Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För ett rättssäkert samhälle måste toleranserna vara oerhört små när det kommer till våld mot, eller lomhördhet för polis.

Anser du att USA är ett föregångsland i den meningen?
Menar på det med att polisen beter sig som en buse och du ska ha respekt för han som en buse.

Vilken bil har längre stoppsträcka än vilken hoj?

De flesta tester jag sett (tom gjorts kampanjer om just detta) visar ganska uppenbart att även en skabbig gammal V40 bromsar bort en würstingsporthoj tämligen odramatiskt. Med en "normal" förare (testen har i alla fall enl. uppgift gjorts med "professionella förare") på hojen så lär resultatet bli ännu sämre för hojen.

I de tester jag har läst har inte bilen bromsat bort mcn, det har handlat om meter +/- (dock oftast till bilens fördel), med en 2ton polisbil (vet inte vikten på en kombi med full polisutrustning) i fel riktning i rondeller etc. så känns det som en minimal skillnad.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Eller hur kan inte annat än hålla med! Synd fan att han inte dog!!! :mad:

Polismannen lydde inte order, slut.
Det finns befäl av vissa anledningar.

Mc-föraren borde ha stannat direkt, ja.

Men man bör inte önska livet ur folk "bara" för att dom inte kan köra hoj.
Dra scenariot om att din ev framtida son faller för något grupptryck och drar iväg olovligt på en hoj och får snutjag.
Skulle du önska livet ur honom också?

Killen på hojen är någon annans son som troligtvis är ganska vilsen här i världen.

(grejen om att du kommer uppfostra honom bättre än så håller inte i sammanhanget)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
För övrigt anser jag att det var hojåkarens eget fel att han klotade. Men konstapeln har ändå begått tjänstefel som inte lydde sitt befäl.
På en skala så anser jag ändå att hoj-åkaren begår ett mycket grövre fel än polisen - och upprinnelsen till det hela är helt och hållet hojåkarens ansvar!

Vänder mig mot hela den här Silbersky-attityden som samhället skapar, det är alltid synd om brottslingar. Gör man fel så finns det alltid ursäkter och myndigheter gör också fel så därför ska det på något obegripligt sätt vara ursäktat.

Jag ställer mig också mycket frågande varför det är så viktigt att trafikbrottslingar ska komma undan. Polisen kanske skulle struntat i att leta efter "den nya lasermannen" också, han var beväpnad och all jakt är förenat med fara för människor. Kanske ska polisen bara jaga svaga skattesmitare för att då minimera fara för andra - särskillt förövarna.
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
På en skala så anser jag ändå att hoj-åkaren begår ett mycket grövre fel än polisen - och upprinnelsen till det hela är helt och hållet hojåkarens ansvar!

Vänder mig mot hela den här Silbersky-attityden som samhället skapar, det är alltid synd om brottslingar. Gör man fel så finns det alltid ursäkter och myndigheter gör också fel så därför ska det på något obegripligt sätt vara ursäktat.

Det är här jag tycker du gör en tanke vurpa ... som många andra.
Att ställa två saker mot varanda.
Hojföraren gjorde fel, inget snack om saken
Polisenmannen gjorde fel, inget snack om saken.

Båda gjorde mao fel, fast på sina egna sätt.
Och de står inte mot varandra på nått sätt.
de Båda ska ha ett straff relativt det brott de begått.

Håller du med så långt?

Isåfall kommer vi in på staffsatser o straffskalor.
Dessa är i Sverige inte på nått sätt avgörande på hur "illa" ett brott är.
I så fall skulle inte en fortkörning ge hårdare straff än än våldtäckt.
I så fall skulle inte återtagande av privat stulen egendom ge hårdare straff än orginal stölden

Nä Sveriges straffskalor är ett skämt och ett illa gjort skämt därtill.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Anser du att USA är ett föregångsland i den meningen?
Menar på det med att polisen beter sig som en buse och du ska ha respekt för han som en buse.


Var säger jag att polisen ska få bete sig hur som helst?

Vad jag säger är inget annat än att det är ett sjukt samhälle när polisen inte vågar göra vad de faktiskt VILL pga rädsla för politiska reprimander. Därifrån till att tycka att de ska skjuta först och fråga sen är en helt annan sak. En polis som begår den typen av tjänstefel bör straffas hårdare än en civil för samma handling.

Min poäng är att kriminella på alla de plan börjar bli kaxiga och känna makt gentemot polisen.
Polis får inte jaga fortkörare, om de kör tillräckligt fort.
De får inte ingripa mot vandaler, om de är tillräckligt aggressiva.

Vid "upploppen" (vet inte vad jag ska kalla det) i Tensta för ett gäng år sen när hundratals ungdomar höll några väktare gisslan, kastade sten mot polis och "kanske" (minnet sviktar så jag lämnar det här öppet) sköt mot polisen.. Så stod polisen verkningslösa då de inte ansåg sig kunna göra något med de befogenheter de hade. Då är det för mig uppenbart att de har för små befogenheter.

Kontentan av ovan blir att tungt kriminella blir laglösa medan polisen i naturlig ordning lägger alltmer energi på att fånga Svenssons som gör små övertramp.

