? Kan säkert bli krångel för dansare om de ställer upp i So you think you can dance eller vad det heter men då sattsar man ju på en proffskarriär. Och det har ju sina konsekvenser.



Är proffsboxning kopplat till ett förbund förresten? (Någon som vet?)
Sa du att "So you think you can dance" är en proffskarriär??

Kanke räckte om bara folk som VET skriver i den här tråden. Jag följer den o är nyfiken, men jag jar ingen som helst insikt i nån organisation.

Men jag hade tänkt åka på speedweekend o kika. :)
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Sa du att "So you think you can dance" är en proffskarriär??

Kanke räckte om bara folk som VET skriver i den här tråden. Jag följer den o är nyfiken, men jag jar ingen som helst insikt i nån organisation.

Men jag hade tänkt åka på speedweekend o kika. :)
vet inte vilka som arrangerade men def. av proffs?
Altlså käna pengar på vad man gör 500,000 till vinnaren?? :/ och va det en privat arrangör så hoppas man väll på kanske karriär utanför t.ex förbundet som utövare om man ställer upp.

aja fortsätter gärna o följa tråden o lära mig om hur svemo fungerar men verkar inte gillas det jag säger håller mig tillbaka! interessant ämne för övrigt! :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
I ett kommersiellt arrangerande evenemang så måste evenemanget bära sig ekonomiskt.

Vi har ytterst få motorsportevenemang i sverige som klarar det.

Förbunden lägger stor vikt vid miljöhänsyn, säkerhet osv.
De har dessutom en hel del frivilliga funktionärer som jobbar ideellt vilket gör att kostnaderna kan hållas låga.

(Det är ett växande problem redan idag för klubbarna att få funktionärer att arbeta ideellt trots att de vet att eventuellt överskott går tillbaka till motorsporten.)

För att ett kommersiellt drivet evenemang ska klara detta på sikt så kommer kostnaderna snart att vida överstiga inkomsterna.

Kortsiktigt kan det lösas genom att "banta" organisationen runt evenemanget
och BARA följa lagens krav.
En lag som är skriven utifrån publikens säkerhet.
Det finns INGA lagliga krav på säkerhet för utövarna.
De krav i FAP 512:1 och 2 styr bara säkerheten för allmänheten/publiken.

Det är här det blir problem.
De "privata" alternativen tycker det är för mycket "trassel" att behöva följa ett ytterligare reglemente som styr miljön och säkerheten för de aktiva.

Så enligt mitt tycke är alternativen till de organiserade förbundens verksamhet sämre ur miljö och säkerhetssynpunkt.
De kan dessutom vara förödande för det långsiktiga bedrivandet av motorsport.
Slutligen kommer många grenar försvinna då de inte bär sig ekonomiskt och de som är kvar blir dyrare.

Det är lite som alla dessa hjälporganisationer som antingen har postgironummer 1950xxx eller inte.

Och du väljer själv vilken du vill stödja.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vilka arrangemang är det som svemo sanktionerar som betalar tillbaka överskottet till Svemo/sporten?
Fina ord, verkligheten ser rätt annorlunda ut..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vilka arrangemang är det som svemo sanktionerar som betalar tillbaka överskottet till Svemo/sporten?
Fina ord, verkligheten ser rätt annorlunda ut..

Knappast. Förbundens budget är ett nollsummespel. Det är hela idén med de ideella organisationerna. Gå på föbundens årsmöte och läs igenom verksamhetsberättelsen så ser du var pengarna tar vägen.
Jag kan garantera dig att inga pengar gått till någon person för egen vinning vilket dock skulle varit helt naturligt om det bedrivits i privat regi.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Knappast. Förbundens budget är ett nollsummespel. Det är hela idén med de ideella organisationerna. Gå på föbundens årsmöte och läs igenom verksamhetsberättelsen så ser du var pengarna tar vägen.
Jag kan garantera dig att inga pengar gått till någon person för egen vinning vilket dock skulle varit helt naturligt om det bedrivits i privat regi.

Jag kan rabbla upp ett gäng privata arrangörer som råkar tjäna pengar på svemo-arrangemang?
Samtidigt som man är aktiva i de ideella klubbarna på sina håll.
Hade svemo vart med på banan, hade man sålt sin idé, gjort pengar av det och exempelvis satsat på lobbying och marknadsföring.

Jag kan garantera dig att skrapar man lite på ytan, så är saker och ting inte så ideellt som man försöker framställa det.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag kan rabbla upp ett gäng privata arrangörer som råkar tjäna pengar på svemo-arrangemang?
Samtidigt som man är aktiva i de ideella klubbarna på sina håll.
Hade svemo vart med på banan, hade man sålt sin idé, gjort pengar av det och exempelvis satsat på lobbying och marknadsföring.

Jag kan garantera dig att skrapar man lite på ytan, så är saker och ting inte så ideellt som man försöker framställa det.

Ja, självklart finns det några få som gör det, STCC är väl praktexemplet på detta. Men de får ju betala en avgift till förbundet för sina arrangemang och det är de pengarna som förbunden använder sig av för att hjälpa talanger utomlands med T.ex. resor osv.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ja, självklart finns det några få som gör det, STCC är väl praktexemplet på detta. Men de får ju betala en avgift till förbundet för sina arrangemang och det är de pengarna som förbunden använder sig av för att hjälpa talanger utomlands med T.ex. resor osv.

Nämn dom talangerna tack....
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Nu får vi nog lungna ner oss lite och se mc tävlingar bedrivs, det vanligaste är att en lokal klubb arrangerar en mc tävling med frivilliga funktionärer mm och ev överskott går till baka till klubben den delen och historiskt helt korekt.
Det som nu händer i landet är att dom gubbarna för så är det till stor del dör bort och unga vill inte jobba gratis för att någon annan skall kunna utöva en sport gren.
Vad har vi för val i våra klubbar? Den frågan är det stora problemet för framtiden.
Det som tex jag bedriver är att arrangera en tävling eller show där banan är besiktigad av STH enheten för tillstånden på plats och jag har alltid och kommer alltid att hålla som lägst nivå Svemos säkerhetskrav och därutöver. Kan bero på att våra ungdommar och barn deltar samt att det är en lägsta nivå som vi har. Miljö har förbundet inte något direktiv på miljö bränsle som vi alla arrangörer har en önskan om, för att kunna möta media i miljöfrågor om tex bränsle, där måste Svemo ta tag i det lite som SBF gjort med tex STCC.

Våra tävlingar bär samma upplägg som Svemo och har alltid ambulans på plats även där det som lägst krävs läkare mm.TL, bes mm och våra funktionärer får betalt för arbetet det har lett till att det står funktionärer i kö till tävlingarna, borta är många samtal att försöka få fram frivilliga.

På showerna så åker förarna helt gratis och jag betalar även engångs licensen, det som betalar hela kalaset är entre och korven. Vi som arrangörer måste göra en bättre produkt och leverera den till publiken.

Det finns själv klart en stor risk att om alla får arrangera tävlingar hur dom vill så kan det bli farligt och dåligt, men konkurans brukar göra så det bästa överlever med tiden. Vi har alla åkt många Svemo tävlingar där säkerheten varit urusel och förarna diskuterat ganska villt på förarmöterna, det vet alla aktiva förare. Så bara för att det står Svemo på produkten så behöver det inte betyda säkert, allt avgörs av den mäniskan som står bakom tävlingen.

I vårat fall så kväver Svemo våran utveckling med nya sport grenar och med att höja säkerheten på banorna, det är ett stort problem att vi inte kan få utveckla sporten inom Svemos ram. Men våran GS kanske tänker om vem vet!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top