Är DET en önskvärd bild?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det riktigt intressanta med den här tråden är att den visar varför vårat samhälle ser ut som det gör.

Så om några år när dom 20 åringarna som utrycker sig starkast här fått barn och dom i sin tur fått barn bor vi i micro-usa.




Här är en iallafall en kul grej, om en snorvalp (ja jag menar er) stal en hoj av mig och bängen (mot all förmodan), fick för sig att göra något åt det, lyckas hitta och faktist förfölja hojen.

Om han sen kommer och meddelar mig att dom var tvungna att avbryta för fanskapet kunde inte köra utan hade vurpat om dom fortsatt jaga honom.

Så hade jag fan bjudit länsman på kaffe och skakat hans hand, för tillgrepp av ett simpelt fordon i min straffskala innebär inte förlamning, benbrott, rehabilitering, sjukskrivning osv. osv.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min poäng är att kriminella på alla de plan börjar bli kaxiga och känna makt gentemot polisen.
Polis får inte jaga fortkörare, om de kör tillräckligt fort.
De får inte ingripa mot vandaler, om de är tillräckligt aggressiva.

Vid "upploppen" (vet inte vad jag ska kalla det) i Tensta för ett gäng år sen när hundratals ungdomar höll några väktare gisslan, kastade sten mot polis och "kanske" (minnet sviktar så jag lämnar det här öppet) sköt mot polisen.. Så stod polisen verkningslösa då de inte ansåg sig kunna göra något med de befogenheter de hade. Då är det för mig uppenbart att de har för små befogenheter.

Kontentan av ovan blir att tungt kriminella blir laglösa medan polisen i naturlig ordning lägger alltmer energi på att fånga Svenssons som gör små övertramp.

Är DET en önskvärd bild?

Där är vi av samma åsikt, dock skiljer jag på svenssonbrott och organiserad brottslighet.
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Han valde själv att gasa så vad är problemet :va:confused:

Problemt kan liknas med att polisen stressar en "kriminell" så att andra kan komma till skada.

Hur skulle du ställa dig till en galning med picka på McD om polisen fick order om att vänta utanför men en polis som vill visa sig duktig gick in och försökte själv ta hand om galningen vilket resulterar i att fler civilister stryker med.
Tjänstefel av polisen
Och helt klart straffbart för galningen (eller hojåkaren)
 

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Vad är det som gör att de vill stoppa honom överhuvudtaget ???
Har han gjort något bus innan filmen börjar?
 

Ozzi

Guest
Han åker ju på en dödsmaskin och måste stoppas till varje pris.:)

Men nu är ju pliten åtalad iallafall.
 
Last edited:

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Lyckas man inte köra ifrån Gestapo på en R1:a så förtjänar man detta!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Där är vi av samma åsikt, dock skiljer jag på svenssonbrott och organiserad brottslighet.

As do I dear Watson...

Men hur ska fiskalen veta vem som är Svensson och vem som är knarkkung när han försöker stoppa en hojåkare som kör i jeans & T-shirt och sticker för allt han är värd?

Vilket antagande ska länsman göra när någon vid en vanlig kontroll, mindre förseelse eller fortkörning, väljer att step on it och smita? Ska man gissa att han bara inte ville betala böter och i vanliga fall alltid kör med sunt förnuft? Eller ska man anta att han kan vara full/påtänd, köra stulet fordon, ha droger på sig, bära vapen eller vara efterlyst?

Om någon verkligen går in för att smita, och tar stora risker för att komma undan, så finns det sannolikt en orsak till att han inte vill diskutera ens en missad blinkers i en korsning med fabror blå. Varför?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är det som gör att de vill stoppa honom överhuvudtaget ???
Har han gjort något bus innan filmen börjar?

Stod väl i artikeln att den var avställd? Eller drömde jag det.

As do I dear Watson...

Men hur ska fiskalen veta vem som är Svensson och vem som är knarkkung när han försöker stoppa en hojåkare som kör i jeans & T-shirt och sticker för allt han är värd?

En dum ide är väl att om det går ett larm om rån så behandlar man situationen annorlunda än när det är trafikkontroll utan rån?

Eller ska polisen pangpanga på folk som går mot rött också, eftersom dom har så bråttom nånstans?

Elementärt min käre rudolf
 
Last edited:

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Det var fan, å jag som alltid trott att en bil stannar snabbare pga allt gummi i marken???
Borken, läs igen vad jag och EriF89 skrev, bli inte lurad av osanningar så du riskerar att sätta dig själv i röven på en bil. :gnissla
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Varför inte bara stanna om polisen vill stanna honom...

Snuten gjorde rätt, kriminella rider på lagsystemet, det är för lätt vara brottsling..
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Att ta av hjälmen hjälper inte! Du hörde ju själv, Snuten fick ju order att avbryta men ignorerade det pga den medfödda skevning som poliser har, då de uppnår ett slags rus eller en ökad tillströmning av självhävdelse så hjälper inte order eller sunt förnuft, jag vet inte om det är ngt som går att söka terapi för men de går inte att stoppa..

Riktigt tråkigt att hissen inte går ända upp, han kunde ju kört ihjäl en hel skolklass under den resan...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top